Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine
Skrevet

Æhh, nå mista jeg hele innlegget <_<

Prøver igjen:

Noen som blir med på seriøs lydighetstrening en dag her? :baby:

Forslag til sted:

P-plassen til Ikea(på Søndager)

Hva kan du ta med?:

Kjegler

Apportbukk

Hvem?:

Christine

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Jeg blir gjerne med på alt av trening, men er opptatt søndag den ellevte i alle fall, og nå på søndag da.

Jeg kan ta med sagflistreapportbukk (labradorer skal liksom ha så mykt bitt, pøh), plastapportbukk som har blitt teipa fordi den ikke tålte en tur på asfalten, godbitskål, musematte... Jeg skal snekre meg lp-hinder, så om jeg blir kjørt kan jeg sikkert ta med det også...

Guest Christine
Skrevet

25. Mars da? :baby:

Da har vi:

Kjegler

Apportbukker i hauger

Mange musematter

Godbitskåler

Lp- hinder ?

:baby:

Skrevet

Hva med 18.? Eller er det da det er villmarksmesse?

Evt hver eneste søndag framover nå? Vi trenger den treninga vi kan få, hehe (minner meg på at jeg må melde meg på etterhvert, når er det fristen går ut til Selbu?).

Skrevet

Jeg er interessert i litt ordentlig trening. jeg og Molly trenger det absolutt dersom vi skal være i nærheten av å debutere til våren... Særlig tannvisning, fellesdekk og sånt.

Har ikke noe annet enn apport (som hunden nekter å ta, forøvrig), musematte, skål eller kjegler jeg heller. Raseklubben skal kjøpe inn hinder, men har ikke sett noe til det ennå... :baby:

Skrevet

Åh, vi trenger virkelig tannvisning og fellesdekk vi også (eller skal vi konsentrere oss om å i det hele tatt ligge stille først? hehe). Særlig tannvisning. Det er ikke lett å være labrador og holde rompa på bakken når det kommer en person bort for å hilse!

Skrevet
Åh, vi trenger virkelig tannvisning og fellesdekk vi også (eller skal vi konsentrere oss om å i det hele tatt ligge stille først? hehe). Særlig tannvisning. Det er ikke lett å være labrador og holde rompa på bakken når det kommer en person bort for å hilse!

Låter kjent... :rolleyes:

Guest Christine
Skrevet

Den 18. Er det jesustrening i Kirka/basketkamp :baby:

Haha, godt å høre at vi ikke er de eneste som trenger seriøs trening! Milo er på hytta nå uten noen form for bånd, og når han kommer tilbake vet han ikke hva "gå fot" eller "på plass" betyr :baby:

Å ta det hver søndag fremover for de som kan er jo smart da.

Jeg kan iallefall ikke før den 25.. Og vi trenger også tannvisning, fellesdekk, og i hele tatt det å jobbe på ukjente plasser med hunder tilstede!

Guest Christine
Skrevet

Noen som blir med på å ta det den 25. da? :P

Også kan vi se om det blir hver søndag?

Guest Christine
Skrevet

Ehh, æhh, jeg overså visst neste helg på kalenderen jeg...Så om noen vil bli med å trene på førstkommende Søndag også så hadde det vært strålende :angry:

Skrevet

Jeg skal bort neste helg dessverre, så jeg kan i alle fall ikke.

Kom på at det er NKK Bergen den 24. og 25., men jeg tror uansett ikke at jeg orker å dra nedover. Ender bare opp med å kjøpe bånd og andre ting jeg ikke trenger.

Guest Christine
Skrevet
Jeg skal bort neste helg dessverre, så jeg kan i alle fall ikke.

Kom på at det er NKK Bergen den 24. og 25., men jeg tror uansett ikke at jeg orker å dra nedover. Ender bare opp med å kjøpe bånd og andre ting jeg ikke trenger.

Da tar vi det den 25 da...Så lenge alle kan :angry:

Skrevet

Jeg blir og veldig gjerne med på søndagstreninger! Vært veldig slapp med trening nå etter jul og trenger komme igang igjen. :o

Det å trene på ukjent plass med flere hunder er dessuten kjempenyttig og utfordende for oss! Trengs :rolleyes:

Guest Christine
Skrevet
Jeg blir og veldig gjerne med på søndagstreninger! Vært veldig slapp med trening nå etter jul og trenger komme igang igjen. :o

Det å trene på ukjent plass med flere hunder er dessuten kjempenyttig og utfordende for oss! Trengs :rolleyes:

Så flott! :P

Om flere har lyst til å være med, så er det bare å hive seg på.

Hvor vil folk trene da?

Skrevet

Vi vil også være med :P

Men blir ikke sånn super seriøs trening for vår del, da vi ikke har satt oss noen mål enda. Men vi fungerer fint som forstyrrelser altså, kan også hjelpe til med tann visning ect. :P

EDIT: Funker fint for vår del å trene på parkeringsplassen på IKEA :o

Skrevet

Må vi dra så langt som til Ikea? Dit kommer jeg meg ikke. Hva med skolegården til Katta? Var med Ingvild og trente der i dag og synes det er en utmerket plass jeg.

Guest Christine
Skrevet

Folk kan jo komme med forslag til plasser å trene, så får vi se hva det blir til :o

Skrevet

Også går det jo faktisk an å trene på forskjellige steder de forskjellige gangene også da...

Men som sagt kan ikke jeg nå på søndag, men jeg syns at det er greit om vi kommer igang med treningene, så jeg setter opp følgende sjefavgjørelsesforslag til dere, så får dere heller endre det som dere vil:

Nå på søndag, den 11. mars, på skolegården til Kalvskinnet/Biralee klokka halv ett-ett.

Guest Christine
Skrevet

Okei, greit :o

Og om noen stemmer for ikea p-plassen den 25. så skrik ut! (Stort, og ikke midt inne i byen)

Skrevet
Jeg vet ikke hvor den skolegården er jeg :o

Bak Prinsen Kino. Gå langs den gata som går fra nedenfor kinoen og bortover i retning Ila. Den er på venstre hånd etter 50-60 meter.

Forresten samme for meg hvor vi trener, så lenge det er en plass som er forholdsvis uforstyrret og man ikke risikerer å bli jaget bort (vi har blitt jaget så mange ganger i vinter at jeg begynner å bli drittlei...)

Guest Christine
Skrevet
Forresten samme for meg hvor vi trener, så lenge det er en plass som er forholdsvis uforstyrret og man ikke risikerer å bli jaget bort (vi har blitt jaget så mange ganger i vinter at jeg begynner å bli drittlei...)

Amen!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
    • Flyttet til Trening og adferd, forumet "Treningsutfordringer" er for  utfordre hverandre til å trene på ulike ting. - moderator Dette er et kjent og vanlig problem. Og det vil IKKE bli bedre av seg selv. Hvis hunden har fått "øve" seg på dette i 18 mnd så har dere en jobb foran dere. Du finner mange tråder om passeringsproblematikk på forumet her, jeg anbefaler å søke opp og lese dem for ulike erfaringer, vinklinger og råd. Generelt. Se an hunden. Noen hunder er sosiale, andre ikke. Uansett har alle, spesielt valper og unghunder, godt av sosialisering med andre, trygge hunder dere kjenner. Dette betyr ikke nødvendigvis hilsing eller lek, men tur, trening, og bare være sammen med og i nærheten av andre hunder. Mitt inntrykk er at bcer ofte er mer opptatte av mennesker enn andre hunder, men de trenger uansett trening på å være rundt andre hunder.  Jobb med kontakt, samarbeid og lydighet generelt. Uten dette grunnlaget kommer man ingen veier. En BC er en aktiv og arbeidsom hund, og hvis de ikke får brukt seg nok blir problemadferden større. Med en bc mener jeg man burde drive aktivt hundesport, med mindre man faktisk bruker den til gjeting. Man må ikke konkurrere, men en bc MÅ ha mental aktivisering utover tur. Bruk kontakt og alternativ adferd i passeringer. Ser han en annen hund, skal han umiddelbart tenke at "jobben" er å gå ved siden av deg. Kanskje bære en leke du har med? Det begrenser også mulighet for knurring og bjeffing, MEN vær sikker på at den andre hunden ikke kan komme for nærme med tanke på ressursforsvar.  Noe jeg brukte mye på en av mine hunder var "søk" og kaste ut en neve godbiter. Da var han opptatt med å finne dem mens den andre hunden gikk forbi. Ikke veldig bra hvis det er en løs hund som kan komme bort, men i andre situasjoner kan det funke fint. Hvis dere jobber konsekvent med dette blir det en del av prosessen med å bli voksen, og vil forhåpentligvis gå over. Men alt arbeidet dere legger ned nå, også som ser ut til å overhodet ikke funke i hormontåka, vil vise seg på den andre siden.
    • Hei. Har en bc hannhund på 18 mnd som har begynt å bli ekstremt vanskelig når det gjelder passeringer av andre hunder. Lydig og lettvin, snill, rolig inne og veldig miljøvant generelt. Er med på det meste. Problemet har blitt merkbart fra ca 16-17 mnd alder. Han piper, drar og er helt vill i bånd når vi møter hunder på tur. Ved ett tilfelle så møtte vi en rottweiler vi kjenner, da var det knurring og han sto i båndet. Han har møtt den rottweileren ett par ganger som valp også, og det har egentlig aldri gått særlig bra. Rottweileren er snill og rolig som dagen er lang, men mye usikkerhet hos min hund. De aller fleste hundemøtene er det bare piping og frustrasjon fordi han ikke får hilse. han har heller aldri vært særlig begeistret for hunder. Om han har vært løs som valp å han har hilst på hund og menneske, så er det ofte menneske han vil gi oppmerksomhet og ble fort irritert på den andre hunden om de snuste mer enn han ville. Han har aldri ved noen omstendigheter fått hilse på tur eller i bånd heller. Jeg skjønner treningsopplegget og at en må trene på avstand. Skjønner at det ofte ikke går over av seg selv, men det er jo en del biologi også. Så vil det blir bedre når han blir noen mnd eldre og hormoner osv blir mer stabilt? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...