Gå til innhold
Hundesonen.no

Huggorm (og flått)


Benedicte

Recommended Posts

I morges var min mor på tur med begge hundene på fjellet i noen timer (jada, hun er ganske snill som lar meg sove lengre hver morgen!), og Tia løp litt rundt i skogen og lekte. Men så kommer hun løpende inn igjen, med et "se hva jeg fant!" blikk og med en hoggorm i munnen! Dette skapte jo panikk fra mamma sin side, siden hun ikke så om hoggormen var død eller levende, eller om det var Tia som hadde drept den. Hun prøver å få tak i halsbåndet til Tia, som da hopper ned i lekestilling og danser rundt og rister på sitt lille "bytte" :D Endelig får hun tak i halsbåndet og åpner kjeften til lille 'valpen' som nå har hodet til hoggormen langt bakpå tungen *grøsse*

Hoggormen var ikke uttørket, noe som tyder på at den ikke hadde vært død så lenge. Det ble ringt til veterinæren med en gang, og hun fortalte at så lenge munnen ikke hovnet opp og Tia ble dårlig, så var vi trygge. Det ble uansett en rask tur innom dyrlegen når de kom seg ned fra fjellet, for å forsikre at alt var bra, noe det heldigvis var!

Det er tydeligvis på tide å handle hoggorm tabletter og produkter mot flått! De er tidlig ute i år (mild vinter, en kunde hadde plukket flått på hunden sin i desember...)

Hvilke produkter bruker dere på hundene deres?

Inneholder hoggorm tablettene ex-pot?

Jeg begynte i dag med flåtthalsbånd på dem begge to (med tea tree oil), hvitløksgranulat i fôret og handlet sitronshampo. Har alltid vært heldig med Cita, hun har hatt minimalt med flått (1 totalt!). Jeg har tidligere trodd at dette hadde med pelstypen hennes å gjøre, men det har vel heller med kroppslukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Uff.... det der hørtes skikkelig skummelt ut! Godt det gikk bra med Tia og moren din.

Det med flått kan nok ha med kroppslukt å gjøre. Vicky har en veldig tykk pels, og det som skjer der er at hvis hun får flått får den aldri festet seg. Kommer liksom aldri ned i bunnen. Men likevel finner jeg som regel ikke mer enn max 3 stk hvert år, og det er jo snodig i og med at hun har en haug med pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.... det der hørtes skikkelig skummelt ut! Godt det gikk bra med Tia og moren din.

Det med flått kan nok ha med kroppslukt å gjøre. Vicky har en veldig tykk pels, og det som skjer der er at hvis hun får flått får den aldri festet seg. Kommer liksom aldri ned i bunnen. Men likevel finner jeg som regel ikke mer enn max 3 stk hvert år, og det er jo snodig i og med at hun har en haug med pels.

det er merkelig det der! Newfoundlandshunden min hadde kjempetykk pels (skikkelig vannhund-pels med MASSE underull), men allikevel krydde han av flått. Hva bruker du på Vicky for å holde unna flåtten? Er det kun ex-pot vi bør holde oss unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krabbet flått på stuegulvet her hjemme i går.. Jammen kommer de små jævlene tidligere for hvert år.. <_< Heldigvis hadde ikke denne sugd blod av hverken mennesker eller dyr, for den var knøttliten.

Skummel historie med huggorm forresten. Er sjeleglad for at jeg aldri har truffet en på tur med Chessea!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
det er merkelig det der! Newfoundlandshunden min hadde kjempetykk pels (skikkelig vannhund-pels med MASSE underull), men allikevel krydde han av flått. Hva bruker du på Vicky for å holde unna flåtten? Er det kun ex-pot vi bør holde oss unna?

Det her kommer sikkert overaskende, men jeg bruker faktisk ingenting. Så mye som Vicky gnir seg inntill busker, ruller i skogen, osv burde hun vel egentlig vrimlet av flått. Men jeg har som sagt aldri funnet mer enn max 3 flått iløped av en hel sesong. Og jeg graver meg stadig gjennom pelsen for å sjekke, så tviler på at jeg har oversett noen av beistene. :D

Men er hunden sterkt plaget av flått ville jeg faktisk vurdert noe lignende expot. Jeg ville da brukt den sprayen du får hos dyrlegen. Husker ikke navnet, men er ganske sikker på at det begynte på f.

Da kan hunden bade og det hele(det går vekk i vann, men du sprayer på igjen etterpå), og det sitter kortere enn Expot, så skulle hunden reagere er det fortere å få det ut av kroppen. Og det er tross alt i en mye mindre mengde. Det er værre hvis hunden blir alvorlig syk av flåtten, enn at den går på et slikt middel, mener jeg. Men dette er noe man må ta og føle på selv :D Jeg har aldri brukt noe på mine, rett og slett fordi jeg ikke har sett nødvendigheten. Max 3 flått iløped av en sesong er ikke det verste, synes jeg da. Men skulle jeg hatt en hund som var sterkt plaget ville jeg nok brukt den sprayen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Ok;) Men jeg holder meg unna expoten foreløpig, og får håpe tea tree oil'en funker bra på Tia:-)

Ja, det er lurt. Vet om flere som har hatt god effekt av det. Det er alltid greit å prøve det alternativt først. Vet at det finnes flere typer, men husker ikke navn her og nå desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder huggorm, så anbefaler de ikke lenger å gi huggormtabletter (kortison) ved bitt. De anbefaler kun å komme seg til dyrlegen så fort som mulig.

Grunnen til at de Ikke anbefaler tabelettene lenger, er fordi mange tror at det da bare er å gi de og så trenger man ikke reise til dyrlegen. De tabelettene forsinker virkningen av giften, men man må likevel til dyrlegen så fort som mulig. Er du langt inne på heia så kan di tabelettene redde hunden din frem til du kommer deg til veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor giftig er huggormer for hunder?

De er ikke noe spesielt farlig for mennesker egentlig, men hunder er jo i mange tilfeller mindre og bygget på en helt annen måte:)

I tillegg er det ofte hode/snutparti de evt. blir bitt, nesa er jo det første de stikker frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er det ofte hode/snutparti de evt. blir bitt, nesa er jo det første de stikker frem.

... og det er angitt at 30% av alle huggormbitt er "tørre". Dvs at de ikke inneholder gift. Det mest alvorlige stedet å bli bitt er bena fordi det er så lite vev der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får inntrykk av at Expot ikke er noe en ikke bør bruke med mindre hunden er sterkt plaget.. Altså; er det noen negative sider ved expot eller?

Grunnen til at de Ikke anbefaler tabelettene lenger, er fordi mange tror at det da bare er å gi de og så trenger man ikke reise til dyrlegen. De tabelettene forsinker virkningen av giften, men man må likevel til dyrlegen så fort som mulig. Er du langt inne på heia så kan di tabelettene redde hunden din frem til du kommer deg til veterinær.

Jeg visste ikke at tablettene forsinket giften, jeg trodde de fungerte som smertestillende, og som gjør at hunden ikke går inn i en sjokktilstand? Men jeg er altså ikke sikker! Og om jeg har rett, - når du da er langt inne på heia - er det da så smart å gi prednisolon? Hunden vil jo begynne å bevege seg mer, og da vil jo giften spre seg fortere..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Det er vel frontline du tenker på?

ja der sa du det!

Jeg får inntrykk av at Expot ikke er noe en ikke bør bruke med mindre hunden er sterkt plaget.. Altså; er det noen negative sider ved expot eller?

Det er jo en gift, så noen kan jo bli dårlige. Kvalme, greier med huden, osv.. Allergiske reaksjoner.

Men faktisk er det gift i veldig mye. Vi mennesker putter som oftest i oss gift hver dag.. Og jeg mener tross alt at et lite spray i nakken er bedre enn at hunden faktisk blir alvorlig syk.

Men det er bare hvis hunden er sterkt plaget. Og jeg ville gått den alternative veien først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder "huggormtabletter", så er det jo snakk om cortison - Prednisolon er jo preparatet som ble brukt der. De skal forsinke giftsjokket, det var vel hele meningen - særlig siden dette skjer langt fra folk, og dessuten også holde hevelsen nede og sjokket unna så lenge man kan. Jeg har dem med meg fremdeles, men er fullt klar over hvor viktig det er å ile til veterinær etterpå - for at behandlingen skal fortsette der.

At noen er dumme nok til å tro at de bare kan gi det og holde seg unna veterinær, vel, dumskap kan man aldri beskytte seg mot. Jeg har selv fått to hunder bitt av hoggorm, og den ene - en stor hund - måtte jeg ha bilhjelp (gudskjelov for at det kom noen forbi på skogsbilveien) for å få transportert ut av marka, har aldri sett makent til hovent bein og hun kunne ikke gå på det under en time etter bittet (som jeg ikke merket en gang, hun ble bitt av hoggorm mens vi gikk på sti!) og var svært dårlig.

Som kjent er det ikke så lett å få "noen" til å rykke ut og berge en hund... den får man nok slepe med seg som best man kan.

Jeg fant denne til deg, veldig nyttig om flått og forebygging. Dette skriver veterinær Cecilie Strømstad ved AlternatiVet på klinikkens hjemmeside:

(http://www.alternativetdyreklinikk.no/spmsvar.php?emne=1&spmid=8980&mode=eksp&start=1&mid=12)

"For alle midler mot flått, må man vurdere nytteeffekten mot den negative virkningen den har på dyret og på miljøet. Det er lurt å gjøre som deg - sette seg inn i temaet - og velge det som du synes er riktig for deg. Det er viktig å huske at også "naturlige" stoffer kan være farlige for dyret - og giftige for miljøet i store konsentrasjoner! Det er derfor ikke noen selvfølge at et naturlegemiddel er mindre farlig enn et syntetisk.

Det finnes grovt sett 3 måter å forebygge/unngå flått på, det viktige er å unngå flåttbårnde sykdommer:

1)Fjerne flåtten fra hunden - gjerne flere ganger om dagen - dette krever grundighet og er lettest på en korthåret hund.

2)Bruke midler som virker frastøtende på flåtten så den ikke vil sette seg på hunden.

3)Bruke midler som dreper flåtten.

samt alle kombinasjoner av disse tre!

Det finnes tre registrerte legemidler mot flått til bruk på hund i Norge:

Exspot dråper til å ha på huden, virker frastøtende og drepende på flåtten.

Scalibor halsbånd, virker drepende på flåtten.

Frontline dråper til å ha på huden og spray, virker drepende på flåtten.

Virkestoffene i alle preparatene brukes også i plantevernmidler - fordi disse stoffene har evnen til å drepe insekter. Midlene er lite giftige for pattedyr og planter, men er giftige for insekter og middedyr. Desverre er stoffene er giftige også for nyttige insekter. Noen hunder reagerer med hudutslett på exspot og på scalibor.

Det finnes en rekke naturlegemidler som brukes mot flått, med forskjellig innhold. Virkningen av disse er også avhengig av at stoffet enten virker frastøtende eller drepende på flåtten - og det er viktig å huske på at disse også kan være giftige for nytteinsekter, og kanskje for dyret selv. Det er derfor viktig å finne ut hva virkestoffet i middelet er, og finne ut mest mulig om dette slik at man gjør valget på rett grunnlag!

Hvitløk: Det er i et forsøk vist at hvitløk kan være giftig for hunder, det ble i det forsøket gitt 5 gram hvitløk per kg hund over tid (som er veldig mye!). Nå er det jo slik at mange stoffer som er giftige i store mengder - er veldig nyttige i mindre mengder. Hvitløk har en rekke positive effekter på hund (og oss!). Hvitløk er også godt kjent som insektfrastøtende middel.

Tetreolje: virker mot soppinfeksjon i huden, og kan også ha annen positiv effekt på hudlidelser hos hund. Det er rapportert bivirkninger ved slik bruk - og da er det brukt for store doser.

Det finnes andre naturlegemidler og gode gamle kjerringråd mot flått. Det som er viktig synes jeg, er å ikke bytte bort et lite onde med et større eller ukjent onde!

Selv bruker jeg rosmarin som jeg koker som en te og siler (oppbevares i kjøleskap inntil en uke) og spruter på hunden daglig når jeg er i flåttområder. Rosmarin virker frastøtende på insekter.

Mange essensielle oljer fra forskjellige medisinplanter kan virke frastøtende eller drepende på insekter - det er viktig å sjekke om det kan være giftig for hunden - det er ikke alltid hund og menneske reagerer likt!

Hilsen fra dyrlege Cecilie Strømstad"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får inntrykk av at Expot ikke er noe en ikke bør bruke med mindre hunden er sterkt plaget.. Altså; er det noen negative sider ved expot eller?

Noen raser er mer utsatt for å reagere på expot enn andre. Bla. border collie og sheltie... (hvorfor vet jeg ikke egentlig, noen som vet?)

Frontline skal visst være mildere enn expot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at tablettene forsinket giften, jeg trodde de fungerte som smertestillende, og som gjør at hunden ikke går inn i en sjokktilstand?

Når det gjelder "huggormtabletter", så er det jo snakk om cortison - Prednisolon er jo preparatet som ble brukt der. De skal forsinke giftsjokket, det var vel hele meningen - særlig siden dette skjer langt fra folk, og dessuten også holde hevelsen nede og sjokket unna så lenge man kan.

Jeg vil gjøre folket oppmerksom på at kortisontabletter ikke forsinker "giftsjokket" eller virkningen av selve giften overhode! Den vil fortsatt være giftig overfor kroppen celler og vil fortsatt gjøre like stor skade som ellers. Den har altså overhode ingen motgifteffekt! Det kortison gjør er å dempe vevsirritasjonen, altså kroppens reaksjon på celleskaden. Kortison har heller ikke smertelindrende effekt, men vil altså hindre kroppens eget forsvar mot skade (som dermed kan gjøre at det er litt mindre vondt).

Disse misforståelsene er jo nettopp grunnen til at man ikke lenger anbefaler å gi kortison. Det blir en sovepute og hundene blir skadelidende. Jeg synes det er utrolig viktig at folk på forumet er forsiktige med å anbefale bruk av legemiddler og ikke minst "spre kunnskap" om effekten av legemiddlene. Utrolig skummelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...