Gå til innhold
Hundesonen.no

Når kan valpen vennes til å være alene?


MariJ

Recommended Posts

Mitt første innlegg her på hundesonen faktisk :baby:

Vi tenker veldig å å kjøpe oss valp til sommeren (flat coated retriever)

Så lurer jeg på når valpen kan begynne å være alene hjemme? Jeg har ingen planer å reise fra den fra dag 1, men når kan man begynne å la den være litt alene? Vi har hele sommeren på oss (studenter) men når høsten og skoleåret begynner må den være litt alene. Blir det altfor tidlig?

Huff, jeg klarer ikke helt å få frem det jeg mener her, men håper dere forstår :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg fikk valp for 10 dager siden. De siste tre dagene har han vært hjemme alene en times tid, for treningens skyld. Og det går kjempe fint for ham.

Vi har latt han se at vi går, og da kikker han bare, så sover han når vi kommer hjem.

Helt i starten var jeg ute med søpla, hentet post, skuffet snø, mens han var inne. Da hørt vi han om det var noe, men ikke en lyd.

Flatcoat retriever er en rase som er kjent for å ikke trives alene.

Så da ville jeg ha startet tidlig med å venne han av med å være alene.

Når dere skal på skole, om dere er vekke fulle dager, kanskje er det noen som kan lufte han for dere?

Lykke til med valpeplanlegging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ville starta med en gang valpen er trygg på det nye stedet, det å være uten mor og søsken og dere. Start med å bare gå ut døra og lukk den bak deg (gjerne når valpen er litt sliten) og kom inn igjen med en gang. Ikke noe stakkars deg når du går og ikke noen overveldende velkomst når dere kommer inn igjen. Dette er den mest naturlig ting i verden er holdninga du må ha. Når du ser hunden er trygg på det går du videre til å la hunden være alene mens du går å henter posten osv. Vær spesielt nøye på den første tiden av treninga frem til den har lært å være alene hjemme en times tid. Når den først har lært det og er trygg på det har jeg inntrykk av at det stort sett går veldig greit å øke tiden videre. Men gå veldig rolig frem i starten. Det kan være hardt for en liten valp å bli forlatt helt alene. Men ikke la det få deg til å utsette treninga. Og ikke noe stakkars deg når dere går i fra h*n. Jeg tror det er en fordel å starte med alenehjemmetreninga mens valpen er ganske liten, men som sakt; forsiktig i starten.

Jeg fikk også hunden min rett før sommerferien. Trente gradvis opp tida hun var alene, og når skolen begynte igjen i august kunne hun fint være alene hjemme en hel skoledag. Hun har aldri hatt problemer med å være alene hjemme, ikke ødelagt noe, ille pistrer eller bråker, stort sett bare sover (hu er løs i hele huset). Men hvor lang tid du vil bruke på å lære hunden å være alene en hel skoledag er veldig individuelt. Det kommer ann på deg og hvordan du gjør det, hvor fort du øker lengde og hunden. Noen hunder syns det er værre å være alene hjemme enn andre i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk valpen vår bare en måneds tid før eksamen begynte for fullt. ikke godt planlagt i det hele tatt. Vi begynte med å la han være på rommet alene noen minutt, og etter en ukes tid var han alene en halvtime. slik trappet vi opp hele tiden. Nå etter 4 måneder er vi vekke fra han i opptil 6 timer, og faktisk så tror jeg han liker det. Han legger seg med en gang vi går, og tror han stort sett sover til vi kommer. De første gangene vi var lenge vekke fra han, fulgte vi med på han på webkamera over nettet.

Lykke til hvertfall, og gratulerer med framtidig hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...