Gå til innhold
Hundesonen.no

Spm om LP


charlotte

Recommended Posts

Jeg leker litt med tanken om å lære inn LP1 øvelsene og kanskje debutere en vakker dag. Frem til nå har jeg tillat en ganske skjev fri ved fot siden vi kun trener til jaktprøver, har også lekt litt med avstandskommandering siden det er kjekt også i jaktsituasjon, samt innsitt og utgangsstilling.

Har noen spm til dere gamle (eller nye) travere i gamet:

1: Avstandskommandering: hun flytter seg et par steg frem både på sitt og dekk. Skal jeg begynne fra scratch, kun trene på dette i utgangsstilling, så en halvmeter fra, så to meter fra osv. til jeg kan stå langt unna?

2: Har det noe å si at jeg trener avstandskommandering med bare sitt og dekk, for seinere å putte på stå, når stå er generalisert? Bruker dere håndtegn i innlæringen? (Er ikke det dumt, ettersom man blir trukket i poeng ved å bruke både håndtegn og stemme?)

3: Har dere noen formening om det er mest ålreit å debutere i hall eller utendørs? Kan tenke meg at en hall blir litt klamt, trangt og 'lukket'.

4: Hvor mange poeng mister man på fellesdekk hvis hunden legger seg såvidt på skinka? Har det noe å si på poengene hvis hunden kikker seg rundt etter fører når fører kommer bak hunden og går inntil?

5: Kan noen vise meg et bilde av korrekt utgangsstilling? Tenker på hvordan frambeina til hunden er plassert i forhold til fører bl.a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Jeg leker litt med tanken om å lære inn LP1 øvelsene og kanskje debutere en vakker dag. Frem til nå har jeg tillat en ganske skjev fri ved fot siden vi kun trener til jaktprøver, har også lekt litt med avstandskommandering siden det er kjekt også i jaktsituasjon, samt innsitt og utgangsstilling.

Så morro! Starter du tar det nok ikke lange tiden før du også blir bitt av basillen :P

Har noen spm til dere gamle (eller nye) travere i gamet:

1: Avstandskommandering: hun flytter seg et par steg frem både på sitt og dekk. Skal jeg begynne fra scratch, kun trene på dette i utgangsstilling, så en halvmeter fra, så to meter fra osv. til jeg kan stå langt unna?

Det finnes mange innlæringsmetoder, som med de fleste øvelser :angry:

Det mange gjør er at de legger f.eks en planke foran hunden så den sannsynligvis ikke går fremover, også belønner det ønskede.

Ellers kan du holde godbit foran hunden og si dekk mens du tar godbiten mot hunden så den går noen skritt bakover. (det er lettere å kvitte seg med bakdrift enn fremdrift.)

Ellers kan det fungere med å legge en leke(eller noe annet hunden elsker) rett bak hunden mens du gir kommandoene.

Jeg syns det er greiest å starte på scratch og lære det inn sånn du ønsker det :angry: Dvs kun belønne akkurat den sitten/dekken/ståen di vil ha. Det er mye lettere å lære inn en ny øvelse enn å ordne på feil-innlærte øvelser.

2: Har det noe å si at jeg trener avstandskommandering med bare sitt og dekk, for seinere å putte på stå, når stå er generalisert? Bruker dere håndtegn i innlæringen? (Er ikke det dumt, ettersom man blir trukket i poeng ved å bruke både håndtegn og stemme?)

Det har ikke noe å si :) Lær inn hver ting for seg.

Jeg bruker aldri håndtegn i innlæringen, eller i konkurranse på avstandskommandoen. Noen hunder fatter håndtegn bedre, og andre stemme. Jeg syns stemme er kjekkest.

3: Har dere noen formening om det er mest ålreit å debutere i hall eller utendørs? Kan tenke meg at en hall blir litt klamt, trangt og 'lukket'.

Jeg ville ikke tatt hensyn til om det var hall eller utendørs. Men tren gjerne inne i hall før du går stevne i hall. For noen hunder blir det litt rart hvis de ikke har trent så mye i hall.

Jeg syns utendørs-stevner er mest korslig :D

4: Hvor mange poeng mister man på fellesdekk hvis hunden legger seg såvidt på skinka? Har det noe å si på poengene hvis hunden kikker seg rundt etter fører når fører kommer bak hunden og går inntil?

Er usikker på den med å legge seg på skinka... noen dommere tar det ikke så alvorlig mens andre slår hardere ned på det. Er nok ikke så strengt i klasse 1.

Hunden kan kikke så mye den vil så lenge den ikke snur seg rundt, reiser seg og løfter på labbene ;)

5: Kan noen vise meg et bilde av korrekt utgangsstilling? Tenker på hvordan frambeina til hunden er plassert i forhold til fører bl.a

Har desverre ikke bilde her og nå. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Håper ikke jeg kupper tråden din helt, Charlotte, men:

Kan jeg slenge inn et spørsmål?

Når man starter, forteller dommeren deg akuratt om hvor du skal stå osv?

Og bruker dommeren god tid på å forklare, og gi tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3: Har dere noen formening om det er mest ålreit å debutere i hall eller utendørs? Kan tenke meg at en hall blir litt klamt, trangt og 'lukket'.

5: Kan noen vise meg et bilde av korrekt utgangsstilling? Tenker på hvordan frambeina til hunden er plassert i forhold til fører bl.a

3: Her må man nesten se an hunden, om den blir f.eks. skvetten og trykket i en hall vil jo ikke debut i en hall være noen fordel... Jeg ville egentlig helst ha debutert i hall, fordi Tinka av en eller annen grunn jobber bedre der... Dvs, hun er flinkere til å holde fokuset mot meg og drite i forstyrrelsene. Nå får jeg ikke debutert i hall, men håper derimot på at stevnet blir arrangert på asfalt eller grus. Der lukter det nemlig mindre (ååå, så morsomt det er å lukte på gress når man er labrador!).

Nei, egentlig skal det ikke spille noen stor rolle, for øvelsene bør jo egentlig være såpass generalisert at det skal gå bra uavhengig av underlag - men på debuten så vil jeg nok synes at det er greit å ha så mange ting på min side som mulig. Det vil nok gi meg litt ekstra selvtillitt det å vite at sannsynligheten for at Tinka avbryter en øvelse for å snuse er langt mindre på asfalt enn på gress.

5: Har ikke bilde, men frambeina på hunden skal være i samme vinkel som leggene dine, og frambeina til hunden skal stå på samme høyde som dine bein. Men altså, litt slingringsmonn er greit. Hunden skal sitte tett ved siden av deg, men ikke klenge. Ideelt sett skal det vel være ca en cm mellom dine ben og hunden sin kropp.

Tips: Tren foran speil og glassdører, og foran selvutløser på kameraet, så ser du hvordan utgangsstillinga er og hva som bør rettes på - uten at du må snu deg og vri og vende (for ja, det er utrolig vanskelig å se om hunden sitter rett når man ikke har bilder eller speil å se på, eller noen andre kommenterer hvordan det ser ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Håper ikke jeg kupper tråden din helt, Charlotte, men:

Kan jeg slenge inn et spørsmål?

Når man starter, forteller dommeren deg akuratt om hvor du skal stå osv?

Og bruker dommeren god tid på å forklare, og gi tips?

Det kommer helt ann på dommeren. Dommeren spør alltid om du har forstått øvelsen og er klar før du starter. Og har du ikke forstått øvelsen må du tørre å si det og spørre. Dommere er jo like forskjellige som folk flest, og noen er enklere/tryggere å starte for for første gang. De fleste er veldig hjelpsomme hvis du forteller dem at det er debuten din, mens andre... Men det kan være lurt å på forhånd øve på at noen treningskamerater som vet hvordan dommere kommanderer under en lp øvelse kommanderer deg rundt så du blir så fortrolig som mulig i situasjonen og hvordan øvelsen gjennomføres. Det er litt annerledes å bli kommandert høyre, ventre, springmarsj enn å bare snu når du føler for det. Og en ting mindre å bekymre seg for er ett hakk nærmere å gjøre en god debut. Det er like mye din plikt å sette deg inn i øvelsene og reglene som det er dommern sin å forklare deg hvis det er noe du lurer på. Om dommern har god tid til å forklare varierer jo litt, men han skal jo forklare deg øvelsen hvis du ikke er sikker på hvordan den gjennomføres. Men det er kanskje mer sansynlig at dommern har god tid/tar seg god tid på mindre stevner hvor det ikke er så mange påmeldte. Er du nr 120 med 50 stk etter deg er det klart at dommern blir både sliten og kanskje ikke like tålmodig (ok, litt overdrivelse da). Men ja, de aller fleste dommere jeg har vært borti har vært både trivelige og hjelpsomme, men han jeg debuterte for var ikke en av dem <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Det kommer helt ann på dommeren. Dommeren spør alltid om du har forstått øvelsen og er klar før du starter. Og har du ikke forstått øvelsen må du tørre å si det og spørre. Dommere er jo like forskjellige som folk flest, og noen er enklere/tryggere å starte for for første gang. De fleste er veldig hjelpsomme hvis du forteller dem at det er debuten din, mens andre... Men det kan være lurt å på forhånd øve på at noen treningskamerater som vet hvordan dommere kommanderer under en lp øvelse kommanderer deg rundt så du blir så fortrolig som mulig i situasjonen og hvordan øvelsen gjennomføres. Det er litt annerledes å bli kommandert høyre, ventre, springmarsj enn å bare snu når du føler for det. Og en ting mindre å bekymre seg for er ett hakk nærmere å gjøre en god debut. Det er like mye din plikt å sette deg inn i øvelsene og reglene som det er dommern sin å forklare deg hvis det er noe du lurer på. Om dommern har god tid til å forklare varierer jo litt, men han skal jo forklare deg øvelsen hvis du ikke er sikker på hvordan den gjennomføres. Men det er kanskje mer sansynlig at dommern har god tid/tar seg god tid på mindre stevner hvor det ikke er så mange påmeldte. Er du nr 120 med 50 stk etter deg er det klart at dommern blir både sliten og kanskje ikke like tålmodig (ok, litt overdrivelse da). Men ja, de aller fleste dommere jeg har vært borti har vært både trivelige og hjelpsomme, men han jeg debuterte for var ikke en av dem <_<

Takk! :angry:

Jeg er nemmelig redd jeg ødelegger hele debuten ved å gå feil eller noe...Stakkars hund, må ha meg til fører..

Edit:

Gaad, Vet ikke som dette innlegget er synlig for andre jeg..håper det! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Er det ikke slik at brystkassa til hunden bør være omtrent på linje med førerens ben? Sånn at potene er sånn ca. midt på skoene?

Det stemmer :angry:

Håper ikke jeg kupper tråden din helt, Charlotte, men:

Kan jeg slenge inn et spørsmål?

Når man starter, forteller dommeren deg akuratt om hvor du skal stå osv?

Og bruker dommeren god tid på å forklare, og gi tips?

Dommeren vil alltid spørre om du har forstått øvelsen. Hvis du sier at du gjerne vil høre øvelsen vil dommeren fortelle hva du skal gjøre gjennom hele øvelsen.

Og får du ikke med deg alt, eller er usikker på noe må du bare spørre :angry:

Og etter konkurransen er de fleste dommere mer enn gjerne villige til å gi deg tips til videre trening hvis du spør om det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Jeg leker litt med tanken om å lære inn LP1 øvelsene og kanskje debutere en vakker dag. Frem til nå har jeg tillat en ganske skjev fri ved fot siden vi kun trener til jaktprøver, har også lekt litt med avstandskommandering siden det er kjekt også i jaktsituasjon, samt innsitt og utgangsstilling.

Har noen spm til dere gamle (eller nye) travere i gamet:

1: Avstandskommandering: hun flytter seg et par steg frem både på sitt og dekk. Skal jeg begynne fra scratch, kun trene på dette i utgangsstilling, så en halvmeter fra, så to meter fra osv. til jeg kan stå langt unna?

2: Har det noe å si at jeg trener avstandskommandering med bare sitt og dekk, for seinere å putte på stå, når stå er generalisert? Bruker dere håndtegn i innlæringen? (Er ikke det dumt, ettersom man blir trukket i poeng ved å bruke både håndtegn og stemme?)

Om det er Lp1 du har lyst til å starte i, så hadde jeg ikke hengt meg så mye opp i avstandskomanderingen ettersom den øvelsen ikke er med. :angry:

Skjev innsitt er noe som må jobbes bort fort, det er trekkgrunnlag i absolutt alle øvelsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forresten en effektiv måte å lære henne stå på! Eller... rettere sagt, en kjempebra belønning :angry: Med en gang hun tilbyr stå får hun 'bra' og så får hun løpe å hente en leke som jeg kaster. Nå stopper hun stadig vekk og speider etter flyvende objekter, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klasse 2 reglementet står dette om håndtegn og stemme samtidig;

Øvelse 9: Kontroll over hunden på avstand

Koeffisient: 2 Maks poeng: 20

Kommando: Ord eller tegn for ”dekk” og ”utgangsstilling”. Ord og/eller tegn for

”sitt” og ”dekk” på avstand

Det nevnes ikke noe sted at det er trekk for å bruke begge - det eneste som kan minne om det er i elitereglementet der det står "For mye

stemmebruk, samt overdreven og vedvarende håndtegn er uønsket og skal

gjenspeiles i karaktersettingen."

Ergo tolker jeg at man kan bruke begge deler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Hehe kan jeg spørre om en ting også?? Hvis man har dårlig hørsel og noen ganger problemer med å høre kan man da si ifra til dommeren sånn at han snakker høyere?

Har en venninne som har svakere hørsel, og hun går alltid bort til dommeren å spør om han/hun kan snakke høyere pga hørselskaden. Og dommerene har stort sett tatt hensyn til det.

I klasse 2 reglementet står dette om håndtegn og stemme samtidig;

Øvelse 9: Kontroll over hunden på avstand

Koeffisient: 2 Maks poeng: 20

Kommando: Ord eller tegn for ”dekk” og ”utgangsstilling”. Ord og/eller tegn for

”sitt” og ”dekk” på avstand

Det nevnes ikke noe sted at det er trekk for å bruke begge - det eneste som kan minne om det er i elitereglementet der det står "For mye

stemmebruk, samt overdreven og vedvarende håndtegn er uønsket og skal

gjenspeiles i karaktersettingen."

Ergo tolker jeg at man kan bruke begge deler...

Det er riktig, man kan bruke begge deler. Og de fleste velger å gjøre det. Men jeg personlig foretrekker kun ord. Det der handler om smak og behag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke jeg kupper tråden din helt, Charlotte, men:

Kan jeg slenge inn et spørsmål?

Når man starter, forteller dommeren deg akuratt om hvor du skal stå osv?

Og bruker dommeren god tid på å forklare, og gi tips?

Når jeg debuterte visste jeg jo tingene fra før, men ble kjempe nervøs så måtte få dommeren til å forklare det meste for meg, det beste er å si ifra når du hilser på dommeren at du er debutant for da vil dommeren automatisk forklare deg hver øvelse.

Jeg debuterte for Stein Ferhagen og kan ikke få rost han nok for at han fikk min debut til å bli en slik fin opplevelse, å debutere innendørs i en hall er mye vanskligere enn utendørs og da bør hunden være godt vant med å være inne i haller fra før.

Lykke til, det er kjempe moro bare man tørr å komme seg over "jomfruturen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Når jeg debuterte visste jeg jo tingene fra før, men ble kjempe nervøs så måtte få dommeren til å forklare det meste for meg, det beste er å si ifra når du hilser på dommeren at du er debutant for da vil dommeren automatisk forklare deg hver øvelse.

Det er der var du ikke alene om :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer i man(n)ekeng-øvelsen?

Stå, sitt og dekk under marsj. Fører går i en firkant rundt 4 kjegler, på hver side skal hunden kommanderes til en av posisjonene under marsj, siste lengden er en holdt. Kommer ikke inn før i eliteklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Mannekengen, også populært kalt sjarmøretappen er min og Vicky`s favorittøvelse :icon_confused:

Jeg er lat idag så sakser det fra NKK.

Øvelse 4: Stå, sitt og dekk under marsj

Koeffisient: 3 Maks poeng: 30

Kommando: Ord for ”på plass”, ”stå”, ”sitt” og ”dekk”.

Utførelse: I denne øvelsen skal ekvipasjen gå fri ved foten rundt en firkant på ca. 8

x 8 meter, med hunden inn mot firkanten slik at venstresvingene blir tatt ved

hjørnene. Firkantens hjørner markeres med kjegler. Øvelsen startes og avsluttes på

samme side av firkanten. Stå, sitt og dekkmomentene kommanderes fortløpende på

de øvrige sidene av firkanten, etter ordre fra konkurranselederen. Øvelsen starter

med hunden i utgangsstilling midt på anvist side av firkanten. Ved avtalte

markeringer, på firkantens øvrige tre sider, kommanderes hunden til henholdsvis

stå, sitt og dekk under marsj. Hver gang føreren er på høyde med hunden

kommanderes den på plass mens marsjen pågår. Marsjen fortsetter til det gis ordre

om holdt. Føreren skal under fri ved foten ta tilnærmet 90 grader vendinger ved

hjørnene, og hunden skal utføre momentene parallelt med, og ca. 0,5 meter fra, en

tenkt ytre linje på firkanten.

Dommeranvisning: Det skal legges vekt på at stå, sitt og dekkmomentene utføres

raskt og presist. Hvis hunden utfører et moment feil (for eksempel inntar stillingen

sitt i stedet for dekk), kan det ikke gis høyere karakter enn 7. Hvis hunden totalt

mislykkes i ett av momentene (at den ikke stopper i det hele tatt), kan den ikke gis

høyere karakter enn 6. Momentet underkjennes dersom hunden beveger seg mer

enn 1 gang sin egen kroppslengde etter at kommandoen for stå, sitt eller dekk er

gitt, eller ikke har utført momentet før føreren har tatt første venstresving etter

momentet. Mister hunden to av momentene, skal øvelsen underkjennes. Hund som

forandrer en av stillingene, etter først å ha inntatt den korrekte stilling, skal ikke gis

høyere karakter enn 8. Ved bedømmelse av øvelsen må utførelsen av fri ved foten

tillegges oppmerksomhet. Treg mars, dårlig fri ved fot, eller for stor bue rundt

hjørnene (kjeglene) er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere håndtegn i innlæringen? (Er ikke det dumt, ettersom man blir trukket i poeng ved å bruke både håndtegn og stemme?)

Du får använda både röst och handtecken i avstandskommenderingen, utan att få neddrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får använda både röst och handtecken i avstandskommenderingen, utan att få neddrag.

Hvorfor det egentlig? Høres jo ulogisk ut, ettersom dobbeltkommandoer i enhver annen øvelse blir slått ned på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...