Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lang tid mellom hver luftetur?


Renate A

Recommended Posts

Lurer litt på rutinen deres når det gjelder bommelom og bimmelim tider på hundene deres?

Lar dere dem si i fra selv eller teller dere timer?

+

Hvordan lufter dere før dere tar kvelden og hvor lenge ligger dem før dem får gå på do om morgenen?

Chicka sier ikke fra når hun må på do, så jeg teller timer, går ikke mer en 5-6timer melom hver gang vi er ute og letter på trykket, ofte kun 4timer også.

Jeg er hjemme hele tiden pga sykdom og studerer så jeg har muligheten til å gjøre det sånn.

Hun maser ikke noe om å få gå ut selvom vi er ute såpass ofte, og må hun ligge lenger enn disse timene pga hun er hjemme alene så går det bra også.

Om kvelden så går jeg en tur på rundt 45min rett før vi skal legge oss, går samme ruten hver dag og da får hun snuse og gjøre skikkelig fra seg, hun må holde seg ca 7-8timer om natten, men siden jeg er mye på toalettet selv om natten så hender det jeg åpner døren når jeg er våken så hun kan går ut om hun ønsker det, men det er svært skjelden hun går ut, sengen er myyye bedre :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut når hun gir beskjed, så fremt jeg ikke har planer og dermed må planlegge bommelom og bimmelim for å få kabalen til å gå opp. Som regel luftes hun klokken 1300 på formiddagen, deretter en tur rundt 18 og til slutt rundt 2400 om kvelden. Hovedturen blir lagt til den klokken seks, de andre blir bare lufteturer til hun har gjort det hun skal.

Nå har jeg en vannvittig B-hund, så ofte kan hun holde seg i 14-16 timer om "natten". Det er når hun ikke er i bevegelse, men bare ligger å purker og sover. Veldig kjekt de dagene jeg har vært på byen kvelden i forkant, for da får jeg sovet leeeenge. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo overhode ingen rutiner da, men sånn ca blir vel dagen:

I helgene:

Lufter Lunah når jeg står opp, da får hun gå ut og løpe litt i bakgården. Så får hun mat og da går jeg en liten tur en time etter hun har fått mat, og da går jeg til hun har gjort sitt.

Så blir hun luftet 5-6 timer etter det igjen, prøver å ikke la det gå lengre tid mellom hver gang.

Langturen har vi alt fra kl 2 om dagen til 9 om kvelden.

Rett før jeg legger meg får hun løpe litt i bakgården igjen, også legger vi oss.

Hverdager:

Hun får luftetur kvart på 8, da går jeg til hun har gjort det hun har gjort det hun skal (bæsjer og tisser om mårran), så får hun tisse i hagen når jeg kommer hjem i 3-4 tida. Langtur i 5-7 tida.

Tissetur i hagen i 9 tida.

Og rett før jeg skal legge meg går vi til hun har gjort det hun skal.

Noen ganger hender det at hun luftes i lunsjen i tillegg, men det er stort sett bare om jeg ikke rekker lufte henne bra nok om mårran.

Og jeg pleier se det an etter når hun fikk mat, hvor seint vi var ute dagen før osv. Så her er det liksom ingen rutiner.

Og hun sier jo ikke fra når hun må ut (unntatt når hun er VELDIG nødig, da blir hun rastløs) så jeg teller stort sett timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo sier ifra når han må ut og da slipper jeg han bare ut døra når han selv ønsker det også har vi 2-3 turer i løpet av dagen, minst en av de er på ca 2 timer hvor da en av de er løping løs og 1 av de treing.. ellers går mamma en tur på morgenen sånn i 9 tiden på 1,5-2 timer.. også en liten tur på 30 min på kvelden.. så ingen spesielle rutiner egentlig... noen dager får han mer tur andre dager mindre.. han sover til 8 hvis mamma eller pappa er hjemme for da vet han at de slipper han ut mens med meg sover han til 11-halv 12 men står opp i det sekundet jeg setter første foten i gulvet.. han er sulten på morningen for å si det sånn:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår rutine:

Hverdager

* Ut å tisse klokken 07.00

* Rundt 08.00 går mamma en liten bommelom-runde

* Rundt 12.00 går mamma en tur

* Rundt 15.00 går jeg hovedturen for dagen

* Rundt 20.00 går jeg en 10 minutters tur rundt nabolaget

* Rundt 23.00 slipper jeg henne ut i hagen for bimmelim før vi tar kvelden

Helg

* Ut å tisse rundt 09.00

* Hovedtur rundt 12.00-13.00

* Liten tur rundt 17.00

* Rundt 20.00 går jeg en 10 minutters tur rundt nabolaget

* Rundt 23.00 slipper jeg henne ut i hagen for bimmelim før vi tar kvelden

(helgen er egentlig veldig varierende, rutinen ovenfor viser en bra dag! :angry:)

Hun sover altså i 7-8 timer i hverdagene, før hun får tisse om morgenen, og 9-10 timer i helgene.

Vi har jo denne rutinen vi følger, på når hun skal ut, men hvis hun må på do i mellomtiden sier hun ifra ved å skrape på stuedøren, og da tar vi henne ut i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får luftetur i åttetiden ca om morgenen, en femten minutters tid.

På ettermiddagen/kvelden blir det en lengre tur ut (to timer eller no), den turen kan komme alt fra klokka tre til klokka sju... Om jeg veit at jeg kommer til å drøye litt med den turen så får hun ut døra og tisse når jeg kommer hjem fra skolen. Også får hun en siste luftetur på et kvarters tid i ti-elleve-tiden på kvelden.

I helgen blir første luftetur sånn ti kanskje? Mellom ni og elleve en gang, som oftest, kommer an på hvor lenge vi blir sovende. Tinka er gjerne den som drar seg lengst om morran (eller i alle fall lengre enn foreldrene mine, som står opp først), så hun driver ikke akkurat og maser på. Også går jeg ut en tur med henne, rundt ett eller tre eller noe sånt. Også luftetur igjen mellom halv tolv og halv ett en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har egentlig ikke noen faste rutiner, for Tinka sier i fra når hun må noe selv..

Eneste faste tiden er vel hovedturen midt på dagen.. sånn i 15 tia (rett etter skolen) og de er vel på 1-2 time ( r )..

Vi går også en liten tur på en halvtime kl.7 på morningen før jeg går på skolen.. Så da holder hun seg fra kl.7 til 11 da jeg kommer og lufter henne.. Er så heldig at jeg går på skole 3 min unna der vi bor.. :angry:

I helgene blir vel det litt mer unnasluntring.. :) Tinka sover akkurat like lenge som jeg sover, men våkner med en gang jeg beveger på meg.. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen fast rutine. Om morgenen er Ero så trøtt at man ikke skal få han opp av hundesenga, så må lokke han ut i hundegården for å tisse før jeg drar på skolen. Kommer hjem og slipper han ut i hundegården igjen. Etter middag tar vi hovedturen, mellom 17-20. Om kvelden slippes han ut i hundegården eller tar vi oss en liten svipptur rundt i nabolaget. Som regel er siste doturen i 8-9-tiden om kvelden, etter det vil ha ikke ut mer. Fra kl 22 sover han. Så han holder vel 12-14 timer om natta, men han har mulighet å vekke meg hvis han må på do i løpet av natta, noe han av og til gjør. Om dagene går han stort sett ut og inn som han ønsker, og det blir noen småturer og treningsøkter inni mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke så mange rutiner utenom kl 07.30, går bajas bæsje tur. Ellers kommer det helt ann på hvor aktiv han har vert. Jeg tar han mye med meg i bilen om dagene, så han tisser mellom bilturene. Hvis han har vert ute i flere timer, sløyfer jeg kvelds turen, men det kommer også ann på når han var på den lange turen. Han bæsjer alltid 3 ganger om dagen. (nesten alltid). Jeg teller timene egentlig, fordi jeg liker å bli ferdig med turene, så jeg slipper å vente på at han maser. I helgene maser han kanskje hvis jeg er sen opp om morningen.. Fin vekkeklokke :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller ikke timer, men litt rutiner blir det nå alikevel.

Jeg er så heldig å ha en særdeles stille hund, som legger hode på fang eller sofa når han må ut. Thats it, med mindre han er veldig nøden. Så er litt vanskelig å huske at det er det han vil, da de andre hundene jeg har hatt sier klart ifra.

Vi går 3-4 turer hver dag + lufting når han sier ifra. Om morgenen har jeg en runde på ca 20 minutter, men nå er den så full av snø så vi prøver oss på å finne nye ruter. Eter frokost settes han ut og står ute til jeg er ferdig på skolen, da luftes han en liten runde før jeg tar han med inn. Iløpet av kvelden så er det treningstur i varierende lengde. Han er i ganske dårlig form nå, så blir ikke mye mer enn 45- 60 min når vi jogger(akkurat den er kanskje min feil...) eller snørekjører.

Det er alltid lufting en times tid etter middag + en 20 minutter på kvelden. Men nå får jeg snart mindre skolearbeid, så da skal jeg prøve å få latskapen min til å forlenge denne turen litt:)

Er sjeldent oppe etter 9-10 for morgenluftingen, stort sett 7- 8 på hverdagene. Eneste gangen han maser litt, svak piping og litt urolig i buret sitt. Så da er det opp og stå for meg, men kjekt det. Da kommer jeg meg jo på skolen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har svært få rutiner egentlig. Begge sier ifra når de må på do.

Men vi går en tur med engang vi står opp, så er det mat, så sover de videre og etter 3-4timer går vi ut en liten tur igjen. Så blir det 1-2lengre turer på ettermiddagen og 1-2mindre turer på kvelden(1 av de rett før vi legger oss).

Hvor lenge de må ligge om natten kommer veldig ann på hvor lenge jeg sover. Når jeg lå syk så sov de sammen med meg nesten hele dagen og natten, ble bare noen små tisseturer innimellom, også var de kanskje 3-5timer sammen med min mor. Så de er veldig greie sånn, soving elsker de :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverdager:

Luftetur på morgenen, ca kl.06.00 Dermed må han holde seg til i 5 - halv 6 tiden. Nesten 12 timer altså. Men han står ute, og han dermed egentlig mulighet for å gjøre fra seg hele tiden. Etter turen på ettermidagen som er hovedturen, får han lufterunde igjenn mellom 10 og 12. Lufterunden på kvelden er lenger enn den på morgenen, og jeg tar alltid hensyn til om han har bimelibommet turen før når jeg velger hvor langt vi skal gå.

I helgene kan han få lengre turer morgen eller kveld, men kanskje kortere midt på dagen, alt etter som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har egentlig ikke noen rutiner på det, men litt blir det jo...

På hverdager: morgentur kl 06-06:30

Hundelufter kommer 10:00-12:30 (ca, noe varierer)

Tur når jeg kommer hjem fra jobb kl 15:00 bare en kort tur da ca 20 min

Tur kl 18:00, da er vi ute ca 1 time.

Tur kl 21 (bare en kort tus så han får gjort det han skal)

Helger: Tur når vi står opp ca kl 09:00-10:00

tur ca kl 14

tur ca kl 18

tur ca kl 21

tur ca kl 23-24 (bare en kort tur da)

Dette er ca det vi går av turer, han sier ikke i fra når han må på do, så jeg teller timer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjellig.

Hverdager pleier vi å gå ut halv 8, 10,15,18,å på kvelden ..

Helga, Det kan være litt forskjell, . ca: 11- er ute ganske mye i helgane , nesten aldri inn :angry: hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hverdager, når jeg er på jobb, ser det vel omtrent sånn ut:

Ganske lang morgentur i 07-08-tida.

Går som regel rett ut på en lengre tur når jeg kommer hjem i 16-tida.

Vanligvis trenger hun ikke å gjøre fra seg igjen før i 22-tida, da vi bare tar en kort runde i nabolaget.

Så det blir vel 3-4 ganger om dagen som regel. Morgen- og ettermiddagsturene tar jeg jo uansett, men kveldsrunden styrer hun selv ved å si fra at hun må ut.

I helgene vil hun gjerne opp i 10-11-tida, men inntrykket mitt er at det er vel så mye for å få mat enn for å gjøre fra seg. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...