Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva betyr forkortelsene fra utstilling?


Nitah

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er helt på jordet jeg, når jeg tar med meg Nicki på utstilling for miljøtrening - for sannelig trenger jeg det like mye selv! ;) Jeg hører folk snakker om merkelige forkortelser som jeg ikke aner hva betyr ... og jeg aner heller ikke hva det innebærer at den og den hunden har oppnådd den og den forkortelsen på utstilling forrige helg.

Jeg synes jo utstilling ser interessant ut, og ikke minst viktig for å finne de beste representantene for hver rase, men kan noen her gi meg en kjapp innføring i forskjellige forkortelser og "premier" hundene kan nå?

Jeg blir takknemlig for enhver form for utstillings-ABC! :hmm:

Skrevet
Jeg er helt på jordet jeg, når jeg tar med meg Nicki på utstilling for miljøtrening - for sannelig trenger jeg det like mye selv! ;) Jeg hører folk snakker om merkelige forkortelser som jeg ikke aner hva betyr ... og jeg aner heller ikke hva det innebærer at den og den hunden har oppnådd den og den forkortelsen på utstilling forrige helg.

Jeg synes jo utstilling ser interessant ut, og ikke minst viktig for å finne de beste representantene for hver rase, men kan noen her gi meg en kjapp innføring i forskjellige forkortelser og "premier" hundene kan nå?

Jeg blir takknemlig for enhver form for utstillings-ABC! :hmm:

Hei Nitah,

Du finner en del forklaringer i artikkelen som ligger her "Ny i ringen" fra NKK:

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1098693610734

men det har skjedd noen endringer i systemet nå, 1. januar 2007 - og du finner alle detaljer her, i utstillingsreglementet!

Det finner du her:

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1097756637684

MVH/Lotta

Skrevet

Jeg ser noen skriver i kritikkene sine: 1 KVAL og 1 KONK- disse erstatter etter mitt ringe skjønn da f.eks 1 AUK 1 AUKK? Disse nye benevnelsene kan jeg ikke se stå i det nye utstillingsreglementet?

Skrevet
Jeg ser noen skriver i kritikkene sine: 1 KVAL og 1 KONK- disse erstatter etter mitt ringe skjønn da f.eks 1 AUK 1 AUKK? Disse nye benevnelsene kan jeg ikke se stå i det nye utstillingsreglementet?

Øhh, må innrømme at jeg ikke tittet så nøye på skjemaene mine i helga jeg (gudene vet hvor jeg har lagt dem nå?! :icon_redface: ) - men hva står det i feltene nederst på skjemaet da? Jeg vil tro at et ev "KONK" felt erstatter de tidligere JKK, AUKK, VK - fordi hver hund bare kan "KONK"urere i den klassen den er påmeldt i + ev i BH/BT?

Sto det bare "KVAL" også? Hmm... ut i bilen å lete!

Lotta

Skrevet

Der det tidligere sto JK, JKK/AUK,AUKK osv er det nå erstattet med f.eks. Juniorklasse: KVAL, KONK, CK og resten av visa for den som får det :icon_redface:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...