Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden-Utstillingsfeil


Guest Maritus

Recommended Posts

Forstod ikke det OT greine :)

Denne tråden startet med ditt spørsmål om utstillingsfeil på golden.

Å snakke om eller svare på noe annet enn det, er off the track (jeg tror kanskje det og kan være off the thread - bort fra tråden) - bort fra sporet. Det er en forkortelse, som fungerer som en advarsel om at dette svaret MÅ ikke leses om du kun vil lese om utstillingsfeil på golden. Samtidig er det en beskjed til administrator om at man er klar over at det er litt avsporing - som generelt frarådes.

Ble det klarere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar
Guest Maritus
Denne tråden startet med ditt spørsmål om utstillingsfeil på golden.

Å snakke om eller svare på noe annet enn det, er off the track (jeg tror kanskje det og kan være off the thread - bort fra tråden) - bort fra sporet. Det er en forkortelse, som fungerer som en advarsel om at dette svaret MÅ ikke leses om du kun vil lese om utstillingsfeil på golden. Samtidig er det en beskjed til administrator om at man er klar over at det er litt avsporing - som generelt frarådes.

Ble det klarere?

Ja, det ble mye klarere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Det koster penger å ha hund :)

Jeg vet det! Men jeg går på noe annet i tillegg til å ha hund...

Jeg har ennå ikke funnet noen som kan stille hennen for meg. Men er det noen som vet om noe utstilling ikke så langt unna! Koster det noe? I tilfelle hvor mye??? (og stille ut)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det! Men jeg går på noe annet i tillegg til å ha hund...

Jeg har ennå ikke funnet noen som kan stille hennen for meg. Men er det noen som vet om noe utstilling ikke så langt unna! Koster det noe? I tilfelle hvor mye??? (og stille ut)!

Norsk Kennel Klub arrangerer utstilling i Drammen i begynnelsen av juni. Det koster 290 kroner hvis du melder på over internett, 310 kroner på andre måter.

De har også utstilling i Kristiansand i mai, hvis du vil be oppdretter komme dit. Der er påmeldingsfristen til mandag eller tirsdag for elektronisk, papirpåmelding er gått ut.

På www.nkk.no --> utstillinger kan du også søke opp en terminliste for din rase, og se hva som er i nærheten. De ulike klubbene har cirka samme priser som NKK.

Hvis du ikke er medlem av noen klubb, blir det dobbelt så dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Norsk Kennel Klub arrangerer utstilling i Drammen i begynnelsen av juni. Det koster 290 kroner hvis du melder på over internett, 310 kroner på andre måter.

De har også utstilling i Kristiansand i mai, hvis du vil be oppdretter komme dit. Der er påmeldingsfristen til mandag eller tirsdag for elektronisk, papirpåmelding er gått ut.

På www.nkk.no --> utstillinger kan du også søke opp en terminliste for din rase, og se hva som er i nærheten. De ulike klubbene har cirka samme priser som NKK.

Hvis du ikke er medlem av noen klubb, blir det dobbelt så dyrt.

Oii, da! Dobbelt så dyrt..thiihii... Men jeg vet ikke om hun egentlig er klar for å stilles ut... Tenk hvis hun er alt for ivrig! Hun er bare 2år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oii, da! Dobbelt så dyrt..thiihii... Men jeg vet ikke om hun egentlig er klar for å stilles ut... Tenk hvis hun er alt for ivrig! Hun er bare 2år!

Tja, utstillingstrening og -sosialisering er ikke noe som automatisk kommer med alderen. Og golden er jo en rase som har lov til å vise litt temperament i ringen - ikke uvanlig å se at de logrer og viser glede.

Uansett er det nok lurt at du kommer på utstillingen i god tid før hun skal inn, slik at hun rekker å venne seg til stedet, få sanset inn en del inntrykk, også videre.

Har hun fylt to år? To år KAN være en vanskelig alder å stille hunden på, fordi de kan være rimelig uferdig i den alderen. Det er bedre å stille en på 23 måneder i unghund, enn en på 25 måneder i åpen klasse. På den annen side kan hun jo være en harmonisk og utviklet tispe, og da er ikke det noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sonen treff med ujamne mellomrom i Vestfold. Om det ikke er for langt fra deg, så ta deg en tur, så får du sikkert noen til å vise deg hvordan du skal gjøre det. Så kan du trene på det hjemme en del før dere melder dere på en utstilling. Så lærer både du og Vesla hva dere skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Tja, utstillingstrening og -sosialisering er ikke noe som automatisk kommer med alderen. Og golden er jo en rase som har lov til å vise litt temperament i ringen - ikke uvanlig å se at de logrer og viser glede.

Uansett er det nok lurt at du kommer på utstillingen i god tid før hun skal inn, slik at hun rekker å venne seg til stedet, få sanset inn en del inntrykk, også videre.

Har hun fylt to år? To år KAN være en vanskelig alder å stille hunden på, fordi de kan være rimelig uferdig i den alderen. Det er bedre å stille en på 23 måneder i unghund, enn en på 25 måneder i åpen klasse. På den annen side kan hun jo være en harmonisk og utviklet tispe, og da er ikke det noe problem.

Hun er rolig bare hun blir litt sliten!

Det er jo sonen treff med ujamne mellomrom i Vestfold. Om det ikke er for langt fra deg, så ta deg en tur, så får du sikkert noen til å vise deg hvordan du skal gjøre det. Så kan du trene på det hjemme en del før dere melder dere på en utstilling. Så lærer både du og Vesla hva dere skal gjøre.

Ja!

*Dobbelpost. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du aktiv i retrieverklubben i avdeling Vestfold? Kanskje de har utstilling i nærheten, slik at noen kan vise hunden for deg?

Og om du ikke vil ha hunden stilt, kanskje det finnes goldenoppdrettere i avdelingen som kan uttale seg?

Ellers er det jo ikke sååå langt fra Kristiansand til Vestfold - jeg hadde satt pris på om valpekjøper ville komme på besøk, og vise fram hunden... :)

(Jippi, det ser ut som om en reboot fikk tastaturet tilbake til normalt. Husker ikke sist jeg slo av dataen...)

NRK avd Vestfold har sin årlige utstilling i februar vært år.

Jeg vet det! Men jeg går på noe annet i tillegg til å ha hund...

Jeg har ennå ikke funnet noen som kan stille hennen for meg. Men er det noen som vet om noe utstilling ikke så langt unna! Koster det noe? I tilfelle hvor mye??? (og stille ut)!

Dersom du kommer på en retriever utstilling er jeg nok der jeg også, og om du vil kan jeg kanskje vise deg litt eller vise hunden for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
NRK avd Vestfold har sin årlige utstilling i februar vært år.

Dersom du kommer på en retriever utstilling er jeg nok der jeg også, og om du vil kan jeg kanskje vise deg litt eller vise hunden for deg :)

Kan du?? Å Tusen Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmeste nå er NRK avd Oslo sin utstilling 2 eller 3 juni på Ekeberg skole, det er jubileumsutstillingen deres, tror det er 25 / 30 år eller noe sånt :)

Dagen før er det NKK i Drammen, men der har jeg nok neppe mulighet til å hjelpe deg, er nokså fullbooket der pga flott dommer på flatten, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Nærmeste nå er NRK avd Oslo sin utstilling 2 eller 3 juni på Ekeberg skole, det er jubileumsutstillingen deres, tror det er 25 / 30 år eller noe sånt :)

Dagen før er det NKK i Drammen, men der har jeg nok neppe mulighet til å hjelpe deg, er nokså fullbooket der pga flott dommer på flatten, hehe :)

Okey...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at NRK Vestfold har jakttrening hver onsdag hvis du har lyst til å være med på det :) Lite utstillingstrening der, men da ville du hvertfall fått foten innenfor klubben og kanskje få en mulighet til å bli mer aktiv, og det er lettere å melde seg på kurs når man kjenner noen. Jeg begynte der selv, kom på et par jakttreninger, ble kjent med folk, meldte meg på arrangementer og nå sitter jeg i styret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Vil bare nevne at NRK Vestfold har jakttrening hver onsdag hvis du har lyst til å være med på det :P Lite utstillingstrening der, men da ville du hvertfall fått foten innenfor klubben og kanskje få en mulighet til å bli mer aktiv, og det er lettere å melde seg på kurs når man kjenner noen. Jeg begynte der selv, kom på et par jakttreninger, ble kjent med folk, meldte meg på arrangementer og nå sitter jeg i styret.

Men Vesla er ikke noe jaktgolden da :icon_redface: Og hun kan ikke gå fritt da hun bare løper som en gærning :icon_confused: Men når er det på Onsdagene?? Får det hørtes litt interesangt ut :ahappy: Men jeg er opptatt fra 17.30-19.30 for da er det korps... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Vesla er ikke noe jaktgolden da :icon_redface: Og hun kan ikke gå fritt da hun bare løper som en gærning :icon_confused: Men når er det på Onsdagene?? Får det hørtes litt interesangt ut :ahappy: Men jeg er opptatt fra 17.30-19.30 for da er det korps... :lol:

Du trenger ikke ha golden av jaktlinjer for å trene med dummy og ha det moro med apporteringsoppgaver :P Det er helt greit å ha hunden i bånd når den ikke skal jobbe. Når den sendes ut må den jo ha av kobbel og evt halsbånd selvsagt. Det er fra ca 18 og utover kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrieverfolk er som oftest hyggelige de! (Selv om man ikke alltid er enige med majoriteten.) Har selv vært med på jakttrening med hund som bare vil bort til de andre hundene, og snille som de var hjalp de meg med ro-trening og innkalling (med og uten dummy). Det virker som om de fleste - både i retrieverklubben og i andre klubber - er veldig ivrige på å få inn unge og engasjerte hundeeiere. Det er bare å møte opp på utstillinger, treninger eller andre arrangement, og jeg kan love deg at du vil bli tatt godt imot. På alle de tingene jeg har vært med på, er det alltid noen som har snakket med meg, spurt meg hvor hunden min kommer fra osv (både på årsmøte i retrieverklubben og på utstilling hvor fem-seks stykker kom bort og lurte på hvorfor i alle dager hunden min ble sendt ut med 0. premie, hun som var så fin!).

Jeg veit at det kan være litt skummelt, men det er bare å hive seg uti det så fort så mulig. Jo fortere du gjør det - jo fortere vil du også komme inn i miljøet og få muligheten til å få hjelp og råd.

Og det kan sikkert hende at du kan møte opp på et par-tre treninger før å prøve litt først, før du blir medlem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Til Charlotte: Hvor er den jakttreninga?? Og når slutter det??? For er nemlig ikke ferdig før kl. 19.30.

Jeg skal prøve og komme en gang! Dere hjelper meg veldig med å komme inn i ett hundesamfunn eller hundemijø eller hva det nå heter! Takk!! Noen flere tips???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååå! Jeg har verdens beste idee! :icon_confused: Som Kathrine (Femidotten) sa kan du bli med på jubileumsutstillingen i NRK avd. Oslo! Der kan sikkert hun hjelpe deg som du sa... MEN! på denne utstillingen, (det er en litt spesiell utstilling ettersom det er jubileum, derfor er det mange forskjellige aktiviteter der).

I forbindelse med utstillingen holder jeg et mini juniorhandling/handling kurs. Juniorhandling eller handling er kort sagt hvordan man viser frem hunden på utstilling. Der kan du være med, det er billig, koster ikke mer enn 100 kr. Etter minikurset er det konkuransse, der skal alle som har vært med på kurset vise hva de har lært - jeg er dommer. Dette er helt uoffisielt og ikke skummelt. Dette er kanskje en fin ting å starte med som kanskje kan gi deg bedre selvtilitt til å gå inn i ringen med hunden selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Charlotte: Hvor er den jakttreninga?? Og når slutter det??? For er nemlig ikke ferdig før kl. 19.30.

Jeg skal prøve og komme en gang! Dere hjelper meg veldig med å komme inn i ett hundesamfunn eller hundemijø eller hva det nå heter! Takk! Noen flere tips???

Treninga er i på skytterbanen i Andebu kommune, vi pleier som regel å holde på til ca 20 eller 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
ååå! Jeg har verdens beste idee! :icon_confused: Som Kathrine (Femidotten) sa kan du bli med på jubileumsutstillingen i NRK avd. Oslo! Der kan sikkert hun hjelpe deg som du sa... MEN! på denne utstillingen, (det er en litt spesiell utstilling ettersom det er jubileum, derfor er det mange forskjellige aktiviteter der).

I forbindelse med utstillingen holder jeg et mini juniorhandling/handling kurs. Juniorhandling eller handling er kort sagt hvordan man viser frem hunden på utstilling. Der kan du være med, det er billig, koster ikke mer enn 100 kr. Etter minikurset er det konkuransse, der skal alle som har vært med på kurset vise hva de har lært - jeg er dommer. Dette er helt uoffisielt og ikke skummelt. Dette er kanskje en fin ting å starte med som kanskje kan gi deg bedre selvtilitt til å gå inn i ringen med hunden selv.

Kuult når og hvor i Oslo er det?? Har veeeldig lyst! Har familie i Oslo, men har ikke mulighet til å sove i Oslo fordi at dem bor i leilighet der det ikke lov og ha hund, men det var en KJEMPE god idee! Du hadde rett! En av verden beste ideeer!;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Treninga er i på skytterbanen i Andebu kommune, vi pleier som regel å holde på til ca 20 eller 21.

Tar det lang tid å kjøre dit fra Larvik??? Går det noe buss dit i tilfelle på den tida??? Og tilbake igjen da:P!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuult når og hvor i Oslo er det?? Har veeeldig lyst! Har familie i Oslo, men har ikke mulighet til å sove i Oslo fordi at dem bor i leilighet der det ikke lov og ha hund, men det var en KJEMPE god idee! Du hadde rett! En av verden beste ideeer!;P

Det er på ekebergsletta (der hvor norway cup er)! Hvis det blir umulig å få med hund, så kan du låne...Men jeg synes hele meningen er på en måte at du skal ha med Vesla og bli trygg på "deg og henne" i en sånn situasjon... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Det er på ekebergsletta (der hvor norway cup er)! Hvis det blir umulig å få med hund, så kan du låne...Men jeg synes hele meningen er på en måte at du skal ha med Vesla og bli trygg på "deg og henne" i en sånn situasjon... :rolleyes:

Skal få henne med! Men når er det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...