Gå til innhold
Hundesonen.no

gå pent i bånd


Wanderlust

Recommended Posts

Ja som sikkert alle vet planlegger jeg hund nr 2. Men vil ikke gå i fella som jeg gjorde med Rex. Jeg var for slapp med båndtreningen og har en hund som tror han er trekkhund. Men hvordan skal man begynne fra valpen er i hus.? Jeg kommer ikke til å gå turer med Rex og valpen sammen med det første. Jeg vil at Rex skal få sine turer mens valpen ikke skal få "lære" av Rex.

Men jeg vil høre flere metoder om hvordan man skal få valpen til å gå pent i bånd. Har ikke noe krav om at den må gå som støpt sidenav meg, men bare ikke trekke i båndet.

Håper dere vil komme med tips, kom med hva som helt. Jeg er ingen klikkerperson egentlig, men kan jo være kjekt å vite fremgangsmåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stans når den trekker, vent til den ser bakover på deg og husker at du er i andre enden av båndet. Da gir du ros/godbit og hunden får fortsette. Ros for korte avstander i begynnelsen, øk etter hvert. Viktig å være konsekvent med denne metoden! Du kan også etter hvert kreve at den skal gå på siden av deg, noen hunder forstår ikke dette med lengden på båndet.

Jeg gjorde det vel en uke, og det funket dødsbra, men jeg er så slapp på det selv fordi jeg syns det er så kjedelig :ahappy: Har samme planene som deg med ny valp, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst ville jeg brukt både sele og halsbånd på hunden, mye lettere å være konsekvent når man kan bruke selen når vi ikke "gidder" trene....

I halsbåndet er det viktig at hunden ALDRI får lov til å trekke. Nå skal ikke jeg påstå at min hund aldri trekker i båndet :ahappy: men det handler vel mer om min ukonsekvente trening, enn om metoden.

Jeg har valgt en annen metode enn den tradisjonelle "stopp opp og gå når hunden tar kontakt".

I hvert fall, start på en parkeringsplass e.l. HVER gang hunden trekker i båndet, endrer du retning. Gå frem og tilbake og i sikk sakk som om du var dr... full. Når hunden begynner å bli god på å ikke dra i båndet, bytt retning allikevel, hunden skal tross alt lære å følge deg.

Etter hvert kan de sette ut "fristelser" som hunden skal gå mot. Trekker den, er det kjapt retningsbytte, og hunden mister muligheten til "fristelsen". Går den fint, kan den få "Vær så god" til fristelsen, enten det er å hilse på en hund/menneske, godis, tisseflekk etc...

Det gjelder å følge med, og å være tidlig ute. Så fort båndet blir stramt, går du en annen vei og trekker hunden med deg (litt forsiktig når den er liten valp da... ) Husk å belønn og ros når hunden går fint.

(og jeg ville kanskje brukt sele på valpen og latt den slippe dette her den første tida...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både Molly og IW's metoder, og begge har funket kjempebra, men det er superviktig å være konsekvent, valpen skal ALDRI få trekke i halsbånd. Derfor, har du dårlig tid, er du ikke i tålmodig trenehumør eller lignende bruk sele. Jeg har vært sinnsykt slapp med båndtreningen selv, så Felix leker husky, men neste valp skal gå fint;) Hvis du klarer å være konsekvent skjønner valpen at den aldri kommer noen vei hvis den trekker, og så fort den har skjønt det er det meste gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :ahappy:

Jeg var jo så sløv med rex, og det ble bare en uvane og la han gå som han ville (flexibånd), men vil ikke la det skje igjen, Da jeg sliter veldig med å få han til å gå pent. Men vi trener på det iblandt, men som sagt jeg er litt ukonsekvent.

Men når skal man starte med dette?

Skal jeg da bruke halsbåndet i "treningsøkta" og sele når den skal få det litt mer fritt? Kan jeg evt legge på en "fri"-kommando når jeg bytter fra halsbånd til sele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan eventuelt legge en "gå pent" kommando på det når du bruker halsbånd, men somregel vil hunden kjapt skjønne at med halsbånd drar man ikke, og med sele kan man gå litt mer fritt. De færreste valper drar helt i starten, men begynn med en gang. Valpen skal ALDRI få dra i båndet for å komme seg noe sted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan eventuelt legge en "gå pent" kommando på det når du bruker halsbånd, men somregel vil hunden kjapt skjønne at med halsbånd drar man ikke, og med sele kan man gå litt mer fritt. De færreste valper drar helt i starten, men begynn med en gang. Valpen skal ALDRI få dra i båndet for å komme seg noe sted..

okey :hug:

Takk igjen for svar. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey :hug:

Takk igjen for svar. :ahappy:

Lykke til! Vi er i samme båt antar jeg, siden begge borderne våre tror de er huskies og vi håper at de neste valpene skal bli liiitt flinkere:p *ler*. Blir det DSG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! Vi er i samme båt antar jeg, siden begge borderne våre tror de er huskies og vi håper at de neste valpene skal bli liiitt flinkere:p *ler*. Blir det DSG?

Hehe, skulle nesten tro han har noe sånt noe i blodet :hug: Ser ut som en husky der han løper forran sparken og drar ;) Og likedann på tur (ikke fult sååå ille da).

Men jeg er nok litt mer bevist på båndtrening nå, ettersom jeg ikke vil ha en trekkhund til ;)

Ja det blir dsg :o Falt helt for rasen og jeg føler meg endelig sikker på rasevalget. Toller er jo fortsatt en drømmehund, men av visse grunner (som jeg ikke skal si her) vil jeg drøye med den drømmen en del år til. Men dsg ER jeg virkelig sikker på. Fått sett flere av rasen (var hos en oppdretter for å snakke litt og hilse litt), og jeg er så forelska i rasen. Men NÅR det blir, er ennå veldig usikkert ;) Men jeg skriker nok ut her på sonen når jeg vet noe sikkert :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...