Gå til innhold
Hundesonen.no

Når kan valpen vennes til å være alene?

MariJ

Recommended Posts

Skrevet

Mitt første innlegg her på hundesonen faktisk :baby:

Vi tenker veldig å å kjøpe oss valp til sommeren (flat coated retriever)

Så lurer jeg på når valpen kan begynne å være alene hjemme? Jeg har ingen planer å reise fra den fra dag 1, men når kan man begynne å la den være litt alene? Vi har hele sommeren på oss (studenter) men når høsten og skoleåret begynner må den være litt alene. Blir det altfor tidlig?

Huff, jeg klarer ikke helt å få frem det jeg mener her, men håper dere forstår :baby:

Skrevet

Hei!

Jeg fikk valp for 10 dager siden. De siste tre dagene har han vært hjemme alene en times tid, for treningens skyld. Og det går kjempe fint for ham.

Vi har latt han se at vi går, og da kikker han bare, så sover han når vi kommer hjem.

Helt i starten var jeg ute med søpla, hentet post, skuffet snø, mens han var inne. Da hørt vi han om det var noe, men ikke en lyd.

Flatcoat retriever er en rase som er kjent for å ikke trives alene.

Så da ville jeg ha startet tidlig med å venne han av med å være alene.

Når dere skal på skole, om dere er vekke fulle dager, kanskje er det noen som kan lufte han for dere?

Lykke til med valpeplanlegging!

Skrevet

Tusen takk for svar!

Vi har mulighet til å få noen til å passe/lufte når vi er på skole/jobb.

:P

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Jeg ville starta med en gang valpen er trygg på det nye stedet, det å være uten mor og søsken og dere. Start med å bare gå ut døra og lukk den bak deg (gjerne når valpen er litt sliten) og kom inn igjen med en gang. Ikke noe stakkars deg når du går og ikke noen overveldende velkomst når dere kommer inn igjen. Dette er den mest naturlig ting i verden er holdninga du må ha. Når du ser hunden er trygg på det går du videre til å la hunden være alene mens du går å henter posten osv. Vær spesielt nøye på den første tiden av treninga frem til den har lært å være alene hjemme en times tid. Når den først har lært det og er trygg på det har jeg inntrykk av at det stort sett går veldig greit å øke tiden videre. Men gå veldig rolig frem i starten. Det kan være hardt for en liten valp å bli forlatt helt alene. Men ikke la det få deg til å utsette treninga. Og ikke noe stakkars deg når dere går i fra h*n. Jeg tror det er en fordel å starte med alenehjemmetreninga mens valpen er ganske liten, men som sakt; forsiktig i starten.

Jeg fikk også hunden min rett før sommerferien. Trente gradvis opp tida hun var alene, og når skolen begynte igjen i august kunne hun fint være alene hjemme en hel skoledag. Hun har aldri hatt problemer med å være alene hjemme, ikke ødelagt noe, ille pistrer eller bråker, stort sett bare sover (hu er løs i hele huset). Men hvor lang tid du vil bruke på å lære hunden å være alene en hel skoledag er veldig individuelt. Det kommer ann på deg og hvordan du gjør det, hvor fort du øker lengde og hunden. Noen hunder syns det er værre å være alene hjemme enn andre i utgangspunktet.

Skrevet

Vi fikk valpen vår bare en måneds tid før eksamen begynte for fullt. ikke godt planlagt i det hele tatt. Vi begynte med å la han være på rommet alene noen minutt, og etter en ukes tid var han alene en halvtime. slik trappet vi opp hele tiden. Nå etter 4 måneder er vi vekke fra han i opptil 6 timer, og faktisk så tror jeg han liker det. Han legger seg med en gang vi går, og tror han stort sett sover til vi kommer. De første gangene vi var lenge vekke fra han, fulgte vi med på han på webkamera over nettet.

Lykke til hvertfall, og gratulerer med framtidig hund

Skrevet

Jeg lærte twiggy å være alene hjemme etter ca 2 uker. Ved å la henne være alene litt og litt lengre..Nå kan hun være alene en hel skoledag :o

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...