Gå til innhold
Hundesonen.no

Hera og Gandalf


-sheriff-

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!!! Så nydelige hester! Jeg hadde en veninde som hadde sin tinker hos oss, hun var fanget i 2001 så hun var ikke helt tam, men utrolig godlynnet. Var veldig glad i henne men nå har hun flyttet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 5 months later...

Bildet fra avisa.

Dramatisk start for liten rømling ( utdrag fra Varden avisa).

Føllet på ca. 8 timer reiser seg på ustø bein og finner fram til juret hos mamma Hera. Hun ble reddet etter en særdeles dramatisk start på sitt hesteliv.

TORE SVARVERUD

tore.svarverud@varden.no

SKIEN Det velskapte hoppeføllet av rasen tinker er omtrent ett døgn gammelt når dette leses ved frokostbordet torsdag morgen. Men hun fikk et første døgn som ble ganske voldsomt både for henne og eieren Britt Grøtvik (37).

- Det begynte når jeg kom ned i stallen her på Fossum klokka 7 onsdag morgen for å mate de fire hestene som står her, forteller Britt. Jeg kikket på Hera, som var drektig og har termin om ca. 2 uker. Det varierer litt med hvor lenge ei hoppes ca. elleve måneders drektighet varer, men det var ikke ventet at hun skulle nedkomme ennå.

- Plutselig så jeg at hun var blitt tynnere. Så fikk jeg se fosterhinna som lå på bakken i innhegningen utenfor stallen. Men det var ikke noe føll der!

MORSKJÆRLIGHET: - Finnes det noe skjønnere enn føllet mitt?Panikk

Britt fikk aldri så lite panikk. Noe føll var ingen steder å se.

- Jeg fryktet at det kunne være tatt av et rovdyr. Så tenkte jeg på at det kunne være stjålet. Et velskapt føll av denne rasen er verd 25.000 kroner, så det var slett ikke utenkelig. Men så fikk jeg se noen bitte små hestespor, så jeg skjønte at føllet må ha vært i live. Jeg skjønte også hva som måtte ha skjedd: Mora har født føllet og har rukket å slikke det rent. Men så har det sklidd ut under gjerdet når det har forsøkt å reise seg. Fødselen har antagelig skjedd ved 06-tida.

- Jeg ringte mannen min, men han er på jobb i Kristiansand. Jeg ringte flere venninner, og Jeanett Johansen og Wera Versvik kom for å hjelpe meg å lete.

LITT FORVIRRING: Føllet har en følelse av at det skal lete etter maten mellom to bein. Men her er det litt på villstrå.Ut i elva

De kikket rundt i området i flere timer, og klokka halv ti fant Jeanett Johansen (18), som eier en av de andre hestene i stallen, føllet i et skogholt et stykke fra stallen.

- Vi gikk mot det med Hera. Føllet var livredd både for oss og mora. Det fikk panikk, og hoppet ut i Falkumelva. Vi var redd for at det skulle bli tatt av strømmen. Så Jeanett hoppet etter. Hun ble stående med vann opp til livet, men fikk tak i det ca. 30 kilo tunge føllet, og fikk holdt det fast. Hera fulgte etter føllet sitt ut i elva, og halte Britt med seg.

- Vi måtte bare bli stående ute i elva en stund for å roe ned situasjonen, både vi og hestene. Etter hvert fikk vi med mye strev med oss hestene opp og tilbake til stallen. Da hadde en ponni stukket av, men den var heldigvis bare gått dit den visste det var ferskt gras.

- HUN SUGER! Hesteeier Britt Grøtvik er ikke helt trygg på at alt går bra før hun ser at føllet finner maten.Familieidyll

- Vi tilkalte veterinær, for vi var litt bekymret. Føllet hadde vært borte fra mora i tre og en halv time etter fødselen, og vi var litt urolig for om mora ville avvise føllet. Men det skjedde ikke. Føllet hadde litt problemer med å finne fram til maten hos mora. Hun måtte få litt tåteflaske først.

Men når Varden kommer innom, er familieidyllen perfekt, og føllet suger friskt av en mor som ikke kan få sett seg mett på sitt skjønne avkom.

Tinker er en hesterase avlet fram av sigøynerne. Den er kjent for å være god til kjøring med vogn, og til ridning, som er det tinkerne på Fossum brukes til.

post-322-1191500750_thumb.jpg

post-322-1191500954_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...