Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur til bilen

Recommended Posts

Skrevet

Hoho, på fredag skal vi hente ny bil! En stor 4hjulstrekker varebil, men GOD plass til bur til hunden baki. (det var jo for bikkja sin del vi bytter bil jo! :rolleyes: )

Men, så lurer jeg på... Dette med sammenleggbare bur kontra helsveiset. Jeg må jo si at hadde jeg hatt en vanlig stasjonsvogn der buret sku vært bakerst i bilen og i kontakt med bakluke, så hadde jeg ikke vært i tvil.. Et helsveist er mye bedre og tåler mer da.. .

Men, nå kommer buret i ny bilen til å stå inntil skilleveggen frem mot oss, og tett ved midt i bilen på bredden tenker jeg. Kan jeg "fint" ha et sammenleggbart bur her? Sjansen for krønsjing av buret da det står på DET stedet, er vel kanskje ikke så stor? Asså, hvis jeg nå tenker bortsett fra bråk i buret da.. Vet jo at et sammenleggbart bråker en god del...

Hva har dere andre her inne?

Helsveiset eller sammenleggbart, og hva slags bil?

Skrevet

Vi har et plastbur, rett og slett for plassen sin del.

Når det gjelder sammeleggbare bur så ville jeg vært veldig forsiktig å ha de i bil. Ved en kollisjon er det utrolig mye kraft på buret, og da er det stor sjanse for at den klapper sammen og skader hunden. Dette gjelder ikke kun at hunden faller på burdet, men også ting som ligger rundt buret. Sats på helsveiset, de er mest sikre.

Skrevet

I den forrige bilen hadde vi et sånn bur som alle fire veggene kunne legges ned. Det fungerte greit, men det var stålbur og det klirret litt i det. Spes. hvis det stod inntil noe i bilen. Det var lett å ta sammen og ta ut og inn av bilen ved behov. Spesiellt når man trenger et stort bur. Har sett flere som har sånn plast flybur baki bilene sine. Jeg syns hunden blir litt stuet vekk med dem, fordi hunden ser ikke så mye. Hehe. Jeg vil gjerne at hunden min skal få se ut av vinduet. Spesiellt på lengere bilturer. :wub: Men det finnes jo endel å velge i, så det er bare smak og behag.

Bruker selv sikkerhetssele nå. Men får jeg en stor bil, foretrekker jeg bur fordi det er lettere.

Skrevet

---ikke bare smak og behag. men en stor del er jo opp til lommeboka liksom..

Holder på å sjekke ut brukt bur osv hele tiden, og får jeg tak i et rimelig et som er helsveiset og stort nok, så er det jo ikke så mye å tenke på, men... Må ha et med dør i kort enden, og døra må være så lita at den faktisk GÅR opp...

Skrevet

Jeg har helsveiset aluminiumsbur til hunden i bilen. Kjører Pajero, og ville ha åpning ut til sidedøren bak.

Buret er stroppet fast til skilleveggen bak setene. Jeg har varebil.

Buret måtte spesiallages til min sheltie, og det kom da på 2.500 kr.

Buret er kjempelett og lydløst :rolleyes:

Skrevet

Problemet med de sammenleggbare er vel risikoen for at de klapper sammen om man kræsjer, men hvis buret står så langt inn i bilen at du ikke tror det blir et problem, så kan du jo enten stripse det fast i alle bauger og kanter, eller punktsveise det..

Jeg stripser mine sammenleggbare bur (de slutter jo å være sammenleggbare da, men hvor ofte trenger jeg å legge de sammen? Og da er det jo bare å klippe av stripsen igjen), mest fordi at den klirringa innimellom er svært svært irriterende - jeg er egentlig flink til å fade ut sånt (har da barn, må vite.. hehe) men noen ganger så bare legger man merke til det, og da blir det mer og mer og mer irriterende.. :rolleyes:

Stripsene er satt langs alle vegger i buret, i hjørner og alle steder som er svake - eller klirrer - bortsett fra døra selvsagt, det er kjekt å kunne bruke den.. hehe

Bare husk å feste buret, så det ikke seiler rundt bak der.. Sånt liker ikke hunder noe særlig, og særlig trygt er det vel ikke, om man skulle få en kræsj..

Skrevet

Uansett hva slags bil jeg måtte ende opp med i fremtiden vil jeg alltid velge helsveiset bilbur. Hadde aldri klart å stole på sammenleggbare uavhengig av hvor i bilen det var plassert... :wub:

Skrevet

2ne: Ja, jeg teenkte på dette med å stripse det, for da er jo sjansen relativt liten for at det vil klappe sammen ved mindre påkjenning iallefall.

Grunnen til at jeg vurderer sammenleggbart er jo rett og slett fordi jeg da får et større bur for mindre pris. hehe. Og brukt som passer inn der jeg har tenkt å ha det, er visst ikke så lett å få tak i... Jeg tar gjerne imot tips! Eneste kriterie jeg har er at det skal være MINST 55 b, 66 h, og 80 l.... MINST. Men, bredden på døra kan ikke være mer enn inntil 50 fra sideveggen og til enden på døra. Til nød litt lenger om det er høyre hengslet...

Buret jeg har i bilen nå er 55 x 65 x 75 ca... Det er den størrelsen oppdretter bruker på buret inne...

Skrevet

Hvis jeg skulle kjøpe nytt bilbur, ville jeg uten tvil prøvd å finne et Mimsafe Variocage bur! De virker utrolig solide og har visse justeringsmuligheter, og med lås på burdør kan man la luker og vinduer stå åpne på bilen.

Skrevet
Hvis jeg skulle kjøpe nytt bilbur, ville jeg uten tvil prøvd å finne et Mimsafe Variocage bur! De virker utrolig solide og har visse justeringsmuligheter, og med lås på burdør kan man la luker og vinduer stå åpne på bilen.

Bortsett fra at det er sinnsykt dyrt så... Men, et utrolig flott bur! Vurderte det om vi sku beholdt BMW'n, men det ble for stort (høyt) til å gå inn i bilen...

Og i Suzuki'n nå vil det ikke være særlig praktisk siden det er skrått i alle retninger (ikke alle da), og det strengt tatt passer best med et firkantet et der vi skal ha det i bilen... Men, ja. Et flott bur! Og med 500 kr i rabatt om man har Agria forsikring blir det kanskje ikke SÅ dyrt i forhold til andre bur... :hmm:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...