Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur til bilen

Recommended Posts

Skrevet

Hoho, på fredag skal vi hente ny bil! En stor 4hjulstrekker varebil, men GOD plass til bur til hunden baki. (det var jo for bikkja sin del vi bytter bil jo! :rolleyes: )

Men, så lurer jeg på... Dette med sammenleggbare bur kontra helsveiset. Jeg må jo si at hadde jeg hatt en vanlig stasjonsvogn der buret sku vært bakerst i bilen og i kontakt med bakluke, så hadde jeg ikke vært i tvil.. Et helsveist er mye bedre og tåler mer da.. .

Men, nå kommer buret i ny bilen til å stå inntil skilleveggen frem mot oss, og tett ved midt i bilen på bredden tenker jeg. Kan jeg "fint" ha et sammenleggbart bur her? Sjansen for krønsjing av buret da det står på DET stedet, er vel kanskje ikke så stor? Asså, hvis jeg nå tenker bortsett fra bråk i buret da.. Vet jo at et sammenleggbart bråker en god del...

Hva har dere andre her inne?

Helsveiset eller sammenleggbart, og hva slags bil?

Skrevet

Vi har et plastbur, rett og slett for plassen sin del.

Når det gjelder sammeleggbare bur så ville jeg vært veldig forsiktig å ha de i bil. Ved en kollisjon er det utrolig mye kraft på buret, og da er det stor sjanse for at den klapper sammen og skader hunden. Dette gjelder ikke kun at hunden faller på burdet, men også ting som ligger rundt buret. Sats på helsveiset, de er mest sikre.

Skrevet

I den forrige bilen hadde vi et sånn bur som alle fire veggene kunne legges ned. Det fungerte greit, men det var stålbur og det klirret litt i det. Spes. hvis det stod inntil noe i bilen. Det var lett å ta sammen og ta ut og inn av bilen ved behov. Spesiellt når man trenger et stort bur. Har sett flere som har sånn plast flybur baki bilene sine. Jeg syns hunden blir litt stuet vekk med dem, fordi hunden ser ikke så mye. Hehe. Jeg vil gjerne at hunden min skal få se ut av vinduet. Spesiellt på lengere bilturer. :wub: Men det finnes jo endel å velge i, så det er bare smak og behag.

Bruker selv sikkerhetssele nå. Men får jeg en stor bil, foretrekker jeg bur fordi det er lettere.

Skrevet

---ikke bare smak og behag. men en stor del er jo opp til lommeboka liksom..

Holder på å sjekke ut brukt bur osv hele tiden, og får jeg tak i et rimelig et som er helsveiset og stort nok, så er det jo ikke så mye å tenke på, men... Må ha et med dør i kort enden, og døra må være så lita at den faktisk GÅR opp...

Skrevet

Jeg har helsveiset aluminiumsbur til hunden i bilen. Kjører Pajero, og ville ha åpning ut til sidedøren bak.

Buret er stroppet fast til skilleveggen bak setene. Jeg har varebil.

Buret måtte spesiallages til min sheltie, og det kom da på 2.500 kr.

Buret er kjempelett og lydløst :rolleyes:

Skrevet

Problemet med de sammenleggbare er vel risikoen for at de klapper sammen om man kræsjer, men hvis buret står så langt inn i bilen at du ikke tror det blir et problem, så kan du jo enten stripse det fast i alle bauger og kanter, eller punktsveise det..

Jeg stripser mine sammenleggbare bur (de slutter jo å være sammenleggbare da, men hvor ofte trenger jeg å legge de sammen? Og da er det jo bare å klippe av stripsen igjen), mest fordi at den klirringa innimellom er svært svært irriterende - jeg er egentlig flink til å fade ut sånt (har da barn, må vite.. hehe) men noen ganger så bare legger man merke til det, og da blir det mer og mer og mer irriterende.. :rolleyes:

Stripsene er satt langs alle vegger i buret, i hjørner og alle steder som er svake - eller klirrer - bortsett fra døra selvsagt, det er kjekt å kunne bruke den.. hehe

Bare husk å feste buret, så det ikke seiler rundt bak der.. Sånt liker ikke hunder noe særlig, og særlig trygt er det vel ikke, om man skulle få en kræsj..

Skrevet

Uansett hva slags bil jeg måtte ende opp med i fremtiden vil jeg alltid velge helsveiset bilbur. Hadde aldri klart å stole på sammenleggbare uavhengig av hvor i bilen det var plassert... :wub:

Skrevet

2ne: Ja, jeg teenkte på dette med å stripse det, for da er jo sjansen relativt liten for at det vil klappe sammen ved mindre påkjenning iallefall.

Grunnen til at jeg vurderer sammenleggbart er jo rett og slett fordi jeg da får et større bur for mindre pris. hehe. Og brukt som passer inn der jeg har tenkt å ha det, er visst ikke så lett å få tak i... Jeg tar gjerne imot tips! Eneste kriterie jeg har er at det skal være MINST 55 b, 66 h, og 80 l.... MINST. Men, bredden på døra kan ikke være mer enn inntil 50 fra sideveggen og til enden på døra. Til nød litt lenger om det er høyre hengslet...

Buret jeg har i bilen nå er 55 x 65 x 75 ca... Det er den størrelsen oppdretter bruker på buret inne...

Skrevet

Hvis jeg skulle kjøpe nytt bilbur, ville jeg uten tvil prøvd å finne et Mimsafe Variocage bur! De virker utrolig solide og har visse justeringsmuligheter, og med lås på burdør kan man la luker og vinduer stå åpne på bilen.

Skrevet
Hvis jeg skulle kjøpe nytt bilbur, ville jeg uten tvil prøvd å finne et Mimsafe Variocage bur! De virker utrolig solide og har visse justeringsmuligheter, og med lås på burdør kan man la luker og vinduer stå åpne på bilen.

Bortsett fra at det er sinnsykt dyrt så... Men, et utrolig flott bur! Vurderte det om vi sku beholdt BMW'n, men det ble for stort (høyt) til å gå inn i bilen...

Og i Suzuki'n nå vil det ikke være særlig praktisk siden det er skrått i alle retninger (ikke alle da), og det strengt tatt passer best med et firkantet et der vi skal ha det i bilen... Men, ja. Et flott bur! Og med 500 kr i rabatt om man har Agria forsikring blir det kanskje ikke SÅ dyrt i forhold til andre bur... :hmm:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
    • Kan også si at det er mellomstor hund i størrelse. Men man skal unngå helt hopp eller generelle store bevegelser uansett i starten vet jeg godt. Så da sperrer jeg av for sikkerhetsskyld heller enn så være for mye hauk så jeg også får beholdt roen samtidig som gitt ho omsorgen også roen ho trenger er planen da. Samtidig kan jeg si at ho er veldig sterk hund generelt psykisk også fysisk for så kun være mellomstor hund. Bevarer roen når trengs og når ikke trengs vet ho hva ho skal. Bare håper ho forstår legge seg bra for kroppen som nevnt og det er en av de siste tingene jeg er usikker på rundt dette etter operasjon. Ho har nok noen år til igjen asså, frisk som en fisk og aller første ting som noen gang skjedd ho som trengt oppmerksomhet fra veterinær dette mtp fysiske ting eller psykiske ting. Kun vaksiner ellers ho trengt.  
    • Snakket med veterinæren og fikk beskjed om så kun ha valpen bortreist i 7 dager i hvertfall var nok. Utenom det har jeg fått lite informasjon egentlig. De skal informere meg mere i morgen når jeg leverer ho der for operasjonen tidlig på morgenen. Jeg kommer sperre av inngang til sofaen også området foran sofaen helt ærlig bare uansett er planen også legge dyne så pledd i hunde sengene vi har rundt her så ho får komfort også kan lage sin egen om føler for det tenkte jeg. Men er usikker på om dyr generelt etter operasjon legger seg bra mtp der dem sydd bare og der er jeg litt usikker. Ho får body selvfølgelig. Og hvis ho så får en liten tisse ulykke eller gjør fra seg inne bryr ikke jeg meg noe om helt ærlig etter operasjon, da kan uhell skje tenker jeg sånn sett for det er trossalt fjerne livmor også fjerne svulst i 1 jur hvis ikke det er spredt mer enn de funnet da. De håpet det gikk over av seg selv men sist time for sjekk etter innbilt svangerskap fikk jeg time for operasjon temmelig fort så det har blitt noe bedre samtidig ikke borte så de tok avgjørelsen for operere. De tok ultralyd første gang også når sjekket så de er nok veldig nøye her tenker jeg og jeg har tillit til dem på dette også tillit til at hunden klarer seg nok bra. Men mer nervøs rundt dette med gode ligge plasser også gi ho riktig komfort så jeg driver på lager områder avsperret rundt eksempel sofaen og tenker jeg bare sover i sofaen med ho i hundesengen sin første natten eller nettene om så jeg asså for det gjør meg null så lenge jeg har oversikt også får fulgt med på at ho har komfortabelt litt når første døgnene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...