Jump to content
Hundesonen.no

Hvor mye hvitt

Marthe

Recommended Posts

Hvor mye hvitt kan en belger ha? Jeg har lest igjennom rasestanderen mange ganger, men jeg finner ikke noe "fasistsvar" på dette. Det står at de kan ha litt i bryst og på tær, men hvor mye kan de ha før det blir en feil? :)

Hvor mye hvitt kan en belger ha? Jeg har lest igjennom rasestanderen mange ganger, men jeg finner ikke noe "fasistsvar" på dette. Det står at de kan ha litt i bryst og på tær, men hvor mye kan de ha før det blir en feil? :)

Nå er ikke jeg noen belger- ekspert, men dersom standaren sier at de kan ha noe hvitt på bryst og tær, så er nok dette de eneste stedene hvitt tillates. Mao- dersom det hvite kryper oppover beina, på magen eller halsen ville jeg tolket det som en feil. Hvor stor feilen er vurderes vel forskjellig fra dommer til dommer. Noen velger å se bort fra mindre fargefeil dersom resten av hunden er veldig eksteriørt korrekt. Det er iallefall slik på min rase;)

Nå er ikke jeg noen belger- ekspert, men dersom standaren sier at de kan ha noe hvitt på bryst og tær, så er nok dette de eneste stedene hvitt tillates. Mao- dersom det hvite kryper oppover beina, på magen eller halsen ville jeg tolket det som en feil. Hvor stor feilen er vurderes vel forskjellig fra dommer til dommer. Noen velger å se bort fra mindre fargefeil dersom resten av hunden er veldig eksteriørt korrekt. Det er iallefall slik på min rase;)

Takk for forklaringen :)

Jeg fant et par bilder på nettet, har disse for mye?

Bilde nr 1

belgian_malinois.jpg

Bilde nr 2

2501637.jpg

Bilde nr 3

21_2.jpg

(Bilder jeg har hentet fra google)

Av de 5-6 gangene vi har stilt Emma til nå, har flekken i brystet hennes blitt kommentert en gang.. Så jeg antar at det går veldig på skjønn? I standarden står det under feil "Stor hvit brystflekk", men det står ingenting om hvor stor de regner som stor.. På diskvalifiserende feil står det "For store hvite tegninger på bryst, spesielt hvis de går til nakken."

Syns å huske at groenendaelen som ble BIR på spesialen i 2005 hadde en ganske stor brystflekk - større enn Emma sin og, men det kan være at jeg husker feil? Jeg husker selvsagt ikke hva hunden het da, så jeg får ikke kommet med noe bilde.. hehe

Men Emma sin er såpass stor ihvertfall:

aIMG_0864.sized.jpg

Jeg regner med at jo bedre hunden er ellers, jo mindre vil de bry seg om en stor brystflekk.. Så lenge den ikke er så stor at den blir "forstyrrende" eller hva man skal kalle det?

De brystflekkene på de bildene som er lagt ut tidligere i tråden her, er jo ikke store.. Og det er mindre forstyrrende på terv og malle enn det vil være på en groenendael.. Jeg ville vel vært mer bekymra for farge og charbonnage på de to variantene, for der er det mye "feil" - enten med for bleik rødfarge (eller ikke rødfarge i det hele tatt), manglende charbonnage eller dårlige masker (det er stygt med dårlige masker.. Og nei, jeg har ikke tenkt å komme med noen eksempler, begge mine terver har hatt forholdsvis bra rødfarge, passe charbonnage og fine masker ;) )

EDIT: Nå fant jeg ikke den groenendaelen jeg mente før her, men en annen premiert groenendael med mye hvitt, fant jeg.. På denne siden er det bilder av denne hunden:

ChivasRegalVtBelgischSchoon6.JPG

Så igjen.. Det går nok veldig på skjønn, og jo bedre hunden er ellers, jo mindre vil den hvite flekken bety ;)

Kan bare holde med 2ne i hennes funderinger!

Synes også at det er mye oftere man ser terv med for mye charbonnage eller for dårlig eller for dårlig maske.

Så for en tid siden en terv som manglet både charbonnage og maske, for meg så den ut som en collieblanding. Til hundens forsvar får jeg vel si at den er fra et groenendael kull og da er jo ofte fargekvaliteten dårligere.

Selv synes jeg at min egen terv ligger på grensen til å ha for dårlig maske og for mye charbonnage, men hva en dommer vil si om det har jeg ingen aning om

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Har en hvit en også altså😄 Greier ikke helt slutte med dem. Ja, pleier vel å si at han er en ekte belger; mest Groenendael blandet med Malinois + en dæsj Tervuren. Veldig trivelig liten fyr som liker å bruke nesa. Var det ikke sånn at du snuste på ny? Moren til min svarte skal ha nytt kull nå...wink wink, nudge nudge😘
    • Det kan ta litt tid fra bytte av hjem til hunden reagerer på det og forstår at det ikke er midlertidig. Med løpetid i tillegg kan det godt spille inn. Det kan godt henne at hun opplever løpetiden annerledes på et nytt sted enn der hun har bodd hele livet. Jeg har dessverre ikke så mye innspill utover det.
    • Hei, jeg skal lage hundegård til en kommende huskyvalp som skal bo i Hagen. Vurderer betongheller eller skifteheller etc langs gjerdet sånn at den ikke graver seg ut. Hvor store trenger disse å være? Holder det med 30x30 cm eller blir dette for smått?
    • Min samboer og jeg overtok for noen uker (3 uker) ei nydelig samojed tispe på 3 år, fra hans foreldre. Hun bodde før i Trøndelag, mens vi bor på Sørlandet, så det har vært en klimaendring for henne. Vi har passet henne en del før, så vi er ikke ukjente for Mira.  Siden vi er friluftsmennesker så har vi gledet oss masse til å få hund, og vi dedikerer mye tid til tur, ski og trening - noe hun selvfølgelig elsker! Vi har også brukt en del tid på å trene grunnleggende lydighet, da hun er sta og helst vil gjøre det hun selv ønsker, som en ekte samojed (; her har vi likevel sett stor fremgang på tur. I tillegg er hun veldig sjelden alene, vi er stort sett alltid med henne, tross at hun er vandt til å være en del hjemme alene. Jeg vil derfor tro at endringen i adferd ikke skyldes at hun er understimulert. Det er også viktig å nevne at den endrede adferden hovedsaklig gjelder når vi er hjemme og ikke ute på tur. Mira er generelt sett en veldig rolig og avbalansert hund, som tross rasen sjelden bjeffer eller synger. Hjemme har hun alltid pleid å være veldig rolig, og hun er en svært høflig hund som er veldig «enkel» å ha med å gjøre.  Så til problemet - hun har begynt å bjeffe og ule mye mer enn hva som er vanlig for henne, selv på natten. Hun virker rastløs og piper også mer enn vanlig. Hun sliter med å komme til ro, og mest bekymringsverdig av alt så spiser hun nesten ikke. Vi har ikke skiftet fôr, så her er alt likt (ønsker heller ikke å skifte da hun har en sensitiv mage). Hun har løpetid, så noe av problemene kan nok skyldes dette. Da jeg snakket med svigers nevnte de at det var vanlig at hun blir rastløs og oppmerksomhetssøkende eller pipete, men ikke at hun slutter å spise og begynner å bjeffe/ule. Legg merke til at vi har hatt henne i 3 uker, og at adferden begynte å endre seg for 1 uke siden, så trolig er ikke problemet at hun har flyttet? Vi ønsker likevel å gjøre denne overgangen så enkel og bra som mulig for henne, og viktigst av alt; at hun skal spise som vanlig. Har noen her tips til hva dette kan skyldes, eller hva vi bør gjøre? Evt om vi bør oppsøke veterinær? 
    • Altså, den totale motsetningen av en sånn hvit 😆 Er det en groenendael? Ekstremt søt, om jeg får si det! 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...