Gå til innhold
Hundesonen.no

"vanlige/uvanlige" raser i lydighetsringen


Taran

Recommended Posts

Jeg er "bekjent" med ei som går lydighet med pomme, det syns jeg er flott! Virker som mange tror at de bare er små kosehunder som ikke tåler noe, eller kan brukes til noe. Og de er jo kjempekjappe! Små hunder generelt er jo ganske kjappe, men selvsagt blir apportbukken litt tung å hoppe med, men de tilpasser det vel ganske bra antar jeg. Er enig i at det er mer imponerende å se/høre om noen som driver med en "uvanlig" rase i lp, enn typisk bc. Og jeg tror ikke nødvendigvis at alle som har trent en bc til lp, har trent like mye som noen med golden. Bc'er er virkelig kjappe i hodet sitt, og bare det å trene Tulla (som jeg mener er dum, men som andre som er vant til spaniels mener er relativt smart), er jo en prøvelse! Hun tar ting utrolig treigt i forhold til den bc-blandingen jeg hadde før, så jeg er overbevist om at bc i alle fall tar ting kjappere (stort sett), og at de generelt sett ikke trenger så mange repetisjoner før ting sitter bedre/like godt som hos andre raser som ikke er så kjappe i hodet sitt.

(Og bare sånn at det er sagt, min bc-blanding var halvt irsk setter og de er ikke akkurat kjent for å være spesielt smarte (tvert imot), så det var ikke det som gjorde han kjapp i hodet sitt. Merker det også på den bc-blandingen vi passer nå, han tar ting veldig kjapt og lærer generelt raskere enn det Tulla gjorde da hun var like gammel som han, og forsåvidt også nå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første lydighetschampionen i Sverige var jo en papillon, så ja: Disse småhundene kan være like gode eller bedre enn hvilken som helst BC bare de får riktig trening og har viljen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg synes det er mer spennende å se andre hunder enn BC gjøre det bra i lydighet. Selvfølgelig kan alle hunder bli flinke, det kommer jo bare an på hvor mye arbeid som ligger bak. Likevel tror jeg BC gjerne har forutsetningene mer på sin side for å gjøre det bra, fordi dette er raske og livlige hunder som jobber tett med og har god kontakt med fører, og de ønsker å arbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første lydighetschampionen i Sverige var jo en papillon, så ja: Disse småhundene kan være like gode eller bedre enn hvilken som helst BC bare de får riktig trening og har viljen.. :)

Jeg har en phalène som jeg trener i lydighet! Håper å debutere i løpet av året! :)

Og så er det jo Cathrine (goJJo) og Mira da! Ganske imponerende med en Bichon Frisè i lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

wow! setter på elitenivå... det er imponerende spør du meg... må være verdens mest tålmodige dame, så sta og surrete som setterne er:P

Blir ganske imponert over alle lydighetshunder på høyt nivå jeg, men så er jeg jo en fersk stakkar med en setter. Så da skal det kanskje ikke så mye til?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "bekjent" med ei som går lydighet med pomme, det syns jeg er flott! Virker som mange tror at de bare er små kosehunder som ikke tåler noe, eller kan brukes til noe.

Er dette noe du hører folk sier, eller går du bare ut fra det, siden mange ikke "bruker" hundene til spesielle konkurranseformål? :D Det er mye positivt med å både være og ha en "liten kosehund" - det betyr ikke at ikke hunden ikke kan ha et godt liv eller at den nødvendigvis blir misforstått eller overbeskyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe du hører folk sier, eller går du bare ut fra det, siden mange ikke "bruker" hundene til spesielle konkurranseformål? :D Det er mye positivt med å både være og ha en "liten kosehund" - det betyr ikke at ikke hunden ikke kan ha et godt liv eller at den nødvendigvis blir misforstått eller overbeskyttet.

Det er selvfølgelig ikke noe galt med hunder som "bare" er kosehunder. De fleste hunder, uansett størrelse, er vel egentlig det - inkludert mine. Det huldra sikter til (hvis jeg tolker det rett) er at folk ikke vet om at mange små hunder faktisk kan gjøre det bra på mange områder.

Jeg har mange ganger opplevd å få kommentarer som at "Jøss! Trodde ikke at sånne hunder hadde det i seg", når folk har sett meg trene med Isak. T.o.m lydighetsinstruktører har bemerket dette. Pga sykdom har jeg desverre ikke fått konkurrert med han, og det er synd fordi det hadde vært så utrolig morsomt å stille opp med han i ringen. Jeg har jo ikke trent med han på noe høyt nivå, men på kurs har jeg sett hvor lite jeg måtte jobbe for å oppnå ting i forhold til de fleste andre. Og det var ikke fordi jeg var spesielt god.

Og så er det jo Cathrine (goJJo) og Mira da! Ganske imponerende med en Bichon Frisè i lydighet.

Nå regnes ofte bichon havanais for å egne seg bedre til lydighet enn bichon frisé, men det er mye potensiale hos bichonrasene generelt som folk flest ikke er klar over. Det er synd at man ikke ser mer til dem i hundesportsammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå regnes ofte bichon havanais for å egne seg bedre til lydighet enn bichon frisé, men det er mye potensiale hos bichonrasene generelt som folk flest ikke er klar over. Det er synd at man ikke ser mer til dem i hundesportsammenhenger.

Det er nettopp derfor jeg blir så imponert! Er ikke verdens letteste rase å trene med. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...