Gå til innhold
Hundesonen.no

"vanlige/uvanlige" raser i lydighetsringen


Taran

Recommended Posts

OT..

Når vi er litt inne på uvanlige raser..

Jeg syntes ikke lenger f.eks vanlige raser som BC er imponerende. Så klart, hundene er jo flinke. Men når det er såpass mange BC'er i LP, så blir det ikke imponerende lenger.

Jeg liker også de mer skjeldne hundene, de som tørr å deutere med uvanlige raser, de som tørr å skille seg ut fra mengden i de høyere klassene. Det er imponerende :ahappy:

Jeg kjenner faktisk noen som kom til klasse 3 med Grand danois.. Så alle raser kan..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Jeg synes ikke bordere er noe lettere enn f.eks portugisisk vannhund, hollandsk gjeterhund eller schäfer (det er de rasene jeg har trent en del før). Jeg valgte rasen BC fordi den er ganske allsidig og at den har en hendig størrelse. Så jeg synes det er feil når det blir påstått at bordere generellt er lettere å trene enn andre raser.. En bra BC en inponerende, på samme måte som en bra golden. Det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Jeg synes ikke bordere er noe lettere enn f.eks portugisisk vannhund, hollandsk gjeterhund eller schäfer (det er de rasene jeg har trent en del før). Jeg valgte rasen BC fordi den er ganske allsidig og at den har en hendig størrelse. Så jeg synes det er feil når det blir påstått at bordere generellt er lettere å trene enn andre raser.. En bra BC en inponerende, på samme måte som en bra golden. Det er min mening.

Ot..

Men vis alle raser er like lette som BC, hvorfor finnes det så få raser i Elite da ? Hvorfor er det nesten bare BC å se ?

Jeg har trent lite BC selv, men har hørt av flere eiere at deres BC er mye enklerer å trene enn tidligere hunder.. Så det ligger vel kanskje noe i det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT..

Når vi er litt inne på uvanlige raser..

Jeg syntes ikke lenger f.eks vanlige raser som BC er imponerende. Så klart, hundene er jo flinke. Men når det er såpass mange BC'er i LP, så blir det ikke imponerende lenger.

Jeg liker også de mer skjeldne hundene, de som tørr å deutere med uvanlige raser, de som tørr å skille seg ut fra mengden i de høyere klassene. Det er imponerende :ahappy:

Jeg kjenner faktisk noen som kom til klasse 3 med Gran danois.. Så alle raser kan..:)

Helt enig med deg! Det er mye mer imponerende å komme lenger med litt "uvanlige" raser. Mange som skaffer seg BC for å komme langt virker det som, de som er så lettlærte og raske. Derfor er det fint å se noen som skiller seg ut og faktisk oppnår bra resultater. Da har man virkelig jobbet for det:)

Men tilbake til tråden. Jeg synes noen eiere har alt for høye krav til hunden sin og går alt for fort fram. Er enig i det buhund jenta sier her "La valpen være valp, unghunden være unghund og still krav når hunden er klar for det"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sikkert mange bc'er som er lettere enn andre raser, antagelig noe pga deres utholdenhet. Men det er INDIVIDUELLT! Der er MANGE treige bordere rundt om, men disse ser man sjeldent nettopp fordi de ikke er noe bra. Hvis dere tar en klikk på valpe-statistikken, ser man at borderen nesten ligger på topp -> det er en populær hund. Noe jeg tror kommer mye av allsidighet. Det er altså fryktelig mange av denne rasen i landet, derfor også mange i lp-sporten. OG det ER en del andre raser en border i elite, selv om borderen dominerer her. Men f.eks aussie er ganske lik borderen i forhold til arbeidvilje (bortsett fra trege utstillingslinjer), men det er langt færre av disse i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC er jo lett å trene, og har fordelen på sin side: Den er avlet til å avhøre på kommandoer og gjøre det raskt og til punkt og prikke. Dessuten elsker de også å jobbe, så de har jo egentlig en fordel... Men så er det jo individet som bestemmer hvor lett dette skal være.

Jeg blir inponert jeg, når hunden viser vilje og elsker det det gjør - uansett rase. Men BC har jeg sett for ofte, og da mitt søskenbarn var med på en (bare en) LP konkurranser kommenterte hun at det var for mange slike svarte og hvite hunder, og mente slike hunder skulle være med (og pekte på en pomerian)

Jo, andre raser er inponerende. Noen "uvanlige" liksom.

Men jeg liker det best når jeg ser hunden elsker det da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sikkert mange bc'er som er lettere enn andre raser, antagelig noe pga deres utholdenhet. Men det er INDIVIDUELLT! Der er MANGE treige bordere rundt om, men disse ser man sjeldent nettopp fordi de ikke er noe bra. Hvis dere tar en klikk på valpe-statistikken, ser man at borderen nesten ligger på topp -> det er en populær hund. Noe jeg tror kommer mye av allsidighet. Det er altså fryktelig mange av denne rasen i landet, derfor også mange i lp-sporten. OG det ER en del andre raser en border i elite, selv om borderen dominerer her. Men f.eks aussie er ganske lik borderen i forhold til arbeidvilje (bortsett fra trege utstillingslinjer), men det er langt færre av disse i landet.

Sant det du sier. Det er mange Bc'er i Norge..

Og det med aussie og utstillingslinjer.. De aller fleste Aussier i norge som konkurrerer innen Agility eller lydighet er fra utstillingslinjer. Fordi det er lite med brukslinjer enda..Tellas bror er nå i kl 3 og Tellas Tante i Elite, og flere andre i familien konkurrerer i lp. Og de er utstillingslinjer.. Så det trenger ikke ha noe med saken å gjøre. Hunder fra utstillingslinjer kan faktisk brukes de også :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sikkert mange bc'er som er lettere enn andre raser, antagelig noe pga deres utholdenhet. Men det er INDIVIDUELLT! Der er MANGE treige bordere rundt om, men disse ser man sjeldent nettopp fordi de ikke er noe bra. Hvis dere tar en klikk på valpe-statistikken, ser man at borderen nesten ligger på topp -> det er en populær hund. Noe jeg tror kommer mye av allsidighet. Det er altså fryktelig mange av denne rasen i landet, derfor også mange i lp-sporten. OG det ER en del andre raser en border i elite, selv om borderen dominerer her. Men f.eks aussie er ganske lik borderen i forhold til arbeidvilje (bortsett fra trege utstillingslinjer), men det er langt færre av disse i landet.

Åsså i agility ser man jo mye BC, pga farten dems. På landslaget var det jo bare en som skilte seg ut i den store klassen, og det var Karoline med sin tervuren tispe, det er imponerende! Det er sikkert endel treige BC å, akkurat som det kan være med alle andre raser. Men poenget var jo at nå til dags ser man alt for masse BC på konkurranse banen, og da er det gøy når man ser andre litt sjeldnere raser som kommer langt;) Men BC er jo en flott rase, det er helt klart!:ahappy:

Jeg vil gjerne at du fordyper hva du mente med "bortsett fra trege utstillingslinjer"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mener jeg de linjene som ikke avler etter arbeidsegenskaper. Akurat på samme måte som en del gjør med borderen i f.eks danmark. Ingen dypere mening enn det :ahappy:

Men ok, jeg tror vi egentlig er sånn ca enig. Skulle ønske der var flere forskjellige raser i både lp og ag og det er sikkert mange forskjellige grunner til at bc dominerer. Det jeg prøvde å si er at JEG mener det er like inponerdene med en perfekt fri v/fot med en bc, som en perfekt fri v/fot med en annen rase. For meg er alt som er perfet inponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mener jeg de linjene som ikke avler etter arbeidsegenskaper. Akurat på samme måte som en del gjør med borderen i f.eks danmark. Ingen dypere mening enn det :)

Men ok, jeg tror vi egentlig er sånn ca enig. Skulle ønske der var flere forskjellige raser i både lp og ag og det er sikkert mange forskjellige grunner til at bc dominerer. Det jeg prøvde å si er at JEG mener det er like inponerdene med en perfekt fri v/fot med en bc, som en perfekt fri v/fot med en annen rase. For meg er alt som er perfet inponerende.

Da skjønner jeg hva du mener :D Og vi er vel sånn ca enige :D

Den dagen jeg kommer med Elghund i Lp ringen. Da krever jeg at alle er imponert! :ahappy:

Haha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mener jeg de linjene som ikke avler etter arbeidsegenskaper. Akurat på samme måte som en del gjør med borderen i f.eks danmark. Ingen dypere mening enn det :)

Men ok, jeg tror vi egentlig er sånn ca enig. Skulle ønske der var flere forskjellige raser i både lp og ag og det er sikkert mange forskjellige grunner til at bc dominerer. Det jeg prøvde å si er at JEG mener det er like inponerdene med en perfekt fri v/fot med en bc, som en perfekt fri v/fot med en annen rase. For meg er alt som er perfet inponerende.

Ok, måtte bare spørre. Er ikke helt inn i det utstillingsgreiene. Jaja, sefølgelig er det det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir mer imponert over å se en annen rase enn bc i lp-ringen, det er helt klart. Så morsomt at Cooper vant NM i fjor. Hvor mange andre raser var det å se på kvaliken enn de bc og golden retrieveren?

Eller hvor mange ulike raser finner man i kl.3 og Elite generelt?

I klubben er det vel en DSG som har nått kl 3 eller Elite nå, det syns jeg er litt morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Er det noen her inne som har sett boxer i ringen før? Rottweilerne er vel ganske vanlige eller? noen som har vært borti boxer/rottweiler mixer i lp ringen før? skal bli morro når jeg får startet med Turbo=P

Jepp, har vært borti noen boxere ja, men ikke så mange i høye klasser! Er lange siden jeg har sett noen i lp-ringen! Rottweilerne er jo vanelige :)

Når tenker du å starte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Noen som har vært borti Engelsk Setter eller en annen Setter i ringen? Ei som mente at det var en del i AG, og LP ringen sør i Landet, men jeg har ikke hørt om noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært borti Engelsk Setter eller en annen Setter i ringen? Ei som mente at det var en del i AG, og LP ringen sør i Landet, men jeg har ikke hørt om noen.

Jeg har sett 1 engelsk setter, og en setterblanding som har deltatt på agilityprøver her på østlandet. Ingen av dem gjør det særlig godt konkurransemessig (etter det jeg husker tilbringer de igrunn mer av standardtiden utenfor ringbåndet enn innenfor :rolleyes: ). I lpringen vet jeg bare om en setter, en irsk som går i elite.

Edit; Link til engelsk setter i elite; Mira & Silke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Jeg har sett 1 engelsk setter, og en setterblanding som har deltatt på agilityprøver her på østlandet. Ingen av dem gjør det særlig godt konkurransemessig (etter det jeg husker tilbringer de igrunn mer av standardtiden utenfor ringbåndet enn innenfor :rolleyes: ). I lpringen vet jeg bare om en setter, en irsk som går i elite. Skal finne link til hjemmeside.

Ohh, om du hadde funnet link hadde jeg blitt takknemmelig! :)

Edit: Herlig! Takk for link :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett 1 engelsk setter, og en setterblanding som har deltatt på agilityprøver her på østlandet. Ingen av dem gjør det særlig godt konkurransemessig (etter det jeg husker tilbringer de igrunn mer av standardtiden utenfor ringbåndet enn innenfor :rolleyes: ). I lpringen vet jeg bare om en setter, en irsk som går i elite.

Edit; Link til engelsk setter i elite; Mira & Silke

OI! Julebakken`s C-Mira konkurerer i ELITE jo! Sjeldent JAKTHUNDER kommer såååå langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har vært borti noen boxere ja, men ikke så mange i høye klasser! Er lange siden jeg har sett noen i lp-ringen! Rottweilerne er jo vanelige :icon_redface:

Når tenker du å starte?

hehe vi får se :ahappy: Vi kan jo alle øvelsene men vil kunne de enda bedre før jeg starter=P han er vært skadet i noen uker så har vært pause i treningen, men er startet å trene igjen nå :icon_confused: starter vel i sommer en gang kanskje :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se uvanlige raser i LP ringen. Men nå skal det sies at en hund med utrolig flott kontakt med eier og man ser på lang vei at virkelig liker dette tar pusten fra meg uansett om det er en BC eller en annen mer uvanlig rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette er veldig interessant! Jeg har inntrykk av at flere og flere kjøper border collie for å konkurrere i lydighet med. Border collier er utrolig lettlærte, men det er ikke nødvendigvis bare en fordel. Den får fort uvaner og "overtro" (sistnevnte fenomen er omtalt i Morten Egtvedts bok om lydighetstrening), og krever en erfaren eller i allefall en nøyaktig fører. Jeg har selv hatt en BC blanding, men denne fikk jeg aldri konkurrert med. Jeg har imidlertid hatt en kleiner munsterlander i klasse 2 med 159 p som beste resultat. Denne fikk vi da den var tre år, og den var bare jakt-trent da vi overtok den. Nå har jeg en beagle som jeg akter å ha med på konkurranser! "Man tager hva man haver!" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det vel kanskje slik med BC at en må finne på noe med dem.. de gjør seg dårlig som sofa og tur i kvartalet bilkkjer...stemmer?

Cavalieren Rino går lp da..( husker ikke navn på eier eller klasse)Imponerende, for cavalierer er noen store surrehuer iblant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...