Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke malle er dette?


vipsen

Recommended Posts

Hei,

Jeg mener å ha lest et eller annet sted at Gibbi'n har flere bein (?) i ryggfinnen enn en Ancistrus - så selv som små kan man visstnok i alle fall se forskjell på det.

Hodet er også veldig forskjellig - men hvis man ikke har begge typer foran seg så synes i hvertfall jeg det er vanskelig å huske hvem som så ut hvordan..

Så nå er det bare å finne fram noen bra bilder av ryggfinnene deres og begynne å telle - eller?

Heldigvis vokser Gibbiceps'en (el. Pleco) veldig sakte, da. Det tar årevis før den blir så stor at man kunne laget en bedre middag av den.. Huff, slemt sagt - men det sies at maller er en delikatesse enkelte steder i verden (men det er jo hund og katt også, da...).

Den jeg hadde (kjøpt som Ancistrus, 3-4 cm stor, selvsagt..) ble vel rundt 12-13 cm på 2-3 år, og da ga jeg han bort til en kompis med kjempestort kar.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg hadde (kjøpt som Ancistrus, 3-4 cm stor, selvsagt..) ble vel rundt 12-13 cm på 2-3 år, og da ga jeg han bort til en kompis med kjempestort kar.

Det er vel den størrelsen den har nå, husker ikke hvor lenge den har vært der, noen år hvert fall.

Noen med stort, fint kar i Bergen som ønsker seg Gibbiceps? Evt...noen i Bergen som har stort kar rimelig til salgs? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men da er det jo ikke noen hastverk å få han (hun) ut av karet i hvertfall... Det sies jo at de er flinke algespisere så lenge de er små - og DA har den jo i alle fall en god funksjon i karet ditt.

Når den blir to-tre ganger så stor - ja, DA er det kanskje på tide å få omplassert den til noen som har større kar - evt. skaffe deg et skikkelig monster-akvarium selv!

Hei så lenge!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg mener å ha lest et eller annet sted at Gibbi'n har flere bein (?) i ryggfinnen enn en Ancistrus - så selv som små kan man visstnok i alle fall se forskjell på det.

Hodet er også veldig forskjellig - men hvis man ikke har begge typer foran seg så synes i hvertfall jeg det er vanskelig å huske hvem som så ut hvordan..

Så nå er det bare å finne fram noen bra bilder av ryggfinnene deres og begynne å telle - eller?

Heldigvis vokser Gibbiceps'en (el. Pleco) veldig sakte, da. Det tar årevis før den blir så stor at man kunne laget en bedre middag av den.. Huff, slemt sagt - men det sies at maller er en delikatesse enkelte steder i verden (men det er jo hund og katt også, da...).

Den jeg hadde (kjøpt som Ancistrus, 3-4 cm stor, selvsagt..) ble vel rundt 12-13 cm på 2-3 år, og da ga jeg han bort til en kompis med kjempestort kar.

Susanne

Det stemmer - på gibben strekker ryggfinnen seg helt ned til halerota, men hos ancistrusen er det et tydelig mellomrom mellom ryggfinne og halerot.

Noen vokser svært sakte mens andre skyter i været, men når den begynner å bli for stor ser du det lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...