Gå til innhold
Hundesonen.no

Seng til Aussie

Recommended Posts

Skrevet

Har ei venninne som får en liten herlig blue merle Aussie i hus om EN uke :P (heldiggris)

Men så lurer ho på hvor stor denne sengen bør være. Sånn med tanke på at den kan passe den når den blir voksen også :P

Håper noen kan svare.

Skrevet

Ta målene av en voksen Aussie med i dyrebutikken og se etter, tror det er det letteste, da får man sett sengen skikkelig også :P

Skrevet
Ta målene av en voksen Aussie med i dyrebutikken og se etter, tror det er det letteste, da får man sett sengen skikkelig også :P

hehe, hvorfor tenkte vi ikke på det :rolleyes:

Noen som har målene til en voksen Aussie her inne? :P

Skrevet

Hvis du sier på str med en golden-tispe - stemmer det sånn passelig. Blondie er 55 cm og veier 22 kg. Hvis det er en av blue merlene fra aussiegården hun skal ha, blir nok de litt mindre enn det :P

Skrevet
Hvis du sier på str med en golden-tispe - stemmer det sånn passelig. Blondie er 55 cm og veier 22 kg. Hvis det er en av blue merlene fra aussiegården hun skal ha, blir nok de litt mindre enn det :P

OKi :P Ho skal ha den blue merle hannen der :P

Skrevet

Han her ligger enten på gulvet (fordi senga er for varm å ligge i) eller så trøkker han seg ned i sengen til den minste bikkja her. En dvergpincher:) Så det var bare teit å kjøpe stor seng til han med en gang.

De fleste steder jeg handler så går aussien som large. Så alt av seng, tepper osv som jeg har kjøpt hvertfall er blitt kjøpt i størrelse large. Ellers når det gjelder bur så kaller mange burstørrelsen for "boxer" størrelse.

Skrevet
Han her ligger enten på gulvet (fordi senga er for varm å ligge i) eller så trøkker han seg ned i sengen til den minste bikkja her. En dvergpincher:) Så det var bare teit å kjøpe stor seng til han med en gang.

De fleste steder jeg handler så går aussien som large. Så alt av seng, tepper osv som jeg har kjøpt hvertfall er blitt kjøpt i størrelse large. Ellers når det gjelder bur så kaller mange burstørrelsen for "boxer" størrelse.

Oki takk for svar :P

Ho fant vel egentli ut at ho kan bruke den kurven ho skulle kaste nå foreløpig. og heller legge et teppe oppe (valper har jo det med å ødelegge). Og heller kjøpe en ny seng når den blir eldre.

(kjenner at jeg gleder meg på hennes vegne, og fordi jeg skal få kose valp) :P

Skrevet

Hunder har også en tendens til å ville ligge litt trangt (tror jeg).. Jeg hadde i alle fall to sånne plastkurver- en stor (anbfefalt for rasen) og en som var mindre. Har sjelden sett noen av mine i den store sengen - de velger ALLTID den minste..

For mine hunder (har hatt mange forskjellige senger opp gjennom årene) så er det uten tvil den firkantede Kennel-sengen som er mest populær. Ser ut som en Bia-bädd, men har et grønt nylonstoff på. Her: http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____46676.aspx. Men jeg har en str. mindre enn denne her, og den ble kjøpt til klart lavere pris enn det som her står (på en utstilling, tror den kostet mellom 350-400,-)..

Susanne

Skrevet

Min lille aussieklump er ca 52cm høy (eller noe i den dur, 19,5kg veier han nå og er 18mnd :icon_confused: ), jeg har en biabed i str 60x70cm eller noe sånt, og lille klumpen bruker maks 1/3 til 1/2 når han ligger i den. Sammenkrøllet på minst mulig plass, og bestandig ligger han med ryggen mot kortsiden. Som oftest ligger han i kroken ved stuedøra,og der er plassen mye mindre, 40x 60cm kanskje...

Når hun skal ha valp er det vel ikke noe stress.. men jeg ville ikke kjøpt den største senga bare for at hunen skal kunne breie seg ut, min erfaring er at de helst vil ligge i en klump i sengene;) I allefall de hundene jeg har hatt/passet;)

Skrevet
Min lille aussieklump er ca 52cm høy (eller noe i den dur, 19,5kg veier han nå og er 18mnd ;) ), jeg har en biabed i str 60x70cm eller noe sånt, og lille klumpen bruker maks 1/3 til 1/2 når han ligger i den. Sammenkrøllet på minst mulig plass, og bestandig ligger han med ryggen mot kortsiden. Som oftest ligger han i kroken ved stuedøra,og der er plassen mye mindre, 40x 60cm kanskje...

Når hun skal ha valp er det vel ikke noe stress.. men jeg ville ikke kjøpt den største senga bare for at hunen skal kunne breie seg ut, min erfaring er at de helst vil ligge i en klump i sengene;) I allefall de hundene jeg har hatt/passet;)

Nei ho venter nok en stund med å kjøpe inn seng. hadde en kurv som ho sikkert kan bruke mens den er valp...

ååå til helga får ho den :P:P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...