Gå til innhold
Hundesonen.no

Stusser over en annonse


Ricco

Recommended Posts

Fant en litt "merkelig" annonse i dag... Kan fortelle litt, er en familie som søker etter hund til sine barn på 17 mnd og 6 år...

Håper dei som har laget denne "bare" har vært litt uheldig i sin formulering...

Prøver å se for meg bla. dei kvardagslige ting som å lufte/gå tur med hund når man er 17 mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det, men her er ordrett hva som står i annonsen: Vi søker etter en hund til våre barn på 17 mnd og 6 år.

De leter nok etter en barnevakt :)

Hunder er geniale barnevakter, alltid tilgengelige og klager ikke på lønna :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er det mange som tror at det å skaffe sine små barn en leke kamerat er så snillt og ikke tenker over hvor mye ansvar det er å ha en hund. :)

Var på middag hos ei venninne av meg igår, en annen venninne av meg hadde med seg sin 10år gamle datter og jeg hadde med meg Chicka.

Chicka og 10åringen går kjempe bra sammen og 10åringen vil så gjerne ha en hund AKKURAT som Chicka.

Igår var hun så ivrig at jeg måtte være tante grusom og fortelle hun hvor mye ansvar det er å ha Chicka og at hvis hun skaffer seg en hund så vil den aldri bli som Chicka, fordi hunden er seg selv akkurat som vi mennesker er.

Det var ingen sure miner, jenta er heldigvis fornuftig, men jeg er veldig glad for at vi tok denne samtalen så hun ikke tror at det å ha hund kun innebærer å ligge på gulvet og kose hele tiden.

Heldigvis er ikke min venninne en sånn mor som gir etter og kjøper en hund bare fordi datteren VIL ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene vil nok ta ansvar :) De mener sikkert bare at de vil at barna skal føle omsorg for hunden, noe jeg synes er veldig flott :)

Unge på 17 mnd føle omsorg for hunden? hæ?!?

Jeg håper virkelig de har fremstilt dette på en dårlig måte, og at de egentlig bare mente å si de har barn på 17 mnd og 6år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en litt "merkelig" annonse i dag... Kan fortelle litt, er en familie som søker etter hund til sine barn på 17 mnd og 6 år...

Håper dei som har laget denne "bare" har vært litt uheldig i sin formulering...

Prøver å se for meg bla. dei kvardagslige ting som å lufte/gå tur med hund når man er 17 mnd...

Hvis det er ment som du forteller her, så håper jeg inderlig at ikke noen er så vanvittig dumme at de selger hund til denne familien. Det å selge valper til barn har jeg dårlige erfaringer med. Det ble gjort 2 ganger (uten at moren egentlig fortalte meg dette) begge gangene ble hundene omplassert, den ene vil jeg påstå ble ødelagt. Vet jeg virker provoserende her nå, men jeg selger altså ikke hund til småbarnsfamilier som ikke har erfaringer med hund fra før, sånn er det bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av en annen tråd her, så trodde jeg at det var umulig å ha bikkjer og småunger samtidig nå for tiden, jeg :closedeyes: !

Godt vi ikke visste at sånt var umulig den gangen vi hadde bikkjer og småunger samtidig da :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer det :)

Og jeg har til og med 2 hunder :shocked:

( :rolleyes: )

og jeg har 2 unger, 4 hunder og en katt, det går helt topp her.

Har en sønn som har hjulpet med å venne hundene til med tannvising siden han var 5 år og viser gjerne tenner på andres hunder også, og jentungen synse det å ta opp etter hunden er helt ok, bare gi henne posen så tar hun jobben liksom hehe. Men hun får ikke lufte hundene alene enda forde om hun vill så gjerne og jeg vet at hun fint klarer å holde de små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk stusser ikke over annonsen fordi det ikke skal gå an å ha barn og hund samtidig. MEN fordi de skriver at de ønsker hund TIL barna. Og den kan tolkes feil, selvom man kanskje regner med at de bare prøver å fortelle at de ønsker en hund som er "barnevennlig", som kan gå sammen med små barn.

(men neida, nå begynner man å diskutere barn og hund samme):rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min evt. neste hund, er en hund til barnet mitt (som rett nok er eldre enn barna i denne annonsen) - det er ikke ensbetydene med at jeg er en idiot som ikke skjønner at hunden er mitt ansvar til syvende og sist, og at det er jeg som har overoppsyn/over-ansvaret for både hunden og barnet..

Folk går liksom ut fra det verste med en gang, hadde det ikke bare vært å ta kontakt med de å høre om det var så himla viktig å vite for resten av verden om disse kjøper hund TIL barna sine, eller FOR barna sine.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, som oppdretter er det egentlig greit å gå ut fra det verste - jevnfør omplasseringsdiskusjonen, der Lotta sier hun ikke akkurat får lyst til å ha valpekull, når hun ser hvor lett noen gir opp. Der sier flere at de ikke ønsker å selge til unge par i etableringsfasen, fordi man har erfart at hunden lett kan ryke ut eller komme i bakleksa når barn kommer.

Jeg hadde også reagert på en slik annonsetekst, fordi jeg synes at den vitner om en litt feil innstilling til hundehold. Både det at DE annonserer etter en hund, istedenfor aktivt å søke kontakt selv... og selve formuleringen, som får meg til å føle at de ikke egentlig har tenkt gjennom problemstillingen med barn + hund.

Siden man ikke akkurat kan kreve vandelsattest av valpekjøpere - dessverre - så blir det vel til at man må ta ting på feelingen, hvis man er opptatt av valpers fremtidige ve og vel.

At de etterlyser en hund på den måten, istedenfor å aktivt gå og lete, ta kontakt med oppdrettere etc, som selv helt ferske hundekjøpere vel greier, er første negative anmerkning mot dette. Jeg vil at det skal være såpass futt i en valpekjøper, at de klarer å finne frem sjøl - ikke at jeg må finne dem. Og at de faktisk skal ha vært i stand til å lese seg til SÅPASS enkle ting om hund, som hvilke raser som egner seg bedre til barnefamilier enn andre... det står i enkle, greie hundebøker i bokhandlene.

Slike ting... for hva skjer hvis hunden ikke blir så enkel, og de er like tafatte i måten å oppdra den på, finne ut av ting på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela, jeg antar det er mitt innlegg du kommenterer? :) Dette er hva det ordrett sto i annonsen:

Får håpe det, men her er ordrett hva som står i annonsen: Vi søker etter en hund til våre barn på 17 mnd og 6 år.

Bare for å ha sagt det først, så ville jeg aldri annonsert etter hund selv (jeg trenger ikke det, de har det med å ramle inn i livet mitt når jeg minst aner det, nesten.. hehe), for det andre ville jeg aldri fortalt en oppdretter jeg evt. kontaktet om valp til barnet at det var barnet som skulle ha hund og ikke jeg - for hunden vil i realiteten være min, selv om den er hennes (jepp, veldig god i Norge, liksom) Jeg VEIT det er mitt ansvar, jeg VEIT det er jeg som må bestemme til syvende og sist (pikebarnet er forøvrig 10 år om en mnds tid) osv.. Og jeg VEIT at oppdrettere hadde vært svært skeptiske til å selge en hund til ei som sier det skal være barnets hund - så jeg hadde vel kanskje nevnt at vi skulle eie den sammen (som vi i realiteten ville gjort), men ikke så mye om at den skal "fungere" som hennes hund - til det evt. ikke fungerer mer - mest fordi jeg ikke gidder å forklare og forsvare ting JEG tar som en selvfølge..

Når det er sagt, så er det som irriterer meg med "sånne" diskusjoner, den evige overbevisningen om at man nesten er dømt til å mislykkes om man er teit nok til å ha barn og hund samtidig - både fra hundeeieres side, og fra småbarn-foreldres side.

Hvorfor skulle ikke selv et 17 mnd gammelt barn ha glede av å ha hund i familien? (det må vel presiseres) Dette er MITT barn og MIN hund, den gangen mitt barn var lite.. Ingen skal komme og fortelle meg at de ikke hadde glede av hverandre - til tross for at barnet (guttebarnet) egentlig ikke er spesielt interessert i hunder, og hunden ikke var spesielt glad i barn:

Fredrik_Tommy.jpg

Hvorfor skulle ikke en 6 åring kunne lære litt om ansvar av å ha hund? At de blir tildelt litt ansvar, vil ikke si det samme som at den voksne har fraskrevet seg alt sitt? Datteren min har akkurat gått på agilitykurs med frk. Dinersen - men jeg var jo der hele tiden, jeg fulgte jo med, passet på at hverken barn eller hund ble "presset" til å gjøre noe de følte de ikke taklet..

aCIMG3963.sized.jpg

Å ha barn og hund samtidig kan være utrolig koselig - jeg vil faktisk påstå at det er mer kos enn jobb - og det er neppe forbeholdt bare "hundeidioter" som oss det? Og en dårlig formulert annonse er ikke ensbetydende at det er det 17 mnd gamle barnet som lufter hunden og sånt, er det vel?

Ja, folk (oppdrettere, forumdeltakere, osv) må gjerne være skeptiske - det ER for lett for NOEN å bare gi opp helt uten å ha prøvd.. Men det var det her med la tvilen komme tiltalte til gode da.. Og ikke gå ut fra at man er en dårlig hundeeier bare fordi at man har valgt å formere seg, liksom.. For sånt provoserer meg like mye som at man blir proppet full av "må omplassere hunden fordi man har fått barn"-propaganda når man får barn og har hund fra før..

(og jeg har sovet lite i det siste, så det går sikkert utover dere? hehe :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som oppdretter ville jeg ALDRI latt tvilen komme noen til gode - for tenk om jeg hadde rett i tvilen, den som det da vil gå utover er hunden.

Siste hunden som "et barn" fikk som jeg var borti, var en blanding av et stykk intens gjeterhund og et stykk staff, for sikkerhets skyld en hannhund. Den er nå kastrert, og kan vel risikere å bli en problemhund, likevel, slik jeg har observert den. Trist - for det er egentlig en kjempehund, og veldig ung ennå, og neppe heller drømmehunden for den unge eieren heller, den hører jo minst på ham av familien.

Men altså: Barn eller ikke, uansett sivilstatus, så gikk vi helt og holdent for FØLELSENE som vi fikk for folk. De fikk pinadø bevise at de fortjente å kjøpe hund, og vi måtte like dem, like måten de behandlet barna sine og hverandre på, hvis de var en familie; de måtte komme og la oss få se dem, vi ville se hvordan de håndterte hund, høre om hunder de hadde hatt før. Hørtes noen slepphendte ut, med hund som "bare hadde kommet til å bli påkjørt", så kunne det være spikeren i kista for valpekjøp.

Og naturligvis... vi var en haug med barn i min egen familie, og hundene ble kjøpt for barnas del også, ja, vi fikk "egne" hunder tidlig, men det var nå foreldrene som tok det store ansvar. Og vi hadde ikke problemer med å kjøpe hunder heller, nei. Og solgte også til GODE barnefamilier, som ikke var naive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...