Gå til innhold
Hundesonen.no

Drektig katt


Henriette

Recommended Posts

Vel, tok over katten til en venninde nå for ca 2 uker siden, og nå e jeg ganske sikker på at hun er drektig, og at det heller ikke er så veldi lenge til hun skal ha.

Trenger da gjerne litt raske svar.

Hva bør jeg passe på, jeg bor i en liten leilighet der hun ikke vil få noe serlig fred fra hundene, men hun er oppvokst med hund da.

Noe spesielt jeg kan gi i maten som næring?

ALL info er av interesse :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å skjerme den best mulig for hundene i hvertfall. En pappeske har jeg hørt skal funke fint som "valpekasse", kanskje sette opp noen valpegrinder rundt (som mor lett hopper over - eller at man klipper et lite hull i en av dem så hun har fri tilgang til og fra - men hundene holder seg vekk)

Vet om flere katter som gjerne føder ungene inne i klesskap, etc - mørkt og vekk fra dagliglives mas..

Fôring vet jeg lite om, men uten å ha lest noe om temaet så ville jeg nok tenkt på samme måte som med hundene. Hva med å kjøpe kattunge-mat, og begynne å gi henne dette? Kanksje halvparten av hver, eller noe? Evt. fri tilgang på mat (hvis mor ikke er helt mat-gal)

JEG ville i hvertfall sørge for at hun fikk et godt fôr, og en trygg avskjermet plass - resten tror jeg oftest ordner seg selv med katter.

Også ville jeg absolutt ikke ha sluppet henne ut den siste tiden (katter har det jo med å gjemme seg når de skal føde, og jeg tror de like gjerne føder utendørs..)

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å skjerme den best mulig for hundene i hvertfall. En pappeske har jeg hørt skal funke fint som "valpekasse", kanskje sette opp noen valpegrinder rundt (som mor lett hopper over - eller at man klipper et lite hull i en av dem så hun har fri tilgang til og fra - men hundene holder seg vekk)

Vet om flere katter som gjerne føder ungene inne i klesskap, etc - mørkt og vekk fra dagliglives mas..

Fôring vet jeg lite om, men uten å ha lest noe om temaet så ville jeg nok tenkt på samme måte som med hundene. Hva med å kjøpe kattunge-mat, og begynne å gi henne dette? Kanksje halvparten av hver, eller noe? Evt. fri tilgang på mat (hvis mor ikke er helt mat-gal)

JEG ville i hvertfall sørge for at hun fikk et godt fôr, og en trygg avskjermet plass - resten tror jeg oftest ordner seg selv med katter.

Også ville jeg absolutt ikke ha sluppet henne ut den siste tiden (katter har det jo med å gjemme seg når de skal føde, og jeg tror de like gjerne føder utendørs..)

Lykke til!

Susanne

Takker for svar:)

Dette med å skille henne fra bikkjene skal jeg prøve på, er ikke så mye dører her i hus, kun utgangsdør og dør inn til badet :wub:

men skal nok finne en plass der hun får vere i fred.

Hun har hittil ikke vert ute her med meg, men så har hun bare vert her i ca 2 uker, men har bodd sammens med meg og hundene før, så hun slo seg fort tilro.

Egentli så har hun vel tatt over lederskapen over hundene :D

Så en annen ting, gjelder også hund da, men Emma har vert veldi "hønemor" rundt katten noe huna aldri har vert før, hun passer på henne hele tiden, innimellom kan hu snuse på katen å pistre litt.

KAn hun vite at katten er drekti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre katten min "fortalte" meg at lillepus var drektig ved å plutselig ender atferd rundt henne. Hun lot henne plutselig spise først og gikk å vasket henne hele tiden. Sluttet helt å rappe til henne "for morro syld" og ble brått skikkelig snill! Veldig ulikt Lotte å være snill..

Bikkjene derimot har hele tiden vært like uvørne med henne. Hadde kanskje trodd at Loke skulle være greiere men han er fortsatt like glad i å klaske til med labben for å dra i gang lek (Lillith leker tilbake hun altså) og han klasket til henne og "jagde" henne sist for en time siden. Nå har hun født..i klesskapet <_<

Så ja, jeg tror hunder kan vite det, men jeg tror ikke alle hunder er så smarte at de kobler det. (Loke tror forøvrig at steriliserte tisper har løpetid så han er ikke særlig smart på sånt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
kommet noen unger??

Jepp, de kom natt 8-9 mai :)

4 små herlige :)

Og når det gjelder hundene, såå vil katten ha emma med til ungene (men emma skjønner ikke).

TT oppfører seg heeel annet en hva jeg trodde hun kom til å gjøre, virker ut som hun vil vise de fram, jeg var ikkje hjemme da de ble født, og når jeg kom hjem og så det, så satte jeg meg ned på sofan for å planegge hvor jeg skulle sette kassen(som hun ikke fødde i :rolleyes: ) da plukker hun opp en unge, hopper opp i sofan til meg, og la den fra seg, hvorfor gjorde hun det liksom?

Men det går supert med mor og barn:) bilder kommer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...