Gå til innhold
Hundesonen.no

NRK med nytt program om hunder


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Til høsten kommer det et annet dyreprogram på nrk. Det blir ikke bare å gå generelt på hund etter som jeg har forstått, men blir endel. Der har de kontakt med blant annet Gry Løberg og en Espen Gudim til atferdsdelen på hund. Dyrisk heter det programmet. Spent på hvordan det blir lagt opp, og ikke minst hvordan det blir lagt opp. Etter som jeg har forstått så er Gry Løberg veldig flink på hund og atferd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Jeg har sett flere episoder av det programmet på svensk tv og det er tragisk dårlig,

jeg har vanskligheter med å ta denne instruktøren på alvor jeg da utifra innlæringsmetoder og all den spesielle straffen han bruker.

Dersom det skal sendes hundeprogrammer på tv så er det bedre å ha slike programmer som " Hitta Hem" som går på Tv4 der de finner nye hjem til hunder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja ja, sender man program om hunder er det galt. Sender man ikke program om hunder er det også galt...

Samme sak ser jeg også innen en del bilrelaterete fora jeg frekventeer. Der er man fra seg av eder og galle om Autofil... Samme sak. Sender man et bilprogram man synes er teit, eller har en teit programleder er det feil. Sendes det ikke program om biler og motorsport er det også feil.

Det er ikke lett å gjøre alle til lags !

Jeg reagerer ellers på at alle snillistene har så liten tro på sin filosofi at de med sensur vil stoppe en filosofi der pos. straff er en naturlig ingrediens i dressuren. Hvorfor tror dere ikke at dette er det beste som kunne skje i forhold til deres overbevisning ? Vil ikke denne serien en gang for alle overbevise hundefolk om at klikker og positivsme er tingen ? Vil ikke denne serien gi det løftet som tydeligvis trengs i hunderessurNorge ??

Eller er det det at dere ikke tror at folk tenker selv.

Blir man så forutinntatt og fordomsfull på andres evne til å resonnere og søke kunnskap ved å være positivist ?

Jeg finner det ellers merkelig at man hisser seg opp over et tilbud på TV man ikke er pliktig å se på. Hva med av- knappen eller andre kanaler ?

mh

cl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du egentlig lest alle innleggene? Hehe, egentlig mener jeg mitt da.... det er jo langt.

Poenget er altså at Jeppe Stridh sikkert er en dyktig hundekar, akkurat som mange av "gamlegutta" med mer tradisjonelle metoder - jeg har møtt endel av dem i brukssammenheng blant annet. Og Nordenstam sjøl er jo superflink til å trene hund, og en vettug kar.

Problemet er vel at det i programmet faktisk demonstreres teknikker også - og at de gis "ekspertens" anbefaling. Hva "folk flest" vil gjøre? Jepp, prøve dem selv - kanskje uten å få med seg nyanser, kanskje uten å ha skjønt dette med timing, og med å se ting i sammenheng.

Og så prøver de sjøl, uten å ha noen hundekar rundt seg til å veilede dem - og det er DÉT jeg er skeptisk til. For dette kan bli ALTFOR håndfast. Jeg har sett nok rundt i parker av folk som "korrigerer" hundene sine, og som tar i VELDIG hardt... hinsides alt, fordi det er feiltimet, i feil situasjon. Jeg gikk et kurs engang, som vel var rimelig hardt; der skulle hundene "lære" å legge seg ned for eierne... (jeg var ganske desperat da, for å prøve det) - og selv DE måtte terpe og terpe at folk måtte gi seg, at de ikke måtte snakke så lenge til hunden og så videre....

Og så er det dette med hva folk får med seg. Selv på et kurs hender det at folk oppfatter ting som læres bort, litt feil, eller ikke får det helt med seg - fordi de ikke har erfaring, fordi de har annen erfaring som sparker inn, slike ting. Men på et kurs vil noen andre SE det, og kunne si fra. Men gjør det selv på TV blir jo noe annet...

Derfor tror jeg mer bevisstgjørende programmer, som får folk til å tenke og lure og ønske å vite MER, er atskillig bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er det det at dere ikke tror at folk tenker selv.

mh

cl

Nei sliter litt med det altså. Senest i dag møtte jeg en dame som lurte på om jeg kunne hjelpe henne med noe. Hunden red på henne når hun vasket gulvet, og rådet hun hadde fått var å riste hunden kraftig og si "nei", resultat: bikkja svarte. Så hun viste ikke helt hva hun skulle gjøre, for hun var blitt redd hunden og synes det var litt ekkelt å være så hardhent. Dyret hadde nettopp byttet hjem og slik jeg tolket henne der jeg sto å kikket på frøkna, så var hun livredd verden!

Damen hadde altså fått beskjed om å riste dyret og legge henne på rygg til hun ga seg. Damen likte ikke dette og ble kjempeglad når jeg forklarte om andre alternativer og hvorfor jeg ikke ville lagt denne hunden i bakken (hun sto å skalv mellom eiers ben, med halen mellom beina)

Opplevde for ett par uker siden at to eldre damer lurte på hvordan jeg hadde fått så fin innkalling på bikkja mi. Jeg forklarte da, og de kunne fortelle at de hadde lært noe annet, men likte ikke helt måten, men viste ikke om noe annet. Noen hadde nemlig fortalt dem at de skulle riste valpen og lese paragrafer når den ikke kom på første innkalling (les løp etter valpen, fang den, rist og les paragrafer...) Funker rimlig fort den metoden :P Tar ikke lang tid før bikkja ikke kommer i det hele tatt på den måten, for det er nokså sikkert at eldre damer ikke klarer å løpe etter dyret, droppe den biten og leser paragrafer når hunden omsider kommer.

Jeg har mange andre eksempler på at folk ikke tenker selv. Det er ikke så lett å tenke selv når man er førstegangs eier og vil så gjerne gjøre ting riktig. De gjør som de blir bedt om på kurs, ferskinger er lette å manipulere. Så nei jeg har ikke så høye tanker om mannen/kvinnen i gata og tenke selv. De ser jo resultater av Jeppe's metode i kurset, ergo virker det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel si meg enig med Margrete her, bare å surfe litt rundt på dette forumet det, så ser man jo hvor gjerne folk tenker sjøl, liksom (nesten ikke vondt ment :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"se, hunden elsker å jobbe for deg!" :rolleyes:

Huff, jeg blir oppgitt jeg.. Skjønner godt at folk lett blit påvirket av dette.. I fjor når det gikk på svensk tv kom pappa til meg mens jeg trente og skulle vise meg :rolleyes:

Han er med og trener klikkertrening nå etter overtaling av meg forresten..

Gidder ikke se mere, jeg blir bare frustrert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke være med på noen kampanje for å stoppe det før jeg har sett det. Man kan lære MYE av å se hvordan ting IKKE bør gjøres også, så for min del må de bare sende det.

Hundetrenere finnes det overalt, og alle er overbevist om at nettopp deres metodde er den eneste rette. (Og alle andre er innkompetente idioter som ødelegger hundene)

Hundefolk bør innse at det finnes mange som kan mye, men ingen som kan alt. Dessuten så finnes det også flere måter å gjøre ting rett på. Ikke nødvendigvis bare èn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så mye rykking i bånn.. Mange var jo langt fra presise. Og hvorfor ikke godbiter under innlæring!? En må jo ikke bruke godbiter når en går tur, selv om hunden er vant til å få det på trening, den går da fint i bånd når den først har lært det, uten å trenge å få godbiter hele tiden. Og hva er forskjellen på godbiter i konkurranse-rettet trening, og hverdagslydighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, for å si det nå var jeg veldig innstilt på at dette skulle være ILLE. Men for å være ærlig, nei jeg syns ikke det var ille i det heltatt. Syns han var veldig klar og tydelig. De sa jo i fra med engang de korrigerte for mye/for lenge/for kraftig.

Syns det også så ut som om hundene ble litt mer "med". Og eierne ble flinkere til å belønne, snakke med hunden, og få den med seg. Ja dette er min mening.

Treneren var veldig klar i hva han sa. Eneste jeg savnet er forklaringen FØR de begynte.

Så jeg er ikke mot at denne serien skal kanseleres her i norge. Men selvfølgelig, det kan skje mer neste episode, og jeg kommer til å se. Men jeg er positiv til programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så mye rykking i bånn.. Mange var jo langt fra presise. Og hvorfor ikke godbiter under innlæring!? En må jo ikke bruke godbiter når en går tur, selv om hunden er vant til å få det på trening, den går da fint i bånd når den først har lært det, uten å trenge å få godbiter hele tiden. Og hva er forskjellen på godbiter i konkurranse-rettet trening, og hverdagslydighet?

Jeg svarer for det jeg har hørt og lært. Syns det virket rart at han mente det var forskjell på hverdagslydighet og konkurranselydighet på den fronten. Men som hos nordenstam da: man bruker ikke godbit på de første kursene, nettopp fordi "nybegynnere" er for dårlige til å belønne i rett tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var et interessant program, og det blir spennende å se hvordan eierne blir opplært i programmet fremover. Kunne godt ha tenkt meg å vært på kurs hos han selv. Det er mange måter å gjøre ting på, men jeg kan skjønne problemstillingen med at folk sitter hjemme å ser og prøver, uten å ha blitt skikkelig veiledet av istruktører som de på serien. Da er det lett at det kan bli tull.

Sånn utenom det, syns jeg det var helt greit. Har sett endel på klipp fra serien og jeg gjør mye likt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ærlig talt forventet meg noe verre, for dette er ikke det verste jeg har sett. Men folk trenger jo ikke gå ut i hagen i ring med hunden og rykke for den saks skyld. Er egentlig skremmende enig med Akela her, ang hva som bør sendes og ikke (programmer som ikke viser metode er jo interessant), men har selv ikke sett SOS Hundehjelpen.

Ellers vil jeg si at jeg har også hørt jeg har en fin innkalling på hunden min. Av en instruktør. Som jobbet noe hardere enn denne Jeppe. Og som da fikk høre at jeg trente klikkersk, presterte å påstå at hunder ikke lærte noe om man aldri korrigerte de (fysisk eller med kjeft, altså positiv straff, men han kunne tydeligvis ikke ordet/begrepet). Fikk nesten dødsom over hunden min fordi jeg trente klikkersk (men gad for en nydelig innkalling jeg hadde, en han faktisk bare kunne drømme om sa han), men som sagt; hunden min kunne aldri lære noe fordi jeg klikket. Prøvde å si at jeg hadde trent inn innkallingen med klikkerprinsippene, men han mente at så god innkalling får man ikke når man trener klikkersk. Snakk om å være trangsynt.

Uansett; han skulle demonstrere hvordan man lærte en hund å gå pent i bånd, og da var det en springer som fløy gjennom lufta gitt.. Nydelig å se på, spesielt med tanke på at eierne av denne hunden etterpå skulle hjem og prøve dette selv.. Da de skulle prøve litt foran instruktør, fikk de ikke høre annet enn at de skulle rykke hardere. Timing? Nei, det hadde tydeligvis ikke så mye å si, bare hunden hylte nok så lærte den fort. (Sier ikke at det ikke virker, sier bare at skal man først lære bort sånne ting, er kanskje timing en grei ting å nevne i forbifarten..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skummelt med dette er jo alle de som er helt ferske og har hund eller skal få seg...for har man ikke peil er det lett å følge en som er instruktør og hvertfall hvis det sendes på tv...nei nei, skjønner igrunn ikke at det bare er å lage og sende en slik serie jeg...må vel være visse regler å følge eller?

Nei takk for min del, takke seg til frustrerte fruer=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som hos nordenstam da: man bruker ikke godbit på de første kursene, nettopp fordi "nybegynnere" er for dårlige til å belønne i rett tid.

Må flire litt av den der.. Etter hva jeg har sett igjennom mine år med hund (og det begynner å bli noen) så er "nybegynnere" mye mer dårlige på å straffe til rett tid... :P Må da vel være mye bedre å bomme med en godbit enn en straff vel...!? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk selv ikke med meg programmet. Men det gjorde tydeligvis pappa...

Nå skulle han ut på tur med Taika, og trene :shocked: Han skulle nemlig få bikkja til å gå fint ved siden av han, uten godbiter og uten bånd! Han skulle følge programmets, eller Jeppes, "innstukser."

Lykke til sier bare jeg :rolleyes::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk selv ikke med meg programmet. Men det gjorde tydeligvis pappa...

Nå skulle han ut på tur med Taika, og trene :shocked: Han skulle nemlig få bikkja til å gå fint ved siden av han, uten godbiter og uten bånd! Han skulle følge programmets, eller Jeppes, "innstukser."

Lykke til sier bare jeg :rolleyes::P

Uten bånd??

Skulle han bare gå og hoppe da? ;) hihi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel si meg enig med Margrete her, bare å surfe litt rundt på dette forumet det, så ser man jo hvor gjerne folk tenker sjøl, liksom (nesten ikke vondt ment :P )

:Laugh: Herlig!

Hm, for å si det nå var jeg veldig innstilt på at dette skulle være ILLE. Men for å være ærlig, nei jeg syns ikke det var ille i det heltatt. Syns han var veldig klar og tydelig. De sa jo i fra med engang de korrigerte for mye/for lenge/for kraftig.

Syns det også så ut som om hundene ble litt mer "med". Og eierne ble flinkere til å belønne, snakke med hunden, og få den med seg. Ja dette er min mening.

Treneren var veldig klar i hva han sa. Eneste jeg savnet er forklaringen FØR de begynte.

Så jeg er ikke mot at denne serien skal kanseleres her i norge. Men selvfølgelig, det kan skje mer neste episode, og jeg kommer til å se. Men jeg er positiv til programmet.

Joda, jeg kan være enig med deg, dette er ikke sååååå ille liksom, og bruker man det som mannen ønsker, funker det sikkert veldig bra også. Men når man ser at kursdeltakere som får veilledning ikke klarer å være presise nok, hvordan tror du da "mannen i gata" kommer til å fikse dette...?

Jeg er sikker på at veldig mange av oss har en liten sperre i forhold til det å korrigere hundene våre. Vi vil gjerne at de skal gjøre rett, og gir de liksom en ekstra sjans (type armen som strekkes for at båndet IKKE skal bli stramt) og blir dermed altfor sene i korrigeringen. De som fikser dette, altså timingen, får gode resultater, men jeg tviler på at man kan lære dette etter et tv-program liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer for det jeg har hørt og lært. Syns det virket rart at han mente det var forskjell på hverdagslydighet og konkurranselydighet på den fronten. Men som hos nordenstam da: man bruker ikke godbit på de første kursene, nettopp fordi "nybegynnere" er for dårlige til å belønne i rett tid.

Så hvorfor bruke rykking i bånd på de første kursene da? Er nybegynnere flinkere til å korrigere i rett tid, enn til å belønne i rett tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må flire litt av den der.. Etter hva jeg har sett igjennom mine år med hund (og det begynner å bli noen) så er "nybegynnere" mye mer dårlige på å straffe til rett tid... :P Må da vel være mye bedre å bomme med en godbit enn en straff vel...!? :rolleyes:

Jeg vet bare at på kurset jeg var på klarte alle å korrigere i rett tid, men belønningen var det værre med. Jeg snakker ikke ut av løse luften, men av hva jeg faktisk har sett og opplevd.

Men nei jeg er ening med dere, det er ikke lett å bare begynne å trene på denne måten uten at du har noen der som kan korrigere deg også.Og mye blir fort feil. Men samme gjelder belønning, folk belønner ofte i feil tid, og forsterker ikke øvelsen.

men hva skal de sende av hund da? Nei, nettopp, ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bare at på kurset jeg var på klarte alle å korrigere i rett tid, men belønningen var det værre med. Jeg snakker ikke ut av løse luften, men av hva jeg faktisk har sett og opplevd.

Men nei jeg er ening med dere, det er ikke lett å bare begynne å trene på denne måten uten at du har noen der som kan korrigere deg også.Og mye blir fort feil. Men samme gjelder belønning, folk belønner ofte i feil tid, og forsterker ikke øvelsen.

men hva skal de sende av hund da? Nei, nettopp, ingenting!

Vet du, jeg tviler faktisk på at alle klarte å korrigere til rett tid, sorry.. Har sett litt for mange tilfeller av noe annet for å si det sånn! :P

Og nei det er ikke så lett å belønne riktig heller, men det er på mange måter ikke like "farlig" som å straffe til feil tid.. (sånn i fare for å gjenta meg selv liksom... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg tviler faktisk på at alle klarte å korrigere til rett tid, sorry.. Har sett litt for mange tilfeller av noe annet for å si det sånn! :P

Og nei det er ikke så lett å belønne riktig heller, men det er på mange måter ikke like "farlig" som å straffe til feil tid.. (sånn i fare for å gjenta meg selv liksom... ;) )

Hehe, da får du tro det :P

Men rart de oppnådde så mye når de var der da.

(jeg snakker om en jeg ikke helt trodde på selv, før jeg kom dit, og første timen var ferdig. Da var jeg overbevist. og de er faktisk VELDIG nøyaktige selv, forklarer så ALLE forstår det, trenere løper til deg med engang DE ser du gjør feil, og alt ble fort rettet på, men mest kommentert var belønningen, så skal da tro de ikke reagerte på straffen, og tro meg, DE hadde sagt ifra om du korrigerte feil, eller til feil tid).

Men er opptil deg hva du tror, men jeg har sett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte programmet godt, skjønner ikke at det har fått så mye kritikk... Er ikke farlig å gi et kort napp i halsbåndet, bare man gjør det riktig. Kommer til å se på det fremover, iallfall!

Skjønner at det kan være dumt hvis noen skal prøve på egenhånd og gjør det feil, de burde anbefalt seerne å gå på kurs for å lære det skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...