Gå til innhold
Hundesonen.no

Plaque Off


Marthe

Recommended Posts

Pippin har brukt det i et par år. Han har fine tenner og bare bittelitt dårlig ånde. I en periode var jeg slapp med å gi det, da fikk han merkbart mye dårligere ånde, og tannstein på hjørnetennene, det hadde han ikke hatt før. Etter en periode med Plaque-off kunne jeg fjerne tannsteinen med tommelneglen. Jeg kommer alltid til å bruke det heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi solgte det i butikken. Men kundenevar ikke fornøyde så vi sluttet selge det

Det som blir anbefalt er greenies og pussing av tenner.

Det er KUN Greenies har dokumentert virkning! Ingen av disse andre "tannbørste-tygg" det.

Men sefølgelig smak og behag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greenies er grønne "ben" som er formet som en tannkost, finnes i flere størrelser. De har en konistens som minner litt om plastik. Jeg har ikke prøvd det, men det er sikkert bra.

Jeg holder på med min første boks med plaque off, og er kommet halveis, men synes at hunden holde på å få tannstein alikevell. Han har ikke dårlig ånde og har flote tenner, men de begynner å bli litt brune oppe med tannkjøttet nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos "tannlegen" med hunden min i dag faktisk (altså en tannspesialist), og trukket en knekt tann. Jeg spurte da om en del av disse produktene, og han mente at fór som skulle forebygge, samt greenies, kunne hjelpe til med å holde tennene rene, men det var ikke godt nok alene.

Han fortalte også om en som burde ha god tilgang på disse produktene, men som allikevel måtte inn å få fjernet 18 (?!?!) tenner på hunden sin nylig, pga pyrea (som kommer av tannsten)

Når det gjaldt Plack off så var dette et middel som gjorde tannsten mykere og lettere å få vekk, men hadde ellers null effekt på annet enn ånden. Han fortalte og at produsenten av Plack off visstnok hadde blitt forespurt om å være med på en objektiv test av produktet, men hadde takket nei...

Så konklusjonen var at tannbørste er det billigste OG beste for å holde tennene rene og fri for tannsten (kanskje litt mer tungvindt, men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos "tannlegen" med hunden min i dag faktisk (altså en tannspesialist), og trukket en knekt tann. Jeg spurte da om en del av disse produktene, og han mente at fór som skulle forebygge, samt greenies, kunne hjelpe til med å holde tennene rene, men det var ikke godt nok alene.

Han fortalte også om en som burde ha god tilgang på disse produktene, men som allikevel måtte inn å få fjernet 18 (?!?!) tenner på hunden sin nylig, pga pyrea (som kommer av tannsten)

Når det gjaldt Plack off så var dette et middel som gjorde tannsten mykere og lettere å få vekk, men hadde ellers null effekt på annet enn ånden. Han fortalte og at produsenten av Plack off visstnok hadde blitt forespurt om å være med på en objektiv test av produktet, men hadde takket nei...

Så konklusjonen var at tannbørste er det billigste OG beste for å holde tennene rene og fri for tannsten (kanskje litt mer tungvindt, men...)

Veldig bra og utfyllende informasjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos "tannlegen" med hunden min i dag faktisk (altså en tannspesialist), og trukket en knekt tann. Jeg spurte da om en del av disse produktene, og han mente at fór som skulle forebygge, samt greenies, kunne hjelpe til med å holde tennene rene, men det var ikke godt nok alene.

Han fortalte også om en som burde ha god tilgang på disse produktene, men som allikevel måtte inn å få fjernet 18 (?!?!) tenner på hunden sin nylig, pga pyrea (som kommer av tannsten)

Når det gjaldt Plack off så var dette et middel som gjorde tannsten mykere og lettere å få vekk, men hadde ellers null effekt på annet enn ånden. Han fortalte og at produsenten av Plack off visstnok hadde blitt forespurt om å være med på en objektiv test av produktet, men hadde takket nei...

Så konklusjonen var at tannbørste er det billigste OG beste for å holde tennene rene og fri for tannsten (kanskje litt mer tungvindt, men...)

Ja.. Får nok kjøpe meg en tannkost og litt hundetannkrem. Men først og fremst skal jeg bestille tid hos tannlegen og få fjerna alt tannstenen. Skal også teste ut det der greenies greiene. :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er Greenies for noe??

Renser opp i tenna (tannstein) og virker når den har kommet ned til magen(dårlig ånde)..

greeniesxs4.jpg

Veit i mange butikker sier dem: "du må gi en hver dag for at det skal ha noe virkning"

Tull,enten ta en pakke som er beregna på hunder ett hakk under din størrelse eller gi en anna hverdag av den størrelsen som er beregna til din hund.

Grenies er delt inn i peite(2-7kg), regular, large osv..(om jeg ikke husker feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argon (snart 8år)har aldri vært noe spesielt opptatt av å gnage på pinner, ben osv... og når allergien ble så ille at jeg måtte fjerne alt av godteri, gnagemuligheter og begynte å fòre med våtfòr i tillegg, så ble det jo også mer tannstein. Begynte med plaqueoff og etter ett par månder så så jeg stor bedring på tennene hans. Ene hjørnetannen på ene siden hadde så og si ikke noe tannstein igjen og på den andre kunne jeg lett bare skrape det av.

For et par månder siden var jeg hos veterinær og fikk ordnet ordentlig opp inne munnen på han og veterinær syntes han hadde veldig flotte tenner til å nærme seg 8 år og spise våtfòr og nesten ikke tygge noe ben eller lignende.

Så ja, jeg har god erfaring med dette.

Greenies har jeg derimot dårlig erfaring med. Hos argon var det nok en kombinasjon av å spise det for fort og allergi for han gikk rundt å kastet opp hele dagen. Schæferen hun ble også dårlig av det og hun har ellers bra helse. Vet om flere som har hunder som har blitt dårlig av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og små bein som er beregnet for valper.. min elsker de :twitch:

Trodde ikke greenies skulle gis til valper jeg, eller kun den som kan strøs over maten.

Mente å lese på pakken (selvom det står så og så mange kg, så er det beregnet på voksne). Men nå har ikke jeg en pakke så jeg får ikke lest hva som står bakpå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke greenies skulle gis til valper jeg, eller kun den som kan strøs over maten.

Mente å lese på pakken (selvom det står så og så mange kg, så er det beregnet på voksne). Men nå har ikke jeg en pakke så jeg får ikke lest hva som står bakpå :twitch:

Det står: greenies er anbefalt for hunder over 6 månder og over 10 pounds(kan det stemme det er 14kg?) betrakt greenies lil bits for valper.

Greenies skal ikke bestå av mer enn 25% av det din hund spiser pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står: greenies er anbefalt for hunder over 6 månder og over 10 pounds(kan det stemme det er 14kg?) betrakt greenies lil bits for valper.

Greenies skal ikke bestå av mer enn 25% av det din hund spiser pr dag.

oki :twitch:

Jeg ville ikke gitt det til en valp under 6 mnd da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står: greenies er anbefalt for hunder over 6 månder og over 10 pounds(kan det stemme det er 14kg?) betrakt greenies lil bits for valper.

Greenies skal ikke bestå av mer enn 25% av det din hund spiser pr dag.

Hvis jeg ikke husker helt feil så er 1 pound, 450gram. så da er det rett under 5kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki :twitch:

Jeg ville ikke gitt det til en valp under 6 mnd da...

min er 6 mnd da. men viste ikke at det ikke kunne benyttes til de under. for når jeg spurte i dyrebutikken om hva det var og om jeg kunne bruke det til min bc valp så sa de at det gikk helt fint selvom hu var 5 mnd da fordi de har bein i fra bittesmå til store og dermed får de ikke i seg mer en det % antallet de skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min er 6 mnd da. men viste ikke at det ikke kunne benyttes til de under. for når jeg spurte i dyrebutikken om hva det var og om jeg kunne bruke det til min bc valp så sa de at det gikk helt fint selvom hu var 5 mnd da fordi de har bein i fra bittesmå til store og dermed får de ikke i seg mer en det % antallet de skal ha.

jeg mener det var på en stand eller noe på et stevne (om jeg ikke husker helt feil) som ei fortalte meg at dette ikke skulle gies til valper (da skulle man bruke det som er hakket opp, som man kan strø over maten. Det sto også en liten lapp ved greenisene (hvordan skal jeg skrive det?!) i en dyrebutikk at valper skulle ikke ha de beinene/tannbørstene.

Men jeg har rett og slett ikke peiling. Hvorfor skal dette være så ille liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener det var på en stand eller noe på et stevne (om jeg ikke husker helt feil) som ei fortalte meg at dette ikke skulle gies til valper (da skulle man bruke det som er hakket opp, som man kan strø over maten. Det sto også en liten lapp ved greenisene (hvordan skal jeg skrive det?!) i en dyrebutikk at valper skulle ikke ha de beinene/tannbørstene.

Men jeg har rett og slett ikke peiling. Hvorfor skal dette være så ille liksom?

hmm.. nei ikke vet jeg. fikk med meg de små ferdig til å strø over maten, men kunne gjerne ta med et lite bein og om jeg ville det.. tror ikke det er så veldig farlig om en valp får i seg det! skjønner ikke akkurat at det kan være så mye forskjell på det man strør over maten en et lite bein.. kan jo evt gi halvparten av det beinet om gangen da blir det ca lik mengde som i en pose...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil så er 1 pound, 450gram. så da er det rett under 5kg...

Ahh.. :D Det stemmer nok mer ja

hmm.. nei ikke vet jeg. fikk med meg de små ferdig til å strø over maten, men kunne gjerne ta med et lite bein og om jeg ville det.. tror ikke det er så veldig farlig om en valp får i seg det! skjønner ikke akkurat at det kan være så mye forskjell på det man strør over maten en et lite bein.. kan jo evt gi halvparten av det beinet om gangen da blir det ca lik mengde som i en pose...

Kan være noe med at det blir for "mye" for en valpemage. I greenies`ene er det ett stoff som virker litt "etsende". Husker ikke hva det heter.. Men dette virker når det har kommet ned i magen.. Kanskje noe m det!?!

Veit ikke jeg men.. :P:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men er det ikke tannstenen som gjør at hunden får dårlig ånde? Og Plaque Off fjerner jo ikke tannsten, den forebygger. Så da må du vel egentlig fjerne tannstenen før du vet om den har noen effekt?

Det er ikke alltid dårlig ånde kommer av tannstein, men i noen tilfeller ja. Og det er sant det du sier om at plaque off ikke fjerner tannsteinen. Men den fjerner plakk, og løser i en viss grad opp tannstein.. Jeg tror ikke plaque off har noen dokumenter effekt, slik som BucaDog og greenies

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda ett spørsmål; Plaque off sies jo å forebygge tannstein, men på sida til greenies står det at greenies ikke skal gis til valper med friske tenner? Blir litt forvirra jeg.. Når begynte dere å gi plaque off?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda ett spørsmål; Plaque off sies jo å forebygge tannstein, men på sida til greenies står det at greenies ikke skal gis til valper med friske tenner? Blir litt forvirra jeg.. Når begynte dere å gi plaque off?

jeg regner med det er valper som ikke har mistet valpetennene sine ennå. Greenies er jo også forebyggende, så det er lurt å starte så tidlig som mulig (jeg startet med greenies etter at Tia hadde mistet tennene sine 5 mnd gammel). Det er jo plakken som blir til tannstein dersom den får ligge, plaque off hindrer dette, og plakk kan vi se veldig tidlig, spesielt hos små raser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...