Gå til innhold
Hundesonen.no

Import fra Tyskland


Silje_M_H

Recommended Posts

Tyskland står vel så vidt jeg veit på lista over land hvor man kan importere valper under tre mnd fra uten rabiesvaksine osv. Dette er vel noe flere har erfaring med, bl.a. Annette (importerte Lyra fra Nederland) og Martine (importerte Kokos fra Danmark). Så du får høre med dem. :)

Forøvrig: Du skal ikke beholde en valp fra kullet til Zira da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er litt usikker på om man kan det. Så flott om noen kan svare meg helt sikkert.

Ingvild: Ja har jo tenkt på det. Men så har det seg sånn at jeg har så utrolig lyst på en hvit portis:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er litt usikker på om man kan det. Så flott om noen kan svare meg helt sikkert.

Ingvild: Ja har jo tenkt på det. Men så har det seg sånn at jeg har så utrolig lyst på en hvit portis:p

Bare ett tips. gå inn på mattilsynet sin hjemmeside. Også leser du gjennom der noen ganger. Det står nok ganske greit der. (jeg må innrømme at jeg har lest igjennom en del ganger før jeg virkelig fikk med meg hva det sto, men har skjønt det nå). Nå har jeg tittet på Danmark og ikke lagt merke til andre land. men du finner det ved å gå på siden dems. Står eget om å ta inn hund under 3 mnd.

Jeg hjalp deg kanskje ikke mye, men håper du finner ut av det :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskland står vel så vidt jeg veit på lista over land hvor man kan importere valper under tre mnd fra uten rabiesvaksine osv.

Nei, det gjør det ikke:

http://www.mattilsynet.no/import_eksport/i...e_m_neder_16591

Hunder fra Tyskland må være rabiesvaksinert og testes for antistoffer før de kan tas inn til Norge.

Det har vel noe med forekomsten av rabies (både blant ville dyr og husdyr) å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør det ikke:

http://www.mattilsynet.no/import_eksport/i...e_m_neder_16591

Hunder fra Tyskland må være rabiesvaksinert og testes for antistoffer før de kan tas inn til Norge.

Det har vel noe med forekomsten av rabies (både blant ville dyr og husdyr) å gjøre.

Ah, ok - da tok jeg feil der.

Lista oppdateres forøvrig innimellom, slik at om man har planer om importfra et land som står på lista, kan det være greit å sjekke et par ganger nå og da at landet fremdeles står der (sånn om man planlegger valp 1-1,5 år fram i tid).

Silje: Og Zira kan ikke få hvite valper da eller? Hva slags gener må portisene ha for å få hvite valper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitt er recessivt, på lik linje med brunt, hos rasen. Begge foreldrene må være bærere av hvitt for at valpene skal kunne bli det. Det er veldig få vannhunder som er bærere, og ennå færre som faktisk ER hvite.

Jeg er helt fortapt i de hvite jeg og for tiden, men ikke søren om jeg orker all vaskingen og pelsjobben. Hehe. Det får bli og være med drømmen. NYDELIGE er de i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes 3 godkjente farger på rasen: Svart, brunt og hvitt.

Altså ENSFARGET hvit. Det er ikke tillatt med svarte tegnninger i hvit pels. Det er ikke de samme genene som gir ensfarget hvitt. På svarte og brune hunder skal ikke de hvite avtegnene dekke mer enn 30% av kroppen. (gjelder for FCI)

portisfarger.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får prøve å lese litt der. Har jo allerede sett litt før jeg posta innlegget. Men syntes alt virka så komplisert. Derfor lurte jeg litt på om noen hadde erfaringer derfra, eller land som har samme regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får prøve å lese litt der. Har jo allerede sett litt før jeg posta innlegget. Men syntes alt virka så komplisert. Derfor lurte jeg litt på om noen hadde erfaringer derfra, eller land som har samme regler.

Men etter hva jeg forstår så kan du ikke importere valp under 3 mnd der i fra. Da må du nok få tatt rabisvaksine, og den vil være en del mnd før du kan få den inn i landet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke spesielt komplisert, faktisk.. Fikk inn en tysker nå i mid. Februar, og det var veldig greit.

3 mndr gammel - valpen får rabiesvaksine (gjerne også en booster, dvs en til 3-4 uker før eller etter)

Samt valpen bli id-merket (f.eks. med microchip), hvis det ikke er gjort tidligere.

120 dager etterpå - blodprøve for å sjekke at vaksinen har funket. Svar på blodprøven kommer i løpet av en uke eller to.

SÅ siste sjekk: hunden har fått et hundepass, hvor microchipnr., vaksiner og blodprøvetesten er innført . I tillegg skal hunden ha en ormekur innenfor de siste 10 dagene før man skal inn i Norge (samt en innefor 1 uka i Norge - begge attestert av veterinær).

Det er ikke noe krav om vaksine for valpesyke, etc - men selvsagt kjekt å ta det også når valpen er liten.

I tillegg fikk tysker'n min også en flåttbehandling (uvisst hvorfor - men tydeligvis noe vet'en der nede ville gi han).

Også kjørte vi ned og hentet han i Danmark (møtte oppdretteren halvveis) - kjørte hjem uten at noen var det minste interessert av å se passene til hundene vi hadde med oss (tyskeren + to egne)...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke spesielt komplisert, faktisk.. Fikk inn en tysker nå i mid. Februar, og det var veldig greit.

Tja, det mest kompliserte er kanskje å finne en oppdretter som er villig til å huse valpen så lenge som det tar å få vaksinert + tatt blodprøve (som kanskje ikke en gang er positiv - det har man jo ingen garanti for).

Så er jo spørsmålet også om man er villig til å gå glipp av den første valpetiden, også, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ang. oppdretter har du selvsagt helt rett i Bardmand.

Men heldigvis synes fortsatt mange oppdrettere det er litt "kult" å eksportere hunder til andre land - så man kan jo ha flaks å treffe på noen som gjør dette uten at man må betale "skjorten" for det...

Jeg kom i kontakt med "min" oppdretter litt uti denne 120 dagers ventetiden, men på den annen side så greide vi ikke finne en helg vi begge kunne møtes før det hadde gått 4 mndr, så det gikk jo opp i opp..

Men ja - betydelig "enklere" (og raskere) å kjøpe fra Norge, Sverige eller Storbritannia!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke spesielt komplisert, faktisk.. Fikk inn en tysker nå i mid. Februar, og det var veldig greit.

3 mndr gammel - valpen får rabiesvaksine (gjerne også en booster, dvs en til 3-4 uker før eller etter)

Samt valpen bli id-merket (f.eks. med microchip), hvis det ikke er gjort tidligere.

120 dager etterpå - blodprøve for å sjekke at vaksinen har funket. Svar på blodprøven kommer i løpet av en uke eller to.

SÅ siste sjekk: hunden har fått et hundepass, hvor microchipnr., vaksiner og blodprøvetesten er innført . I tillegg skal hunden ha en ormekur innenfor de siste 10 dagene før man skal inn i Norge (samt en innefor 1 uka i Norge - begge attestert av veterinær).

Det er ikke noe krav om vaksine for valpesyke, etc - men selvsagt kjekt å ta det også når valpen er liten.

I tillegg fikk tysker'n min også en flåttbehandling (uvisst hvorfor - men tydeligvis noe vet'en der nede ville gi han).

Også kjørte vi ned og hentet han i Danmark (møtte oppdretteren halvveis) - kjørte hjem uten at noen var det minste interessert av å se passene til hundene vi hadde med oss (tyskeren + to egne)...

Susanne

Tusen takk for svar:) Så den må ikke stå i karantene eller noe? Det er det som er min store skrekk nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vår kjære Pomeranian valp som er snart 10 uker satt på fanget til en venn ved spisebordet i går, han sa først at hun prøvde å hoppe ned.. senere sa han att hun falt ned. I fallet/hoppet landet hun med hode først… Hun pep veldig uten stopp og holdt en pote opp, og jeg så på hele henne at hun ble kjempe redd. Aldri sett henne slik før og gjorde vondt å se henne så redd. Hun fortsatte å pipe når jeg løftet henne opp, men ga seg når jeg fikk roet henne ned. Da ble hun også trøtt og sovnet.    Jeg klemte først på poter, beina, halen magen/bryst og lett rundtomkring i ansiktet uten noen antydning til at hun fikk vondt. fordi jeg først ikke viste at hun landet med hode først.. Når jeg litt senere fikk vite att hun landet på hodet klemte jeg igjen rundtomkring i hele hode hennes. Da ga hun et lite pip og vred seg unna når jeg klemte på ene siden av kjeven. Dette skjedde et par ganger til når jeg klemte igjen på samme sted utover dagen. Når samboer tittet på henne virket hun helt fin og pep ikke. Senere på kvelden gikk mamma nøye over hele henne og hun syntes valpen virket helt fin og hun var nøye med hode og valpen piper ikke når hun klemmer rundt kjeven.  Hun lekte, bet biteleker og spiste på kvelden i går og har lekt masse i dag. Tror dere valpen kan ha fått noen skader av fallet? Eller at hun «bare» fikk vondt og ble redd? For en valp er det jo veldig høyt… og burde hun bli tatt med til veterinær, Selvom hun virker hel og pen i dag?
    • Du skrev selv i startinnlegget at du er kjent med littermate syndrome, så da har du allerede en del av svaret. Klart de kommer til å ha trygghet i hverandre den første tiden, men er det verdt utfordringene som kan vare langt forbi valpetiden og ut i voksenlivet også? Det krever store mengder arbeid for å unngå at de blir emosjonelt avhengige av hverandre, og begge valpene vil derfor kreve individuell tid til trening og sosialisering. To kullsøsken kommer til å plukke opp hverandres uvaner like raskt som vaner, som kan være vanskelige å få bukt med fordi de forsterker hverandre. (For ikke å snakke om renslighetstrening av to valper samtidig...)
    • Det er mer enn dobbelt så mye jobb. Fordi de trekker hverandre opp når de er lekne, overtrøtte, overgira, ufokuserte osv. og det gjør det vanskeligere å trene dem sammen. Og som patricia nevner over, så må de dermed ha mye tid separat med en-til-en trening, tur, miljøtrening, i hovedsak alt man gjør med en valp av grunntrening, miljøtrening og hverdagslydighet må gjøres separat. Og det vil likevel være vanskeligere, fordi når de er sammen så vil de trekke hverandre opp og være mer opptatte av hverandre enn av deg.  
    • Ulempen er ( for kjøper) at valpene trenger mye tid hver for seg, med tanke på miljøtrening, oppdragelse , å oppleve verden på egen pote, kort sagt, å bli to selvstendige, sosiale, veloppdragne individer. Enkelt sagt, dog så vanskelig og tidkrevende.  
    • Hva er ulempene da? Fordelene er at valpene har hverandre og de har trygghet i hverandre når de blir tatt vekk fra valpemor og de andre søsknene.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...