Gå til innhold
Hundesonen.no

Sover dårlig på natta


netteliten

Recommended Posts

Peico er en søt gutt, fin hund og morsomt valp!

Han spiser bra og er blitt godvenner med katten.

Han er leken og utforsker og ikke redd for noe.

Men han sover ikke så bra på natta! Men sover hele dagen, så lenge jeg er i nærheten!

Han ligger vedsiden av sengen om natta, men bare piper.

Mannen min vil ikke ha han i senga, redd han skal tisse der.

Han sover kanske i 3 timer, så hyler han. Da har jeg tatt han ut, så har han gjort fra seg.

Men det tar lang tid før han roer seg igjen.

Noen som har erfaringer å dele?

Han er her 4de natta i natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lenge siden dere fikk ham, og han er vant til å sove med mor og søsken. Han roer seg nok snart vil jeg tro. Har forøvrig aldri opplevd at noen av mine hunder har tisset i sengen, ikke som små valper en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil roe seg ned når han blir tryggere, han trenger bare mere tid.

Om dere tar ham opp i sengen nå, må det være for at det skal være hans framtidige soveplass.

Det kan bli en ganske tøff prosess å fjerne et privilegium som å sove i sengen deres, senere.

Derfor er det bare å innstille seg på at en hel natt`s søvn kan være enda noen netter unna:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gutten tisser mye og ofte.

Og hva er normalt?

Vi var oppe i natt alt fra hver time til hver 3de time.

Det tar på.

Så får han litt panikk når han våkner, kanskje fordi han må tisse, vet ikke jeg.

Jeg fikk beskjed om at Irsk terrier bruker lang tid på å bli renslig, den er grei. at mange tror det er noe galt med blære, men det er ikke det.

Er han sånn?

Må bare spørre.

Han får jo lov å gjøre fra seg inne, siden han er så liten. Har aviser på gulvet, han bruker de flittig. Vi løper ut med han hele dagen og han gjør gjerne fra seg ute også. Med en gang vi setter han på bakken så gjør han det han skal! Han er flink også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

har hatt min valp i bur fra dag 1 jeg fikk den og så lenge den har lært seg til at det er hennes plass og føler seg trygg der er det ikke noe problem å la henne være der om jeg skal ut en tur, være på jobb og ligge i bilbur eller om natten for hun vet det er hennes og at hun er trygg der. og så lenge de ligger i bur så gjør de ikke fra seg, da skal de være ganske så nødige, da piper de og gir beskjed at de må ut. det er viktig at når dere legger dere og valpen har fått gjort i fra seg og dere putter den i bur at dere ikke tar den ut igjen når den piper men lar den ligge der helt til den slutter og evt da går bort og tar den ut og roser den og godbit, men det er slik man gjør i starten for at den skal bli vant til buret. for hvis man tar den ut når den piper/bjeffer så tenker den at neste gang så kan jeg holde på lengre og da gjør dere bare ting værre for dere selv.

lykke til.. har aldri hatt noe prob med burtrening eller tiss o.l i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig at valpen er urolig de første nettene. Han er jo liten enda og man kan ikke forvente at han skal holde seg en hel natt. Du må nok opp om nettene i kanskje ukesvis fremover. Det er kjempeslitsomt å ha valp :)

Du bør ikke leke med han eller trøste og snakke så mye med valpen når du tar han med ut.. Det skal være kjedelig for han også. Pass på at det ikke blir noe belønning for å vekke deg :D Men skal selvfølgelig få ros for å gjøre fra seg ute.

Lykke til :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok min feil at jeg måtte ut SÅ ofte...

hehe.

For jeg hadde for mye vann i maten hans, :twitch:

Nå får han litt vann i maten sin, lar det stå i 10 minutter (ofte lenge) så heller jeg av overflødig vann., så nå tisser han ikke SÅ ofte.

Jeg legger han i buret, med åpen dør, så sovner han.

Etter 3 timer er han pling våken.

Da tar jeg han ut, så gjør han fra seg.

SÅ starter problemet.

Han NEKTER å sove igjen.

Jeg tok han jo ut MANGE ganger de første nettene, siden han tisset så mye, så han vet jo at han får svar til slutt.

I natt endte han opp i senga, for vi blir jo sliten.

Så da sov han sååå godt. Hoppet ned for å tisse og maste seg opp igjen.

Så det nytter neppe å ha han ikke i senga fra nå av.

Hjelper det om jeg legger han på et annet rom?

Han har vært her en uke nå,evt. på et annet rom ved senere tidspunkt når han er større?

(Tenker at om han skal sove hos andre, så vil de ikke ha han i sofa eller seng)

Vi leker med han så får han mat så er vi på en liten lufting, så er det leggetid...

Han legger seg som sagt greit, men sover de 3 timene, så holder han det gående resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem som deg. Jeg har ei jack russel tispe på 12 uker snart, har hatt henne i snart 2 uker. De første nettene pep hun noe voldsomt, hun må bare ut en gang om natten, men selv etter å ha gjort sitt, piper hun ofte i lang tid. Det har imidlertid blitt bedre. Vi tar henne aldri ut når hun piper, sier aldri noe til henne. ( Musikk på øret er en god ting) men jeg legger meg slik at hun kan se meg bedre. Det har hjulpet veldig. Hun er allerede en liten mammadalt, så når hun ser meg bedre legger hun seg raskere ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Peico funnet ut at han skal leke på natta.

Fra i natt er det burtrening igjen.

Han må lære at om natta sover vi.

Han er trygg i bur.

Han sovner i buret når vi er på besøk, i bil og om natta.

Men han våkner og da skal det skje noe.

nå hører jeg forskjell om han skal tisse eller om han skal mase, så da er det ikke noe synd på ham.

Han har bodd her i 10 dager, så da er han trygg på oss og omgivelsene også.

Han sovner i sengen sin når han er hjemme alene, eller selv om jeg er hjemme også.

Det er jeg glad for.

Han må ut bare en gang hver natt!

Har tyggeting klart, så etter tisseturen får han den, så er det natta!

Er det riktig måte å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi står opp halv syv. Så er han ute å tisser, får frokost så ut igjen.

Han sover en god stund, så er det ut å leke, de siste to dagene vært i skogen likeved. I dag med en annen hund. Så sover han, så ut, spise, så ut. Så leker han eller er på besøk, så sover han og leker.

Vi legger oss i 22 tiden, nå de siste dagene. Da sover han i tre timer. Får mat og luft rett før sengetid, men han spiser lite på kvelden.

Han sover hver natt i tre timer, så er han lys våken...

Etter de tre timene er han ute å tisser. Så gir jeg han en neve for eller griseøre i buret. Så hender det han sover tre timer til. Siste to nettene har han sovet hele tiden i seng, men da bare leker og tøyser han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min taktikk er rett og slett å ignorere valpen natten igjenom. Helt ærlig: jeg gir beng i om valpen må på do, da får den tisse på aviser. Jeg står aldri opp med hunder om natten med mindre det er krise og krisene kommer først når de er renslige. Jeg har bare brukt denne taktikken på to valper hitill men det har fungert utmerket på begge. Begge ble renslige ved 4mnd alder og begge sov natten igjennom fra første stund. Lyra hadde en ørliten periode hvor hun testet om det gikk ann å vekke meg, men hun ga fort opp. Fra jeg legger meg til jeg står opp skjer det absolutt ingenting av intresse.. Jeg valpesikrer selvfølgelig området valpen skal sove i (i mitt tilfelle soverommet) fullstendig slik at de ikke får skadet seg og jeg setter på meg øreklokker og lytter på musikk hvis valpen ikke gir seg slik at jeg ikke skal falle for fristelsen å stå opp av ren frustrasjon. Nå er jeg så trygg på at valpen min sover at jeg ikke lengre stenger henne inne med meg, jeg har åpnet døren slik at hun og storegutt kan sove hvor de vil i huset. De gjør ikke noe ugang uansett, den som sover synder jo ikke :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre hundene vi har hatt så har de sovet vedsiden av senga, tisset på aviser og blitt renslige ved 4 mnd alder.

Men han her HYLTE når han måtte på do.

Eller tisse...

Natt som dag!

Men det har endret seg, finner stadig en lure eller en dam.

Den hylingen hans nå er oppmerksomhet, ikke "må ut"

Så vi er ute toppen en gang, så lagt han i buret. I natt sovnet han fort.

Vi vuderr å enten overhøre ham. (men det er ikke lett, er lyd i han)

eller ha han på et annet rom.

Han legger seg fint i sengen sin i stua ellers, så tror ikke han hadde tenkt på det som traumatisk.

Men da må vi jo valpesikre, det er helt klart.

Men det er jo ikke umulig.

Han er trygg i stua og er jo her han skal bo som voksen.

Alternativet er bur, vi har et STOR bur, str 5. Da er det plass til sengen hans OG masse aviser å tisse på...

Blir nesten som et lite rom.

Da kan han ikke skade seg på ledninger, etc. (han er en rakkafant)

Så i natt er planen at han sovner i stua, og vi legger oss, lukker døra, ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peico SOVER på natta!!

Han endte i det store buret, med sengen sin inni!

Så da sover han hele natta!

Han våkner for å bæsje om morgenen, det er det!

Er rolig og trygg og glad!

Ikke bur = ikke rolig hund, han her er trygg med rammer som forteller hva som skal skje.

Bur = sove

Hatt han i bur i bilen også, sover HELE turen!

Han er så flink!

men han bruker ikke buret på dagtid, hender han legger seg der for å sove altså, men da med døren åpen.

Målet er at han gjør det om natta også, etterhvert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå går det riktig fremover med Peico...

Han brukte det store buret i en liten uke, på natta.

Da lærte han våre rutiner, samt han roet seg i stua hvor han føler seg trygg.

Han har vært hjemme alene en time flere ganger, da løs. Og det har gått bra.

Og han var også hjemme alene 4 timer på tirsdag.

Peico trives ikke på soverommet vårt, det gjør han ikke den dag i dag.

Heller vil han ikke sove i sengen vår, han er den første hunden jeg har hatt som ikke foretrekker å sove i senga med menneskene.

På tirsdag og i natt sov han alene i stua, uten at jeg lukket buret.

Og han har romstrert litt, men ikke mast og han har sovet!

Den første natta fant vi heller ingen tissedammer, men det gjorde vi i natt.

Men det er også fordi jeg foretrakk å ikke vekke han da vi la oss, han sov så godt.

Så da tørker jeg heller gulvet!

Han hadde dratt ut en stikkontakt, så der må vi sikre, ellers har han klart seg helt fint!

*stolt av gutten vår*

052006042005_0102_163055.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det ordner seg! Kjempe spennende å lese hvordan det går med dere, er nemlig ikke lenge til jeg skal gjennom det samme selv ;) Tipper jeg får mange av de samme utfordringene!

Nydelig tøff gutt forresten, ser ut som en skikkelig rakker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det ordner seg! Kjempe spennende å lese hvordan det går med dere, er nemlig ikke lenge til jeg skal gjennom det samme selv ;) Tipper jeg får mange av de samme utfordringene!

Nydelig tøff gutt forresten, ser ut som en skikkelig rakker ;)

Hann eller tispe du skal ha?

Beagle er jo sååå nydelige!

Gleder meg på dine vegne!

Når får du knøttet hjem?

Peico er en rampete sjarmør ja, hehe. Mye moro med han:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hann eller tispe du skal ha?

Beagle er jo sååå nydelige!

Gleder meg på dine vegne!

Når får du knøttet hjem?

Peico er en rampete sjarmør ja, hehe. Mye moro med han:)

Er ei tispe jeg skal ha, får henne om ca, herregud nå er det faktisk bare tre uker! (måtte tenke meg litt om her) Gleder meg helt vilt! Regner med det blir masse utfordringer, blir jo som å få en baby i hus (noe som jeg aldri har hatt før :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Peico er en bølle.

Han sov greit en stund uten bur i stua.

Men så oppdaget han hvor vi sover, så da var han IGJEN lys våken midt på natta.

Hylte og bar seg, klorte på døra og beit på tepper, et par ledninger som ikke er gjerde foran. Og på møbler.

Vi prøvde å ha soveromsdøra åpen, så kan han gå ut og inn som han vil.

Men han bare maser og piper og gjør fra seg absolut over hele leiligheten.

Alternativet var å bruke buret på ny, men han har vokst, så jeg hadde ikke så lyst til det.

Så er det jo hundesengen som han foretrekker.

Jeg synes det er dumt å bure han i buret om natta når han likevel sover i sofaen eller hundesengen sin om dagen.

Så vi endte med å gjerde inne hundesengen hans. Da flytter vi ikke på noe. Han har ikke gjerde på dagen, bare på natta.

Og det har gått kjempe fint. Han har ikke prøvd å velte gjerdene heller, bare legger seg til å sove når vi tar han oppi valpegrinda!

Nå sover han, han gjør fra seg max en gang, og det er på morgenkvisten.

Er en rolig valp som er mer fornøyd også på dagen.

Han har også blitt flinkere til å sovne på besøk av seg selv. Må ikke ta han inni buret lenger.

Det er så deilig!

Han er 3 mnd i morgen, og er blitt mye roligere og harmonisk, selv om han fortsatt er en bølle:)

Gladgutten vår som logrer ustanselig!

052006042005_0108_214837.jpg

Valpegrinda. Når han blir litt større vil han nok velte gjerndet, evt. hoppe over.

Men da har han nok lært seg at om natta sover vi, det er målet.

Peico125uker.jpg

Peico 12 uker, han er 3 mnd i morgen!

Vokser i rekordfart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...