Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden tisser inne!


janne&kenny

Recommended Posts

Bajas er en herlig gutt! En blanding av carin terrier og puddel.

Men han tisser inne..... Hvorfor? Jeg mener ingen vet hva han feiler, men hva kan dere tenke dere?

Jeg har vert hos dyrlegen med han (kosta meg 1500, og fikk ingenting ut av det <_< ) Han ble røntga, ultralyd, og urinprøve..

Han fikk bommelom tur på kvelden i 22.30 tiden og fikk mat og drakk ca 1 skål med vann etter maten og utover natta. Ellers på dagen drikker han minimalt. På morningen får han en liten bomelom tur på 15 min. så går jeg kl 0800. Han vet jeg skal gå, så han går like så greit å legger seg i sengen sin. Noen ganger må han få beskjed. Jeg lukker døra når ingen andre er hjemme, men når noen er hjemme, er døra open og han har tilgang til hele huset ink. mine foreldre. Når han er hjemme alene, er han alene i ca 2 timer, så kommer far hjem og han lukker opp døra, men bajas ligger bare i senga MI. Jeg vil ikke spørre om mine foreldre vil lufte han eller noe, fordi det er min hund, og jeg er heldig som faktisk har hund så lenge jeg bor hjemme. Når jeg kommer hjem fra skolen 1545. kommer han ned til meg og får gå ut å tisse. Men han har allerede tissa i senga MI!

Jeg trenger ikke rase ut av frustrasjon, det skal dere få slippe!

Dette skjer bare noen dager... Jeg tenkte jeg skulle skrive en dagbok når han tisser inne, hvor lenge han ble luftet, når han fikk mat og hvor lenge han var hjemme alene.

Jeg har bytta på forutinene, så han får mat rett etter skolen, og jeg fyller bare vannskåle halv full om natta. Men han får masse vann ellers altså :wub:

Han har bare tisst inne en gang etter dette, men det var en gang for mye.. En grunn til det var at han kanskje ikke fikk tisse skikkelig før vi gikk. (kjæresten min som luftet han og han fikk bare tisse noen få ganger)

Jeg håper at det hjelper med å endre på for rutinene, men vil alikevell vite hva dere tenker om saken.

Han får nok med tur om dagene når jeg kommer hjem fra skolen. Han får små treningsøkter med AG og litt LP.

For meg virker det ikke som han har noe seperasjons angst (som mange andre "spesialister" mener) fordi da ville han ha grenet eller gått ned til far når han var hjemme. Han har aldri ødelakt noe når han har vert hjemme.

Jeg skal ha en til hund senere om et par år, kan det gå over da?

Hvorfor gjør han dette? Kjedsomhet?

--

Tenkte jeg skulle tilføye at han tisser alltid i senga og han ligger ofte i senga når jeg er borte. Er det ikke litt unaturlig for en hund å tisse der han selv oppholder seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min Rocky som du vet, tisser inne hvis han går løs ute fra buret om natten (av og til). Men ikke der han selv ligger... Så for meg virker det kanskje litt rart, men nå er hunden min veldig spessiel også da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tissing i din seng=markering

Vann om natten trenger hunden ikke

Er du sikker på han markerer? Hvorfor skulle han markere i senga mi, og ingen andre plasser? Hvorfor gjør han det bare når han er hjemme alene? Og hvorfor alltid markere på samme plass?

Jeg har aldri trodd det var markering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ei tispe som markerer i senga mi,på kjæresten min sin side...hvet om flere som ikke har kunne hatt døren til rommet åpent for hunden markerer i sengen...det er bare noen som gjør det...unngå at den får tilgang til sengen å se om det kan hjelpe...han markerer over dine lukter å i sengen din er det der lukten er sterkest,hvorfor når han er alene...fornærmet?angst?kan være så mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også for meg at dette kan være en form for markering. Har man et dårlig lederskap til hunden kan slike ting oppstå. Tispen min gjorde det greit; kom bort til meg, og tissa meg oppover leggen. Dette var før hun visste hvem som var "sjefen/lederen" i flokken. Nå har det ikke vært noe problem i det hele tatt(hun gjorde det når hun ca var 15 mnd. Etter det søkte jeg hjelp ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er mulig. Jeg vet ikke helt om jeg tror på skjef og slikt... Jeg lurer på om jeg skal ha gjærde rundt buret, så han ikke har tilgang til senga... Kanskje det er en mulighet...

Jeg vil gjerne høre mer forslag og tanker over hva det kan være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

En hund vil som regel gjøre fra seg i ett fast område, så har den først gjort det i sengen så fortsetter den gjerne med det.

Personlig ville jeg gått til anskaffelse av et nokså greit bur, og latt hunden få ligge der når du er ute. Dette er praktisk ift eventuelle besøk som er redd/alergisk/osv senere...hunder gjør ikke fra seg inne i et bur uten at de er tvunget til det. Det beste er selvfølgelig å benytte en hage, hvis du har gjerde rundt, eller en hundegård, men så fremt du ikke blir borte mer en de 8 timene du beskriver, går bur med litt størrelse fint.

Hvis dine foreldre kommer hjem tidligere enn deg, må de kunne slippe hunden ut for å gå på do, selv om det er din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ville jeg fjernet vannet fra hunden. Du må endre den vanen han har med å drikke bare på kvelden/natten. Selv lot jeg ikke valpen min ha tillgang på vann etter kl.20-21 tidligere bare for å minske faren for natt tissing.

Fjern muligheten til å gå å tisse i sengen. Sett kompostbinger rundt sengen din.

Og foreldrene dine bør greie å bruke 5min på å ta hunden ut døren så den får tisse.... Det blir nok billigere og tar mindre tid enn å dra for å kjøpe en ny seng til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ville jeg fjernet vannet fra hunden. Du må endre den vanen han har med å drikke bare på kvelden/natten. Selv lot jeg ikke valpen min ha tillgang på vann etter kl.20-21 tidligere bare for å minske faren for natt tissing.

Fjern muligheten til å gå å tisse i sengen. Sett kompostbinger rundt sengen din.

Og foreldrene dine bør greie å bruke 5min på å ta hunden ut døren så den får tisse.... Det blir nok billigere og tar mindre tid enn å dra for å kjøpe en ny seng til deg.

Mine hunder har ikke tilgang på hverken mat eller drikke etter siste tur ut for kvelden, normalt sett i 23 - 24 tiden. Så Jeanette er inne på noe vesentlig her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke tisset inne på en god stund. En gang når jeg var borte ganske lenge når mor og far passet han. Da hadde han tisset på et annet rom. Han tissa på en koffert. Da kom jeg hjem på kvelden å så dette. Han har tilgang til rommet mitt og gangen på loftet og gangen nede. Han har ikke tisset i gangen, men med en gang nårdøra til et annet rom er oppe så går han inn der å tisser. Det er et rom jeg aldri er på. Jeg gir han mat etter skolen. ca. kl 4-5 tiden. Nå har det jo en stund siden han tisset i sengen min, men jeg syns det lukter urin i hele rommet mitt!

Tror ikke det er seperasjons angst, fordi da hadde han nok oppsøkt andre mennesker når de var hjemme (mor og far) men han viser seg ikke for mor og far. Han ligger bare på rommet mitt og sover hele dagen når jeg ikke eg hjemme. Ganske slitsomt for jeg føler jeg ikke kan ha noen til å passe han når han bare ligger alene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han føler det kanskje ikke naturlig å ta kontakt med din mor og far,siden de ikke har noe med ham å gjøre på den måten at han blir lufta av dem og "bortskjemt" og kosa med mens du er borte..

Jeg serverer ALDRI vann den siste timen før det er natt og siste turen skal tas.Det synes jeg ikke er nødvendig.

Det er akkurat som med barn..de får ikke drikke masse sånn de tisser i senga.

Jeg synes du skal spør foreldrene dine om de kan holde litt selskap med hunden...

Du trenger jo ikke nevne at han tisser på rommet ditt...Men du kan si at han ikke virker å trives alene.Du kan feks begrunne det med at han føler seg utenfor når han er hjemme med andre familiemedlemmer..

Kanskje han føler på dem som en fremmed gjeng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er mulig. Jeg vet ikke helt om jeg tror på skjef og slikt... Jeg lurer på om jeg skal ha gjærde rundt buret, så han ikke har tilgang til senga... Kanskje det er en mulighet...

Jeg vil gjerne høre mer forslag og tanker over hva det kan være...

Jeg er enig med Crizpo her. Det høres ut som om dette kan være en form for markering. Du kan for all del tro hva du vil, men er det ikke en ide å prøve å bli kvitt problemet i stedet for å stille trosspørsmål? Det at du bestemmer over din egen hund trenger ikke å være synonymt med at du banker eller mishandler dyret? For din egen del, synes jeg du gjerne bør begynne med å være mer strukturert, konsekvent, bestemt og streng. Og enten på den ene eller den andre måten fortelle ham at det ikke er lov til å gå på do inne - og gjerne belønne ham når han går på do ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...