Gå til innhold
Hundesonen.no

Snakker om fordommer!

Aya

Recommended Posts

Fikk akkurat vite at det er forbud mot rottis på skolen vår.. alle andre hunderaser er greit.. I hele fjor hadde vi en buhund/elghund blandign som DREPTE alle hannhunder den så, og som stod og bjeffet HELE dagen- det er greit, men en rottis blir dømt på forhånd uansett hvordan den er, bare fordi det er en rottweiler.. blir så sint!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kathrine: jeg går på en internatskole hvor det er lov til å ha med hund.. Er faktisk kjempefint å ha hund der.. og det er åpent for alle raser- unntatt rottweiler. Fordo den er "farlig", jeg vet ikke. De hadde visst en litt ustabil rottis der en gang.. Men det gjør meg sint altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grr, blir så sint! Har selv vært borti alle fordommene mot rotweiler, schæfer, amstaff + alle de andre "farlige" rasene :)

Jeg vurderte jo å skaffe meg schæfer her tidligere i vår, naboene og andre folk her bare: Nei seriøst, du må ikke skaffe deg schæfer! De er livsfarlige og veeeldig vanskelig å få til. De ANER jo ikke hva de snakker om engang!

Grrr... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Kathrine, kunne jeg fått låne Amy en dag og tusla litt rundt på skolen med henne? Kunne kanskje gått med henne og Odin, så hadde jeg vel blitt kasta ut.. Det er det som er så synd: det er en privat skole, de kan gjøre AKKURAt som de vil der.. men de er teite. De slakter svarte kuer før de slakter brune kuer fordi de vil ha det mest mulig "lyst i fjøset"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Kathrine, kunne jeg fått låne Amy en dag og tusla litt rundt på skolen med henne? Kunne kanskje gått med henne og Odin, så hadde jeg vel blitt kasta ut.. Det er det som er så synd: det er en privat skole, de kan gjøre AKKURAt som de vil der.. men de er teite. De slakter svarte kuer før de slakter brune kuer fordi de vil ha det mest mulig "lyst i fjøset"

Ohh, my... Høres jo ikke helt bra ut.. [-X

Men bare komme å låne Amy, hoho.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så kult det hadde vært.. haha, skal sette ut annonse etter to store rottiser i mandal/lyngdal/flekkefjord området, som jeg kan få låne i ca tre timer er dag.. tihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri hatt en rottweiler, men i området her er den blitt veldig populær i det siste!

Mamma kjenner en rottis hann(som je har møtt). Han er vel litt over et år, og da je møtt'n(for ca to mnd sida) hadd'n ingen lydighet inne! Han var skikkelig diger! Høyere og tynger enn standar'n trur je... Men du ska lete lenge etter en snillere hund!

Rottisen er itte en aggresiv rase i seg sjøl, men når den itte blir sosialisert ordentlig, så blir den farligere enn andre hunder pga str.

Je syns de burde ha en evaluering av alle hunder som evt. skal bo der. Alle hunder kan bli farlige! Uansett str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, LouDan, de krever jo trenig osv.. men herlighet, det gjør jo alle!! Altså: her har vi EN jente på 15 som har TRE Border Collier som aldri blir brukt til noe annet enn litt turer.. En Elghund/buhund blanding som er døds aggresiv i forhold til andre hannhunder (han dreper de om de er mindre enn han), og som ingen andre enn eieren kan håndtere. også har vi en collie tispe som angriper andre tisper uten forvarsel.. Og en tervueren tispe som også kun blir brukt til tur, og som må ligge i et vanlig BUR utenom turene.. Som knurrer når det kommer mennesker.. hmm, har jeg glemt noen? Må si, at i dette galehuset ville en rottweiler nesten uansett virke som en positiv og grei hund :) *sukk* Er visst bare meg og en anne som er interessert i å bruke hundene våre.. Og HVORFOR ha BC eller terv hvis du bare vil rusle tur??? Da ber du jo om trøbbel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, LouDan, de krever jo trenig osv.. men herlighet, det gjør jo alle!! Altså: her har vi EN jente på 15 som har TRE Border Collier som aldri blir brukt til noe annet enn litt turer.. En Elghund/buhund blanding som er døds aggresiv i forhold til andre hannhunder (han dreper de om de er mindre enn han), og som ingen andre enn eieren kan håndtere. også har vi en collie tispe som angriper andre tisper uten forvarsel.. Og en tervueren tispe som også kun blir brukt til tur, og som må ligge i et vanlig BUR utenom turene.. Som knurrer når det kommer mennesker.. hmm, har jeg glemt noen? Må si, at i dette galehuset ville en rottweiler nesten uansett virke som en positiv og grei hund :) *sukk* Er visst bare meg og en anne som er interessert i å bruke hundene våre.. Og HVORFOR ha BC eller terv hvis du bare vil rusle tur??? Da ber du jo om trøbbel..

Og je er helt enig med deg ;) Ingen vits i å bli sur.. Alle raser krever sosialisering, det vet je.. Rottisen er kanskje en av de rasene som krever minst sosialisering ;) Det har i hvertfall je fått intrykk av ;)

Som je sa: Kanskje du kan foreslå en evaluering av alle hunder som eventuelt skal bo der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• For å starte med det siste. Nei, de bør ikke ligge i samme bilbur. Uansett hvor godt de går overens så er det en fare for at de kan skade hverandre dersom det skjer en ulykke. Eller bare en bråstopp for den del, der den ene blir dyttet inn i veggen av den andre, tråkket på etc. Da har du i tillegg til en potensiell ulykke kanskje to redde hunder som sloss innestengt i et lite bur. Det med kjønn er litt smakssak. Selv tror jeg aldri jeg kunne tenkt meg å ha en av hvert kjønn, med tanke på faren for tyvparing. Uansett hvor nøye man er så kan uhell skje, og hunder kan være kreative. For ikke å snakke om potensialet for høyt stress i lengre perioder for hannhunden som bor med løpetid, om man ikke har mulighet for å sette bort en av hundene noen dager i den verste ståtiden. Våre hunder var adskilte fram til begge var voksne nok til å ikke finne på noe tull. Da hadde vi et åpent bur eller en kompostgrind i en døråpning, og en hund på hver side, så de kunne se hverandre, men ikke styre hverandre opp. Så fort begge var voksne og rolige hjemme alene var de bare løse sammen på stua. Nå skal det sies at det var vesentlig størrelsesforskjell der (ridgeback og gårdshund), men jeg tror jeg uansett ville gjort det, så det ikke oppstår noe konflikt uten at noen er der.  
    • Åh godt den er fjernet og hun er symptomfri❤️💜Får håpe du får ha hun med deg lengere enn forventer og hun har virkelig hatt et fantastiskt,aktivt liv🥰
    • Vi lurer på å skaffe hund nr to. Hvordan gjør dere som har to hunder det når de er alene hjemme? Må jeg holde de adskilt, eller kan de være i samme rom?  Bør vi velge samme eller motsatt kjønn?  Kan to hunder ligge i samme bilbur? 
    • Hva skjer neste gang den angriper noen? Og hvordan kan du være sikker på at den ikke har gjort det før? Det virker fint at eier tar ansvar. Kommer de også til å sørge for å ha hunden i bånd på gårdsplassen framover? Med mindre du er rimelig sikker på det så ville jeg anmeldt. Det skjer ingenting første/eneste gang eier har et slikt uhell. Men dersom det skjer igjen, og flere anmelder, så blir det en annen sak. Da vet politiet at dette har skjedd flere ganger, og har et grunnlag for å gjøre noe med saken.
    • Min hund gikk i bånd og ble angrepet av en Staff som var løs. Hunden kom løpende ut fra en gårdsplass og gikk rett i strupen på min hund som var i bånd. Endte med et dypt sår i underkjeven og et over øyet. Heldigvis gikk det bra, tross alt. Dilemmaet er om jeg skal anmelde dette eller ikke? Det som taler for er at det er uansvarlig hundehold. Det som taler mot er at dette er nesten min nabo og jeg syns det er litt ekkelt. Hundeeiren har beklaget så mye og har betalt veterinærutgifter. Eieren bedyrer også at dette aldri har skjedd før. M Innspill noen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...