Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå trenger jeg virkelig litt hjelp her!


dorab01

Recommended Posts

Ok jeg har ett mega problem (gidder ikke folk som skall gi meg pepper her)

Jeg skall ha mitt første valpekull alt er planlagt med faren. Nå kommer det giga dillemaet mitt etter planen skulle lilly hatt løpetid på sensommeren men den har hun altså fått nå! problemet mitt kommer herfra jeg har ikke registrert kennel navn hva gjør jeg nå???? Andre giga dillemaet mitt er lilly kommer til å stå midt i påske!! Og hanhunden er 2000 kilometer borte og omtrent alle flyene er utsolgt til påske jeg er helt fortvilet og vet ikke hva jeg skall gjøre! HJELP....

Og nei jeg kan ikke vente til neste løpetid da valpene er bortbestilt og mange ønsker nettop denne kombinasjonen :D (jeg er omtrent helt på gråten nå og kjempe fortvilet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
! problemet mitt kommer herfra jeg har ikke registrert kennel navn hva gjør jeg nå????

Kullet kan registreres uten kennelnavn. Valpene kan siden registrers med det navnet du får. Null problemo :)

Andre giga dillemaet mitt er lilly kommer til å stå midt i påske! Og hanhunden er 2000 kilometer borte og omtrent alle flyene er utsolgt til påske jeg er helt fortvilet og vet ikke hva jeg skall gjøre! HJELP...

Har du sjekket at det ikke er mulig å få plass på flyet etter er det noe du bare tror? Får du ikke flybillett så er nå egentlig avgjørelsen om den hannhunden tatt... (Om ikke du vil kjøre hele veien da.)

Og nei jeg kan ikke vente til neste løpetid da valpene er bortbestilt og mange ønsker nettop denne kombinasjonen :D (jeg er omtrent helt på gråten nå og kjempe fortvilet)

Om du ikke har noen andre hannhunder i bakhode som du virkelig vil bruke, så er nok alternative å vente. Å parre med en annen hannhund bare for parringen og selge valper uten å ha noen tro på dem er bare tull i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullet kan registreres uten kennelnavn. Valpene kan siden registrers med det navnet du får. Null problemo :)

Har du sjekket at det ikke er mulig å få plass på flyet etter er det noe du bare tror? Får du ikke flybillett så er nå egentlig avgjørelsen om den hannhunden tatt... (Om ikke du vil kjøre hele veien da.)

Om du ikke har noen andre hannhunder i bakhode som du virkelig vil bruke, så er nok alternative å vente. Å parre med en annen hannhund bare for parringen og selge valper uten å ha noen tro på dem er bare tull i mitt hode.

Tusen takk det var deilig å høre noen beroligende ord har roet meg litt ned nå. :D Det var fint å høre at jeg kan registrere henne siden avkommene muligens kommer til å gjøre det bra på utstilling. Huff hjerte dalte tilbake på plass. jeg har muligens en backup hanne her i norge men da tror jeg nok en del som er interesrte vill falle fra.. men men. Har skjekket opp flybilettene nå og det finnes faktisk noen få billige igjen med billige mener jeg under 15 000. Så jeg ringer flyselsakpene på mandag kanskje det er noen igjen. Men jeg kan jo ikke reise med hvilken som helst heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg ringer flyselsakpene på mandag kanskje det er noen igjen. Men jeg kan jo ikke reise med hvilken som helst heller...

Helt typisk...

Og siden du skal ha med hund, så blir jo utvalget av selskaper/avganger litt begrenset også.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk det var deilig å høre noen beroligende ord har roet meg litt ned nå. :D Det var fint å høre at jeg kan registrere henne siden avkommene muligens kommer til å gjøre det bra på utstilling. Huff hjerte dalte tilbake på plass. jeg har muligens en backup hanne her i norge men da tror jeg nok en del som er interesrte vill falle fra.. men men. Har skjekket opp flybilettene nå og det finnes faktisk noen få billige igjen med billige mener jeg under 15 000. Så jeg ringer flyselsakpene på mandag kanskje det er noen igjen. Men jeg kan jo ikke reise med hvilken som helst heller...

Du skal vel ikke tilfeldigvis til Budapest?

I så fall ville jeg styrt unna å prøve få med meg hund de første og siste dagene i påsken siden alle studentene her nede prøver å komme seg hjem (og da helst med hunden).

Norwegian har et ganske tungvint system når det gjelder å få med seg hund på flyet, så det lønner seg nok å unngå og "prøvebestille" de dagene det garantert er fullt (med hunder that is).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det er budapest desverre...

men ett annet spørsmål hvordan er det med kunstig inseminering?? er det muligher i norge altså da mener jeg lovlig. hvordan gjør man det med sæd fra utlandet??

Kanskje denne tråden kan være til litt hjelp?

http://dyresonen.no/forum/index.php?showtopic=22925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det er budapest desverre...

men ett annet spørsmål hvordan er det med kunstig inseminering?? er det muligher i norge altså da mener jeg lovlig. hvordan gjør man det med sæd fra utlandet??

hvis ikke tispen har hatt kul før så er det ikke sikkert hun vil ta seg ved innseminering, det er annbefalt at tispen får et kull på normalt vis første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok jeg har ett mega problem (gidder ikke folk som skall gi meg pepper her)

Jeg skall ha mitt første valpekull alt er planlagt med faren. Nå kommer det giga dillemaet mitt etter planen skulle lilly hatt løpetid på sensommeren men den har hun altså fått nå! problemet mitt kommer herfra jeg har ikke registrert kennel navn hva gjør jeg nå???? Andre giga dillemaet mitt er lilly kommer til å stå midt i påske! Og hanhunden er 2000 kilometer borte og omtrent alle flyene er utsolgt til påske jeg er helt fortvilet og vet ikke hva jeg skall gjøre! HJELP....

Og nei jeg kan ikke vente til neste løpetid da valpene er bortbestilt og mange ønsker nettop denne kombinasjonen :D (jeg er omtrent helt på gråten nå og kjempe fortvilet)

Hvis JEG var en potensiell valpekjøper som var veldig interessert i en kombinasjon, kunne jeg godt ventet til neste løpetid hvis det ble sånn. Vet du at valpekjøperne faktisk forsvinner om du utsetter kullet? Ikke ment som pepper, men som oppdretter må jo du få bestemme når det passer best å ha kullet? Gode valpekjøpere venter på noe godt.

For øvrig vil vel neste løpetid også kunne komme så brått på, at flybillett må bestilles veldig nærme og til dyr pris? Lenger ned i tråden forstår jeg det som at det kan være ledige billetter likevel, men dyre.

Angående kennelnavn: Som det sies, kan du fint registrere kullet uten kennelnavn. Men om du ønsker å få det påført valpene senere, er jeg rimelig sikker på at det koster noen hundrelapper per valp - jeg tror NKK tar "eierskiftepris", fordi ny stamtavle må skrives ut. Så får du et kull på fem valper, blir det brått 2.000 kroner ekstra senere. Har du faktisk planer om å ha kennelnavn? For da er det jo bare å sende søknaden nå. Behandlingstiden er cirka tre måneder. Det går jo lenger tid enn som så innen valpene er solgt, og de registreres - så det skal nok gå greit.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok jeg har ett mega problem (gidder ikke folk som skall gi meg pepper her)

Mistenker at "pepper" er kritiske innspill og motforestillinger - men det får stå sin prøve... :rolleyes:

Jeg skall ha mitt første valpekull alt er planlagt med faren. Nå kommer det giga dillemaet mitt etter planen skulle lilly hatt løpetid på sensommeren men den har hun altså fått nå! problemet mitt kommer herfra jeg har ikke registrert kennel navn hva gjør jeg nå???? Andre giga dillemaet mitt er lilly kommer til å stå midt i påske! Og hanhunden er 2000 kilometer borte og omtrent alle flyene er utsolgt til påske jeg er helt fortvilet og vet ikke hva jeg skall gjøre! HJELP...

Velkommen til hundeoppdretteres vidunderlige verden! Det er sånn det er - og det blir hverken enklere eller billigere - hvis du da ikke skal kaste deg på trenden med å parre med naboens hannhund og selge valper via Finn.no...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Da er det bare å gjøre som andre gjør.... sette seg i bilen å kjøre - enkelt og greit - heldig for deg at hunden står i påsken, det gjør det hele litt lettere......

Har selv kjørt 7000 kilometer på 3,5 dag - så tut og kjør - det går så det griner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det virkelig var en kombinasjon jeg som valpekjøper absolutt "måtte" ha, så ville jeg ventet til neste løpetid. Og jeg hadde ikke tenkt på det som useriøst, eller noe sånt, bare fordi oppdretteren ikke klarte å gjennomføre parringen når den kom så plutselig og midt i påsken.. :D Men all ære til deg om du kjører! Jøsses det er langt! Men som andre skriver; den kan jo komme plutselig den også.. Og da blir det jo mye styr for deg igjen.

Tulla hadde ikke kennelnavn da jeg hentet henne, men hun har fått det i ettertid. Hun kommer fra Sverige, så jeg aner ikke hvordan de gjør det der. Jeg fikk en ny stamtavle i posten, og så måtte jeg fikse noe med NKK for å få det overført til de. Og det betalte jeg selv. Jeg kunne jo strengt tatt valgt å ikke ta kennelnavnet (og dermed spare 300kr eller hva det nå koster). Hunden og foreldrene hadde jo vært de samme.. Så akkurat det med kennelnavnet skal du ikke bekymre deg så mye for. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Ok jeg har ett mega problem (gidder ikke folk som skall gi meg pepper her)

Jeg skall ha mitt første valpekull alt er planlagt med faren. Nå kommer det giga dillemaet mitt etter planen skulle lilly hatt løpetid på sensommeren men den har hun altså fått nå! problemet mitt kommer herfra jeg har ikke registrert kennel navn hva gjør jeg nå???? Andre giga dillemaet mitt er lilly kommer til å stå midt i påske! Og hanhunden er 2000 kilometer borte og omtrent alle flyene er utsolgt til påske jeg er helt fortvilet og vet ikke hva jeg skall gjøre! HJELP....

Og nei jeg kan ikke vente til neste løpetid da valpene er bortbestilt og mange ønsker nettop denne kombinasjonen :D (jeg er omtrent helt på gråten nå og kjempe fortvilet)

Må svare litt til jeg da..

For jeg detter litt ut her. Hvor mange løpetider har Lilly hatt? Har hun hatt nok løpetider sånn at du har funnet ut hva rytmen hennes er? Altså løper hun hver 4. måned (som mange småhunder gjør), hver 6. måned eller hver 9. måned??

Dersom hun har hatt flere "rytmiske" løpetider - dvs. med korrekt intervall - og hun plutselig kommer ut av kurs - er du da sikker på at det er ordentlig løpetid, og ikke bare "fake" eller en infeksjon?

Da ville jeg tatt en tur til veterinæren å sjekket.

Så skriver du at du ikke ventet løpetid før på sensommeren - som da er juli/august - og da kan du vel vente da - det er jo seks måneder til - og ingen som forventer å få valp nå. Hannhunden dør ikke iløpet av sommeren eller?

Og du har Yorkshireterrier?? Om de som har bestilt valp trekker seg så kommer det nok mange nye i kø, det er en lettomsettelig rase liksom......

Siden hunden tydeligvis har endret løpetidsrutine (dersom hun ikke er syk) så er vel sjansen stor for at hun løper igjen i august/september - og er folk skikkelig interessert så venter de. Det er forøvrig dumt å "selge" valper før man engang har paret.

Hvor gammel er Lilly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må svare litt til jeg da..

For jeg detter litt ut her. Hvor mange løpetider har Lilly hatt? Har hun hatt nok løpetider sånn at du har funnet ut hva rytmen hennes er? Altså løper hun hver 4. måned (som mange småhunder gjør), hver 6. måned eller hver 9. måned??

Dersom hun har hatt flere "rytmiske" løpetider - dvs. med korrekt intervall - og hun plutselig kommer ut av kurs - er du da sikker på at det er ordentlig løpetid, og ikke bare "fake" eller en infeksjon?

Da ville jeg tatt en tur til veterinæren å sjekket.

Så skriver du at du ikke ventet løpetid før på sensommeren - som da er juli/august - og da kan du vel vente da - det er jo seks måneder til - og ingen som forventer å få valp nå. Hannhunden dør ikke iløpet av sommeren eller?

Og du har Yorkshireterrier?? Om de som har bestilt valp trekker seg så kommer det nok mange nye i kø, det er en lettomsettelig rase liksom......

Siden hunden tydeligvis har endret løpetidsrutine (dersom hun ikke er syk) så er vel sjansen stor for at hun løper igjen i august/september - og er folk skikkelig interessert så venter de. Det er forøvrig dumt å "selge" valper før man engang har paret.

Hvor gammel er Lilly?

Hei hei

Altsååå nå må jeg bare svare her litt før folk tror jeg er helt dum. Jeg forklarte det visst relativt dårlig hun skulle hatt løpetid i januar egentlig og på sen sommeren. det er det rytmen hennes har vert. men den i januar ble forsinket så den kom nå. Grunne til forsinkelsen er nok at det er kommet en ny tispe i hus og hun har ikke hatt løpetid siden den kom. Og da velger jeg å ha ta det nå. Grunnen til det er at jeg har venetet på det beste tidspunktet siden høst og egentlig bortsett fra kennel navn og at vi ikke har flyttet ennå og valpene blir født i en leilighet, så passer det egentlig perfekt. :icon_fun:

Nå har ikke jeg solgt noen "valper" Men de som har vert interesert har kommet til meg og snakket med meg. Og jeg kjenner de fleste veldig godt. Og dette er en spennede kombinasjon for det lille miljøet vi er hvor faktisk veldig få har reist for å parre hunden sin. Dette synes desverre med veldig mye innavl og dårlige linjer noe jeg ikke vill bidra til med mitt opdrett. Lilly er en veldig god og rasetypisk york og jeg ønsker denne kombinasjonen derfor har jeg valgt denne hunden i samråd med min opdretter (den andre ikke lilly sin).

Og så tilbake til at jeg kan selge mine valper når de kommer til de andre som står i "kø". dette blir neppe aktuelt! Jeg ønsker å kjenne de menneskene jeg selger de til. Og ikke minst jeg ønsker å være sikker på at de hundene jeg selger blir stillt på utstilling. Da jeg ønsker å hvite hvordan kvalitet det ble på mine valper. Og en stor del av kvaliteten i en utstillings york er nettop pelsen klipper du den kommer du aldri til å se hvordan den hadde vert om den hadde hatt utstillingspels da pelsen forandre seg med en gang den blir klippet (lik som feks. schnauzer som blir barbert). Og å få valpekjøpere som du vet ønsker å stille er veldig vanskelig!

Så til dere som lurer dette har vert ytterst vel gjennom tenkt og jeg gruer vettet av meg for å få valper synes dette er alt annet kult og "spennede" og håper bare på at jeg gjør alt riktig.

Og ja belgerpia alt er i orden med lilly hun er litt over 3 år hatt gode utstllings merriter og en veeldig grundig helseskjekk hos veterinæren som påpekte at dette er et av de sunneste yorkene han noen gang har sett!

Så tul alle som lurer jeg reiser i morgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å gjøre som andre gjør.... sette seg i bilen å kjøre - enkelt og greit - heldig for deg at hunden står i påsken, det gjør det hele litt lettere......

Har selv kjørt 7000 kilometer på 3,5 dag - så tut og kjør - det går så det griner

7000?? HVor var det du var henn da? ungarn ligger nesten på andre enden av europa og dit hen er det 2000 kilometer... Sibir liggre vel så langt unna eller grensen til kina??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
7000?? HVor var det du var henn da? ungarn ligger nesten på andre enden av europa og dit hen er det 2000 kilometer... Sibir liggre vel så langt unna eller grensen til kina??

Du skal hjem igjen også eller????

Jeg snakker tur retur jeg, for det er så fint å komme seg hjem også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Det er bare fordi du er SGT - det! :ahappy:

Tradisjonelt har dem som havna i Sibir ikke behøvd å legge store planer for returen... :)

*ler så jeg griner*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Det er bare fordi du er SGT - det! :)

Tradisjonelt har dem som havna i Sibir ikke behøvd å legge store planer for returen... :)

Strengt tatt har de vel ikke behøvd å bekymre seg for hvordan de skal komme dit heller da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei hei

det har gått heltr fantastisk vi parret 3 ganger mens jeg var der. hang fast vær gang. Jeg fikk en liten bonus med at jeg fikk være med på en fødsel til en av tispene til opdretteren. Det var helt fantastisk lærerikt og det roet nærvene mine bitte litt i hvertfall. det var kjempe flott...

det ser også sånn ut som om lilly er gravid hun har forandret seg noe utrolig. blitt veldig trøtt og rolig liksom. og utrolig kosete noen hun aldri har vert. og så var vi en liten tur hos frisøren (opdretteren gjorde det men det er stas å være såå fin på håret :rolleyes: ) noe lilly elsker å bli klippet kort gikk helt raptus i hagen :icon_fun:

Ja ja hva er bedre sex og frisør på samme dag :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...