Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlig hørsel?


Rottis jentå

Recommended Posts

Har du forsøkt lyden av havre i en bøtte? Du kan jo forsøke det og øke lyden til han hører. Hvis han reagerer på den minste lille lyd av havre i bøtta, så er han nok ikke tunghørt. Uansett, så forandrer det ingenting å finne ut om han hører dårlig eller ikke. Du må uansett smatte høyere og være tydeligere i kroppsspråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt lyden av havre i en bøtte? Du kan jo forsøke det og øke lyden til han hører. Hvis han reagerer på den minste lille lyd av havre i bøtta, så er han nok ikke tunghørt. Uansett, så forandrer det ingenting å finne ut om han hører dårlig eller ikke. Du må uansett smatte høyere og være tydeligere i kroppsspråket.

Ja, jeg har prøvd å riste en bøtte med kraftfor og han hører likr dårlig da. Jeg vet jo at det ikke forandrer noe, men da kan en jo passe litt mer på med høye skarpe lyder noe han kan bli skremt av eller noe slikt. Jeg vil nå vite om han han dårlig hørsel eller ikke uansett jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig å sjekke om en hest hører dårlig.

Eg følger dette skjema når eg finner ut om mine 4 beinte klienter har dårlig hørsel...

1. Eg blåser mot de - oppfatter de det - har de en helt i orden hørsel.

2. Eg plystrer lavt - - " - - er det også helt i orden.

3. Gå rundt hesten og snakk rolig til den - oppfatter den ikke det - er hørselen ca nedsatt med 10 %

4. Stå framfor den og be den flytte seg over eller rygge - oppfatter den ikke det er hørselen nedsatt med ca 30%

5. Rist med mat i metallbøtte - oppfattes ikke dette er den 50 % døv

6. Knips rett utenfor ørene dens, - er det ingen reaksjon er hesten minst 70 % døv

7. Kjør i tafikken og skrik - Reagerer den ikke - i det hele tatt har du en døv hest.

Lykke til -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig å sjekke om en hest hører dårlig.

Eg følger dette skjema når eg finner ut om mine 4 beinte klienter har dårlig hørsel...

1. Eg blåser mot de - oppfatter de det - har de en helt i orden hørsel.

2. Eg plystrer lavt - - " - - er det også helt i orden.

3. Gå rundt hesten og snakk rolig til den - oppfatter den ikke det - er hørselen ca nedsatt med 10 %

4. Stå framfor den og be den flytte seg over eller rygge - oppfatter den ikke det er hørselen nedsatt med ca 30%

5. Rist med mat i metallbøtte - oppfattes ikke dette er den 50 % døv

6. Knips rett utenfor ørene dens, - er det ingen reaksjon er hesten minst 70 % døv

7. Kjør i tafikken og skrik - Reagerer den ikke - i det hele tatt har du en døv hest.

Lykke til -

Hmm- skeptisk! Punkt 1: hvis jeg gjør dette mot min hest eller hund, vil den reagere av lufttrykket, ikke nødvendigvis av lyden. Punkt 7: dette kunne jeg med ingen problemer gjøre med gamle fòrhesten, han reagerte null, men ikke fordi han hadde dårlig hørsel. Derimot var han veldig lydsterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm- skeptisk! Punkt 1: hvis jeg gjør dette mot min hest eller hund, vil den reagere av lufttrykket, ikke nødvendigvis av lyden. Punkt 7: dette kunne jeg med ingen problemer gjøre med gamle fòrhesten, han reagerte null, men ikke fordi han hadde dårlig hørsel. Derimot var han veldig lydsterk.

For det første du blåser de ikke i ørene, du står en meter fra de og blåser forsiktig som på en fyrstikk.

Eg har også hest og erfaring.

Lydsterke hester er en ting, men om de ikke beveger på ørene i det hele tatt om du hyler og en trailer suser forbi da merker du fort at du har en døv hest. Det er forskjell på lydsterk og døv hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg har faktisk ridd hester som ikke har bevegd på ørene hverken av luftborr, sprenging, trailer, snømåker osv.. Og om hesten reagerer selv om du blåser ved siden av de KAN de være at de merker det, siden du er en erfaren hesteeier er du vel klar over dette.. Noen er veldig vare for forandringer i luftstrøm osv, noen er helt "døve" for alt av lyder og bevegelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eg har erfaring med hest, men har lyst til å fortelle deg at når du legger sammen alle reaksjoner en hest har på alt som hender med den, da har du først et grunnlag som erfaringsmessig kan fortelle deg om du har en lyd og vindtrygg hest eller en døv hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

For å unngå å blande meg inn i denne diskusjonen, kan jeg bare si at du kan sjekke hørselen hos vetrinær.

Det er ganske vanlig at traver da spesielt ikke hører på smatting og andre lignende lyder.. Hvis du tenker over hvor mye en kusk smatter, hadde jammen meg jeg og lukket ørene..

Kan jo og være den har ørene full av drit(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...