Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny innlæringsmetode?


Lockheed

Recommended Posts

Hei,

Jeg og Lockheed har tenkt å teste noe nytt!

Lockheed er ikke noe særlig intressert i godbiter og er en ganske rolig, kosete hund som er nysgjerrig på det meste, vi har brukt godbiter under innlærlingen, og det fungerer utmerket når jeg er solo, derimot når jeg er på treninger blir godbiter alt for kjedeligt for ham og bakken, alt annet enn meg blir intressant :getlost:

Det jeg vil prøve er å stimulere hunden via lek med bitepølse eller skinn, ball, droppe all trening i en måneds tid+- og bare leke for å få opp bytte/jakt driften hans (som er ganske lav), for å bruke dette til å lære inn IPO Lydighet og Spor, annen lydighet, hva tror dere? Jaktdriften er jo også et must i Gruppe C, så det må trenes uansett.

Det er snakk om å bruke dette i innlæring, jeg vil fremdeles ha mine andre treningsmetoder i bakhånd når han har lært ting og skal finpusses på, jeg vil bruke det som en metode for å få mer kontakt med hunden, noe jeg sliter med ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et triks kan jo være å begynne å dulle med en gjenstand (ball/kong/fille osv.) uten at hunden får tilgang til den. Kast den i været, snakk med den - men stapp den i lomma så snart hunden viser interesse for den. Bygg opp en forventning om at denne gjenstanden er noe ganske fantastisk og spesielt...

jeg lar heller aldri leker ligge og slenge rundt omkring i huset. Leker er noe man får tilgang til når man presterer under trening, ikke som tidtrøyte...

Det er jo forskjell på hunder hvor mye selvtillit de har - men dersom hunden din ikke har lekt og kampet så mye før, kan det sikkert være lurt å "la den vinne" i starten.

Jeg fikk tidlig god uttelling for drakamp, men hadde en periode et problem med at Molly stakk av med kampgjenstanden og tok æresrunder i evigheter. Løsningen ble å innføre en "omvendt" rutine - jeg begynte med å kaste f.eks. kongen - som hun hentet. Deretter ignorerte jeg henne fullstendig helt til hun kom inn til meg med gjenstanden (kunne ta lang tid i begynnelsen). Da hun kom inn, belønte jeg med heftig kamp om gjenstanden. Gjerne etterfulgt av at jeg kastet gjenstanden på nytt. Det tok veldig kort tid før hun valgte å komme tvert inn til meg for å få kampe.

Det er også lurt å være oppmerksom på å ikke skape konflikt rundt evt kamplek. Lær inn en positiv slippkommando (f.eks. ved at dersom hunden slipper på kommando kaster du leken en gang til - ikke stapp bort leken etter hver gang den slipper...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig kamping er jo praktisk og enkelt.. en måte å trene opp dette fra bunnen av, er å leke når hunden er naturlig giret. Som f. eks når du kommer hjem fra jobb eller den har vært alene en stund. Min var ikke interessert i å ha noe i munnen i begynnelsen, så jeg bare belønnet henne i begynnelsen for hvert minste sekund leking, med godbit.

Når hunden trekker bakover og drar skikkelig i leken, funker det også bra å slippe. For med mindre du har en hund som vil leke alene, skjønner den fort at det er hos deg det skjer, og det er der det er gøy. Lek gjerne med bånd på i begynnelsen, så den ikke har muligheten til å løpe avgårde med leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er slik jeg har lekt med ham lenge, han elsker drakamper og ting som blir kastet, men av en eller annen grunn så mangler han det lille ekstra som trengs for å få fokus nok til å bruke det som en forsterker, antar at det må bare gjøres enda mer intressant, vurderer å kjøpe en Kong, han har allerede 2 ute leker han liker godt, en bitepølse og et biteskinn, men liker ikke å bruke bitepølsa til kasteleke egentlig:)

men hadde en periode et problem med at Molly stakk av med kampgjenstanden og tok æresrunder i evigheter. Løsningen ble å innføre en "omvendt" rutine - jeg begynte med å kaste f.eks. kongen - som hun hentet. Deretter ignorerte jeg henne fullstendig helt til hun kom inn til meg med gjenstanden (kunne ta lang tid i begynnelsen). Da hun kom inn, belønte jeg med heftig kamp om gjenstanden. Gjerne etterfulgt av at jeg kastet gjenstanden på nytt. Det tok veldig kort tid før hun valgte å komme tvert inn til meg for å få kampe.

Dette høres ut som en god ide, jeg skal driste meg på å trene/forsterke innkallingen i samme slengen som vi prøver det der tror jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en god ide, jeg skal driste meg på å trene/forsterke innkallingen i samme slengen som vi prøver det der tror jeg:)

Bare pass på å for all del ikke kommandere/mase på hunden når den har "byttet" i kjeften - det kan fryktelig fort utvikle seg til å bli en morsom lek for hunden å "erte" deg når den bærer på noe (been there...).

Først nå i det siste har jeg blitt noenlunde trygg på å kunne bruke innkallingsordet når hunden har en lekegjenstand i kjeften - bygg opp den frivillige adferden grundig først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har den kun meg og stolben å tygge på :wub:

;)

Å fjerne leker fra hverdagslivet kan ha andre positive virkninger også. Her i huset ble frøkna merkbart roligere innendørs den dagen vi fjernet alle muligheter for "egenaktivisering" - og desto mer intens når lekene kom fram under trening.

Poenget er jo på et vis at det er du som skal være ressursen - det vil si at alt gøy kommer fra deg, enten det nå er mat, kos eller leker - og at hunden pent må finne seg i å prestere for å få tilgang på godene. Ikke gi noe gratis... :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt om dette i en annen tråd... uten å ha fått noe egentlig svar, såvidt jeg husker: Trener du IPO med noen organisert gruppe? Det er jo det eneste som er lov, noe annet er forbudt ifølge norsk lov. Å hobbytrene med noen er faktisk ikke tillatt, og som hundefører skal du også ha gjennomført kurs samt trene med en godkjent gruppe. Og hunden din blir forøvrig forbudt å omplassere eller selge... hvis den er trent. Du snakker jo om "figuranten" din, samtidig som jeg synes du ikke har helt fått de rådene du burde fått forlengst... hvis det er en kar du trener fast med?

Jeg bare lurer - fordi noe av det FØRSTE som blir sagt i en slik sammenheng, er jo nettopp dette med drakamp og biteleking, fordi det danner hele grunnlaget for å gå i armen senere. Instruktørene er ofte flinke til å "lære" hunder å leke, og bør vel også ha blitt like flinke til å lære hunder slippkommando nå - noe som for endel år siden var det de slet med. For like viktig som å lære hunden å leke dralek, er å klare å beherske den og styre det hele - så du får en hund som ikke tar helt av.

Og selv om gruppe C skal komme langt bak i rekka, så er likevel det å få opp jaktlysten noe av det første man tar tak i... derfor stusser jeg litt på at du kommer på dette nå, hvis du skjønner. Jeg mener.... jaktlyst er "hellig" i så måte, det er en av de viktige tingene der. Men hvis du har noen ambisjoner om å bli med på IPO, så hadde jeg gjort det man bør - finne kontakt med en passende gruppe, om det ikke er noen i nærområdet ditt, så kan du sikkert komme deg dit en helg eller to, og NKK har det jo også med på sine brukshundkurs til sommeren.

Jeg fikk selv hjelp til å "leke inn" en litt uvillig hund som valp av en slik instruktør, som virkelig kunne tingene sine - utrolig god hjelp. Men med tanke på gruppe C, som du tydeligvis er litt opptatt av, samt at du også, i en annen tråd har vært opptatt av halsing på rundering, så tror jeg du ville hatt stor nytte av å oppsøke et etablert miljø heller enn å prøve deg frem på egenhånd.

Det handler noe om å "vekke" det ene, men samtidig styre det andre - og også få inn en lydig hund.

Og så er du inne på noe vesentlig... at du ikke må blande 1) det å få opp jaktlysten på hunden og 2) det å få en hund som blir mer opptatt av deg, og ikke bare overser deg til fordel for andre hunder og er ulydig.

For du skal også passe deg veldig for å "lokke" hunden din med noe - jeg har sett hunder der eier måtte ta på seg en diger jakke, treningsjakken med ball i lommen (så han puttet den i venstrelomma), for å kunne gå brukslydigheten med hunden, som var ved et par anledninger oppe og røsket i lomma (som var fillete, så dette pleide de visst å gjøre). Vitsen er å bruke det som BELØNNING i ditt tilfelle, slik jeg forstår det.

Men samtidig vil du også noe mer, du tenker på gruppe C, og da skal du på en måte trene inn dette på spesielt vis - så du ikke tar med deg noen negative uvaner fra det ene til det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat begynt med IPO, denne fredagen faktisk, og figuranten min var han som gav meg ideene, jeg ville spørre på forumet her for å se om folk var enige, det finnes jo tusen forskjellige måter. Jeg er enig med figuranten selv, men om noen andre har innspill også så er det fint med flere meninger, har RIK Grunnkurs og lisens. Har en hundeklub å trene med.

Halsingen fungerer forresten perfekt nå :)

Hunden min liker drakamp og bitelek, men vi skal nå forsterke dette for å øke jaktlysten først før vi begynner med vidregående lydighet, i dag har den hverdagslydighet men ikke noe mer enn det.

Har forresten ikke sett noen spørsmål i noen annen tråd ang. min trening, så derfor du ikke hat fått noe svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...