Gå til innhold
Hundesonen.no

Olga Pamèla


SD

Recommended Posts

Vel, når har jeg fått min etterlengtede gris i hus. Verdens nydeligste gris er hun. Hun heter Olga Pamèla og er 2 mnd. Hun er en svart kanadisk minigris som vi hentet i Ørsta i Møre og Romsdal. Hun har fire søsken, ei søster og tre brødre. Moren, Embla, er ei lita nett frøken på +- 20 kg og faren, Tassen, er en staselig herreman på +- 30 kg. Han er en real kløpper på fotball og mine foreldre ble virkelig sjarmert av han.

Etter hva jeg forsto var det ikke meningen at de skulle få grisunger, men grisene ville det annerledes.

Olga Pamèla og grisefamilien hennes er oppvokst på gård med masse andre dyr som når geiter, høner, kaniner, hester, katter og hunder. Så noe supervant til å være inne/stuegris er hun ikke (selv om vi ble "advart" mot å kjøpe en gris som er oppvokst i fjøs. :wub:) Hun tilvenner seg derimot fort. Bilturen hjem som var på 7 timer var ingen problem, hun lå i ei kasse hele turen og sa ikke et ord. Hun er et skikkelig matvrak som er veldig, veldig vanlig blant griser. Og kosten hennes hittil har bestått av grovt brød, grovt knekkebrød, eple, potet og potetskrell. Hun skal ha veldig lite mat, men variert. Bruker kaninpellets, agurk og puffaris som go'biter.

Hun sover i senga mi om natta sammen med Kira (labradoren min). Hun bryr seg ikke om Kira, kaninene eller fuglen, hun er jo vant til å leve blant dyr så. Ellers så er hun så stuerein. Bare den førstekvelden tisset og bæsjet hun inne engang.

Hun skulle jo bli vendt til det å gå på kasse, men hun ville det ikke sånn. Hun gjør bare ifra seg når vi tar henne med ut. Tar henne med da ut etter at hun har spist, sovet eller lekt.

Elsker å leke seg med avispapir, draleken til Kira og tomflasker. Liker derimot ikke å bli løftet og bæret på enda, da hyler hun da. Liker heller ikke å gå på parketten enda, men det går seg til. Elsker å ligge i fangen i varmen og bli koset med.

Så skal jeg venne henne på å gå i sele, men akkurat nå sliter jeg litt med det. For jeg finner ingen sele som passer. Hun skal jo vokse og bli stor (sånn ca +-20 kg etter foreldrene å dømme) så hun skal jo vokse. Og da kan jo hun låne selen til Kira. Men akkurat nå er selene jeg finner enten for små eller for stor rundt halsen. Og ikke vil jeg bruke en formue på ei sele som hun vokser seg utav på ei uke.

Skal vi se, har jeg fått meg alle ville skrive.. Hmm, hvis ikke får jeg skrive det senere :D

Vel, alt i alt er en hun en skikkelig sjarmør, og ting går fremover. Hun viser store forbedringer allerede nå og hun har bare vært her i fire dager (kom tirsdagsnatta).

Kan vel med det samme si at Kira bryr seg vel egentlig ikke noe om Olga, bortsett fra at hun synes hun er litt merkelig og lager rare lyder. Også står hun alltid og sikler over maten til Olga, Olga bryr seg ei.

Er det noe dere lurer på, svarer jeg gjerne :D Men det skal sies at dette er min første gris, og jeg har vel ikke så mye kunnskap inne enda (bortsett fra det høyst nødvendigste) :D

13.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅ jeg er dypt misunnelig! Hun var helskjønn! *ønske seg gris* Griser hater å bli løftet..slik er de bare. Det er ikke naturlig å bli løftet og det vekker dødsangsten i de. Noen av de kan læres til å løftes på hvis man gir de snacks og gjør det ofte fra de er helt små men ofte kan det like gjerne være greit å unngå. Med mindre du skal gå mye på asfalt med henne så burde du allerede nå file neglene hennes litt hver dag som håndteringstrening.

Husk at griser kan drepe fugler og gnagere, men som oftest går det greit hvis de er sosialisert med de fra de er små.Men greit å ha i bakhodet slik at man ikke har de løse alene den første tiden.Griser er født renslige så det forundrer meg ikke at du ikke får henne til å gå på do inne;) Jeg blir mer forundret over folk som har kasse til grisen inne. Griser gjør ikke fra seg i samme hus som de bor med mindre de ikke har noe valg. Renslighetsbehovet er faktisk sterkere hos griser enn de fleste andre dyrearter (inkl mennesker) og de finner gjerne faste plasser ute hvor de kan gjøre sitt fornødne. (noe som gjør grisefjøs enda tristere)

Du har sikkert allerede merket at hun ikke lukter noe..griser har nesten ikke egenlukt med mindre de er svært stressede. Lukten i et grisefjøs er lukten av stressede griser med dødsangst. Bacon har bare luktet en eneste gang og det var når han skulle kastereres rett etter ankomst. Da flasset han og begynte å lukte før narkosen virket. Ellers er de helt luktfrie og jeg har ikke tall på hvor mange som var dypt forundret over at han ikke luktet gris og måtte sniffe på han *ler*

Som du sikkert vet så skal de ha minst mulig mat og mest mulig mosjon. De liker balllek og lang turer i skogen.

Sele var et styr når jeg fikk Bacon og, jeg endre med å sy om en vanlig sykkelsele til han. Dette var før det fantes noe særlig av de selene som går rundt forbeina og jeg vil tro at en slik passer en gris godt.

Du kommer ttil å få det så mye morro fremover! Det er så herlige dyr, intelligente, kosete og utrolig sjarmerende! Og overhodet ikke ekle eller grisete.

Jeg er såå misunnelig! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellenussen, så nydelig hun er.. :wub:

Jeg var i ferd med å kjøpe meg minigris for omtrent 3,5 år siden, men endte heller opp med ilder.

Har utrolig lyst på gris en gang i framtiden, men vet ikke helt når det kan bli aktuelt. Har i alle fall hatt lyst på en liten tass i flere år nå!

Gratulerer så mye med henne.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅ jeg er dypt misunnelig! Hun var helskjønn! *ønske seg gris* Griser hater å bli løftet..slik er de bare. Det er ikke naturlig å bli løftet og det vekker dødsangsten i de. Noen av de kan læres til å løftes på hvis man gir de snacks og gjør det ofte fra de er helt små men ofte kan det like gjerne være greit å unngå. Med mindre du skal gå mye på asfalt med henne så burde du allerede nå file neglene hennes litt hver dag som håndteringstrening.

Husk at griser kan drepe fugler og gnagere, men som oftest går det greit hvis de er sosialisert med de fra de er små.Men greit å ha i bakhodet slik at man ikke har de løse alene den første tiden.Griser er født renslige så det forundrer meg ikke at du ikke får henne til å gå på do inne;) Jeg blir mer forundret over folk som har kasse til grisen inne. Griser gjør ikke fra seg i samme hus som de bor med mindre de ikke har noe valg. Renslighetsbehovet er faktisk sterkere hos griser enn de fleste andre dyrearter (inkl mennesker) og de finner gjerne faste plasser ute hvor de kan gjøre sitt fornødne. (noe som gjør grisefjøs enda tristere)

Du har sikkert allerede merket at hun ikke lukter noe..griser har nesten ikke egenlukt med mindre de er svært stressede. Lukten i et grisefjøs er lukten av stressede griser med dødsangst. Bacon har bare luktet en eneste gang og det var når han skulle kastereres rett etter ankomst. Da flasset han og begynte å lukte før narkosen virket. Ellers er de helt luktfrie og jeg har ikke tall på hvor mange som var dypt forundret over at han ikke luktet gris og måtte sniffe på han *ler*

Som du sikkert vet så skal de ha minst mulig mat og mest mulig mosjon. De liker balllek og lang turer i skogen.

Sele var et styr når jeg fikk Bacon og, jeg endre med å sy om en vanlig sykkelsele til han. Dette var før det fantes noe særlig av de selene som går rundt forbeina og jeg vil tro at en slik passer en gris godt.

Du kommer ttil å få det så mye morro fremover! Det er så herlige dyr, intelligente, kosete og utrolig sjarmerende! Og overhodet ikke ekle eller grisete.

Jeg er såå misunnelig! :wub:

Godt du er her inne som har erfaring med gris, hehe :D

Og ja, hun har en fast plass ute hvor hun gjør ifra seg (valgte plassen helt selv) og nei hun lukter ikke i det hele tatt :D Enda så har hun ikke vist noe tegn på å ville spise undulaten, men jeg skal ha det i bakhodet. Når snøen forsvinner blir det nok turer på henne, både på asfalt og annet. Og det å håndtere kløvene og munnen hennes er inget problem, men selvfølgelig skal jeg ikke ta det for gitt :D

Heldiggris! :o

Du skal klikkertrene henne ja? Også må du prøve å få tatt bronsemerket med henne! ;)

Hehe, nei skal nok ikke klikkertrene henne. Selv om det sikkert hadde funket kjempt bra. Bronsemerket derimot, det skal vi nok få til :D

Hellenussen, så nydelig hun er.. :P

Jeg var i ferd med å kjøpe meg minigris for omtrent 3,5 år siden, men endte heller opp med ilder.

Har utrolig lyst på gris en gang i framtiden, men vet ikke helt når det kan bli aktuelt. Har i alle fall hatt lyst på en liten tass i flere år nå!

Gratulerer så mye med henne.. :P

Takk. Selv om jeg bare har hatt henne i noen dager så anbefaler jeg virkelig en minigris ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Tøft! :wub:

Kanskje vi skal ta bronsemerket sammen? Seriøst, jeg vil se en minigris live som tar bronsemerket!

Psst, kan du ikke ta henne med på trening i dag da? ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så søt hun er! :wub:

Gratulerer! :D

Takk :D

Tøff gris :o

Griser er jo smartere enn hunder, så jeg lurer hvor langt du kommer med henne :D

Og navnet var kult, passet henne perfekt!

Joda griser skal visst være smartere enn hunder, men også veldig sta. Så hyggelig å høre at du synes hun kler navnet sitt, synes jeg også hun gjør :D

Tøft! ;)

Kanskje vi skal ta bronsemerket sammen? Seriøst, jeg vil se en minigris live som tar bronsemerket!

Psst, kan du ikke ta henne med på trening i dag da? ^_^

Hehe, ja ikke sant :P Tror nok ikke at vi kommer så langt som bronsemerket, men man skal aldri si aldri :P Dessuten tror jeg ikke griser for melde seg på hundearrangement. Vel, kan nok ikke ta henne med på trening i dag. Det er for kaldt ute og hun er for liten til det enda dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig! Jeg vil også ha! Heldegris som har en gris! De er jo så nusselige. Hadde vert kult om du kunne ta bronsemerket jah.

Lurer på hvordan det er å sove sammen med en gris...?

Ja, ikke sant det hadde vært kult :wub:

Vel, det å sove sammen med en gris er bare alldeles koslig. Hun sover hele natta igjenom uten noe problem og liker da og enten ligge i armkroken eller med hodet sitt på halsen min eller ved hodet mitt. Akkurat nå er det ingen problem, men om hun skal ligge sånn når hun blir større kommer jeg til å få pusteproblemer, hehe :D Men det er bare så innmari koslig. Noen ganger snorker hun litt også, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant det hadde vært kult :wub:

Vel, det å sove sammen med en gris er bare alldeles koslig. Hun sover hele natta igjenom uten noe problem og liker da og enten ligge i armkroken eller med hodet sitt på halsen min eller ved hodet mitt. Akkurat nå er det ingen problem, men om hun skal ligge sånn når hun blir større kommer jeg til å få pusteproblemer, hehe :D Men det er bare så innmari koslig. Noen ganger snorker hun litt også, hehe..

Så koselig! Bacon skulle også alltid ha nærkontak..*savne* De små søte gryntelydene :D

De er jo så søte at de må nesten oppleves..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...