Gå til innhold
Hundesonen.no

Kupering av haler!

Guest Maritus

Recommended Posts

• Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Bare sånn at det er sagt, før jeg blir angrepet av illsinte motstandere,så er jeg imot kupering :imrgreen: P Men

personlig synes jeg at enkelte raser er utrolig flotte med kuperte ører og haler, men det er min mening.

Det jeg egentlig er lei av å høre som argument, er " uten ører og haler mister de en god del av kommuniseringen sin"... :rolleyes: Jaja, hva gjorde de før kupering ble forbudt da? Løp rundt og bare slåss? Nei, jeg synes det argumentet er oppbrukt og for tynt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Min mening er i værtfall at hunden er fin nok som den er og behøver ikke og "pyntes på" for å se fin ut, selvom det er mange hunder som er fine kupert, men finere sånn som dem er. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man synes at det er "fint" med lemlestede hunder er virkelig uforståelig, og for meg ikke et holdbart argument for kupering.

Altså, mange synes at det er "bedre" når jenter blir omskåret. Men det rettferdiggjør ikke omskjæring av småjenter likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at enkelte raser er knallfine kupert..Jeg synes Odin til Calina er griselekker. Jeg nekter å skamme meg for det...men hadde jeg kupert min egen hund for at den skulle se lekker ut så hadde jeg skammet meg dypt. For meg blir det et helt villt verdisyn. En ting er å syntes noe er pent, en annen ting er å lemleste en hund for at de skal se sånn og sånn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det masse flotte sammenlikninger med kupering og andre ting altså.... Å omskjære jenter med et skittent barberblad uten narkose er kanskje litt anerledes enn å kupere noen ører under narkose av en veterinær? Det førstenevnte er et mye større inngrep/overgrep, uansett hvordan man vrir og vender på det... Og bruke lemleste om kupering synes jeg er litt vel voldsomt ordbruk da... Blir hundene forkrøplet av å bli kupert? De hundene jeg har kjent gjennom årene som har vært kuperte, har ikke vært så mye mer anerledes enn de ukuperte da...

Har det blitt mindre problemhunder av kuperingsrasene etter at forbude tredde i kraft? Hørt ofte at kuperte haler forårsaker smerter hele levetiden og at det skaper problemhunder. Sloss de mindre? Siden de nå kan kommunisere med andre hunder mye bedre. Og hvordan er resultatet på de rasene på mentaltestene? Resultatene må jo ha blitt endesløs bedre, etter at de fikk beholde halene sine...

Ang taping av ører, er det å møte seg selv i døra. Uansett hvordan man vrir og vender på det. Så lenge man taper ører (uansett rase), så vil de hundene vidreføre sine ører til neste generasjon, og man må tape de hundene også. Å skylde ENDA på ørekupering blir fjollete. Hvor mange generasjoner siden har det vært ørekuperingsforbud i Norge? Men. Det er jo mye lettere å tape ørene til riktig posisjon i stede for å bry seg om å finne en avlspartner til hunden som har korrekte ører fra naturens side (tape tilhører ikke naturen faktisk...).

Og før noen hopper på meg, nei. Jeg er ikke for kupering. Men likevel. Å sammenlikne det med omskjæring, kalle det lemlesting mm synte jeg var å ta litt mye i da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig er lei av å høre som argument, er " uten ører og haler mister de en god del av kommuniseringen sin"... :rolleyes: Jaja, hva gjorde de før kupering ble forbudt da? Løp rundt og bare slåss? Nei, jeg synes det argumentet er oppbrukt og for tynt..

Øh, nå er det jo sånn at hunder har et meget tynt utvalg av oralt språk, og dermed er avhengige av å kunne bruke fysisk kommunikasjon i meget stor grad. Da er det vel til det beste for hunden å få lov å beholde kroppsdelene slik de er ment, selv om en hund vil kunne overleve uten. Jeg synes ikke det er et tynt argument overhodet. Det er heller en konstantering av et faktum. Det er vel heller en unnskyldning å si noe annet.

Kuperingen før i tiden kom først og fremst av praktiske årsaker (men ikke humane selvsagt). Så ble det mote. Og så etterhvert forsto noen snille mennesker at man ikke burde tillate en mote som gikk ut på lemlesting av dyrene, men det er fortsatt mange land som ikke har det. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det masse flotte sammenlikninger med kupering og andre ting altså.... Å omskjære jenter med et skittent barberblad uten narkose er kanskje litt anerledes enn å kupere noen ører under narkose av en veterinær?

Vel, det er ikke alltid slik det foregår. Det forekommer både brutal avskjæring av hundeører, med sløve kniver/saks og helt uten bedøvelse, og omskjæring under bedre forhold.

Det endrer ingenting i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og før noen hopper på meg, nei. Jeg er ikke for kupering. Men likevel. Å sammenlikne det med omskjæring, kalle det lemlesting mm synte jeg var å ta litt mye i da...

Er fullstendig enig i at det er å dra det for langt å blande inn omskjæring av småjenter.. det ER forskjell på hunder og mennesker..selv for meg. Men lemlesting er det i aller høyeste grad. Man kapper/skjære/kutter av kroppsdeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, nå er det jo sånn at hunder har et meget tynt utvalg av oralt språk, og dermed er avhengige av å kunne bruke fysisk kommunikasjon i meget stor grad. Da er det vel til det beste for hunden å få lov å beholde kroppsdelene slik de er ment, selv om en hund vil kunne overleve uten. .

Overleve? Nå synes jeg du overdriver litt vel mye.. :rolleyes: Som jeg sa, så er jeg imot kupering, menvi har tidligere hatt boxermed en halestump, og den greide nå fint å overleve ( les: komunisere) Jeg bare synes du overdrev litt veeel mye når du sa at de greide å "overleve" uten halenog ørene helt intakt.. Kupering har jo overhodet ikke noe med overlevelse å gøre.. :innocent: Stumphaleboxeren vår elsket å leke med andre hunder og klarte fint å kommunisere med dem, derfor synes jeg at det er ett tynnslitt og oppbrukt argument mot kupering. Kom heller med noe nytt og bedre ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv forbinder jeg lemleste med at et traume blir påført kroppen (skade/ulykke/med vilje) slik at livet forringes betraktlig. At individet ikke kan leve et normalt liv uten den delen de mangler. Og hvor mye forringes livet til hundene av å mangle en bit av øret? Calina sine hunder ser ut som å kunne leve et høyst normalt hundeliv med sine ører, sammenliknet med andre sine hunder.

Men vi har jo alle våre oppfattelse av ordene da...

Får understreke at det gjelder kupering av kyndige veterinærer, og ikke av noen i en bakgård med en sløv øks, da er det grov dyremisshandling. Er jo forskjell på en kirurg som ampurterer en fot og en bøddel liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overleve? Nå synes jeg du overdriver litt vel mye.. :rolleyes: Som jeg sa, så er jeg imot kupering, menvi har tidligere hatt boxermed en halestump, og den greide nå fint å overleve ( les: komunisere) Jeg bare synes du overdrev litt veeel mye når du sa at de greide å "overleve" uten halenog ørene helt intakt.. Kupering har jo overhodet ikke noe med overlevelse å gøre.. :hmm: Stumphaleboxeren vår elsket å leke med andre hunder og klarte fint å kommunisere med dem, derfor synes jeg at det er ett tynnslitt og oppbrukt argument mot kupering. Kom heller med noe nytt og bedre ^_^

Flisespikkeri. Overleve/ha det godt/trives/fungere bra osv. Skal jeg rulle med øynene jtil deg også?

Jeg tror ikke at hunder generelt plages uten ører, hale eller andre kroppsdeler, har tilogmed hørt om hunder som jakter på tre ben. Men hvorfor skal det rettferdiggjøre kosmetisk kupering? Jeg tror på at hunder kommunioserer BEDRE med alle kroppsdeler inntakt. Og mener derfor det er er GODT argument. Men ellers har det kommet andre gode argumenter i denne debatten også, hvis du ikke vil høre mer om dette. Smerter er vel et godt argument. Jeg har selv blitt skåret i (ryggen..) og selv om jeg ble bedøvet, var det grusomt når bedøvelsen gikk bort. At du synes det er pent er din sak, jeg kan jo ikke si at det er feil.

Et annet argument, for de som importerer kuperte hunder, er jo omgåelsen av norsk lov.

Det er forbudt å kupere hunder i norge av dyrevelferds-hensyn. Å importere kuperte dyr strider i mot norsk lov og norsk dyrevelferd, og for virkelig å tråkke på noen tær nå, våger jeg å si at de som importerer kuperte dyr ikke respekterer denne delen av loven om dyrevelferd. At det ikke er forbudt å eie kuperte dyr er vel egentlig bare et hull i loven etter min mening.

Vi har jo alle ulike meninger om hva som er pent. Bare ikke la dyrene lide for våre idealer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flisespikkeri. Overleve/ha det godt/trives/fungere bra osv. Skal jeg rulle med øynene jtil deg også?

Vi har jo alle ulike meninger om hva som er pent. Bare ikke la dyrene lide for våre idealer...

Flisespikkeri? :hmm: Det er stor forskjell på å klare å overleve, eller klare seg fint og smertefritt i hverdagen..Og hvis du vil rulle med øynene til meg, så sett i gang ;) Og leser du innleggene mine, så ser du tydelig at jeg er imot kupering.

Og vi har alle ulike meninger heldigvis, så der er vi jo enige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du ordla deg fint du ;) Jeg bare synes at ordet " overleve " ble litt for sterkt :unsure: Ellers er jeg enig i det du skriver. Jeg er imot kupering, men jeg synes likevel at enkelte raser, som boxere, dobbere,rottweilere o.l ser flottere ut kupert.

Så det var ikke meningen hvis ordelaget mitt virket litt skarpt.. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en rase (rottweiler) som det er vanlig å kupere halene på, og er det av helsemessinge årsaker har jeg ingenting mot det, men de er like flotte og lettere for andre å lese om de har haler. Nå må jeg si at de er råflotte uten hale også, de ser litt meg ut som en vakthund uten hale, men for min del vil jeg nok alltid ha hale på mine hunder. Det er planer i allefall :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg mener også :lol: Enkelte raser er utrolig nydelig med kuperte ører og haler, men jeg ville aldri gjort det mot min hund. Men av medisinske grunner, må det jo gjøres. :closedeyes:

Box fikk betennelse i halve halen, og jeg må innrømme at jeg håpet på kupering.. :icon_redface: Men men, slik gikk det ikke, og det gjør ingenting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
    • En del lyd og dårlig helse og mentalitet på dem.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...