Gå til innhold
Hundesonen.no

Kupering av haler!


Guest Maritus

Recommended Posts

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Bare sånn at det er sagt, før jeg blir angrepet av illsinte motstandere,så er jeg imot kupering :imrgreen: P Men

personlig synes jeg at enkelte raser er utrolig flotte med kuperte ører og haler, men det er min mening.

Det jeg egentlig er lei av å høre som argument, er " uten ører og haler mister de en god del av kommuniseringen sin"... :rolleyes: Jaja, hva gjorde de før kupering ble forbudt da? Løp rundt og bare slåss? Nei, jeg synes det argumentet er oppbrukt og for tynt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Min mening er i værtfall at hunden er fin nok som den er og behøver ikke og "pyntes på" for å se fin ut, selvom det er mange hunder som er fine kupert, men finere sånn som dem er. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man synes at det er "fint" med lemlestede hunder er virkelig uforståelig, og for meg ikke et holdbart argument for kupering.

Altså, mange synes at det er "bedre" når jenter blir omskåret. Men det rettferdiggjør ikke omskjæring av småjenter likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at enkelte raser er knallfine kupert..Jeg synes Odin til Calina er griselekker. Jeg nekter å skamme meg for det...men hadde jeg kupert min egen hund for at den skulle se lekker ut så hadde jeg skammet meg dypt. For meg blir det et helt villt verdisyn. En ting er å syntes noe er pent, en annen ting er å lemleste en hund for at de skal se sånn og sånn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det masse flotte sammenlikninger med kupering og andre ting altså.... Å omskjære jenter med et skittent barberblad uten narkose er kanskje litt anerledes enn å kupere noen ører under narkose av en veterinær? Det førstenevnte er et mye større inngrep/overgrep, uansett hvordan man vrir og vender på det... Og bruke lemleste om kupering synes jeg er litt vel voldsomt ordbruk da... Blir hundene forkrøplet av å bli kupert? De hundene jeg har kjent gjennom årene som har vært kuperte, har ikke vært så mye mer anerledes enn de ukuperte da...

Har det blitt mindre problemhunder av kuperingsrasene etter at forbude tredde i kraft? Hørt ofte at kuperte haler forårsaker smerter hele levetiden og at det skaper problemhunder. Sloss de mindre? Siden de nå kan kommunisere med andre hunder mye bedre. Og hvordan er resultatet på de rasene på mentaltestene? Resultatene må jo ha blitt endesløs bedre, etter at de fikk beholde halene sine...

Ang taping av ører, er det å møte seg selv i døra. Uansett hvordan man vrir og vender på det. Så lenge man taper ører (uansett rase), så vil de hundene vidreføre sine ører til neste generasjon, og man må tape de hundene også. Å skylde ENDA på ørekupering blir fjollete. Hvor mange generasjoner siden har det vært ørekuperingsforbud i Norge? Men. Det er jo mye lettere å tape ørene til riktig posisjon i stede for å bry seg om å finne en avlspartner til hunden som har korrekte ører fra naturens side (tape tilhører ikke naturen faktisk...).

Og før noen hopper på meg, nei. Jeg er ikke for kupering. Men likevel. Å sammenlikne det med omskjæring, kalle det lemlesting mm synte jeg var å ta litt mye i da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig er lei av å høre som argument, er " uten ører og haler mister de en god del av kommuniseringen sin"... :rolleyes: Jaja, hva gjorde de før kupering ble forbudt da? Løp rundt og bare slåss? Nei, jeg synes det argumentet er oppbrukt og for tynt..

Øh, nå er det jo sånn at hunder har et meget tynt utvalg av oralt språk, og dermed er avhengige av å kunne bruke fysisk kommunikasjon i meget stor grad. Da er det vel til det beste for hunden å få lov å beholde kroppsdelene slik de er ment, selv om en hund vil kunne overleve uten. Jeg synes ikke det er et tynt argument overhodet. Det er heller en konstantering av et faktum. Det er vel heller en unnskyldning å si noe annet.

Kuperingen før i tiden kom først og fremst av praktiske årsaker (men ikke humane selvsagt). Så ble det mote. Og så etterhvert forsto noen snille mennesker at man ikke burde tillate en mote som gikk ut på lemlesting av dyrene, men det er fortsatt mange land som ikke har det. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det masse flotte sammenlikninger med kupering og andre ting altså.... Å omskjære jenter med et skittent barberblad uten narkose er kanskje litt anerledes enn å kupere noen ører under narkose av en veterinær?

Vel, det er ikke alltid slik det foregår. Det forekommer både brutal avskjæring av hundeører, med sløve kniver/saks og helt uten bedøvelse, og omskjæring under bedre forhold.

Det endrer ingenting i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og før noen hopper på meg, nei. Jeg er ikke for kupering. Men likevel. Å sammenlikne det med omskjæring, kalle det lemlesting mm synte jeg var å ta litt mye i da...

Er fullstendig enig i at det er å dra det for langt å blande inn omskjæring av småjenter.. det ER forskjell på hunder og mennesker..selv for meg. Men lemlesting er det i aller høyeste grad. Man kapper/skjære/kutter av kroppsdeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, nå er det jo sånn at hunder har et meget tynt utvalg av oralt språk, og dermed er avhengige av å kunne bruke fysisk kommunikasjon i meget stor grad. Da er det vel til det beste for hunden å få lov å beholde kroppsdelene slik de er ment, selv om en hund vil kunne overleve uten. .

Overleve? Nå synes jeg du overdriver litt vel mye.. :rolleyes: Som jeg sa, så er jeg imot kupering, menvi har tidligere hatt boxermed en halestump, og den greide nå fint å overleve ( les: komunisere) Jeg bare synes du overdrev litt veeel mye når du sa at de greide å "overleve" uten halenog ørene helt intakt.. Kupering har jo overhodet ikke noe med overlevelse å gøre.. :innocent: Stumphaleboxeren vår elsket å leke med andre hunder og klarte fint å kommunisere med dem, derfor synes jeg at det er ett tynnslitt og oppbrukt argument mot kupering. Kom heller med noe nytt og bedre ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv forbinder jeg lemleste med at et traume blir påført kroppen (skade/ulykke/med vilje) slik at livet forringes betraktlig. At individet ikke kan leve et normalt liv uten den delen de mangler. Og hvor mye forringes livet til hundene av å mangle en bit av øret? Calina sine hunder ser ut som å kunne leve et høyst normalt hundeliv med sine ører, sammenliknet med andre sine hunder.

Men vi har jo alle våre oppfattelse av ordene da...

Får understreke at det gjelder kupering av kyndige veterinærer, og ikke av noen i en bakgård med en sløv øks, da er det grov dyremisshandling. Er jo forskjell på en kirurg som ampurterer en fot og en bøddel liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overleve? Nå synes jeg du overdriver litt vel mye.. :rolleyes: Som jeg sa, så er jeg imot kupering, menvi har tidligere hatt boxermed en halestump, og den greide nå fint å overleve ( les: komunisere) Jeg bare synes du overdrev litt veeel mye når du sa at de greide å "overleve" uten halenog ørene helt intakt.. Kupering har jo overhodet ikke noe med overlevelse å gøre.. :hmm: Stumphaleboxeren vår elsket å leke med andre hunder og klarte fint å kommunisere med dem, derfor synes jeg at det er ett tynnslitt og oppbrukt argument mot kupering. Kom heller med noe nytt og bedre ^_^

Flisespikkeri. Overleve/ha det godt/trives/fungere bra osv. Skal jeg rulle med øynene jtil deg også?

Jeg tror ikke at hunder generelt plages uten ører, hale eller andre kroppsdeler, har tilogmed hørt om hunder som jakter på tre ben. Men hvorfor skal det rettferdiggjøre kosmetisk kupering? Jeg tror på at hunder kommunioserer BEDRE med alle kroppsdeler inntakt. Og mener derfor det er er GODT argument. Men ellers har det kommet andre gode argumenter i denne debatten også, hvis du ikke vil høre mer om dette. Smerter er vel et godt argument. Jeg har selv blitt skåret i (ryggen..) og selv om jeg ble bedøvet, var det grusomt når bedøvelsen gikk bort. At du synes det er pent er din sak, jeg kan jo ikke si at det er feil.

Et annet argument, for de som importerer kuperte hunder, er jo omgåelsen av norsk lov.

Det er forbudt å kupere hunder i norge av dyrevelferds-hensyn. Å importere kuperte dyr strider i mot norsk lov og norsk dyrevelferd, og for virkelig å tråkke på noen tær nå, våger jeg å si at de som importerer kuperte dyr ikke respekterer denne delen av loven om dyrevelferd. At det ikke er forbudt å eie kuperte dyr er vel egentlig bare et hull i loven etter min mening.

Vi har jo alle ulike meninger om hva som er pent. Bare ikke la dyrene lide for våre idealer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flisespikkeri. Overleve/ha det godt/trives/fungere bra osv. Skal jeg rulle med øynene jtil deg også?

Vi har jo alle ulike meninger om hva som er pent. Bare ikke la dyrene lide for våre idealer...

Flisespikkeri? :hmm: Det er stor forskjell på å klare å overleve, eller klare seg fint og smertefritt i hverdagen..Og hvis du vil rulle med øynene til meg, så sett i gang ;) Og leser du innleggene mine, så ser du tydelig at jeg er imot kupering.

Og vi har alle ulike meninger heldigvis, så der er vi jo enige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du ordla deg fint du ;) Jeg bare synes at ordet " overleve " ble litt for sterkt :unsure: Ellers er jeg enig i det du skriver. Jeg er imot kupering, men jeg synes likevel at enkelte raser, som boxere, dobbere,rottweilere o.l ser flottere ut kupert.

Så det var ikke meningen hvis ordelaget mitt virket litt skarpt.. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en rase (rottweiler) som det er vanlig å kupere halene på, og er det av helsemessinge årsaker har jeg ingenting mot det, men de er like flotte og lettere for andre å lese om de har haler. Nå må jeg si at de er råflotte uten hale også, de ser litt meg ut som en vakthund uten hale, men for min del vil jeg nok alltid ha hale på mine hunder. Det er planer i allefall :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg mener også :lol: Enkelte raser er utrolig nydelig med kuperte ører og haler, men jeg ville aldri gjort det mot min hund. Men av medisinske grunner, må det jo gjøres. :closedeyes:

Box fikk betennelse i halve halen, og jeg må innrømme at jeg håpet på kupering.. :icon_redface: Men men, slik gikk det ikke, og det gjør ingenting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...