Gå til innhold
Hundesonen.no

Vekt i forholdt til høyde.


MarieR

Recommended Posts

Finnes det noen regler på vekt i forhold til høyde annet enn at det i de fleste tilfeller skal harmonere?

Ask veier ca. 18kg og er 47cm høy, dermed er han stor og tung for rasen, men han hverken ser eller kjennes overvektig ut..Har heller ikke funnet noe konsist svar på hvor mye en buhund hannhund bør veie. Hva mener dere om vekt i forhold til størrelse i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir dette bare synsing fra min side, men det hørtes jo ikke tungt ut? Pointerhannen min er vel ca. 62 cm høy og veier 24 kilo. Det blir vel nokså likt som din, hvis din skulle vært like stor som min? Hvis hoderegninga mi ikke er helt på bærtur.. :twitch:

Edit: Ja, nå hører det vel med til historien at pointeren min ikke er tjukk da. :D Men han har en del muskler, de veier vel kanskje litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si dette er et fryktelig vanskelig spørsmål å egentlig svare på, da det kommer veldig ann på hunden og dens sammensetning.

Små og store hunder kan veie det samme og alikevel være i riktig hold. Har hatt to hunder på relativ lik str nå, hun første veide ca 21-22 og var rundt 60 cm og i riktig hold (men godt trent). Han jeg har nå er 61 cm, veier 21 kg og er med det for tynn og i dårlig kondisjon. Bikkja hjemme er 60 cm veier 24 kg og er overvektig (men dog på slankekur), han jeg har nå skal antakelig opp på det nivået hun ligger på i vekt når han kommer i form.

Disse eksemplene viser jo litt at hunder på omtrent samme str kan ha ganske lik vekt, men med forskjellig kondisjon:) Om hunden din kjennes riktig ut når du tar på han og han er i trening, er han sikkert også i riktig vekt i forhold til str:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store forskjeller der. Kommer veldig an på kroppsbyggningen på hunden. Feks. en hannhund på samme størrelse som min hund, veier 45 kg, og min hund veier 10 kg mindre. Selv om de er like høye. Noen er mer muskuløs og kraftigere bygd, og andre er mer slank og tynn i bygningen, Men som du sier, vekt skal harmonere med resten. Du ser om hunden er overvektig eller undervektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er f.eks. 62 cm og 28 kg. Han er ikke overvektig. Det er nok store individuelle forskjeller både innenfor og mellom raser. Om du må grave deg frem til ribbenene til Ask så er han kanskje litt rund, men synes at det høres ut som om han er i normalt hold jeg :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, ask er langt i fra feit - bare stor og kraftig/tung.. Fant at buhunden skal veie mellom 14 og 18 kg, så da er han på maks ved både høyde og vekt, og da harmonerer det jo ganske bra. :twitch: Må slettes ikke grave meg frem til ribbena, de kjennes ved et lett trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Nå blir dette bare synsing fra min side, men det hørtes jo ikke tungt ut? Pointerhannen min er vel ca. 62 cm høy og veier 24 kilo. Det blir vel nokså likt som din, hvis din skulle vært like stor som min? Hvis hoderegninga mi ikke er helt på bærtur.. :twitch:

Og jeg har en Berner Sennenhund på 65 cm som veier 39 kg som er slank og fin. Men en Berner og en Pointer har helt forskjellig kropsbygning, så det går ikke ann å bare se på høyde i forhold til vekt på tvers av raser, hundetype, kroppsbygning, muskelsetting (muskler veier mer enn fett) osv. Du må rett og slett se an hunden og kjenne på den. Du skal enkelt kunne kjenne ribbeina når du stryker den langs siden med håndflatene. Skal du sammenligne i det hele tatt må du nok sammenligne med andre buhunder. Ihvertfall hunder av omtrent samme størrelse og kroppsbygning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har en Berner Sennenhund på 65 cm som veier 39 kg som er slank og fin. Men en Berner og en Pointer har helt forskjellig kropsbygning, så det går ikke ann å bare se på høyde i forhold til vekt på tvers av raser, hundetype, kroppsbygning, muskelsetting (muskler veier mer enn fett) osv. Du må rett og slett se an hunden og kjenne på den. Du skal enkelt kunne kjenne ribbeina når du stryker den langs siden med håndflatene. Skal du sammenligne i det hele tatt må du nok sammenligne med andre buhunder. Ihvertfall hunder av omtrent samme størrelse og kroppsbygning.

Mmm, det var derfor jeg føyde på lenger ned at man må kjenne på hunden. Jeg sammenligner aldri min med andre hunder i så måte, jeg ser og kjenner på han om han er for tynn/tykk eller om han er passe. :twitch:

Men tror jo buhunden og pointeren er nærmere hverandre i kroppstype enn berner og pointer. :) Buhunden er vel i likhet med pointeren en ganske kort (i ryggen) og kompakt hund? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo bare se på størrelsene innafor rasen. Huskytispa var ca 62cm høy og veide rundt 24kg godt trent, mens aussiegutten er rundt 53cm høy og veier 19kg. Han er også i ganske god form, og har ikke mange gram for mye på kroppen. Nå vet jeg at han er ganske liten i forhold til mange andre i rasen, men ikke i forhold til seg selv;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Mmm, det var derfor jeg føyde på lenger ned at man må kjenne på hunden. Jeg sammenligner aldri min med andre hunder i så måte, jeg ser og kjenner på han om han er for tynn/tykk eller om han er passe. :twitch:

Men tror jo buhunden og pointeren er nærmere hverandre i kroppstype enn berner og pointer. :) Buhunden er vel i likhet med pointeren en ganske kort (i ryggen) og kompakt hund? Eller?

ja, jeg skrev det bare for å understreke poenget, at man ikke kan lage noen formel på hvor mye en hund bør veie :D . Du har sikkert rett i at buhund og pointer er mer like i kroppsbygning bortsett fra størrelsen, men allikevel. Se an hver hund i forhold til seg selv, evt i forhold til andre hunder i samme rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...