Gå til innhold
Hundesonen.no

Å godkjenne en ettersøkshund


Rottis jentå

Recommended Posts

Jeg skal godkjenne min rottweiler en gang i framtiden som ettersøkshund på storvilt. Jeg lurer på hvor gammel han må være og hvordan prøven fåregår. Har trent noe, men får ikke tak i blod fortiden. Bør jeg trene mye før prøven og hva er viktig å trene godt på? Har gått mye med den forige hunden, men han skulle ikke godkjennes så det var litt på må få... Håper på mange svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må være fylt 9 måneder før du går opp til prøven. Både blandinger og renrasede tillates. Hunden må også være id-merket (tattoo eller chips).

Hunder som skal godkjennes som ettersøkshund må få minst 2 premie på blodsporprøve og minst 7 poeng på fersksporprøve. Blodsporprøven må bestås før fersksporprøven.

Alle dommerne finnes listet opp på NKK sine jaktsider og du finner også terminlister for prøver (teminfestede og bevegelige) og så melder du deg på. Det spiller ingen rolle om det er bevegelig eller terminfesta prøve dersom det er godkjenning du skal ha - men det er en fordel å gjøre det på en bevegelig for da er det mest sannsynlig kun et par hunder eller bare dere med. Så slipper dere å bruke en hel dag på venting ellers :rolleyes:

Tren jevnt og trutt fram til blodsporprøven. Dersom du starter fra null så trenger dere 12-15 uker med trening før dere går opp til prøven. Du vet sikkert hva kravene er i forhold til vinkler og lengde og avhopp? Dette må hunden beherske først.

Ikke tren på ferskspor - det klarer hunden utmerket av seg selv. Du risikerer bare at hunden ikke vil gå på "døde spor" dersom du har latt ham kose seg med ferskspor på forhånd.

Titt på hjemmesida mi om du trenger mer informasjon ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må være fylt 9 måneder før du går opp til prøven. Både blandinger og renrasede tillates. Hunden må også være id-merket (tattoo eller chips).

Hunder som skal godkjennes som ettersøkshund må få minst 2 premie på blodsporprøve og minst 7 poeng på fersksporprøve. Blodsporprøven må bestås før fersksporprøven.

Alle dommerne finnes listet opp på NKK sine jaktsider og du finner også terminlister for prøver (teminfestede og bevegelige) og så melder du deg på. Det spiller ingen rolle om det er bevegelig eller terminfesta prøve dersom det er godkjenning du skal ha - men det er en fordel å gjøre det på en bevegelig for da er det mest sannsynlig kun et par hunder eller bare dere med. Så slipper dere å bruke en hel dag på venting ellers :rolleyes:

Tren jevnt og trutt fram til blodsporprøven. Dersom du starter fra null så trenger dere 12-15 uker med trening før dere går opp til prøven. Du vet sikkert hva kravene er i forhold til vinkler og lengde og avhopp? Dette må hunden beherske først.

Ikke tren på ferskspor - det klarer hunden utmerket av seg selv. Du risikerer bare at hunden ikke vil gå på "døde spor" dersom du har latt ham kose seg med ferskspor på forhånd.

Titt på hjemmesida mi om du trenger mer informasjon :)

Lykke til!

Takk for informativt svar! Var innom hjemmesiden din og fant mye nyttig, men veninda sin hund (vi trener spor sammen og skal godkjenne begge) er ikke registreri i NKK, har det noe å si? Starte ikke helt på null, men har ikke trent på flere månder på grunn av blodmangel ( :) ) Nei, jeg aner ikke hvordan kravene er og hvordan gjenomføres en blodspor og fersksporprøvene? må du konkurere eller får du poengene på prøven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok hunden må være registrert i NKK - for de har jo oversikt over ettersøksregisteret her til lands. Både blandinger og renrasede må det.

Kravene finner du på hjemmesida mi Prøveregler for blodspor- og fersksporprøve

Sporet er 600 m langt lagt med 3 dl blod. Det er 4 vinkler, 2 blodopphold på 10 m - ett av dem i en vinkel og ett i en rett strekning. Det er laget et sårleie underveis som hunden helst skal markere.

Sporet er mellom 12-24 timer gammelt og det er kun de første 25 metrene som er merket.

Dommeren går bak dere og ser på samarbeidet mellom fører og hund og gjør sine vurderinger ut fra det. I reglene står det hva de ser etter.

Du får premie individuelt - på en prøve med 10 hunder kan mange få 1 premie. Noen hunder kan få såkalt HP - men da skal de ha gjort en svært imponerende innsats. Dommere er individuelle - hos noen henger HP høyt og gis sjelden ut, mens hos andre ligger den løsere. Personlig synes jeg man skal være streng med utdelingen av HP... men dette var en digresjon - klarer hunden din en 2 premie så holder det til godkjenning.

Fersksporprøven skal hunden din følge det samme sporet sammenhengende i minst 30 min. Det er etter levende dyr dette. Du må forvisse deg om at det er det samme dyret dere går etter - altså sjekke klauvavtrykk osv. Hunden skal ikke gå på måfå, men etter korrekt dyr. Her ser dommeren også på samarbeidet dere imellom. Det er ikke lov for hunden å bjeffe/lose.

Håper det ble litt forståelig dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Sveio - et par mil utenfor Haugesund. Hvor bor du?

Jeg bor rett utenfor Ølen, min far er mye ute å kjører, så jeg kan sikkert sitte på med han en gang :)

forresten, har det noe å si på om hunden kan bli godkjet og ikke vis hunden har HD/AA? Min har svak grad AA på begge albuene :) Og vi har ikke røntget han for HD enda...

*Dobbelpost Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har ingenting å si. Men å gå ettresøk kan være meget krevende så da må man vurdere om hunden takler det og ikke får vondt.

Hpåer ikke han har HD for da komer jeg ikke til å godkjenne han, vil ikke gjøre noe som kan forverre det eller gjøre det ubehagelig for han, gulle mitt:) Tror du svak AA har noe å si? for prestasjon og smerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe dere må vurdere selv... snakk med veterinæren din om hva slags belastning hunden kan tåle. Hunder er jo også så individuelle når det gjelder både smerter og aktivitetsnivå, så her må dere bare prøve dere fram. Skulle jo ikke tro at svak grad ville utgjøre noen problemer.

Jeg er ikke så kjent med hvordan hunder med AA eller HD har det - men aktivitet i en viss grad skal være bra tipper jeg? Og spor bør jo kunne gå greit - bare ta det rolig og fint så går det der bra skal du se. Etter en treningsøkt kan det sikkert også være deilig med en liten massasje? Det gjør jeg med mine (alle er friske) men de nyter det i lange drag likevel :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...