Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexibånd


Wheaten terrier

Flexi-line/bånd  

26 stemmer

  1. 1.

    • Nei, bruk heller et vanlig bånd
      18
    • Ja, men kun om man har helt kontroll over hunden
      6
    • Ja, hvorfor ikke?
      2


Recommended Posts

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Jeg liker egentlig ikke å bruke den av den grunnen at man gjerne blir stående og sveipe inn hunden som enn annen fisk om det kommer møtende hunder. Dessuten er jeg nødt til å gå langs veien et stykke når jeg skal på tur, uansett hvor jeg går, og da er det ikke så kjekt med flexi. Faren min bruker det litt på kveldsturene med Tinka, men ellers så liker jeg det ikke. Det kan også gjøre at hunden blir litt forvirra og tror at alle bånd har fem meter radius på en måte, sånn at de trekker som en gal om de får på seg kort bånd. Men dette gjelder som oftest bare om man bruker kun flexi over en periode. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke flexibånd, usj, liker ikke den tynne lina som folk regulerer inn og ut i tide og utide, hehe..

Når jeg har hunden i bånd så skal jeg ha den ved siden av meg, skal han løpe 5 meter i fra meg kan han like gjerne løpe løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater å stå og sveive inn hunden, kan ikke gå med Oscar i det for møter han en hund foran som han skal spise så må jeg sveive han inn mens han vil framover, bruker det på Nena hvis jeg går med hu aleine, men blir mest vanlig bånd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns det er greit å bruke det når man er på tur i skogen hvor man ikke vil ha hunden løs,men man vet at man ikke treffer på noen. Er litt kjekt at hunden kan få LITT frihet selv om det er båndtvang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å si det rett ut så driter jeg i båndtvangen, jeg har hundene like mye løse nå som da det ikke er båndtvang, Nena går løs og Oscar i langline når vi er i skogen, men bare der vi vet at det ikke går så mange da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flexi noen ganger, og synes det er greit. Det er veldig greit når man er på steder man ikke kan slippe hunden løs over lengre tid. F.eks. når jeg er hos faren min som bor midt i Oslo sentrum. Hvis jeg da bare skal gå i kort bånd med henne, får hun jo aldri løpt og lekt noe særlig. Synes også flexi er mye enklere enn langline i sånne tilfeller. Skjønte ikke helt det med at man må ha full kontroll på hunden før man bruker flexi, men? Vet ikke jeg.. Synes ikke man bør bruke det for ofte, da det lett fører til at man blir slapp og at hunden ikke lærer å gå fint i bånd. Men det som derimot fint går an, er å ha på flexi, men bruke den som et vanlig bånd. Altså stille den inn på ønsket lengde, sånn at hunden kan gå fint på plass, f.eks. når man er i byen, så slipper man dem ut på hele lengden når man er i parken e.l. Det jeg tror er viktig når man bruker flexi, er å ikke bare "styre" hunden med flexi'n, men å gi den kommandoer, akkurat som ellers. Si f.eks. stopp, før du stopper den med lina, be dem komme, i stedet for å hale den inn, be den gå på plass, i stedet for å bare dra den dit og holde den der, osv. Hmm, hvis noen skjønte noe av dette da.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker igrunn flexi bånd veldig godt, men det passer ikke på alle hunder. Når Frøya er i bånd har hun en utrolig kjapp "på plass", noe som gjør at jeg aldri trenger å svive henne inn :D Flexibånd funker på hunder som aldri drar i båndet. Hunder under opplæring til å gå pent bør ikke bruke det, for det er jo alltd litt stramt (men mindre stopperen er på da), og da blir det vanskelig å skjønne at man ikke skal vasse rundt med stramt bånd... men, som sagt, på frøya funker det utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker igrunn flexi bånd veldig godt, men det passer ikke på alle hunder. Når Frøya er i bånd har hun en utrolig kjapp "på plass", noe som gjør at jeg aldri trenger å svive henne inn :D Flexibånd funker på hunder som aldri drar i båndet. Hunder under opplæring til å gå pent bør ikke bruke det, for det er jo alltd litt stramt (men mindre stopperen er på da), og da blir det vanskelig å skjønne at man ikke skal vasse rundt med stramt bånd... men, som sagt, på frøya funker det utmerket.

Jepp, enig. Derfor bruker jeg alltid sele på LiLi når hun går med flexi. Synes det blir altfor stramt til å bruke det med halsbånd når hun er så liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke no' flexitull her i gården! Da lærer ikke hunden hvor langt den kan gå. Dessuten har man ikke full kontroll, plutselig er hunden akkurat de tre meterne ut i veien den trenger for å feks bli påkjørt [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Flexi bånd = ulydighets bånd. det er et FARLIG og dårlig bånd. Det er greit å bruke en gang iblant, men ikke mye... det er FARLIG å bruke flexi bånd, og det gjør hunden helt ulydig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jo 4 hunder så å gå tur med alle samtidig med flexibånd kan bli litt vanskelig, men har jeg to hunder med meg ut så kan det hende jeg bruker flexibåndene,men da bruker jeg sele på hundene og ikke halsbånd(har et til hver hund av typen Compakt, stoler ikke helt på de vanlige flexibåndene de ryker for lett).

ellers så bruker vi vanlige bånd. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har begge hundene alene på tur bruker jeg sånn bånd som deler seg i to ytterst (vet ikke helt hva det heter jeg..), men går vi to på tur har vi vær vår hund i hvert sitt bånd. Deilig for dem å slippe å gå oppå hverandre hele tiden. Har jeg bare en hund bruker jeg flexi av og til. Synes det er greit hvis hun ikke får gå løs at hun får noen meter til å gå på. Men jeg bruker sånn compact, for de tynne er jo skumle. Har fått skikkelig brennmerker av det før og det er IKKE godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har begge hundene alene på tur bruker jeg sånn bånd som deler seg i to ytterst (vet ikke helt hva det heter jeg..)

Splitt kalles de, ser at butikker endelig har fått dem inn med så passe lengde at ikke hundene trenger å stå oppo hverandre for å pisse, men jeg har laget sånne selv jeg for jeg synes de som de hadde i butikkene før var for korte. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRRR :D:P HATER TRÅDSNELLER!!! :P:P (eller flexiliner som alle andre kaller det..)

De brenner av deg det meste av hud hvis du skulle være uheldig å komme imellom en hund og eier..

Det ser ut som om eierene helt glemmer at det er noe som heter å rope på hunden, nei da, det er jo bare å røske dem inn, de er jo i bånd alikevel..! :evil:

Nekter å bruke det svineriet der assa!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splitt kalles de, ser at butikker endelig har fått dem inn med så passe lengde at ikke hundene trenger å stå oppo hverandre for å pisse, men jeg har laget sånne selv jeg for jeg synes de som de hadde i butikkene før var for korte. :wink:

Jeg kjøpte det lengste de hadde. Synes fortsatt veldig synd på dem når de går i det. ser ikke særlig behaglig ut når de vil forskjellige ting og drar i hver sin ende og hun eldste liker ikke helt å gå på do med dattra si oppi ansiktet, og det kan man jo forstå.. Men det er veldig praktisk for den dem som må holde dem så man slipper bånd som surrer seg inn i hverandre og sånn. og når de vil hver sin vei så står du med en arm ut til hver side og føler at du skal bli spjera... Det er veldig greit med sånn skjøt så man bare kan ta av den nederste delen å bruke det til bare en hund også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...