Gå til innhold
Hundesonen.no

Diaré hos valp...


Recommended Posts

Trenger litt råd når det gjelder sheltievalpen min

Han fikk diaré i går, og har det fortsatt. Han spiser godt, og er både glad og opplagt. Han får oppblødt tørrfor 3 ganger om dagen, hvis det kan ha betydning...

Søndag for en uke siden behandlet jeg ham for innvolssorm (fordi han da ble 12 uker)

Dagen etter kom det masse spolorm ut. Jeg skal gi ham en ny dose banminth søndag om nesten en uke...og jeg lurer litt på om det er ormene som gir ham diaré? Eggene har vel mest sannsynlig begynt å utvikle seg til ormer nå (banminth dreper jo ikke egg..), så jeg "håper" jo at det er grunnen... og at han ikke er alvorlig syk.

Bør jeg ta ham med til dyrlege nå eller vente til han eventuelt får dårlig allmenntilstand?

Gode råd mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket om det er miniorm i avføringen? vet ikke så mye om det egentlig men..

Miniorm? Hva i all verden er det?

Mitt standardråd på diare er faste ett døgn. Ja, det er en valp, men den har definitivt bedre av å gå uten mat et døgn enn å ha diarè i lengre tid fordi tarmen aldri får lov til å hente seg inn igjen fordi du gir den mat hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoolac er et vidundermiddel!

Det har jeg fått erfare etter å ha hatt en valp med så hyppig diaré at det var vanskelig å holde vekta i orden (fordi han måtte fastes/spise ris hele tiden). Nei, det er ikke noe feil med ham, han var (er) bare en mester i å finne og spise ting som tarmen ikke er så glad i - tykk, lang pels, for eksempel. :rolleyes:

Med Zoolac går ting over raskt, og man kan gi ordentlig mat mye tidligere. Bare å ha Zoolac både på skånematen og den vanlige. Når han spiste ting som satte seg fast, fikk risen det ut (bandt det vel sammen?) og Zoolacen stabiliserte magen fort igjen. Uten Zoolacen måtte det flere dager med skånekost til (og lang tilvenning til normalmat) før magen var "seg selv".

Nei, jeg selger det ikke. :rolleyes::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du rakk før meg, Argyros - Zoolac er supert for oss hundeeiere å ha hjemme til enhver tid! Av og til greier jo disse hundene å snoke til seg noe de ikke alltid tåler like bra, og da er det ikke mange dosene med Zoolac som skal til før hunden er helt tilbake til normalen igjen. Også er det ikke et medikament - dvs ikke noe skadelig å gi til store og små, unge og gamle.

Jeg ga dette til 3-4 uker gamle valper (og moren) når de var superdårlige i magene sine - fungerte helt utmerket.

Ang. orm, så har i alle fall ikke jeg hørt at orm så ofte forårsaker diarrè. Ormekuren i seg selv kan nok endel sensible hunder kanskje reagere på.

Men gi ormekuren til hunden til riktig tid, og i riktig dosering.

Et annet tips som kan hjelpe - potetmel i maten.. Høres kanskje villt ut, men endel sverger til dette for å "binde" maten. Og ikke noe farlig å prøve i hvertfall.

Jeg synes hundene blir hardere/bedre i magen om man fôrer dem med tørre kuler (tørrfòr) enn om man bløter det opp først. Kanskje også noe å prøve?

Jeg pleier aldri å faste en liten valp selv om den er dårlig i magen. Men jeg kan gi f.eks. halv rasjon en dag eller to - kanskje hoppe over ett måltid av de tre for å se om det roer seg ned. Blande i kokt ris i mten (helt vanlig middagsris - jeg bruker hurtigris).

Vanlig Coka Cola (ikke light/Zero - men "fulloktan") kan man prøve. Husk bare på å røre/riste ut all kullsyre først, da hunder sjelden synes DET er noen stas. Det er også "godkjent" av en veterinær på et par uker gamle valper som hadde diarrè.

Jeg har alltid Immodium hjemme (og i utstillingskofferten min) - peier å funke utmerket det også. MEN det er jo et preparat for mennesker, så man skal/bør kanskje ikke anbefale dette sånn ut i det offentlige..

Men her står det litt om det til bruk på hunder: http://www.peteducation.com/article.cfm?cl...;articleid=1432

Lykke til med den lille!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Skal gå til innkjøp av zoolac i dag. Han hadde litt blod i avføringen i dag, så vi skal ned til dyrlegen nå bare for sikkerhets skyld.. Jeg tror nok det er "hemoroider" fordi han har bæsjet så mye. Det var rent og friskt blod som kom, så det stammer jo ikke fra lenger inn i hunden enn endetarmen/tykktarmen..

Har erfaring med immodium fra jeg jobbet på en dyreklinikk for mange år siden, men jeg tror vi skal holde oss til zoolac denne gangen. Han er fortsatt blid og med sterk matlyst. Men vi finner vel en løsning hos dyrlegen etterpå uansett.

Men stakkars lille, han er sår der bak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miniorm? Hva i all verden er det?

Mitt standardråd på diare er faste ett døgn. Ja, det er en valp, men den har definitivt bedre av å gå uten mat et døgn enn å ha diarè i lengre tid fordi tarmen aldri får lov til å hente seg inn igjen fordi du gir den mat hele tiden.

Hehe visste det kom.. mente bare baby orm på en måte :) vet ikke om det finnes en gang jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...