Gå til innhold
Hundesonen.no

Slapp Gullfisk


softis

Recommended Posts

Skjønner ikke hva som har skjedd her ser ikke inlegget mitt <_<

Typisk nå som jeg trengte akutthjelp..

Det jeg skulle si var at fisken min er utrolig slapp for tiden og har vært det i snart to døgn. Han bare ligger å flyter enten på toppen eller nede på "bakken". Ser at han så vidt lever. Hva kan være galt med han? Hva skal jeg gjøre ? Nesten for sent nå for han har blitt mye slappere siden jeg prøvde å skrive inlegget..

Bekymret for lille fisken min og hvis han dør blir han nr. 2 som dør i dag for det var en fisk som hoppet ut da jeg tok opp lokket i dag tidlig :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville kakket han i hodet med noe, så han slipper å ligge å pines noe lengre. Hvorfor han er blitt syk og hva som feiler han kan jeg ikke hjelpe deg med, da jeg ikke har noen særlig erfaring med akvarium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å gi han mat nå og han gjorde en liten bevegelse og fikk i seg maten. Han har begynt å svømme så smått også :wub: Men fortsatt bekymret, noen som vet hva det kan være?

Har fått et bittelite håp om at han kanskje kommer seg igjenn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan måle ph med f.eks sånt ph-papir som du sikkert husker fra skolen? Vi brukte i alle fall det..

De fleste dyrebutikker som selger akvarier-utstyr har det sikkert...fins apparater man kan bruke også

Riktig Ph er vel ca. 7 (som er rent vann) men tror de fleste fisk klarer seg godt i litt varierende surhetsgrad..

du burde gå inn her og lese litt, så får du gode råd:

http://www.fischk.com/Akvariespillet/Leksi...%20Hvilken%20PH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja da blir vel fiskene dine glade framover da kanskje! ;)

Skal be dem takke sonen jeg :wub: Hehe.

Nå er han blitt litt pigg igjenn! byttet ut litt vann og tatt nitrit test (den var bra). Lettet jeg, synd nok at en har dødd i dag.. Ble litt sjokket av to på samme dag når det ikke har dødd noen fisk der på over et halvt år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjett at du har mistet fisk, men det er som både Sola og Marianne sier: riktige vannverdier og god vannhygiene er alfa og omega!

Uansett størrelse på karet må det skiftes ca. 30 % vann HVER uke, temperaturen sjekkes hver dag og vannverdier som PH etc. måles minst en gang i måneden - dette er faktisk et minimum. Og i tillegg må fiskene passe til størrelsen på karet og ikke minst sammen både mtp. adferd og krav til vannverdier.

Siden en fisk hoppet ut ville jeg ha målt PH'n da det er et klasisk tegn på at PH'n er feil. Ikke bruk papirstrimlene - de er desverre ikke nøyaktige nok, så kjøp en dråpetester enten fra Tetra eller Prodac.

Edit: leste det andre innlegget ditt og der har du vel en del av svaret selv - en fisk som trives best mellom 18 -20 grader stryker med ved en så høy temperatur. Og min mistanke om høy PH forsterkes ved at Platyen din hoppet ut - Platyer er "kjente" PH-indikatorer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...