Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny innlæringsmetode?


Lockheed

Recommended Posts

Hei,

Jeg og Lockheed har tenkt å teste noe nytt!

Lockheed er ikke noe særlig intressert i godbiter og er en ganske rolig, kosete hund som er nysgjerrig på det meste, vi har brukt godbiter under innlærlingen, og det fungerer utmerket når jeg er solo, derimot når jeg er på treninger blir godbiter alt for kjedeligt for ham og bakken, alt annet enn meg blir intressant :getlost:

Det jeg vil prøve er å stimulere hunden via lek med bitepølse eller skinn, ball, droppe all trening i en måneds tid+- og bare leke for å få opp bytte/jakt driften hans (som er ganske lav), for å bruke dette til å lære inn IPO Lydighet og Spor, annen lydighet, hva tror dere? Jaktdriften er jo også et must i Gruppe C, så det må trenes uansett.

Det er snakk om å bruke dette i innlæring, jeg vil fremdeles ha mine andre treningsmetoder i bakhånd når han har lært ting og skal finpusses på, jeg vil bruke det som en metode for å få mer kontakt med hunden, noe jeg sliter med ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et triks kan jo være å begynne å dulle med en gjenstand (ball/kong/fille osv.) uten at hunden får tilgang til den. Kast den i været, snakk med den - men stapp den i lomma så snart hunden viser interesse for den. Bygg opp en forventning om at denne gjenstanden er noe ganske fantastisk og spesielt...

jeg lar heller aldri leker ligge og slenge rundt omkring i huset. Leker er noe man får tilgang til når man presterer under trening, ikke som tidtrøyte...

Det er jo forskjell på hunder hvor mye selvtillit de har - men dersom hunden din ikke har lekt og kampet så mye før, kan det sikkert være lurt å "la den vinne" i starten.

Jeg fikk tidlig god uttelling for drakamp, men hadde en periode et problem med at Molly stakk av med kampgjenstanden og tok æresrunder i evigheter. Løsningen ble å innføre en "omvendt" rutine - jeg begynte med å kaste f.eks. kongen - som hun hentet. Deretter ignorerte jeg henne fullstendig helt til hun kom inn til meg med gjenstanden (kunne ta lang tid i begynnelsen). Da hun kom inn, belønte jeg med heftig kamp om gjenstanden. Gjerne etterfulgt av at jeg kastet gjenstanden på nytt. Det tok veldig kort tid før hun valgte å komme tvert inn til meg for å få kampe.

Det er også lurt å være oppmerksom på å ikke skape konflikt rundt evt kamplek. Lær inn en positiv slippkommando (f.eks. ved at dersom hunden slipper på kommando kaster du leken en gang til - ikke stapp bort leken etter hver gang den slipper...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig kamping er jo praktisk og enkelt.. en måte å trene opp dette fra bunnen av, er å leke når hunden er naturlig giret. Som f. eks når du kommer hjem fra jobb eller den har vært alene en stund. Min var ikke interessert i å ha noe i munnen i begynnelsen, så jeg bare belønnet henne i begynnelsen for hvert minste sekund leking, med godbit.

Når hunden trekker bakover og drar skikkelig i leken, funker det også bra å slippe. For med mindre du har en hund som vil leke alene, skjønner den fort at det er hos deg det skjer, og det er der det er gøy. Lek gjerne med bånd på i begynnelsen, så den ikke har muligheten til å løpe avgårde med leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er slik jeg har lekt med ham lenge, han elsker drakamper og ting som blir kastet, men av en eller annen grunn så mangler han det lille ekstra som trengs for å få fokus nok til å bruke det som en forsterker, antar at det må bare gjøres enda mer intressant, vurderer å kjøpe en Kong, han har allerede 2 ute leker han liker godt, en bitepølse og et biteskinn, men liker ikke å bruke bitepølsa til kasteleke egentlig:)

men hadde en periode et problem med at Molly stakk av med kampgjenstanden og tok æresrunder i evigheter. Løsningen ble å innføre en "omvendt" rutine - jeg begynte med å kaste f.eks. kongen - som hun hentet. Deretter ignorerte jeg henne fullstendig helt til hun kom inn til meg med gjenstanden (kunne ta lang tid i begynnelsen). Da hun kom inn, belønte jeg med heftig kamp om gjenstanden. Gjerne etterfulgt av at jeg kastet gjenstanden på nytt. Det tok veldig kort tid før hun valgte å komme tvert inn til meg for å få kampe.

Dette høres ut som en god ide, jeg skal driste meg på å trene/forsterke innkallingen i samme slengen som vi prøver det der tror jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en god ide, jeg skal driste meg på å trene/forsterke innkallingen i samme slengen som vi prøver det der tror jeg:)

Bare pass på å for all del ikke kommandere/mase på hunden når den har "byttet" i kjeften - det kan fryktelig fort utvikle seg til å bli en morsom lek for hunden å "erte" deg når den bærer på noe (been there...).

Først nå i det siste har jeg blitt noenlunde trygg på å kunne bruke innkallingsordet når hunden har en lekegjenstand i kjeften - bygg opp den frivillige adferden grundig først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har den kun meg og stolben å tygge på :wub:

;)

Å fjerne leker fra hverdagslivet kan ha andre positive virkninger også. Her i huset ble frøkna merkbart roligere innendørs den dagen vi fjernet alle muligheter for "egenaktivisering" - og desto mer intens når lekene kom fram under trening.

Poenget er jo på et vis at det er du som skal være ressursen - det vil si at alt gøy kommer fra deg, enten det nå er mat, kos eller leker - og at hunden pent må finne seg i å prestere for å få tilgang på godene. Ikke gi noe gratis... :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt om dette i en annen tråd... uten å ha fått noe egentlig svar, såvidt jeg husker: Trener du IPO med noen organisert gruppe? Det er jo det eneste som er lov, noe annet er forbudt ifølge norsk lov. Å hobbytrene med noen er faktisk ikke tillatt, og som hundefører skal du også ha gjennomført kurs samt trene med en godkjent gruppe. Og hunden din blir forøvrig forbudt å omplassere eller selge... hvis den er trent. Du snakker jo om "figuranten" din, samtidig som jeg synes du ikke har helt fått de rådene du burde fått forlengst... hvis det er en kar du trener fast med?

Jeg bare lurer - fordi noe av det FØRSTE som blir sagt i en slik sammenheng, er jo nettopp dette med drakamp og biteleking, fordi det danner hele grunnlaget for å gå i armen senere. Instruktørene er ofte flinke til å "lære" hunder å leke, og bør vel også ha blitt like flinke til å lære hunder slippkommando nå - noe som for endel år siden var det de slet med. For like viktig som å lære hunden å leke dralek, er å klare å beherske den og styre det hele - så du får en hund som ikke tar helt av.

Og selv om gruppe C skal komme langt bak i rekka, så er likevel det å få opp jaktlysten noe av det første man tar tak i... derfor stusser jeg litt på at du kommer på dette nå, hvis du skjønner. Jeg mener.... jaktlyst er "hellig" i så måte, det er en av de viktige tingene der. Men hvis du har noen ambisjoner om å bli med på IPO, så hadde jeg gjort det man bør - finne kontakt med en passende gruppe, om det ikke er noen i nærområdet ditt, så kan du sikkert komme deg dit en helg eller to, og NKK har det jo også med på sine brukshundkurs til sommeren.

Jeg fikk selv hjelp til å "leke inn" en litt uvillig hund som valp av en slik instruktør, som virkelig kunne tingene sine - utrolig god hjelp. Men med tanke på gruppe C, som du tydeligvis er litt opptatt av, samt at du også, i en annen tråd har vært opptatt av halsing på rundering, så tror jeg du ville hatt stor nytte av å oppsøke et etablert miljø heller enn å prøve deg frem på egenhånd.

Det handler noe om å "vekke" det ene, men samtidig styre det andre - og også få inn en lydig hund.

Og så er du inne på noe vesentlig... at du ikke må blande 1) det å få opp jaktlysten på hunden og 2) det å få en hund som blir mer opptatt av deg, og ikke bare overser deg til fordel for andre hunder og er ulydig.

For du skal også passe deg veldig for å "lokke" hunden din med noe - jeg har sett hunder der eier måtte ta på seg en diger jakke, treningsjakken med ball i lommen (så han puttet den i venstrelomma), for å kunne gå brukslydigheten med hunden, som var ved et par anledninger oppe og røsket i lomma (som var fillete, så dette pleide de visst å gjøre). Vitsen er å bruke det som BELØNNING i ditt tilfelle, slik jeg forstår det.

Men samtidig vil du også noe mer, du tenker på gruppe C, og da skal du på en måte trene inn dette på spesielt vis - så du ikke tar med deg noen negative uvaner fra det ene til det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat begynt med IPO, denne fredagen faktisk, og figuranten min var han som gav meg ideene, jeg ville spørre på forumet her for å se om folk var enige, det finnes jo tusen forskjellige måter. Jeg er enig med figuranten selv, men om noen andre har innspill også så er det fint med flere meninger, har RIK Grunnkurs og lisens. Har en hundeklub å trene med.

Halsingen fungerer forresten perfekt nå :)

Hunden min liker drakamp og bitelek, men vi skal nå forsterke dette for å øke jaktlysten først før vi begynner med vidregående lydighet, i dag har den hverdagslydighet men ikke noe mer enn det.

Har forresten ikke sett noen spørsmål i noen annen tråd ang. min trening, så derfor du ikke hat fått noe svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...