Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilder av kroppspråk.


MarieR

Recommended Posts

Jeg vil se bilder av hunder som du mener bruker kroppspråket sitt, gjerne sammen med andre hunder :twitch:

Her er bilder tatt forrige helg, av Ask og alaska husky valpen Beilis på 8mnd.

Ask er storkjefta...og med mord i blikket, som forøvrig ikke vises så godt pga av at bilder her er såpass lite nå.

DSCF0813.jpg

Sjekke tenna til den andre hunden. Hva det er Ask driver med i dette bildet aner jeg ikke, men det virket sikkert klokt å hoppe bakleng bort fra kjeften til Huskyen :)

DSCF0824.jpg

"Okei, du er sjefen"...sier Ask :D Hvertfall ser det slik ut.

DSCF0807.jpg

DSCF0814.jpg

I løpet av den tiden disse to hundene lekte med hverandre lærte jeg veldig mye om kroppspråk, bildene representerer det dårlig, men det var utrolig interesant og se dem leke. =) Lærte mye av både lydene, tennene, haleføringen, kroppsføringen, signalene (den ene er frembusende, den andre mye mer forsiktig av seg, dermed ble det en del bra og tydelige signaler fra begge) og "samspillet" hundene imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske spennede å sitte å studere språket til våre firbente venner ja :twitch:

Her er en liten filmsnutt av Balder og Lucas, her har de lekt en god stund i forkant av denne filmen.

hehe - Sånn avsluttes lek her, at frk. Dinersen bare plutselig "reiser seg opp", liksom, og da skjønner (stort sett) Ems at nå er vi ferdig.. Rart, for det er snakk om bittesmå nyanser.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk filmet en snutt i helga av Hera og hunden til tante og onkel. En vest sibirsk laika som er rundt året. Det endte opp med litt knuffing, men jeg hadde til vanlig ikke latt det gå så langt, men jeg skulle bare la det gå for denne gang, for så å filme det. De har ikke netopp møttes. Dette er etter en stund, og de har møtt hverandre før også.

Kan noen "tolke" dette? Hvem er "problemet" her? Hvorfor blir det sånn? I mine øyne ser jeg bare en ivrig laika som vil leke og herje, og Hera med dårlig kroppspråk som jeg ikke skjønner meg helt på.. Hvis Hera syns laikaen er for voldsom, da kan hun vel trekke seg unna eller dempe mer? Eller er Hera litt på jordet og laikaen bare ikke orker mer. Ja mye man kan lure på, men dere får bare se. Kan jo hende det er helt normalt? :unsure: :

Ps. det er Hera som er mest vokal.

LINK til FILM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt dette.

Sjekk ut linken nedenfor. Det er ganske langt, men 2-3 minutter inni der får man se hundespråk så det holder - hva ser dere i det klippet av hundespråk? Forsøk å se den både med og uten lyd - begynn med uten lyd - og se på basenjiens kroppsspråk og ansiktsuttrykk - er den sint, dominant, redd, glad? Et hundeansikt sier så mye.. slå deretter på lyden (lyden er faktisk ganske distraherende fra det man virkelig kan se på bikkja).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt dette.

Sjekk ut linken nedenfor. Det er ganske langt, men 2-3 minutter inni der får man se hundespråk så det holder - hva ser dere i det klippet av hundespråk? Forsøk å se den både med og uten lyd - begynn med uten lyd - og se på basenjiens kroppsspråk og ansiktsuttrykk - er den sint, dominant, redd, glad? Et hundeansikt sier så mye.. slå deretter på lyden (lyden er faktisk ganske distraherende fra det man virkelig kan se på bikkja).

Jeg tenker den er redd... En glad hund biter da ikke... Dominant tror jeg heller ikke. Ser heller ikke ut som det er sint, heller redd... Hva mender du den sier? Synest det ble vel mye biting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det - en stk meget redd basenji, som prøver sitt ytterste å få gitt beskjed om at den synes situasjonen er intenst ubehagelig - til slutt så biter den - men det er ikke egentlig bitt, bare skinnangrep siden fyren ikke silblør og tydeligvis synes det er gøy å bare plage videre. Man ser neseslikking hos begge hundene, også hos den "fredelige" basenjien, og klippet viser også overslagshandling. Mannen begynner å plage den røde basenjien og den gjør et skinnangrep på tricoloren som ligger ved siden av og ikke har gjort noe som helst. Det er et interessant klipp synes jeg, det er mye hundespråk der - bortsett fra neseslikkingen så er det scener hvor man ser basenjien snu hodet vekk så godt den kan - den knurrer samtidig men viser tydelig med det bortvendte hodet at den knurrer ikke for å yppe seg, men fordi den er redd og ønsker avstand.

La oss si at denne fyren hadde skrevet inn her eller på Canis eller noe slikt (krever litt fantasi det men - fyren er jo så idiot) og beskrevet symptomene - at hunden knurrer når han klapper den, at den knurrer når den ligger i sofaen - hvor mange ville ikke sagt som råd at bikkja var dominant og måtte straffes? Det her er jo symptomene på det man kaller dominansaggresjon - men når vi ser klippet så er det bare en meget redd hund som sier i fra lenge før den går til skinnangrep. Viser bare hvor lett det er å ta feil!

Og nei Djervekvinnen, basenjier skal selvfølgelig ikke være sånn. De er imidlertid ganske lettskremte hunder og når de blir redde - særlig når de er i lukkede rom eller i bånd slik at de kan ikke stikke av fra faren - så svarer de ofte med denne typen "aggresjon". De blir ofte kallt dominante og tøffe pga denne adferden. og behandles deretter. Det som var så fint med dette klippet var at det er så opplagt for oss litt tungnemme mennesker at her er det ikke snakk om dominans - bare redsel. Det bør man ha i bakhodet når man hører om "dominansaggresjon".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så "bra" video! Jeg kjenner igjen tolleren min i veldig mye av det der, han var fryktaggresiv men fordi han dro i gang den spesiellt i sofaer og senger mente brorparten av "ekspertene " (de fleste selvutnevnte sådane) inkl lederen for raseklubben at han var dominant og hadde "lurt" meg. Nå brukte aldri Pan så lang tid som den Basenjien på å bite, han var mer av typen som raste igjennom de dempende signalene før han beit med et knurr. Sånn sett synes jeg Basenijen var veldig tydelig og ærlig i kroppspråket.

Nå skal det sies at jeg aldri på noe tidspunkt var så idiot som han fyren der, jeg lærte meg fort å bruke bånd inne og etterhvert forsvant atferden helt av seg selv og jeg kunne helt fint håndtere han med kroppskontakt uten å bli bitt. Bare jeg da vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Annette - jeg husker godt at du fortalte at Pan var slik - men også at du aldri aldri sa et knyst om at du trodde det var "dominansaggresjon" - Pan var heldig som fikk være hos deg! Jeg må jo si at verden går glipp av en fantastisk basenji-eier i deg.. (Det er en nydelig basenji-tispe til omplassering hos Charlottes ser jeg, hun kan sikkert være litt av en "heks" men virker som en veldig flott bisk - hint hint!).

Min lille basenji begynte også slik da hun var ca 9-10 måneder, og jeg fikk også rådet å ta henne for det - hvilket jeg gjorde, pappskalle som jeg var. Vi kjørte opp strengheten mange hakk etter råd fra disse "ekspertene", til slutt ville hun ikke være i samme rom som meg en gang. Jeg ble anbefalt å avlive henne for hun var jo ikke "riktig klok" siden all treningen ikke hjalp. Og det var da jeg kom over Turid Rugaas, Karen Pryor, Canis, adferdsforskning og ikke minst den internasjonale basenjilista. Hundeholdet mitt har ikke vært det samme siden!

Ja videoen er "knallbra", det er veldig mye å se der -. enda mer enn TRs typiske dempende signaler. Dere kan se at basenjien har en veldig lang munnvik når den knurrer - den snurper ikke munnen - hvilket igjen viser at dette er ikke "sinna aggresjon". Hadde den vært egentlig aggressiv, hadde munnviken vært helt kort, munnen snurpet sammen, den ville ha flekket tenner og/eller grint på nesa. Øynene er store og flakkende, ikke stirrende. Ørene har sklidd ned på hodet, "helikopter posisjon". Nå har basenjier (og andre hunder og går jeg utifra) ørene bakover og ut til siden også når de er ordentlig sinna, så helikopter posisjon alene er ikke tegn på redsel. Imidlertid vil det ofte være en av de første tegnene på usikkerhet hos basenjier - at ørene liksom "sklir ned" litt.

På et tidspunkt slenger basenjien seg over på siden og holder seg for ørene - en invitt til lek eller kos - må jo si at sannelig prøver stakkaren å komme seg ut av situasjonen på en grei måte. Første gangen jeg så på klippet, hadde jeg ikke på lyd (satt på jobben..) og da var det så tydelig og opplagt at hunden var redd. Men den voldsomme knurringen gjør jo sitt til at hunden lett misforståes. Stakkars bisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fordel var jo at jeg allerede hadde erfaring med problem hund pga en omplasseringshund jeg hadde før Pan. Jeg gikk hos Karo hundeskole med Tellus (Drevet av Ernst Evensen) og hadde pent mått lese endel om atferd og var kjent med betegnelsen fryktaggresiv. Han var også blitt tolket som dominant når han i virkeligheten var svært svært redd..Så jeg visste at det var liten mulighet for at min 12 uker gamle valp var dominant. Den største overaskelsen for meg var at en valp jeg hadde fått 7,5 uker gammel ble "gal". For det er jo alltid eiers skyld sant? :rolleyes:

Basenji ja.. den står høyt på liste over raser jeg muligens vurderer som en 3 hund når mine nåværende ikke byr på fullt så mange utfordringer i hverdagen. Jeg ønsker meg - som tidligere nevnt i en annen tråd- en skikkelig sengevarmer som er sær, ulydig og sjarmerende som hund nr 3. Den må ikke kreve all verdens trening, bare være fornøyd med å gå turer i skogen, ligge på sofaen, være med på "overalt",være løs i hagen og å leke med mine belgere. Whippet, Saluki og Basenji er de rasene som er mest aktuellt.. Men jeg trenger ikke flere hunder riktig enda :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...