Gå til innhold
Hundesonen.no

Slapp Gullfisk

softis

Recommended Posts

Skjønner ikke hva som har skjedd her ser ikke inlegget mitt <_<

Typisk nå som jeg trengte akutthjelp..

Det jeg skulle si var at fisken min er utrolig slapp for tiden og har vært det i snart to døgn. Han bare ligger å flyter enten på toppen eller nede på "bakken". Ser at han så vidt lever. Hva kan være galt med han? Hva skal jeg gjøre ? Nesten for sent nå for han har blitt mye slappere siden jeg prøvde å skrive inlegget..

Bekymret for lille fisken min og hvis han dør blir han nr. 2 som dør i dag for det var en fisk som hoppet ut da jeg tok opp lokket i dag tidlig :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville kakket han i hodet med noe, så han slipper å ligge å pines noe lengre. Hvorfor han er blitt syk og hva som feiler han kan jeg ikke hjelpe deg med, da jeg ikke har noen særlig erfaring med akvarium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å gi han mat nå og han gjorde en liten bevegelse og fikk i seg maten. Han har begynt å svømme så smått også :wub: Men fortsatt bekymret, noen som vet hva det kan være?

Har fått et bittelite håp om at han kanskje kommer seg igjenn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan måle ph med f.eks sånt ph-papir som du sikkert husker fra skolen? Vi brukte i alle fall det..

De fleste dyrebutikker som selger akvarier-utstyr har det sikkert...fins apparater man kan bruke også

Riktig Ph er vel ca. 7 (som er rent vann) men tror de fleste fisk klarer seg godt i litt varierende surhetsgrad..

du burde gå inn her og lese litt, så får du gode råd:

http://www.fischk.com/Akvariespillet/Leksi...%20Hvilken%20PH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja da blir vel fiskene dine glade framover da kanskje! ;)

Skal be dem takke sonen jeg :wub: Hehe.

Nå er han blitt litt pigg igjenn! byttet ut litt vann og tatt nitrit test (den var bra). Lettet jeg, synd nok at en har dødd i dag.. Ble litt sjokket av to på samme dag når det ikke har dødd noen fisk der på over et halvt år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjett at du har mistet fisk, men det er som både Sola og Marianne sier: riktige vannverdier og god vannhygiene er alfa og omega!

Uansett størrelse på karet må det skiftes ca. 30 % vann HVER uke, temperaturen sjekkes hver dag og vannverdier som PH etc. måles minst en gang i måneden - dette er faktisk et minimum. Og i tillegg må fiskene passe til størrelsen på karet og ikke minst sammen både mtp. adferd og krav til vannverdier.

Siden en fisk hoppet ut ville jeg ha målt PH'n da det er et klasisk tegn på at PH'n er feil. Ikke bruk papirstrimlene - de er desverre ikke nøyaktige nok, så kjøp en dråpetester enten fra Tetra eller Prodac.

Edit: leste det andre innlegget ditt og der har du vel en del av svaret selv - en fisk som trives best mellom 18 -20 grader stryker med ved en så høy temperatur. Og min mistanke om høy PH forsterkes ved at Platyen din hoppet ut - Platyer er "kjente" PH-indikatorer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
    • Et enkelt nettsøk ga meg flere nettbutikker som har det? Ellers så er det flere som har lignende produkter, jeg kjøpte noen veldig gode for noen år siden, men husker ikke merke nå. Var ikke K9.
    • Fortviler, fordi det er tomt for nomnoms 😨 Det perfekte snæck. Smakelighet på høyde med favoritt råfor, men i en konsistens som kan skjæres med ostehøvel, til tynne, store skiver som dekker store deler av tunga og ganen og gir maks bæng for the bucks - verdi per kalori - som belønning. Rene råvarer av dyr, ikke noe vegetabilsk tull som fillere, i verdens mest tasty snæck av en konsistens som ikke klæsser til lomma eller hendene. ..og det er TOMT. Lå to pølser igjen i hylla på K9 Hundesenter i dag. Jeg kjøpte den ene. Tomt.  You don't know what you've got till it's gone. Det der er en uerstattelig belønning. Alt annet er enten for tørt og for lav verdi, og feil form, eller for klæssete og ekkelt og uhygienisk å fare rundt hjemmefra med.   K9 Nomnoms er (var? 💔) den P E R F E K T E treningsgodbit.    Gid noen med litt kundegrunnlag kan pushe på K9 for å få de til å produsere mer av det der. Finnes faktisk ikke andre belønninger av samme kvalitet. Enten må vi nå ned på belønningsverdi, eller jeg må begynne klæsse med å ha Vom og kjøleelementer i lommene K9 Nom Noms  produsert av K9 Hundesenter - Midt-Norsk Kompetansesenter for hund.  Please, please! Noen med litt kundegrunnlag og salgsvolum, push dem for å få produsert mer av det der 🥺    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...