Gå til innhold
Hundesonen.no

Råd til gode potesokker


Recommended Posts

Overskriften sier vel i grunnen alt. Jeg er på jakt etter gode potesokker til min border collie. Når hun løper med vennene sine, slites både poter og klør til hun blør. Derfor trenger jeg noen skikkelige solide sokker, og gjerne noen som går litt høyt opp på labbene så hun ikke løper dem av seg! :o

Noen som har noen gode tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først av alt, hva med å jobbe med herding av labbene? Å løse problemet på sikt vil vel være å foretrekke?

Sørg for at de ikke er tørre, følg med på sår og sprekker smør ved behov og bygg opp gradvis på hardere underlag.

Ellers finnes det mye fine potesokker, bomullsokker er veldig greit. troll hundeustyr har noen som ikke koster all verdens, får du med deg noen flere kan du jo sikkert få rabatt også.

Fleece er jeg ikke så glad i selv, da disse lett tar til seg vann og annet snusk, blir tunge og kan gi sårhet.

Om du er fingernem og har god tid kan du jo sy selv med slitesterk stoff og borrelås, da får du dem tilpasset bikkja også:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle!

Nirm: er disse fra Nes Sledeverksted høye nok syns du?? Fleece kan jeg ikke tenke meg at holder.Det er snakk om hard slitasje...'

Donnygutten: disse har jeg prøvd, og de varte en fire-fem kvelder før ALT var slitt vekk, og hun var på asfalten igjen. Men de varte lenger enn de fleste andre sokkene jeg har prøvd på henne!

Shilamon: selvsagt prøver jeg å ta vare på labbene hennes på flere måter. Hvorfor går du ut ifra at jeg ikke gjør det? Jeg tror ikke jeg skal prøve meg på å sy selv.... Og enig med deg, fleece er ikke tingen. Bomull har vi vel ikke prøvd, men det virker kanskje litt "enkelt"??

Har tittet litt på RuffWear sine, men syns de virker litt lave! Noen erfaringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De går litt opp på labben ja. Nirm sine glir litt ned, men de detter ikke av for det. Selv i lek. Trur han skulle hatt en størrelse mindre egentlig. De holdt en uke i fjellet i sommer uten problemer. Jeg har en sokk av samme type, men av ukjent merke, som har holdt i mange år (helt til de ødela borrelåsen...).

Fleecen bruker vi på snøføre bare. Trur ikke de holder så lenge på barmark. Men Nirm blør i labbene om det blir for kaldt, så da må vi pakke de inn. Og på de har holdt nå i ett år. Bruker samme type på Bogar (han kladder noe helt utrulig...), og har ikke hatt problemer med sårhet, unødvendig våte sokker eller noe.

Og Shilamon. Enkelte hunder lar seg ikke herde labber på faktisk. På Nirm har jeg vel prøvd det meste som finnes av kjærringråd, salver, tips, triks og gud veit hva. Han blir like sårbeint uansett, og han blør i kaldt vær. Og da er det vel bedre å gå til innkjøp av sokker enn å la hunden stadig bli sårbeint i forsøk på å herde de en gang til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, kanskje jeg skal prøve meg på de med elgskinn da! Takk for tipset!

Du, den borderen din likner veldig på en jeg kjenner. Er den bror til en Brutus?? Ser at du linker til Thea og My på sidene, og hun hadde jo Brutus tidligere! Ser dessuten at du nevner Olix på schæfersiden, og den hunden kjenner jeg også ganske godt! Om det ikke finnes flere Olix'er da...?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unnskyld for at det kom ut feil. Jeg regner vel egentlig med at du tar vare på labbene til hundene dine, ellers hadde sikkert ikke lagt til emne her heller:) Så beklager at det hørtes ut som om jeg mente du ikke tok vare på hunden din, var ikke ment sånn.

Det enkle er ofte det beste?

Iallefall funker bomullsokker kjempebra på sledehunder, og her er det snakk om hard bruk. Hvorfor kjøpe dyrt når enkelt lett kan være billigere? Og like fint?

Men et godt poeng er at de kan slites fortere, kjenner andre som bruker elgskinnsokkene og er kjempefornøyd.

Og angående herding av labber tar jeg det til meg, og beklager om jeg vriket veldig "bedreviter". Min erfaring er at herding er mulig, men ser ut til at jeg ikke har vært borti de tilfellene der dette ikke gjelder.

Og ja Nirm, det er nok mye bedre å bruke sokker enn å prøve å here labben enda en gang å påføre den skade. Men jeg synes fortsatt man bør prøve mye før man går til å bli avhengig av sokker, dette fordi en hund burde kunne bruke labbene sine (tross alt derfor de har fått dem). Men ser poenget med at det ikke er vits å påføre hunden unødig lidelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
unnskyld for at det kom ut feil. Jeg regner vel egentlig med at du tar vare på labbene til hundene dine, ellers hadde sikkert ikke lagt til emne her heller:) Så beklager at det hørtes ut som om jeg mente du ikke tok vare på hunden din, var ikke ment sånn.

Det enkle er ofte det beste?

Iallefall funker bomullsokker kjempebra på sledehunder, og her er det snakk om hard bruk. Hvorfor kjøpe dyrt når enkelt lett kan være billigere? Og like fint?

Men et godt poeng er at de kan slites fortere, kjenner andre som bruker elgskinnsokkene og er kjempefornøyd.

Og angående herding av labber tar jeg det til meg, og beklager om jeg vriket veldig "bedreviter". Min erfaring er at herding er mulig, men ser ut til at jeg ikke har vært borti de tilfellene der dette ikke gjelder.

Og ja Nirm, det er nok mye bedre å bruke sokker enn å prøve å here labben enda en gang å påføre den skade. Men jeg synes fortsatt man bør prøve mye før man går til å bli avhengig av sokker, dette fordi en hund burde kunne bruke labbene sine (tross alt derfor de har fått dem). Men ser poenget med at det ikke er vits å påføre hunden unødig lidelse...

Heia!

Hvis du sikter til langdistansehunder (AHer) når du skrive at din erfaring er at de fleste hunder sine labber kan herdes vil jeg ikke si at det er helt representativt i forhold til alle rasehunder. For det første så er akkurat det med gode labber noe som blir lagt vekt på i avlen av alaskan huskyer, det er det i liten grad på rasehunder. De fleste rasehunder blir heller ikke brukt så hardt at det trenger å være et viktig moment i avlen. Pluss at AH'er som har veldig dårlige labber rett og slett ikke kan brukes i spann og derfor blir solgt til familiehunder hvor de antagelig ikke blir brukt så hardt at det blir nevneverdige problemer med labbene. Og nei, det er ikke alle hunder sine labber som kan herdes. Det krever bl.a. at du kan øke herdinga gradvis. Og voldsom løping er vanskelig å øke gradvis - fortell nirm at han må ta det rolig i leken til labbene er herda om noen mnd :rolleyes: . Så det er nok ikke alltid så lett. Ihvertfall ikke når labbeproblemet allerede er der. Og det er ikke usannsynlig at svake labber ligger i genene, og da er det lite man kan gjøre. Selvfølgelig rett kosthold, prøve å herde osv, men når det ikke funker er det bare å innse at sokker er det eneste som hjelper.

Ellers vil jeg også si at helt enkle sokker som brukes av hundekjørere (f.eks. sånne de har her http://www.troll-hundefor.no/) er såpass billige at det går ann å kassere dem når de er utslitt. Jeg har ihvertfall veldig gode erfaringer med dem (og tilsvarende typer) gjennom hundekjøringa, og de holder ganske mange mil (avhengig av føre) før de er utslitt. Har du problemer med sokker som sklir av kan det enten rett og slett være du som ikke setter de rett på (ganske stramt og brett inn kanten, ikke la den ligge som en krøll som kan gnage) eller du kan prøve tilsvarende sokker med strikk i borrelåsen. Men prøv elgskinnssokker, kanskje det er mer slitesterkt. Men jeg tviler på at du finner noen sokker i det hele tatt som holder voldsom lek på asfalt. Ellers vil jeg nå anbefalle å ikke leke på asfalt i det hele tatt da :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre sånn at det er mange bc'er med dårlige poter. (de er jo avlet til å løpe på gress-sletter) Småtte sliter også veldig med dette. Det var værst i fjor vinter da vi trente mye på asfalt eller grus. Prøvde mye forskjellige sokker men hun slet de ut på noen få timer (varierte på tykkelsen). Nå var Småtte ekstrem på det å spinne rundt og da. Men sliter fortsatt med sprekker i potene.

post-485-1173223019_thumb.jpg

Etter ett par timers trening. Ble en lang pause etter dette :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og angående herding av labber tar jeg det til meg, og beklager om jeg vriket veldig "bedreviter". Min erfaring er at herding er mulig, men ser ut til at jeg ikke har vært borti de tilfellene der dette ikke gjelder.

Og ja Nirm, det er nok mye bedre å bruke sokker enn å prøve å here labben enda en gang å påføre den skade. Men jeg synes fortsatt man bør prøve mye før man går til å bli avhengig av sokker, dette fordi en hund burde kunne bruke labbene sine (tross alt derfor de har fått dem). Men ser poenget med at det ikke er vits å påføre hunden unødig lidelse...

Selvfølgelig er det best med hunder som ikke trenger sokker og alt annet dill dall, men noen av oss har gitt opp rett og slett. Det er begrensa hvor mange år man skal prøve å herde hundelabber.

Nirm er 5 år. Han kommer aldri til å få sterkere labber, så i stede stapper jeg på sokker. Veldig kalde dager så starter potene å sprekke og blø. Og da er det jo bedre å ha på han fire sokker, enn å enten stenge han innendørs, eller la han gå og blø (selv om jeg tviler han blir så lei seg om jeg stenger han inne i -10 grader, da vil han helst sove foran vedovnen...).

Jeg kjøpte inn sokker til fjorårets fjelltur heldigvis, og selv der ble han sårbeint, enda det ikke var så mye hardt underlag der. Annet enn en grusvei her og der, og så stier. Så det ble sokker på bakbeina i en uke.

Om jeg sammenlikner potene hans med Vida sine, så er hans puter veldig myke i forhold. Hun har kraftige, solide tredeputer, mens hans er på en måte "babymyke". Det ytterste laget av putene er synlig mye tynnere enn Vida sine også.

Det blir det samme med kladding om vinteren. På noen hunder er det ikke "bare" å klippe kort nok. Jeg klarer ikke å klippe pelsen mellom tærne til Bogar kort nok om vinteren, og burde nok ha barbert de. Noe jeg garantert må dope han ned for... Så da ble sokker om vinteren et alternativ for han.

Det er dessverre sånn at det er mange bc'er med dårlige poter. (de er jo avlet til å løpe på gress-sletter) Småtte sliter også veldig med dette. Det var værst i fjor vinter da vi trente mye på asfalt eller grus. Prøvde mye forskjellige sokker men hun slet de ut på noen få timer (varierte på tykkelsen). Nå var Småtte ekstrem på det å spinne rundt og da. Men sliter fortsatt med sprekker i potene.

Etter ett par timers trening. Ble en lang pause etter dette :icon_confused:

Blir hun fortere sår på det hvite på tredeputene enn det sorte? Nirm blir det. Går det i stykker noe, er det oftest på det hvite. Kan jo bare være en tilfeldighet da. Par ganger etter tur i band, så har han prestert å flerre opp store stykker av den største puta (våt asfalt er drepen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir hun fortere sår på det hvite på tredeputene enn det sorte? Nirm blir det. Går det i stykker noe, er det oftest på det hvite. Kan jo bare være en tilfeldighet da. Par ganger etter tur i band, så har han prestert å flerre opp store stykker av den største puta (våt asfalt er drepen...)

Det har jeg faktisk ikke tenkt på, men det er jo der hun som oftest får sår ja. Og sprekkene kommer i det svarte <_< Kan jo ha en sammenheng :icon_confused:

Hva med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Dette har jeg faktisk ikke lagt merke til. Men Bira får ikke bare sår og sprekker på tredeputene, men hun sliter klørene så mye at hun blør fra dem også! Altså 5 blødende klør og et par såre tredeputer og det kan man jo da gange med fire labber! Legger jo igjen et blodspor i skogen som sikkert skaper mange spørsmål for vanlige turgåere....! Stakkars hund...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

I det siste hundesport tror jeg det var (finner ikke akkurat nå) produkttipset, de potesokkene har jeg hatt og brukt på flere hunder i mange år. De er gummierte med et lag "asfalt-aktig" såle. De har egne fasonger til forbein og bakbein. Det er samme typen som politiet bruker. Jeg har vært veldig fornøyd både med slitasje og tilpasning. De sitter som støpt på min schäfer i hvertfall. Det eneste er at nå som mine er snart ti år, begynner festereimene og gå heden, men ikke noe som litt plasterteip ikke fixer :) De er dyre, men vel verd pengene. Kan også brukes med tynn sokk inni.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
I det siste hundesport tror jeg det var (finner ikke akkurat nå) produkttipset, de potesokkene har jeg hatt og brukt på flere hunder i mange år. De er gummierte med et lag "asfalt-aktig" såle. De har egne fasonger til forbein og bakbein. Det er samme typen som politiet bruker. Jeg har vært veldig fornøyd både med slitasje og tilpasning. De sitter som støpt på min schäfer i hvertfall. Det eneste er at nå som mine er snart ti år, begynner festereimene og gå heden, men ikke noe som litt plasterteip ikke fixer ;) De er dyre, men vel verd pengene. Kan også brukes med tynn sokk inni.

Lykke til!

Hvilket merke er det? Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...