Gå til innhold
Hundesonen.no

Påbud med refleksvest i bil


Nirm

Recommended Posts

Ja, denne kom som lyn fra klar himmel for meg da jeg trasket inn på Clas Ohlson og så stooore skilt med disse påbudte vestene.

Men unnskyld meg, har de reklamert for dette på andre måter enn at man faller over infoen i diverse butikker? Og en annen ting, hvorfor må de være EU godkjent? En refleksvest er jo tross alt en refleksvest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama på apoteket (der jeg kjøpte min) fortalte at de måtte gjennom en hel haug med varmetester osv. for å bli EUgodkjente. Forøvrig tror jeg ikke man får bot hvis man ikke har, leste et intervju med en fyr i vegvesenet som sa at de bare hadde gjort det påbudt, men ikke lagt til en spesiell sum på det? Men det er klart, har du ikke refleksvest og du blir overkjørt, så har du vel en dårligere sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få verre straff enn et forelegg for å ikke ha den vesten :twitch:

Vala: Gå inn på http://www.falck.no/ og bestill :)

Har ikke sett at de er gratis, da..men kan jo godt hende :S

red: Man kan få gratis vest hvis man er kunde/medlem av banker, forsikringsselskap og sånt også...sjekk opp ditt eget forsikringsselskap :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ikke får bot for manglende vest/bruk av vest burde ikke bli noen "hvilepute". Som Sola sier, det er verre straffer man kan få...

Forestiller meg at bruk av vest og type vest kan bli brukt i forsikringsaker om uhellet er ute. At man risikerer å få avkorta erstatningen om man ikke bruker vest, evt riktig vest.

Er det forresten noen regler om at fotgjengere skal bruke refleks? De er jo håpløse å se til tider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bt.no/forbruker/bilogmotor/article344707.ece

Kom over denne i morgen timen... Altså, det de peker på er at noen av vestene ikke er gode nok i utg.pkt. fordi de mangler bruksanvisning??? Seriøst? Hvor mange finesser har en refleksvest da? Det er jo ikke snakk om en flytevest som skal blåses opp liksom :P

At manglende bruksanvisning videre skal kunne bety at vesten ikke er testet godt nok, joa kanskje et poeng. Men jeg synes for min egen del at det nærmest er flaut at noen antar at f.eks. jeg ikke skal skjønne hvordan vesten funker fordi den ikke kommer med en bruksanvisning... *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA lå refleksvesten i bilen, etter at sambo hadde dekket ytterdøren med post-it lapper hvor det sto "husk refleksvesten" :P

Men altså, dersom vesten er EU-godkjent, står det da på den? Min er noen år gammel, fikk den fra forsikringsselskapet for noen år siden. Men jeg aner jo ikke om den er eu-godkjent..... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er godkjent, skal det stå noe sånt som "EN-471 klasse 2" på den et sted. Men som sagt, det gjelder hvis du skal til utlandet.

Red: Dette er i alle fall det vi hørte på jobb (trafikkskole) i dag, at det holder så lenge det er en refleksvest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt refleks i bilen sånn ca siden jeg fikk den (1mnd)! Er jo en billig livredder som ikke tar mye plass! Hadde hatt det der uansett om det var påbudt eller ikke! Er jo en sikkerhet for min egen del og de stakkars bilistene som kanskje ender opp med å drepe et menneske med motorstopp!

Kjempeflott at dette nå er påbudt syns jeg! Ja til refleksvest i mørket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jo kjørt av veien hadde jeg møtt en gjeng bilister kjørende med refleksvest på.

Sikkert en del som tar den på for å være på den sikre siden... mamma blandt annet, hysterisk i trafikken, livredd for å bryte loven på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jo kjørt av veien hadde jeg møtt en gjeng bilister kjørende med refleksvest på.

Sikkert en del som tar den på for å være på den sikre siden... mamma blandt annet, hysterisk i trafikken, livredd for å bryte loven på noen som helst måte.

Kjører mora di med vesten på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...