Gå til innhold
Hundesonen.no

Kulturoppgave


Maria

Recommended Posts

Jeg skal skrive en 3siders oppgave om kultur i samfunnskunnskapen på skolen. Jeg kan velge om jeg vil sammenligne kulturer, bli bedre kjent med en kultur (sub- mot- eller hovedkultur, spiller ingen rolle) eller om jeg vil gjøre noe annet ut av det. Hovedtema er i alle fall kultur. Noen har valgt samene, andre har valgt tvangsekteskap.

Har noen forslag til hva jeg kan skive om? Jeg er sent ute som vanlig, så jeg må levere oppgaven førstkommende fredag. :S

Jeg har tenkt litt på Maoriene på New Zealand, eller "hundemennesker" vs. "ikke-hundemennesker"..

Noen som ar edre forslag? Kom gjerne med dem! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "enkelt" emne er jo subkulturen homofili. Kan ta for seg hetrofile vs homofiles rettigheter (ekteskap, adopsjon osv). Der har du jo noen debatter som er veldig aktuelle i nyhetsbildet i dag for slik å gjøre det dagsaktuelt.

Kjønnsrollemønster i Norge i dag er et annet spennende tema synes jeg. Fedres vs mødres rettigheter (mor får alle rettigheter, far må sloss for dem ved samlivsbrudd).

F eks :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med røykere vs ikke-røykere?

Røykekulturen er jo en egen greie, og blir ofte betegnet som den nye pariah kasten i samfunnet, (om de er det er en annen sak....)

Jeg glemmer ikke da jeg studerte på UiO, og røykerene alltid sto flokket rundt "Vennligst ikke røyk" skiltet rett foran inngangen til bygningen vår.. Man skulle tro at universitetsstudenter kunne lese.. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, begge to! :hmm: Nå fikk jeg noe å tenke på gitt. setter meg ned onsdag og jobber med saken, så da får vi se hva jeg bestemmer meg for. Oppgaven får bli som den blir.. ;) Men takk for ideer!

Skal si ifra når jeg har somlet meg til å bestemme meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg begynt å skrive oppgaven.. Temaet jeg falt på var "Amerikanisering"..

Problemstillingen går på Hvordan og hvorfor USA har stor kulturell påvirkning på andre land osv.

Har noen forslag til gode poenger å ha med er det bare åposte dem her :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema :icon_redface: Jeg syns det er interessant å se hvordan folk i Norge og i resten av verden suger til seg amerikansk kultur gjennom TV og film. Folk har begynt å feire Halloween og Valentines Day her i Norge. Norske ungdommer som har vokst opp i overflod i trygge hjem, streber etter å etterligne amerikanske ghettokulturer som Hip Hop osv (Ikke noe galt i det, bare interessant). Mange ser fremdeles opp til USA som et forbilde, til tross for at vi i Norge har bedre sosiale systemer, har bedre tilgjengelig utdannelse for alle og langt færre folk som lever i fattigdom. Henger "drømmen om Amerika" igjen fra den tiden Norge var et fattig land? Eller har vi importert den på nytt gjennom Hollywood? Har den "gått ut på dato" eller har de fremdeles noe å tilføre oss?

En annen interessant problemstilling er jo hvordan USA forsøker å innføre (påtvinge) demokrati og amerikanske verdier i land som Afghanistan og Irak, og hvorfor dette er så vanskelig å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...