Gå til innhold
Hundesonen.no

Snakker om fordommer!

Aya

Recommended Posts

Fikk akkurat vite at det er forbud mot rottis på skolen vår.. alle andre hunderaser er greit.. I hele fjor hadde vi en buhund/elghund blandign som DREPTE alle hannhunder den så, og som stod og bjeffet HELE dagen- det er greit, men en rottis blir dømt på forhånd uansett hvordan den er, bare fordi det er en rottweiler.. blir så sint!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kathrine: jeg går på en internatskole hvor det er lov til å ha med hund.. Er faktisk kjempefint å ha hund der.. og det er åpent for alle raser- unntatt rottweiler. Fordo den er "farlig", jeg vet ikke. De hadde visst en litt ustabil rottis der en gang.. Men det gjør meg sint altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grr, blir så sint! Har selv vært borti alle fordommene mot rotweiler, schæfer, amstaff + alle de andre "farlige" rasene :)

Jeg vurderte jo å skaffe meg schæfer her tidligere i vår, naboene og andre folk her bare: Nei seriøst, du må ikke skaffe deg schæfer! De er livsfarlige og veeeldig vanskelig å få til. De ANER jo ikke hva de snakker om engang!

Grrr... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Kathrine, kunne jeg fått låne Amy en dag og tusla litt rundt på skolen med henne? Kunne kanskje gått med henne og Odin, så hadde jeg vel blitt kasta ut.. Det er det som er så synd: det er en privat skole, de kan gjøre AKKURAt som de vil der.. men de er teite. De slakter svarte kuer før de slakter brune kuer fordi de vil ha det mest mulig "lyst i fjøset"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Kathrine, kunne jeg fått låne Amy en dag og tusla litt rundt på skolen med henne? Kunne kanskje gått med henne og Odin, så hadde jeg vel blitt kasta ut.. Det er det som er så synd: det er en privat skole, de kan gjøre AKKURAt som de vil der.. men de er teite. De slakter svarte kuer før de slakter brune kuer fordi de vil ha det mest mulig "lyst i fjøset"

Ohh, my... Høres jo ikke helt bra ut.. [-X

Men bare komme å låne Amy, hoho.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så kult det hadde vært.. haha, skal sette ut annonse etter to store rottiser i mandal/lyngdal/flekkefjord området, som jeg kan få låne i ca tre timer er dag.. tihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri hatt en rottweiler, men i området her er den blitt veldig populær i det siste!

Mamma kjenner en rottis hann(som je har møtt). Han er vel litt over et år, og da je møtt'n(for ca to mnd sida) hadd'n ingen lydighet inne! Han var skikkelig diger! Høyere og tynger enn standar'n trur je... Men du ska lete lenge etter en snillere hund!

Rottisen er itte en aggresiv rase i seg sjøl, men når den itte blir sosialisert ordentlig, så blir den farligere enn andre hunder pga str.

Je syns de burde ha en evaluering av alle hunder som evt. skal bo der. Alle hunder kan bli farlige! Uansett str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, LouDan, de krever jo trenig osv.. men herlighet, det gjør jo alle!! Altså: her har vi EN jente på 15 som har TRE Border Collier som aldri blir brukt til noe annet enn litt turer.. En Elghund/buhund blanding som er døds aggresiv i forhold til andre hannhunder (han dreper de om de er mindre enn han), og som ingen andre enn eieren kan håndtere. også har vi en collie tispe som angriper andre tisper uten forvarsel.. Og en tervueren tispe som også kun blir brukt til tur, og som må ligge i et vanlig BUR utenom turene.. Som knurrer når det kommer mennesker.. hmm, har jeg glemt noen? Må si, at i dette galehuset ville en rottweiler nesten uansett virke som en positiv og grei hund :) *sukk* Er visst bare meg og en anne som er interessert i å bruke hundene våre.. Og HVORFOR ha BC eller terv hvis du bare vil rusle tur??? Da ber du jo om trøbbel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, LouDan, de krever jo trenig osv.. men herlighet, det gjør jo alle!! Altså: her har vi EN jente på 15 som har TRE Border Collier som aldri blir brukt til noe annet enn litt turer.. En Elghund/buhund blanding som er døds aggresiv i forhold til andre hannhunder (han dreper de om de er mindre enn han), og som ingen andre enn eieren kan håndtere. også har vi en collie tispe som angriper andre tisper uten forvarsel.. Og en tervueren tispe som også kun blir brukt til tur, og som må ligge i et vanlig BUR utenom turene.. Som knurrer når det kommer mennesker.. hmm, har jeg glemt noen? Må si, at i dette galehuset ville en rottweiler nesten uansett virke som en positiv og grei hund :) *sukk* Er visst bare meg og en anne som er interessert i å bruke hundene våre.. Og HVORFOR ha BC eller terv hvis du bare vil rusle tur??? Da ber du jo om trøbbel..

Og je er helt enig med deg ;) Ingen vits i å bli sur.. Alle raser krever sosialisering, det vet je.. Rottisen er kanskje en av de rasene som krever minst sosialisering ;) Det har i hvertfall je fått intrykk av ;)

Som je sa: Kanskje du kan foreslå en evaluering av alle hunder som eventuelt skal bo der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...