Gå til innhold
Hundesonen.no

8 mnd gml valp som halter. Hjelp!


Recommended Posts

Hei.

Som overskriften sier så har vi en 8 mnd gammel valp som halter. Dette er en Beagle-tispe, og foten hun halter på er høyre bakfot. Vi merket en svak antydining til halting rundt årsskiftet. Dette ble tydeligere og værre etter hvert så vi gikk til dyrlegen med henne. Dette var i januar en gang. diagnosen vi fikk var forstuelse og fkk med oss smertestillende for 10 dager og beskjed om å holde henne mest mulig i ro. 10 dager med smertestillende gik, og hun haltet selv om hun gikk på disse (kanskje litt mindre enn vanlig). Neste skritt ble å ta røntgen, husker jeg ikke feil ble disse bildene tatt av hofer og kneledd. Alt så bra ut. Ny runde med smertestillende ble gitt. Vi er nå i februar en gang. Erfaringen med smertestillende ble lik den forrige. Tiden gikk, og den stakkars valpen ble holdt mye i ro, noe som ikke var lett. I mars valgte vi å oppsøke en annen anerkjent klinikk. Hun kjente etter om korsbåndet var røket, noe det ikke var. tter mye strekking bøying og beføling ble konklusjonen hovne lymfeknuter/kjertler (husker ikke hva det heter av det 2) bak kneledd. Valpen vår ble da satt på en 8 dagers antibiotikakur. Som dere sikkert forstår så hjalp ikke dette heller. Så kom påsken og vi venter til den er over så er det tilbake til veterinær. Som dere også forstår, så er frustrasjonen stor. vi har forbud mot å la henne leke med andre hunder. Liker ikke å gå lange turer heller, for det er ikke morsomt å se henne halte. Det er jo ikke slik en valp skal ha det.

Vil avslutte med og si at det ikke ser ut til at hun har det vondt. Vi kan bøye strekke trykke på/mellom poter og alt det der uten reaksjoner. Hun halter ikke konstant heller. Ser nesten ingenting til det inne. Det er bare tidvis når vi går på tur også. I tillegg så ser det ikke ut som hunden merker at hun halter, barer durer avgårde liksom. Noen ganger halter hun nesten hele tiden. Andre ganger kan hun gå flerne hundre meter melom hver gang hun halter. Blir ikke klok på dette.

Noen om har vært borti noe lignende før? Er 8 dager med antibiotika nok til å få bort betennelse og hovne lymfeknuter/kjertler hvis det er det som er tilfellet? Alle råd og forslag og erfaringer er veldig velkomne. Vi er fortvilte.

Håper noen tar seg tid til å lese dette noe rotete innlegget. Og det er bare å komme med spørsmål hvis noe er uklart!

Kan også nevne at påsken har stort sett bestått av soving på sofaen når det gjelder vår lille beagle. Noe som ikke er normalt for henne å være...

Apropo soving hele påsken, jeg gikk nettopp ut for å ta en røyk, når jeg gjør det kommer hun alltid sprinende etter. Hopper på døren hvis ikke hun får være med. Denne gangen, for første gang, ble hun bare liggende på sofaen. Sovet stort sett hele dagen, og idag har hun bortimot hatt null mosjon. Bare et par små lufteturer og en kort lekerude med den ene katten på gulvet.

En siste ting.. Merker av og til at når hun springer at høyre bakfot, som er problemet, er at den slår litt innover etter hvert fraspark. Vanskelig og forklare, men håper dere forstår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er rart at de bare røntget det beinet hun haltet på, da halting ofte kommer av at det er det diagonale beinet som er vondt - altså venstre forbein. Jeg ville ha røntget rygg og alle bein for sikkerhetsskyld da årsaken ofte ligger andre steder enn der det gir utslag. Jeg ville i tillegg oppsøkt en autorisert hundemassør som har mye mer peiling på muskler enn hva vanlige dyrleger har.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ingnen grei situasjon for noen, men ei venninne av meg har noe av det samme på sin rottisvalp. Han er røntget opp og i mente uten av dyrlegen finner noe. Nå har de funnet ut at det antakeligvis er vokseverk, men på denne valpen forflytter det seg fra framben til bakben så det er vell ikke så utenkelig. Men det er jo som tidligere skrevet at den eventuelle skaden ikke alltid befinner seg i det bene som hunder avlaster, men derimot det diagonale.

Hadde det samme med en nuffe en gang, han hadde store smerter i bakparten og kunne nesten ikke reise seg til tider, dette var en strukket muskel i ryggen som gjorde.

Det kan være så mangt, men det er aldri greit når ikke dyrlegen ikke kan finne ut noe. Du kan prøve en Healer. Det kan ha positiv effekt, og muligheter for ¨finne ut hvor smerten sitter.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere hatt en valp som haltet av og på og som dyrleger ikke fant ut av. Han hadde osteochonderose, du kan lese mer om det her. Jeg var inn og ut av mange forskjellige vetrinærkontor med han og det rare var at ingen nevnte denne sykdomen før man fant forkalkninger flere steder i skjelletet hans når han var 2 år. Han tok et utall blodprøver for å utelukke autoimunne lidelser, han ble røntget 4 ganger før han var 2 år og han ble bøyd og tøyd i alle retninger uten noe funn. Nå var han svært aggresiv som følge av smertene så mulig det blindet vetrinærene en smule (de fleste nektet for at det var noe fysisk galt med han). Forhåpentligvis har ikke din hund denne lidelsen men jeg ville uansett ha tatt det opp med vetrinæren for å, om mulig, utelukke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min BC begynte haltingen da han var fem mnd. Han haltet på venstre bakbein, og innimellom også høyre. Han ble røntget av TRE klinikker, de to første mente det var ryggen som var problemet. Klinikk nr tre, og veterinærhøyskolen sa HD. I tillegg hadde han mest sannsynlig osteochondrose i hasene. Jeg ville bedt om å sende røntgenbildene inn til veterinærhøyskolen, samt ta bilder av rygg og det andre bakbeinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...