Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som ikke ligger


Mud

Recommended Posts

Lyra ligger ikke...eller hun ligger når hun skal sove eller når hun tygger bein men thats it.Da ligger hun stort sett på siden eller på ryggen eller så ligger hun som en liten ball i hjørnen av sofaen med frembeina under seg. Det er selvfølgelig dermed ganske vanskelig å belønne henne for å ligge spontant på en "korrekt" måte. Det å ligge ser rett og slett ikke ut til å være hennes greie. (altfor passivt må vite). Greit nok det, jeg tenkte på at jeg skulle shape det inn og har begynt med å belønne at hun strekker frembenene forover men det blir jo liksom ikke noe klaske dekk av det <_< For humorens skyld har både jeg og andre prøvd å lokke henne ned i dekk fra sitt men det går bare ikke. Rompa spretter opp.. Har aldri sett makan til avresjon mot å ligge tidligere! Hun er jo bare beibis så det er overhodet ikke noe hast men jeg synes det er et litt underlig? Å dekke har jeg sett på som en rimelig enkel ting å lære en valp liksom, men hos denne her tror jeg det kan bli vanskelig..

Har noen vært borti noe lignende? Og hvordan løste dere det i såfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen ekspert jeg altså, men prøver ikke hunden forskjellige ting for å få tak i godbit/leke, eller hva det nå er du bruker som forsterker...? Valpen min prøvde mye forskjellig da jeg begynte å trene inn ligg etter sitt...Han hoppet, spratt rundt, bjeffet og slikket meg i ansiktet... Til slutt la han seg...fant på en måte ut av det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh :wub: Nå la hun seg plutselig..sånn for første gang siden hun kom som jeg har sett ..Hun har liggi før men bare på siden og i sovestilling etc.. Jeg tømte lommene mine når jeg så det og etter det har hun lagt seg to ganger til. Må si det hjelper å skrive innlegg på sonen ;)

Så..eh..bare glem denne tråden dere..dette årnar sæ *ler*

Btw..ja Lyra prøver forskjellige ting for å få forsterker. Alt fra å bite meg i tåa og gneldre til å sitte vakkert å stirre meg dypt inn i øynene..men det å ligge er bare tåpelig visstnok. Vi trener inne på stuegulvet (vintern jo ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehihihoho... jeg kjenner meg så igjen!! Må si jeg også klødde meg litt i hodet da jeg trente Dekk med Fanka i starten... hun legger seg heller ikke hvis hun ikke har tenkt til å sove eller noe... hmm, men jeg fikk det til etterhvert da!

Det jeg gjorde derimot var å ha godbiten i hånden nede på bakken hvor hun kunne grave og bite meg i hånda så mye hun bare ville, men når hun la seg ned åpnet jeg hånden og hun fikk godbiten... måtte bare litt tolmodighet til i starten!!

Hilsen Linn og Fanka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan vi ikke ligg mer..eller vi har vel aldri kunnet det, det holdt med de tre gangene vi la oss for humorens skyld. Jeg har prøvd taktikken til Linn men det ser ikke ut til at det funker heller..rare dyret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan vi ikke ligg mer..eller vi har vel aldri kunnet det, det holdt med de tre gangene vi la oss for humorens skyld. Jeg har prøvd taktikken til Linn men det ser ikke ut til at det funker heller..rare dyret...

hmm hvor lenge prøvde du metoden til linn da?:hug: Kan ikke huske å ha hatt noen prolemer med det (gikk på kurset til linn:P) men har prøvd på andre hunder og da trenger du noe ekstremt godt med mye lukt inni hånda og et tonn med tolvmodighet og gjerne en hanske hehe:P valpebiting kan gjøre veldig vondt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm hvor lenge prøvde du metoden til linn da?:hug: Kan ikke huske å ha hatt noen prolemer med det (gikk på kurset til linn:P) men har prøvd på andre hunder og da trenger du noe ekstremt godt med mye lukt inni hånda og et tonn med tolvmodighet og gjerne en hanske hehe:P valpebiting kan gjøre veldig vondt :o

Tror det var det med hansken jeg bommet på :ahappy: Det gjorde grisevondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* hansken var ikke en sååå god idè..på et eller annet tidspunkt ble det hele tiden langt mer intressant å drepe hansken enn å prøve å ta godisen. Jeg prøvde froclic, så ost, så pølse , så våtfòret til pus. Hanskedreping ble langt morsomere.. jeg fikk belønnet henne for å legge albuene i bakken da, men den rumpa er altfor spretten og full av liv til å ligge på et kjedelig kjøkkengulv. Får prøve igjen når hun er skikkelig sulten eller noe. Å prøve videre uten hanske er ikke så veldig aktuellt, frøkna viser ingen ingen nåde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* hansken var ikke en sååå god idè..på et eller annet tidspunkt ble det hele tiden langt mer intressant å drepe hansken enn å prøve å ta godisen. Jeg prøvde froclic, så ost, så pølse , så våtfòret til pus. Hanskedreping ble langt morsomere.. jeg fikk belønnet henne for å legge albuene i bakken da, men den rumpa er altfor spretten og full av liv til å ligge på et kjedelig kjøkkengulv. Får prøve igjen når hun er skikkelig sulten eller noe. Å prøve videre uten hanske er ikke så veldig aktuellt, frøkna viser ingen ingen nåde!

Slaktehanske er tingen :rolleyes: Sånn med flettet kjetting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* hansken var ikke en sååå god idè..på et eller annet tidspunkt ble det hele tiden langt mer intressant å drepe hansken enn å prøve å ta godisen. Jeg prøvde froclic, så ost, så pølse , så våtfòret til pus. Hanskedreping ble langt morsomere.. jeg fikk belønnet henne for å legge albuene i bakken da, men den rumpa er altfor spretten og full av liv til å ligge på et kjedelig kjøkkengulv. Får prøve igjen når hun er skikkelig sulten eller noe. Å prøve videre uten hanske er ikke så veldig aktuellt, frøkna viser ingen ingen nåde!

kom på en ting men aner ikke om det kan funke:P kjøp en pølsepakke, ta ut pølsene og legg vanten eller votten nedi her og la den stå og trekke (høres deilig ut ikke sant) også tar du fortsatt pølsebiter eller noe annet inne i hånden også setter du deg med ryggen mot hun, ikke se på hun eller si noe, la hun grave og bite så mye hun vil bare "hold" godt fast i gulvet hvis du skjønner så hun ikke får dratt hånden din :o går jo ann å prøve hehe :P og hvis hun da dekker til slutt gir du henne godbiten raskt :D lett ikke sant :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom på en ting men aner ikke om det kan funke:P kjøp en pølsepakke, ta ut pølsene og legg vanten eller votten nedi her og la den stå og trekke (høres deilig ut ikke sant) også tar du fortsatt pølsebiter eller noe annet inne i hånden også setter du deg med ryggen mot hun, ikke se på hun eller si noe, la hun grave og bite så mye hun vil bare "hold" godt fast i gulvet hvis du skjønner så hun ikke får dratt hånden din :o går jo ann å prøve hehe :P og hvis hun da dekker til slutt gir du henne godbiten raskt :D lett ikke sant :D

Problemet er jo at hun får jo belønning hun! Hun får drakamp! Samme om jeg er med på leken eller ikke liksom.Morro er det lell!Hanskedrependelitemonster er hun. kanskje jeg skal prøve slakterhanske?? Blir kvitt noen ekle tenner i samme slengen? *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troor nok bare enhver form for tvang eller håndspåleggelse vil trigge ytterligere kamplyst er jeg redd *flir* Makan til "problem". Ser dårlig ut for fremtidig hundesport karriere når jeg ikke klarer å få dyret til å legge seg en gang *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er bare 4mnd så det er ikke noe stress. Men akkurat det der med liggen sitter så langt inne at det er helt merkelig. Lyra er ikke typen til å godta tvang :D Hun hadde enten blitt rasende eller syntes det var supermorro og blitt klar for pirayalek. Tviler sterkt på at hun hadde lært dekk for å si det sånn *ler*Hun er den mest egne hunden jeg har hatt noensinne allerede så dette kan bli festlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe du får ha lykke til med hun:P nå skal jeg legge meg også skal jeg tenkte på nye metoder:P du kan eventuelt sende mailer til forskjellige hundeskoler (instruktører) og forklare problemene dine og sånn:) det har jeg gjordt og det har hjulpet meg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, har du ikke fått henne til å ligge enda :shocked: (ikke meningen å være spydig her altså :D )

Kan hun doggie zen? Hva skjer hvis du legger en digg godbit oppi en bolle og avventer "værsågod"? Hvor lenge må du vente før hun resignerer og legger seg ned?

(kanskje ikke det ideelle utgangspunktet for lynkjapp klaskedekk, men muligens en innfallvinkel for å få henne i det hele tatt til å legge seg..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, har du ikke fått henne til å ligge enda :shocked: (ikke meningen å være spydig her altså :D )

Kan hun doggie zen? Hva skjer hvis du legger en digg godbit oppi en bolle og avventer "værsågod"? Hvor lenge må du vente før hun resignerer og legger seg ned?

(kanskje ikke det ideelle utgangspunktet for lynkjapp klaskedekk, men muligens en innfallvinkel for å få henne i det hele tatt til å legge seg..?)

hmm..Lyra..resignere?? Dette må jeg teste når jeg har goood tid *flir* har begynt å lære henne doggie zen men hitill er vi bare på kontakt og værsågod. Jeg har i det hele tatt skyndet meg svært langsomt med denne valpen hehe.. Det popper opp gode forslag her! Skal fortsette litt med hanske prosjektet, jeg ser et potensiale, hun må bare være veldig sulten først (svake meg har så lett for å fòre henne *flir*) slik at kamplysten ikke tar over for matlysten. Jeg vet vi skal få det til til slutt...spørsmålet er bare når og hvordan *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare droppe øvelsen for en liten stund, og heller ta den opp igjen når hun ikke er fullt så valp, så "markete"?

Jeg hadde ikke gidda å stresse med en 4 mnd gammel valp fordi den ikke kunne en øvelse, særlig ikke en øvelse som "ligg" (jeg antar du mener plaskedekk?), jeg hadde vel bare satt det på en "for umoden"-konto og heller trent på andre ting en periode - som doggiezen kanskje? - som krever litt konsentrasjon og ro, men ikke så mye som en ordentlig dekk, liksom. Og kanskje heller utvidet reportoaret over øvelser hun tilbyr såpass at det kan være noe å bygge videre på til en dekk (bukking må da være greit der? Så kan du kanskje shape inn en plaskedekk hvor hun legger fronten først? *klønete forklaring*)

Jeg må jo si at jeg flirer litt av all påvirkninga du kjører for å få henne i dekk da, det er vel ikke veldig klikkersk av deg? :D Jeg ville kanskje vært litt mer stressa over DET enn at hun ikke ligger, det er fort gjort å lære de at det er moro å dekke fordi at man kan bite i hansken mens man ligger, og da kan du få et problem med å lære henne å bli liggende selv om du fjerner hånda/hansken, tror du ikke?

Jeg sliter litt med det sjøl, nemlig (og jeg er heldigvis ikke klikkertrener, så jeg har unnskyldning for å måtte jobbe bort hjelpekommandoer og sånt.. hehe), Emma dekker ikke helt ned eller så raskt eller begge deler så sant jeg ikke drar hånda helt ned i bakken.. Og jeg kan ikke huske at jeg har brukt så "lang" tid på å avlære den påvirkninga på en hund før heller, så akkurat nå irriterer det meg litt at jeg har vært så "dobbeltkommanderende" *fortsatt klønete forklaring* at jeg vurderer å bare starte på nytt på en eller annen måte for å få inn dekken.. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* jeg stresser egentlig ikke med det jeg er bare dypt fascinert. Hun er beibis og planen er å ikke trene noe målrettet med henne på enda en måned, men det er jo så merkelig at jeg kan ikke la være! Påvirkning eller ei, hun ligger jo ikke!Har allerede fortserket strekking såpass mye at det burde går greit å få en fin bakoverligg ved å sheipe videre men det blir liksom ikke klaskedekk av det. Tror ikke det krever så innmari mye konsetrasjon og ro, det eneste jeg er ute etter er albuer og rumpe i gulvet samtidig. Uansett utførerelse.. Det ser rett og slett ut til å være fysisk umulig for tøtta mi untatt i settinger jeg ikke vil fortyrre.

Men du har rett: jeg bør drite i det å tenke på noe annet, tror ikke det kommer noe ligg her på en stund uansett...

Jeg er heller ikke stresset av å teste ut lite klikkerske ting for å se om valpen kan ligge, det er vel stort sett andre som stresser med om klikkertrenere er klikkerske eller ei;) Det "politiet" har jeg vent meg til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* jeg stresser egentlig ikke med det jeg er bare dypt fascinert. Hun er beibis og planen er å ikke trene noe målrettet med henne på enda en måned, men det er jo så merkelig at jeg kan ikke la være! Påvirkning eller ei, hun ligger jo ikke!Har allerede fortserket strekking såpass mye at det burde går greit å få en fin bakoverligg ved å sheipe videre men det blir liksom ikke klaskedekk av det. Tror ikke det krever så innmari mye konsetrasjon og ro, det eneste jeg er ute etter er albuer og rumpe i gulvet samtidig. Uansett utførerelse.. Det ser rett og slett ut til å være fysisk umulig for tøtta mi untatt i settinger jeg ikke vil fortyrre.

Men du har rett: jeg bør drite i det å tenke på noe annet, tror ikke det kommer noe ligg her på en stund uansett...

Jeg er heller ikke stresset av å teste ut lite klikkerske ting for å se om valpen kan ligge, det er vel stort sett andre som stresser med om klikkertrenere er klikkerske eller ei;) Det "politiet" har jeg vent meg til...

hehe - Det var ikke meningen å være klikkerpoliti, jeg veit bare hvor irritert jeg er på meg sjøl for at jeg har gjort meg avhengig av å dra hånda i bakken med Emma sjøl.. Og skulle gjerne gått tilbake på den øvelsen så jeg slapp å avlære akkurat det, for det ser ut til å gå veeeeeldig sakte.. Man trenger nemlig ikke å dekke helt ned når mor ikke har hånda i bakken.. :rolleyes: Så jeg har vel bestemt meg for å følge mitt eget råd, droppe øvelsen inntil videre, og heller trene på andre ting - så glemmer hun forhåpentligvis hele dekken, og vi må trene den inn på nytt? *kremt* hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...