Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexibånd


Wheaten terrier

Flexi-line/bånd  

26 stemmer

  1. 1.

    • Nei, bruk heller et vanlig bånd
      18
    • Ja, men kun om man har helt kontroll over hunden
      6
    • Ja, hvorfor ikke?
      2


Recommended Posts

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar
Kan noen gi med FORDELENE med flexi bånd? Jeg ser dem nemlig ikke :?

Jeg synes det er kjekt at hunden kan få bevege seg litt, selv om den må ha på bånd. Og mye enklere og holde i enn en langline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt mye rot å gå med et kobbel på 5 meter?

Hunden min blir ikke særlig morsom å ha med å gjøre hvis hun bare får gå i et kort kobbel i et par uker f.eks. mens vi er hos faren min i Oslo. Da synes jeg det er bedre å ha henne i flexi-bånd.

Men hva er det egentlig som er så ille med et flexi-bånd? Altså hvis man bruker det med vett, som jeg har forklart tidligere? Og hva i all verden er farlig med det? Med en papillon i den ene enden altså, ikke en GD...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil at hunden skal vite hvor langt båndet går. Ikke bli forvirra over de forskjellige distansene.

En stor hund i flexibånd er verre enn en liten, som du selv sier, for man har uansett ikke kontroll om den plutselig spretter ut i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil at hunden skal vite hvor langt båndet går. Ikke bli forvirra over de forskjellige distansene.

En stor hund i flexibånd er verre enn en liten, som du selv sier, for man har uansett ikke kontroll om den plutselig spretter ut i veien.

Hun vet utmerket godt hvor langt båndet går, fordi jeg ikke driver å ruller henne inn som en annen tulling. Jeg bruker det som et hvilket som helst annet bånd. Forskjellen er at der er veldig enkelt for meg, fordi hun får ikke tauet mellom beina og vikler seg inn i det som hun ville gjort med et vanlig bånd med den lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen noe i mot oss som faktisk liker flexi av og til? Bare fordi at det ikke passer for deres hund så betyr jo ikke det at det er ett "ulydighestbånd,trådsnelle osv for oss andre???

For f.eks meg som har en liten hund som ikke har sjangs til å ryke båndet uansett hvor masse hun skulle dra så er dette bånet YPPERLIG å bruke i skog og mark hvor jeg ikke kan slippe henne løs. Og min hund kommer når jeg roper på henne så det er ikke snakk om å vikle seg inn eller rulle på bånd. Jeg roper på henne og trekker inn samtidig som hun kommer. INGEN rot.

Men jeg er enig i at hvis man skal trene å gå pent i bånd så er ikke flexi line bra,ikke i agility heller. For man har ikke den samme kontrollen. Men båndet går HELT fint å bruke en plass hvor man kan slappe av og bare ha 70% kontroll. F.eks i skogen.

Syns det blir synd når man skal drive og slenge komentarer eller nærmest "se ned" på folk som ikke bruker samme utstyr eller har et annet syn på det..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er enig i at hvis man skal trene å gå pent i bånd så er ikke flexi line bra,ikke i agility heller.

Kan se for meg flexilina på agilitybanen :)

Syns det blir synd når man skal drive og slenge komentarer eller nærmest "se ned" på folk som ikke bruker samme utstyr eller har et annet syn på det..... :D

Tror neppe det er det hun gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det blir synd når man skal drive og slenge komentarer eller nærmest "se ned" på folk som ikke bruker samme utstyr eller har et annet syn på det..... :)

Det ble spurt hva man syntes om flexibånd. og da kan man si hva man vil. Folk er ikke ute etter å rakke ned på personer som bruker det. anyway er det litt teit å ta seg nær av ting som blir sagt over internett. De fleste her kjenner ikke hverandre eller har sett hverandre før (unntatt enkelte). OG det er lett å missforstå hverandre når man skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble spurt hva man syntes om flexibånd. og da kan man si hva man vil. Folk er ikke ute etter å rakke ned på personer som bruker det. anyway er det litt teit å ta seg nær av ting som blir sagt over internett. De fleste her kjenner ikke hverandre eller har sett hverandre før (unntatt enkelte). OG det er lett å missforstå hverandre når man skriver.

Ja det er lett å misforstå men jeg syns en del folk er litt krass i svaringen sin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er lett å misforstå men jeg syns en del folk er litt krass i svaringen sin

Du må ikke ta alt som blir sagt her på forumet så personlig. Ærlig talt, om noen sa til meg (feks) at 'hundeholdet mitt var helt på tryne og at jeg bare kunne gå å dø', så hadde jeg gitt langt **** i det, så lenge det funka for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen noe i mot oss som faktisk liker flexi av og til? Bare fordi at det ikke passer for deres hund så betyr jo ikke det at det er ett "ulydighestbånd,trådsnelle osv for oss andre???

For f.eks meg som har en liten hund som ikke har sjangs til å ryke båndet uansett hvor masse hun skulle dra så er dette bånet YPPERLIG å bruke i skog og mark hvor jeg ikke kan slippe henne løs. Og min hund kommer når jeg roper på henne så det er ikke snakk om å vikle seg inn eller rulle på bånd. Jeg roper på henne og trekker inn samtidig som hun kommer. INGEN rot.  

Men jeg er enig i at hvis man skal trene å gå pent i bånd så er ikke flexi line bra,ikke i agility heller. For man har ikke den samme kontrollen. Men båndet går HELT fint å bruke en plass hvor man kan slappe av og bare ha 70% kontroll. F.eks i skogen.

Syns det blir synd når man skal drive og slenge komentarer eller nærmest "se ned" på folk som ikke bruker samme utstyr eller har et annet syn på det..... :D

Ser ikke ned på deg fordi du bruker flexi noen ganger, dessuten er det tydeligvis ikke bare deg som bruker iblandt, men andre også har jeg forstått ut av innleggene her inne...

Synes bare det er bedre med vanlig bånd, jeg føler jeg har mer kontroll da... Men det er meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flexi bånd på Tini når jeg skal gå lang tur i skogen.. Går helt fint.. Jeg bruker flexi bånd for det meste på mico.. for jeg går som regel i skogen med de..

JEg har full kontroll jeg... Synes det er teit å si at det er et farlig bånd..

jeg har svidd hånda mi på et slik line som er i den ene type plexi båndet...

men jeg har slik line.. binder seg ikke opp, og brenner seg ikke så lett på det.

Så ejg er ganske så fornlyd med flexi båndet jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300?? Jeg kjøpte en på et tikronersmarked jeg aldri har brukt...

Jeppz, koster 300 kr.. Har ikke sett de selger de andre plasser enn i dyrebutikk..

Og jeg ville ikke kjøpt bånd på ett 10 kronersmarked ettersom kvaliteten synker betraktelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300?? Det må være de store i så fall.. De små koster bare 100..

Ikke i Stavanger.. Tror minsteprisen jeg har sett er 200 kr..

Men jeg måtte ha gått ut med 300 kr hvis jeg skulle hatt, ettersom jeg har en stor rase..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gidder ikke å bruke 5 flate øre på det jeg.....  :)

Ikke jeg heller..

Hadde sikkert kjøpt hvis jeg ikke kunne hatt han løs i Skogen osv..

Men nå kan jeg heldigvis det.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ned på de som bruker det og trives med det. Det er jo flott for dere om dere kan bruke det og samtidig ha full kontroll.

MEN med en stor rase som min, vil jeg ikke bruke det. Altså på grunn av faren for at hunden plutselig er de to meterne ut i veien den trenger for å bli påkjørt, eller rett og slett er for langt unna meg til at jeg har kontroll.

Jeg snakker ikke om at lina ryker, for det tror jeg ikke den gjør med det første.

Dette er en diskusjon, dermed argumenterer vi for og imot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ned på de som bruker det og trives med det. Det er jo flott for dere om dere kan bruke det og samtidig ha full kontroll.

MEN med en stor rase som min, vil jeg ikke bruke det. Altså på grunn av faren for at hunden plutselig er de to meterne ut i veien den trenger for å bli påkjørt, eller rett og slett er for langt unna meg til at jeg har kontroll.

Jeg snakker ikke om at lina ryker, for det tror jeg ikke den gjør med det første.

Dette er en diskusjon, dermed argumenterer vi for og imot :)

Jeg må si at jeg skjønner ikke helt hva kontroll har med hvilken line man bruker, men.. Uansett så skjønner jeg at du ikke vil bruke det på en stor og sterk hund! Det er helt grusomt! Har selv opplevd det ja.. Når hunden plutselig ser noe spennende og løper avgårde, og du aner ikke når line plutselig stopper, så du rekker ikke å forberede deg, dermed ligger du langflat nede i grusen :D Jada, been there, done that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...