Gå til innhold
Hundesonen.no

Minigris


SD

Recommended Posts

Kusina mi hadde Minigris, Pippi tror jeg hun het :)

Husker ikke så mye, er en god stund siden nå! Hun hadde hundegård liksom, med jord og alt det der.. Hver gang man løftet på hun så hylte hun.. Hehe, hun var ganske søt! Hun var også mye inne da.. :) Vet ikke så mye om de men om det er noe spesielt du lurer på så er det bare til å spørre så kan jeg spørre kusina mi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en..eller en blanding av minigris og hengebuksvin. Vær obs på at de aller fleste "minigriser" er nettopp dette: blanding av kanadisk mingris og vietnamesisk hengebuksvin. De rene minigrisene er - etter hva jeg har hørt - langt fredeligere og enklere å dempe terretorievoktingen på enn på griser med svin i seg. For det er viktig å ha i bakhodet at griser er ekstremt terretoriale og at et hengebuksvin får støttenner...

Det er viktig å velge gris fra en oppdretter som har de boende inne hos seg (hvis du skal ha den inne selv), de bør preges mest mulig på mennesker fra de er helt små. Min hadde aldri noensinne vært utenfor fjøset og var livredd folk når den kom 3 mnd gammel men tilpasset seg fort familielivet og var renslig fra den kom i hus. Desverre aksepterte han ikke at andre kom inn i huset så han måtte flytte på en bondegård. (40kg svin med støttenner og en skikkelig attitude er mer enn hva venner og familie tålte desverre).

MEN det er ingen tvil om at jeg skal ha gris igjen. Bacon var en av de mest intelligente og utspekulerte skapningene jeg noensinne har møtt og han hadde en personlighet som overgikk alle andre dyr jeg har møtt (og mennesker for den saks skyld). Å bo med en gris er ikke som å bo med en hund, en gris har egne lyder for hva den ønsker og hva den vil formidle. Bacon hadde "jeg koser meg" lyder, "mamma!" lyder, "jeg er tørst" lyder etc... i tilegg hadde han en egen evne til å planlegge og å forstå tingenes sammenheng på en måte som man ikke forventer at et dyr skal ha. Når jeg ikke ga han nok oppmerksomhet og bare glodde på tvn så dro han faktisk ut kontakten! Før han selvfølgelig kjeftet meg huden full fordi han visste jeg ville kjefte på han *flir* Jeg har mange historier om Bacon og alt det merkelige han gjorde, han har virkelig satt spor. Et annet rart fenomen er at griser som bor med mennesker avskyr andre griser..Bacon ville ikke ha noe med andre griser å gjøre, han så ut til å synes de var ekle, men hunder var helt greit..dette er visst helt vanlig :rolleyes: I tilegg var han en engel med både katter, rotter og undulater til tross for at de to sisnevnte artene visstnok skal leve farlig med en gris i hus.. Gled eg til du får lille nøff i hus men vær obs på at det er en rimelig bestemt og intelligent skapning du får deg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, etter hva du skrev Anette så har jeg bare enda mer lyst på en :ahappy: Jeg og min familie har tenkt å skaffe oss en kanadisk minigris så liten som det går an å få den. Har lest det det går an å finne på nettet om minigriser, men vil forsatt lese/høre mer. Har lest både det negative og positive og tror vi har blitt litt klokere på minigriser og hva vi bør være forsiktig med og se etter når vi skaffer oss en. Selv har vi tenkt på å ha en purke, og ja vi skal ha henne inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, etter hva du skrev Anette så har jeg bare enda mer lyst på en :ahappy: Jeg og min familie har tenkt å skaffe oss en kanadisk minigris så liten som det går an å få den. Har lest det det går an å finne på nettet om minigriser, men vil forsatt lese/høre mer. Har lest både det negative og positive og tror vi har blitt litt klokere på minigriser og hva vi bør være forsiktig med og se etter når vi skaffer oss en. Selv har vi tenkt på å ha en purke, og ja vi skal ha henne inne :)

ååh.. noen oppdrettere av papillon driver også med kanadiske minigriser.. søstera til typen min kjøpte av dem.. http://www.taspitir.no/ er hjemmesiden dems.. står mye om gris der også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååh.. noen oppdrettere av papillon driver også med kanadiske minigriser.. søstera til typen min kjøpte av dem.. http://www.taspitir.no/ er hjemmesiden dems.. står mye om gris der også! :ahappy:

Før man velger å kjøpe gris her, bør man lese litt rundt på nettet. Er endel som har dårlige erfaringer med disse, dog jeg husker ikke i farten hva som var problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt begge dele om disse, men hører gjerne erfaringene søstra til typen din har? Hvordan er oppdrettene, grisen. Stor, tung, snill? Tar det gjerne over PM også..

Jeg personlig ville som sagt styrt unna folk som har fjøsoppdrett. Jeg har ikke hørt noe negativt om denne oppdretteren men mine og andres erfaringer er at griseunger bør få vokse opp med en familie rundt seg.

Morsomt at du fortsatt har lyst på gris, jeg lover deg at dere ikke vil angre om dere får den rette grisen! Det ER en grunn til at mange velger grisen fremfor sambo :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting med minigriser er at det er vanskelig å få tak i en, spesielt etter våre kriterier og krav. Så rop ut om dere ser annonser, uansett hvor i landet det er. Vi holder på å ringe rundt og forhører oss, vi vil jo vite hva vi får :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Anette da, du kan ikke kalle en gris for Bacon? Stakkar :shocked: Ler :D

Vel er det noe bedre med grisen Sylte som jeg kjente for mange år siden... Hans fulle navn var forøvrig Sylte von Ribbenhof. Fint skarre værra! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det den det er bilde av på hjemmesiden din? (den er vel svin i såfall er den ikke?)

Edit: eller kanskje ikke, når de er så små har de begge litt sånne svinekjaker :wub:

Jepp, den det er bilde på hjemmesiden min aja :D Vel, hun skal være kanadisk minigris, og oppdretter sa at de var litt sånn rundt halsen når de var så små. Men jeg skal ikke si noen ting for sikkert, for alt jeg vet så kan hun ha mye rart blanda i seg. Foreldrene har ikke sånn da. Har ikke så mye peiling på griser - enda :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åå.. kult! :wub:

Bilder? hvor er den fra forresten? Hvor lenge lever egentlig minigriser?

Hun er fra Ørsta :D Jeg har både lest, hørt og fått opplyst at en minigris med riktig fôring kan bli 15-30 år :D

Har og lagt ut en egen tråd om grisen min med film, bildet og info for de som er interessert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, den det er bilde på hjemmesiden min aja :wub: Vel, hun skal være kanadisk minigris, og oppdretter sa at de var litt sånn rundt halsen når de var så små. Men jeg skal ikke si noen ting for sikkert, for alt jeg vet så kan hun ha mye rart blanda i seg. Foreldrene har ikke sånn da. Har ikke så mye peiling på griser - enda :D

Det stemmer det at minigriser også har svinekjaker når de er så små:D Hun var NYDELIG! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...