Gå til innhold
Hundesonen.no

Å godkjenne en ettersøkshund

Rottis jentå

Recommended Posts

Skrevet

Jeg skal godkjenne min rottweiler en gang i framtiden som ettersøkshund på storvilt. Jeg lurer på hvor gammel han må være og hvordan prøven fåregår. Har trent noe, men får ikke tak i blod fortiden. Bør jeg trene mye før prøven og hva er viktig å trene godt på? Har gått mye med den forige hunden, men han skulle ikke godkjennes så det var litt på må få... Håper på mange svar!

Skrevet

Hunden må være fylt 9 måneder før du går opp til prøven. Både blandinger og renrasede tillates. Hunden må også være id-merket (tattoo eller chips).

Hunder som skal godkjennes som ettersøkshund må få minst 2 premie på blodsporprøve og minst 7 poeng på fersksporprøve. Blodsporprøven må bestås før fersksporprøven.

Alle dommerne finnes listet opp på NKK sine jaktsider og du finner også terminlister for prøver (teminfestede og bevegelige) og så melder du deg på. Det spiller ingen rolle om det er bevegelig eller terminfesta prøve dersom det er godkjenning du skal ha - men det er en fordel å gjøre det på en bevegelig for da er det mest sannsynlig kun et par hunder eller bare dere med. Så slipper dere å bruke en hel dag på venting ellers :rolleyes:

Tren jevnt og trutt fram til blodsporprøven. Dersom du starter fra null så trenger dere 12-15 uker med trening før dere går opp til prøven. Du vet sikkert hva kravene er i forhold til vinkler og lengde og avhopp? Dette må hunden beherske først.

Ikke tren på ferskspor - det klarer hunden utmerket av seg selv. Du risikerer bare at hunden ikke vil gå på "døde spor" dersom du har latt ham kose seg med ferskspor på forhånd.

Titt på hjemmesida mi om du trenger mer informasjon ;)

Lykke til!

Skrevet
Hunden må være fylt 9 måneder før du går opp til prøven. Både blandinger og renrasede tillates. Hunden må også være id-merket (tattoo eller chips).

Hunder som skal godkjennes som ettersøkshund må få minst 2 premie på blodsporprøve og minst 7 poeng på fersksporprøve. Blodsporprøven må bestås før fersksporprøven.

Alle dommerne finnes listet opp på NKK sine jaktsider og du finner også terminlister for prøver (teminfestede og bevegelige) og så melder du deg på. Det spiller ingen rolle om det er bevegelig eller terminfesta prøve dersom det er godkjenning du skal ha - men det er en fordel å gjøre det på en bevegelig for da er det mest sannsynlig kun et par hunder eller bare dere med. Så slipper dere å bruke en hel dag på venting ellers :rolleyes:

Tren jevnt og trutt fram til blodsporprøven. Dersom du starter fra null så trenger dere 12-15 uker med trening før dere går opp til prøven. Du vet sikkert hva kravene er i forhold til vinkler og lengde og avhopp? Dette må hunden beherske først.

Ikke tren på ferskspor - det klarer hunden utmerket av seg selv. Du risikerer bare at hunden ikke vil gå på "døde spor" dersom du har latt ham kose seg med ferskspor på forhånd.

Titt på hjemmesida mi om du trenger mer informasjon :)

Lykke til!

Takk for informativt svar! Var innom hjemmesiden din og fant mye nyttig, men veninda sin hund (vi trener spor sammen og skal godkjenne begge) er ikke registreri i NKK, har det noe å si? Starte ikke helt på null, men har ikke trent på flere månder på grunn av blodmangel ( :) ) Nei, jeg aner ikke hvordan kravene er og hvordan gjenomføres en blodspor og fersksporprøvene? må du konkurere eller får du poengene på prøven?

Skrevet

Tror nok hunden må være registrert i NKK - for de har jo oversikt over ettersøksregisteret her til lands. Både blandinger og renrasede må det.

Kravene finner du på hjemmesida mi Prøveregler for blodspor- og fersksporprøve

Sporet er 600 m langt lagt med 3 dl blod. Det er 4 vinkler, 2 blodopphold på 10 m - ett av dem i en vinkel og ett i en rett strekning. Det er laget et sårleie underveis som hunden helst skal markere.

Sporet er mellom 12-24 timer gammelt og det er kun de første 25 metrene som er merket.

Dommeren går bak dere og ser på samarbeidet mellom fører og hund og gjør sine vurderinger ut fra det. I reglene står det hva de ser etter.

Du får premie individuelt - på en prøve med 10 hunder kan mange få 1 premie. Noen hunder kan få såkalt HP - men da skal de ha gjort en svært imponerende innsats. Dommere er individuelle - hos noen henger HP høyt og gis sjelden ut, mens hos andre ligger den løsere. Personlig synes jeg man skal være streng med utdelingen av HP... men dette var en digresjon - klarer hunden din en 2 premie så holder det til godkjenning.

Fersksporprøven skal hunden din følge det samme sporet sammenhengende i minst 30 min. Det er etter levende dyr dette. Du må forvisse deg om at det er det samme dyret dere går etter - altså sjekke klauvavtrykk osv. Hunden skal ikke gå på måfå, men etter korrekt dyr. Her ser dommeren også på samarbeidet dere imellom. Det er ikke lov for hunden å bjeffe/lose.

Håper det ble litt forståelig dette :)

Skrevet

Hehe... JAda dette var bra :) Hvor i hordaland er det du bor? Hadde sikkert vært lurt med litt hjelp til treninga, vis det er mulig? :)

Skrevet
Jeg bor i Sveio - et par mil utenfor Haugesund. Hvor bor du?

Jeg bor rett utenfor Ølen, min far er mye ute å kjører, så jeg kan sikkert sitte på med han en gang :)

forresten, har det noe å si på om hunden kan bli godkjet og ikke vis hunden har HD/AA? Min har svak grad AA på begge albuene :) Og vi har ikke røntget han for HD enda...

*Dobbelpost Crizpo*

Skrevet
Nei det har ingenting å si. Men å gå ettresøk kan være meget krevende så da må man vurdere om hunden takler det og ikke får vondt.

Hpåer ikke han har HD for da komer jeg ikke til å godkjenne han, vil ikke gjøre noe som kan forverre det eller gjøre det ubehagelig for han, gulle mitt:) Tror du svak AA har noe å si? for prestasjon og smerte?

Skrevet

Det er noe dere må vurdere selv... snakk med veterinæren din om hva slags belastning hunden kan tåle. Hunder er jo også så individuelle når det gjelder både smerter og aktivitetsnivå, så her må dere bare prøve dere fram. Skulle jo ikke tro at svak grad ville utgjøre noen problemer.

Jeg er ikke så kjent med hvordan hunder med AA eller HD har det - men aktivitet i en viss grad skal være bra tipper jeg? Og spor bør jo kunne gå greit - bare ta det rolig og fint så går det der bra skal du se. Etter en treningsøkt kan det sikkert også være deilig med en liten massasje? Det gjør jeg med mine (alle er friske) men de nyter det i lange drag likevel :rolleyes:

Skrevet

Hehe.... Høres lurt ut. Ja, hunder men HD/AA skal jo ha jenvlig mosjon så dette er vel ikke det farligeste:)

Takk for hjelpen!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...