Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillingsspørsmål!


ellish

Recommended Posts

Har jo tenkt å begynne med utstilling når valpen blir større og kanskje vil mamma og de har kull på den engang også. Men jeg har bare ikke helt fått med meg hvor bra en hund må gjøre det på utstilling for å få sånne certificat(?) Slik at valpene blir registrert osv. Dette ble utrolig mye tull, men håper det er noen som forstår hva jeg mener! ;) Føler meg ganske dumt som ikke kan dette, men utstilling har jeg aldri brydd meg om før.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk raseklubbens hjemmesider! :)

Retningslinjer for avl

av

Tibetansk Spaniel

Vedtatt 26 juli 1997

Det stilles følgende krav til avlsdyr:

Tispen må minst ha oppnådd 1. premie på utstilling godkjent av Norsk Kennel Klub, og ha fylt minst 20 mnd. før parring.

Premiering som valp teller ikke.

Hannen må minst ha oppnådd 1. premie med Certfikatkvalitet på utstilling godkjent av Norsk Kennel Klub.

Premiering som valp teller ikke.

Begge avlsdyr må være ID merket og øyenlyst uten anmerkning, senest ett år før parri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er forskjell på hva raseklubbene krever for å formidle valpekullet (noen kaller det også "godkjent") kontra hvilke krav NKK har for å registrere valpekullet.

Mulig din rase har noen form for helseundersøkelse som må gjøres for at valpene skal kunne registreres (f.eks. øyelysing) - men det er helt sikkert ikke utstillingskrav i hvertfall.

NKK krever ikke at noen hunder har spesielle premieringer fra utstilling for å gå i avl og få registrert valper (dvs at de blir betraktet som renrasede).

Begge foreldredyr skal være registrerte i NKK, og far skal ha en veterinærattest på normale testikler, hvis han ikke er utstilt (da bekrefter premieringen dette).

Personlig synes jeg dog at en utstilling eller to ikke er å forakte - hvis man ikke selv kan vurdere hvor bra hunden er i forhold til rasestandarden (og det tar det "noen" år å lære seg).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...