Gå til innhold
Hundesonen.no

Slo ihjel kanin


TineSimbaNana

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Fælt, men det som er verre er at storopdrettere av utstillingskaniner slår ihjel kaninene hvis de ikke gjør det godt nok på utstilling eller har feil farge fks. Disse har ofte over 100 kaniner og livet er å sitte i buret sitt og vente på dagens mat.

Neida, det gjør ikke vondt for de. De dør momentant, men tankegangen er helt grusom synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Fælt, men det som er verre er at storopdrettere av utstillingskaniner slår ihjel kaninene hvis de ikke gjør det godt nok på utstilling eller har feil farge fks. Disse har ofte over 100 kaniner og livet er å sitte i buret sitt og vente på dagens mat.

Neida, det gjør ikke vondt for de. De dør momentant, men tankegangen er helt grusom synes jeg.

Seriøst? :shocked: Er det sånn.. hmm <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fælt, men det som er verre er at storopdrettere av utstillingskaniner slår ihjel kaninene hvis de ikke gjør det godt nok på utstilling eller har feil farge fks. Disse har ofte over 100 kaniner og livet er å sitte i buret sitt og vente på dagens mat.

Neida, det gjør ikke vondt for de. De dør momentant, men tankegangen er helt grusom synes jeg.

Nååh, er jo liiiiitt feil det der da. For at en kanin skal være god på utstilling, må de være vandt til å bli håndterte litt, når de f.eks skal presangtere seg, og ligge på ryggen slik at dommeren kan få sett kaninen fra den beste siden.

Slik som storoppdrettere tenker har jeg faktisk ikke noe imot, fordi jeg mener at det som teller er at kaninene har hatt det godt menst de levde, og at avlivingen går fort, smertefritt og humant. En oppdretter som får mange hundre kaniner, er nødt til å kutte ned litt, og da er det klart at de avliver de som de ikke får solgt. Og da tar de først de kaninene som ikke gjør det bra på utstilling, fordi de ikke er brukbare i avlen :P

Klart, er ingen som liker at man avliver et dyr som ikke er sykt/skadet, eller lignende, men oppdrettere synst ikke det er spesielt hyggelig heller, men det må til. Men det er vanskelig for kjælekanineiere og tenke slik som en oppdretter med 100 kaniner gjør. Sånn er det bare, men det betyr ikke at folk med 100 kaniner som slakter av den grunn, er dårlige kanineiere, eller har en helt grusom tankegang.

Som sagt, det som teller er at kaninen har det bra menst den lever, og at avlivingen skjer smertefritt og humant. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Var det det som skjedde i Lier ?

For der stod det noen gutter oppå kebab sjappa og freiom hode på en kanin, og slo den, og gjorde masse vondt med den.

Også kom politiet og tok kaninen, og kastet den bare i søppla. og den var ikke død engang.

Dette er noe jeg hørte fra Noen venner av meg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nååh, er jo liiiiitt feil det der da. For at en kanin skal være god på utstilling, må de være vandt til å bli håndterte litt, når de f.eks skal presangtere seg, og ligge på ryggen slik at dommeren kan få sett kaninen fra den beste siden.

Slik som storoppdrettere tenker har jeg faktisk ikke noe imot, fordi jeg mener at det som teller er at kaninene har hatt det godt menst de levde, og at avlivingen går fort, smertefritt og humant. En oppdretter som får mange hundre kaniner, er nødt til å kutte ned litt, og da er det klart at de avliver de som de ikke får solgt. Og da tar de først de kaninene som ikke gjør det bra på utstilling, fordi de ikke er brukbare i avlen :)

Klart, er ingen som liker at man avliver et dyr som ikke er sykt/skadet, eller lignende, men oppdrettere synst ikke det er spesielt hyggelig heller, men det må til. Men det er vanskelig for kjælekanineiere og tenke slik som en oppdretter med 100 kaniner gjør. Sånn er det bare, men det betyr ikke at folk med 100 kaniner som slakter av den grunn, er dårlige kanineiere, eller har en helt grusom tankegang.

Som sagt, det som teller er at kaninen har det bra menst den lever, og at avlivingen skjer smertefritt og humant. :)

Det er jo oppdretterns ansvar at han/hun ikke får for mange kaniner da. Da får de heller troppe litt ned på avlen sin. Og ha mindre kaniner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo oppdretterns ansvar at han/hun ikke får for mange kaniner da. Da får de heller troppe litt ned på avlen sin. Og ha mindre kaniner

jeg har selv drevet smått med avl tidligere, bare kosekaniner da.. og det skal ikke mange kullene før man sitter igjen med alt for mange, nå har jeg aldri avlivet noen av den grunn, for har fått solgt alle mine videre...

Men eg kjenner flere kanin oppdrettere og det vil ikke si alle avliver i hytt og pine, men de rett og slett før eller siden må ta slike valg.. Og så er det de som driver med større kaninraser, som ofte også er veldig glad i kaninkjøtt. Og da er det jo klart man ofte velger av avlive "overskudds" dyrene man ikke vil avle/selge videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 4 months later...
Fælt, men det som er verre er at storopdrettere av utstillingskaniner slår ihjel kaninene hvis de ikke gjør det godt nok på utstilling eller har feil farge fks. Disse har ofte over 100 kaniner og livet er å sitte i buret sitt og vente på dagens mat.

Neida, det gjør ikke vondt for de. De dør momentant, men tankegangen er helt grusom synes jeg.

Regner med at du er vegetarianer? That's life- og storoppdrettere av større raser bruker også kaninene som produksjonsdyr. De behandles bedre enn mange kuer og sauer og andre produksjonsdyr, så hvis du synes dette er grusomt antar jeg at du heller ikke spiser annet kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får ikke jeg lest artikkelen, men er det så fælt at dyr avlives da? Det er skjeldent mer humant å gi sprøyte eller skyte, i forhold til å slå ihjel (hvis man gjør det riktig). Hvis dere synes det er så ille, får dere slutte å gi hundene eller dere kjøttmat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de slår ihjel kaninene sine på en human måte har jeg ingenting imot, men at storopdrettere med over 100 kaniner som står i bur på 60X80 (for eksempel) som aldri får komme ut, utenom på utstillinger helt til de dør synes jeg faktisk er ganske ille. Men sånn er realiteten.

Men man kan jo selvfølgelig også si at kaninene har det bra sålenge de får mat og vann og et rent bur, de savner jo ikke friheten siden de aldri har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de slår ihjel kaninene sine på en human måte har jeg ingenting imot, men at storopdrettere med over 100 kaniner som står i bur på 60X80 (for eksempel) som aldri får komme ut, utenom på utstillinger helt til de dør synes jeg faktisk er ganske ille. Men sånn er realiteten.

Men man kan jo selvfølgelig også si at kaninene har det bra sålenge de får mat og vann og et rent bur, de savner jo ikke friheten siden de aldri har vært der.

Jepp, sånn er realiteten, både for kaniner og kuer og sauer og kyllinger og alt annet. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...