Gå til innhold
Hundesonen.no

Parre far og datter

alucinor

Recommended Posts

Er ikke det noe som de fleste da raskt kaller en "tju-parring"...? :)

Jeg ser ingen grunn for at en så tett innavlskombinasjon verken må eller bør gjøres. Da skal i så fall disse avlsdyrene ha noen ekstremt gode egenskaper som fortrinnsvis er på vei til å gå tapt i rasen som helhet - for at dette skal kunne forsvares på en nogenlunde fornuftig måte...

Man kan linjeavle på bestemte egenskaper/hunder og få fram det samme, om enn kanskje ikke like "sterkt" som en skikkelig innavlskombinasjon gjør. Men det er ytterst få linjer som tåler SÅ tett avl - da ingen linjer er fri for sykdommer, uønskede egenskaper, feil eller mangler..

Men joda, hvis man har en langsiktig avlsplan hvor et enkelt avlsdyr (eller linje) kommer til å bli sterkt avlet på KAN det forsvares å gjøre en og annen skikkelig innavlskombinasjon for å "teste" linjene sine. For å se hva som virkelig "bor" i dem, og få klargjort hvilke problemer man kan få slite med fremover.

Men DA bør valpene ikke selges eller brukes som avlsdyr videre - og valpekjøpere bør selvsagt bli gjort yttrykkelig klar over at dette er en testparring, og årsaken for at denne er gjort som et forsøksprosjekt.

Men nei, jeg personlig synes ikke noe om slike kombinasjoner...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... "Whoops, I did it again"? :)

Neida, det er nok planlagt da, ja. Og vedkommende burde jo ha en meget god grunn for å la tispen beholde valpene i alle fall andre gangen.. Men den første gangen resulterte kanskje i noen små vidundere...?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel ikke akkurat kalle dem vidundere. Faren/bestefaren gir epelepsi og bestemora agressjon. Men kanskje oppdretteren har sett noe jeg ikke har sett ...

Dette høres jo riktig ut som drømmekombinasjonen ! LØP OG KJØP :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei og nei!

Man parrer ikke far og datter, uansett hvor fantastisk flotte valper det måtte bli av det.

Det er bare ikke nødvendig. Noen har klart å innbille meg at det er nødvendig med innavl og matadorer innad i en rase for å holde på "typen" - og så ramlet jeg inn i en katterase. Jaggu har jeg ikke blitt rundlurt! Det er et par matadorer der også, men du må lete lenge for å finne stamtavler som likner de man finner hos hunder - der "alle" har paret en tispe med onkelen sin, og dermed halverer antallet forfedre.

Og det morsomte? Det er ikke vanskelig å få frem typelike individer, og det er INGEN kjente genetiske sykdommer!

Og så å gjøre det på en rase med stor avlsbase, da. Det skulle vært kriminelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hva er tanken bak slike tråder? De aller, aller fleste er vel enige om at man ikke parrer far og datter. I mine øyne virker denne tråden bare som om du ønsker å henge ut noen andre oppdrettere, når du i tillegg smører på med info om at nevnte kombinasjon gir aggressivitet og epilepsi..

Dersom du virkelig hadde ment å spørre om slike kombinasjoner generelt kunne du vel heller startet med et saklig innlegg om hvorfor folk valgte slike løsninger og hva det evt. gav.

Sånn utenom dette så synes jeg det hadde vært interessant hvis man hadde diskutert halvsøsken parringer isteden, de gjøres det jo vesentlig flere av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...