Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbredelse til konkurranse

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Hvordan kan man best mulig forbrede seg til en konkurranse? Fra et par dager i forveien til selve dagen?

Og hva bør en ha med?

(Er bare vant til å pakke ned lass med børster :) )

Noe annet en må tenke på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man best mulig forbrede seg til en konkurranse? Fra et par dager i forveien til selve dagen?

Og hva bør en ha med?

(Er bare vant til å pakke ned lass med børster :) )

Noe annet en må tenke på? :)

Si jeg skal gå konkurranse på en søndag, trener jeg Mira siste gangen på fredag. Lørdag har jeg helt treningsfri så hun skal bli veldig gira på å gjøre øvelsene på søndag :D Det funker for oss hvertfall.

Lørdag kveld finner jeg fram hva jeg skal ha på meg, pakker sekken og setter på vekkerklokka så jeg har gooood tid morgenen etter.

Gir ikke Mira frokost på søndag morgen siden hun fungerer dårligere i øvelsene om hun er skikkelig mett. På søndagen drar jeg i god tid så jeg er på plass ca. en times tid før oppmøte tiden. Er jo litt forskjellig hva folk liker, men jeg syns det er greit å ha god tid. Stresser ikke så mye da.

Har med meg en sekk med vannskål, vann, ting til å sette startnummer i, mat og en bur. Er kjekt å legge hunden i bur mens du venter på at det er din tur, eller mellom fellesøvelsene og når du venter på tur.

Om du ikke har mulighet til å ha han i bilen da :P

Når vi er ferdig gir jeg henne mat og hun får slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, nå skal ikke jeg skryte på meg allverdens erfaring i lpringen, vi har jo tross alt bare startet en gang. Men dagene i forveien la jeg veldig fokus på herjing med meg (for så å belønne med leke eller godbit etterpå). Det er en viktig greie det der med at du får ikke belønnet i ringen, annet enn med deg selv, og da må den også jobbes opp. (At vi skulle gjort det tidligere er jo en annen sak :) )

Den treningen vi hadde i uken før konkurransen gikk veldig mye på momenter - få hele øvelser annet enn fellesdekken (og bittelitt panikktrening tidlig i uka). Selvfølgelig også korte økter, og sterk belønning - strekking av belønninger gjorde jeg sist litt under en uke før konkurransestart, ikke nærmere.

Sånn generelt vil jeg bare tipse deg om å gå inn i ringen med en selvsikkerhet - tror du at noe skal gå galt så gjør det ofte det :) Og når dommeren vil snakke mellom øvelsene, så fokuser på å rose bikkja først, og høre på dommern etterpå - han skal bare gi karakterer han :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg svarte langt i en tråd om utstillingsnerver, så tar meg den friheten å lime det inn her:

Det har tatt tid for å finne ut hvordan jeg trenger å tenke og være før jeg skal inn. Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva som er best, mer her følger oppskrift som har vært best for meg hittil:

1. Før dagen, skriver en plan om hvordan jeg har tenkt at dagen etter skal se ut.

2. Pakker sekken/bilen ferdig:

• kaffe
  • brus
  • vaksinasjonattest
  • ball/fille
  • røyk (gjelder meg nuke.png )
  • noe å tygge på
  • vann til dyret
  • vannskål
  • stoffbur og teppe til å dekke over (sinna i bur)
  • stol til meg
  • Lesestoff bare fordi det føles innmari lurt kvelden i forveien, men aldri blir lest

3. Stevnedagen, leser igjennom det jeg skrev i går.

4. dobbelsjekker sekken

5. bilen blir fylt av gladmusikk og mantra *flir* "jeg kan dette, jeg vil dette" osv

6. Stevneplassen, her har jeg en del rutiner som er tilpasset hunden og meg. Sånn for å håndtere mine nerver, så velger jeg å sette meg vekk fra andre. Ønsker jeg kontakt, kan jeg heller gå bort å prate skit.

7. Lar hunden være mest mulig i fred. Mine nerver smitter noe veldig, så han får heller ligge i bilen eller i buret sitt. Så da maser jeg han ikke sliten heller.

8. Når jeg skal inn i ringen, sørger jeg for å finne frem boblen eller orkanen min. Orkanen er lettest å forklare: Den har jo ett stille senter, når jeg er nervøs fyker hele meg rundt sammen med alle de andre i et kaos. Her velger jeg å stille meg i sentrum sammen med hund og ringsektrær. Dette krever litt øving, men gjør det hjemme noen ganger, eller når du går du tur. Da fyker alt annet rundt meg og jeg deltar ikke i det tullet. Like overrasket hver gang jeg går ut av ringen, for der inne funker jeg fin fint! Det artige er når du oppdager at du faktisk klarer å tenke der inne.

Jeg er sikkert himla rar, men dette funker for oss. Kanskje noen kan nyte godt av mine tips. Nerver er vondt!

Ble mer enn du ba om, men har lært at damer over 35 skal skrive langt, mye og utenfor spørsmålet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Tusen, tusen Takk! :)

Jeg kommer nok til å være veldig nervøs, men så lenge jeg vet at jeg gjør de riktig, og ikke svikter bikkja mi, så blir jeg fornøyd.

Er det å starte LP noe a'la å starte sprangstevne med hest? Bare at hesten er bytta ut mot hund?

Har nemmelig en svensk sprangbok, og der står det om å takle nerver før man entrer ringen osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen Takk! :)

Jeg kommer nok til å være veldig nervøs, men så lenge jeg vet at jeg gjør de riktig, og ikke svikter bikkja mi, så blir jeg fornøyd.

Er det å starte LP noe a'la å starte sprangstevne med hest? Bare at hesten er bytta ut mot hund?

Har nemmelig en svensk sprangbok, og der står det om å takle nerver før man entrer ringen osv...

hehe, helt sikkert! Mine nerver var like ille når jeg startet dressur. Og nerver er nerver uannsett hva d driver med, bare at i vår sport og hestesport har vi med ett dyr å gjøre å... Lykke til! "lykkast på tävling" av Svartsberg er en fin bok du burde skaffe deg, og/eller lese boka du alt har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
hehe, helt sikkert! Mine nerver var like ille når jeg startet dressur. Og nerver er nerver uannsett hva d driver med, bare at i vår sport og hestesport har vi med ett dyr å gjøre å... Lykke til! "lykkast på tävling" av Svartsberg er en fin bok du burde skaffe deg, og/eller lese boka du alt har.

Skal de om de har den på biblioteket! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Låner tråden litt jeg... Er det noen som har erfaringer med dommeren Tanja Hulsund? Er hun grei å debutere for, tror dere?

Jeg syns iallefall hun virker grei...Har sett henne få ganger, men intrykket et at hun er grei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Mye av det nevnt ovenfor er jeg enig i. Men legger til noe smått: Ikke lag store greier ut av det. Tenk på alle konkurransene som trening, og at du gjør dette for å ha det gøy! :) Det er det veldig mange som glemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det nevnt ovenfor er jeg enig i. Men legger til noe smått: Ikke lag store greier ut av det. Tenk på alle konkurransene som trening, og at du gjør dette for å ha det gøy! :) Det er det veldig mange som glemmer.

Jah! Og det minnet meg på noe jeg tenkte på før jeg glemte osv. Du har betalt for 20 min i ringen, den ringen er din! Du har betalt for dommer og ringsekretær, så gå inn der å ei ringen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Guest Christine
Jah! Og det minnet meg på noe jeg tenkte på før jeg glemte osv. Du har betalt for 20 min i ringen, den ringen er din! Du har betalt for dommer og ringsekretær, så gå inn der å ei ringen din :)

Så dommer vil altså ikke bli irritert eller noe om jeg ikke er klar med det første? :)

(når man ordner seg til øvelsen, og dommer spør om du er klar. Om jeg sier nei av en eller annen grunn da liksom)

Noe annet man burde tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dommer vil altså ikke bli irritert eller noe om jeg ikke er klar med det første? :)

(når man ordner seg til øvelsen, og dommer spør om du er klar. Om jeg sier nei av en eller annen grunn da liksom)

Noe annet man burde tenke på?

Jeg har sagt at jeg ikke er klar før en øvelse flere ganger, fordi Mira mister kontakten. Får kontakt med henne igjen og sier at jeg er klar.

Ingen som har blitt sure for det altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...