Gå til innhold
Hundesonen.no

Biltrøbbel i kulda

Tonje

Recommended Posts

Nå trenger jeg litt tips fra dere som har bil her. Jeg har stasjonsvogn,med bur til bikkja baki.Men jeg får jo fankern ikke brukt det nå på denne kalde tida,for jeg får ikke opp bakluka! Jeg har prøvd med både pose med varmvann og låsspray,men den sitter bom fast.. Så på de siste kjøreturene har hunden måttet sitte i baksetet,og jeg liker det ikke noe særlig.Må jeg bare gi opp for vinterens vrede,og kjøpe sikkerhetssele til dyret,eller finnes det andre ting jeg kan prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger jeg litt tips fra dere som har bil her. Jeg har stasjonsvogn,med bur til bikkja baki.Men jeg får jo fankern ikke brukt det nå på denne kalde tida,for jeg får ikke opp bakluka! Jeg har prøvd med både pose med varmvann og låsspray,men den sitter bom fast.. Så på de siste kjøreturene har hunden måttet sitte i baksetet,og jeg liker det ikke noe særlig.Må jeg bare gi opp for vinterens vrede,og kjøpe sikkerhetssele til dyret,eller finnes det andre ting jeg kan prøve

*ler* jeg bare spørre, hvilken bil er det du har som ikke funker i vinterkulda? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger jeg litt tips fra dere som har bil her. Jeg har stasjonsvogn,med bur til bikkja baki.Men jeg får jo fankern ikke brukt det nå på denne kalde tida,for jeg får ikke opp bakluka! Jeg har prøvd med både pose med varmvann og låsspray,men den sitter bom fast.. Så på de siste kjøreturene har hunden måttet sitte i baksetet,og jeg liker det ikke noe særlig.Må jeg bare gi opp for vinterens vrede,og kjøpe sikkerhetssele til dyret,eller finnes det andre ting jeg kan prøve?

Altså - er det låsen som ikke vil eller er døra låst opp og "bare" frosset fast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I HEAR YA ! :P Selv har jeg en ford scorpio som streiker nå i kulda og...det er ikke bare låsen (sentrallås) som er treg, den knotten man trykker inn for å få opp bakluken altså...men det virker som om selve døren er frosset fast i gummilistene.

Det jeg gjør, er å starte bilen og la den gå på tomgang til den er varm...da går den som regel opp. Kun en gang har jeg måttet kapitulere og putte Diezel i baksetet, for da skulle vi til dyrlegen og vaksinere.

Slik er det vel å ikke ha garasje.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om gummilisten fryser seg frast til selve døren kan man smøre på noe silicon aktige saker (seeee fag kunnskapen og fag teminologien!) jeg har en stift som jeg bruker til å smøre på..... Funker supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først og fremst må du få tint og tørket opp bilen skikkelig. Du må ha tilgang på en varm garage.

Når du får tørket den opp foreslår jeg at du rengjør pakninger og smører alle pakninger med silikonspray/stift. (Jeg bruker spray) Fås kjøpt på en bilrekvisitaforhandler, eller en bensinstasjon.

Så bør du rengjøre alle låsene og smøre disse med f.eks CRC eller 5 - 56 (eller noe som smører og beskytter)

Når mildværsperiodene kommer igjen med regn og saltsuppe og all den dritten bør du jamnlig vedlikeholde pakninger og låser med overnevnte remedier.

mh

cl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA! Jeg har ford scorpio jeg og Calina :Laugh: Altså,det er låsen som fryser tror jeg. Jeg får ikke trykka inn den knappen. Bilen står i garasje om natta(ikke oppvarmet),og låsen er like vrang om bilen er kald eller varm..

Men takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøøøft masse scorpioer..! :P

Den knappen bak holder det å varme med håndflaten hos meg.. *healing hands*

Trykk litt rundt den med silikonstift, varm nøkkelen med lighter å stikk den inn flere ganger...

Finnes masse mere eller mindre fungerende trix...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford Scorpio er en kanonbil, det! :P Eneste gangen min ikke har startet,var når selve starteren var gåen. Ellers går den som en klokke. Jeg bante og steikte når jeg sku ha ny bil,for jeg sku aldri mer ha bakhjulstrekk etter å ha stått på tverke med volvoen x-ant ganger...men denne har jeg ennå tilgode å stå fast med.

Nå skal jeg stikke innom bensinstasjonen,og kjøpe med meg silikonspray og CRC - takk for tips!

En ting med min lås bak,er at når den er så treg som den er nå i kulda,hjelper det å bruke nøkkelen til å få knotten langt nok inn - hjelper ikke hos meg å stå med fingen å trykke der nei... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...