Gå til innhold
Hundesonen.no

Mareritt


Kristina

Recommended Posts

Jeg vil gjerne og vite.. Har enormt mye mareritt, iallefall en tre/fire netter i uka.. Jeg vet ikke helt hva som utløser de, jeg er altfor pinglete til å se skrekkfilmer eller lese skumle bøker, så:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker med noen voksne om det.. Eller går til psykolog/psykiater, som det også kalles :D

Mareritt/drømmer generelt er vel en måte underbevisstheten sorterer og analyserer og gjør seg ferdig med inntrykk på, så stadig tilbakevennende mareritt tyder vel på at man trenger hjelp til å sortere og analysere og bli ferdig med ting.. Trur eg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars dere! Det er ikke greit å ha mareritt! Nå har vi hatt endel feber her i huset siste uka og det endte med at vi flyttet inn i stua med madrasser og alt, fordi tolvåringen hadde så fæle mareritt. Nå er det jo bare hun og meg som bor her, så vi kan gjøre hva vi vil! :rolleyes:

Det kan jo være flere faktorer som spilte inn med hensyn til de marerittene, men jeg syns uansett fremdeles det er viktig å være der, stryke over håret og viske at mamma passer på, når ungen jamrer i søvne! Det hjelper iallfall der og da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier jo at det man tenker på, som ligger i underbevisstheten drømmer man om.

Så gjelder vel tenke på annet, eller som Pernille sier, tenke på hvem som kommer og redder deg.

Selv hatt en del i det siste. At mamma skøyt bikkja fordi han ikke kom på plass :shocked::D

Gråt som en gal når jeg våknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har ett mareritt som gjentar seg hele tiden så kan det hjelpe å finne ut en løsning mens du er våken og gjenta den for deg selv før du legger deg, fx. hvis du drømmer at du faller så tenker du at du har med fallskjerm eller kan fly, eller hvis du drømmer at du blir forfulgt så kan du være supersterk, eller kjæresten til supermann.. Mareritt er gjerne underbevisstheten som sorterer ting, og det hjelper ganske mye å ordne opp i søvne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde endel mareritt når jeg var liten, og gjorde som fidelio sier, jeg tok kontroll over drømmen og snudde den selv... Høres jo litt merkelig ut, men det er faktisk ikke så vanskelig! Når man oppdager i søvne at man har mareritt så kan man snu den slik andre her har nevnt. Få bestefar til å redde deg, eller dra i snora på fallskjermen :D . Jeg hadde litt lett for å dette tilbake til marerittet med en gang, men etter å ha reddet meg selv noen ganger til så snudde som regel drømmen av seg selv!

Men selvfølgelig, om det ikke er "vanlige" mareritt en har, og om de kommer ofte så lønner det seg å snakke med en voksen om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...